Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aanpassing artikel 'software installeren'  (gelezen 15289 keer)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Aanpassing artikel 'software installeren'
« Reactie #25 Gepost op: 2009/03/19, 01:00:31 »
Die RealPlayer kan je dan beter installeren via de Medibuntu repo's.
sudo apt-get install realplayer
;)

Re: Aanpassing artikel 'software installeren'
« Reactie #26 Gepost op: 2009/03/19, 17:38:36 »
Kan ook, maar het was maar een voorbeeld ;)
Ik heb hem overigens wel van de website gehaald, omdat ik die Medibuntu repo liever uit laat staan, maar dat is mijn mening ;)

Offline mrGee

  • Lid
Re: Aanpassing artikel 'software installeren'
« Reactie #27 Gepost op: 2009/03/19, 21:44:46 »
Via medibuntu doe ik dat ook, maar;

je moet dan wel vermelden, dat als je even gebruik maakt van die medibuntu,
dat je dan niet de voorgestelde updates binnentrekt, alleen even realplayer installeert
en dan de repo weer afvinkt.
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Aanpassing artikel 'software installeren'
« Reactie #28 Gepost op: 2009/03/20, 02:01:37 »
Waarom schakelen zoveel mensen de medibuntu repo's uit?
Wil je geen veiligheidsupdates? Ben je bang voor verkeerde updates? Ik begrijp de reden niet.

Verkeerde updates lijken me niet aan de orde. Als je op 1 februari een nieuw systeem installeert en pakketten installeert van medibuntu, dan krijg je misschien wel nieuwere pakketten dan wanneer je dat op 1 januari gedaan hebt.
Zijn die pakketten van februari dan slechter? Hebben die meer risico's?
Zo niet, dan kan je die repo's toch gewoon aan laten staan?
Zo ja, waarom installeer je dan überhaupt iets van die repo? Als er zulke risico's aan verbonden zijn kan je het beter helemaal mijden.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Aanpassing artikel 'software installeren'
« Reactie #29 Gepost op: 2009/03/20, 09:43:30 »
In mijn geval, kwestie van een ander(=Pjotr) napraten =D;
http://sites.google.com/site/computertip/multimedia

Misschien dat daarom, dat ook meerdere keren op het forum vermeld
wordt, aangezien er vaak wordt gelinkt naar Pjotr's site

Ik persoonlijk heb er geen problemen mee gehad, maar ook verder
nooit geprobeerd, ik dacht de verdere install een beetje clean te houden, vandaar.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2009/03/20, 14:34:20 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Aanpassing artikel 'software installeren'
« Reactie #30 Gepost op: 2009/03/20, 10:46:36 »
Waarom schakelen zoveel mensen de medibuntu repo's uit?
Wil je geen veiligheidsupdates? Ben je bang voor verkeerde updates? Ik begrijp de reden niet.

Verkeerde updates lijken me niet aan de orde. Als je op 1 februari een nieuw systeem installeert en pakketten installeert van medibuntu, dan krijg je misschien wel nieuwere pakketten dan wanneer je dat op 1 januari gedaan hebt.
Zijn die pakketten van februari dan slechter? Hebben die meer risico's?
Zo niet, dan kan je die repo's toch gewoon aan laten staan?
Zo ja, waarom installeer je dan überhaupt iets van die repo? Als er zulke risico's aan verbonden zijn kan je het beter helemaal mijden.
Helemaal mee eens Johan. Als ik kijk op de Engeltalige wiki kijk , dan kan ik geen reden vinden om Medibuntu NIET te willen gebruiken: Medibuntu (Multimedia, Entertainment & Distractions In Ubuntu) is a repository of packages that cannot be included into the Ubuntu distribution for legal reasons (copyright, license, patent, etc).

Ofwel: Medibuntu is a pakketbron die niet in Ubuntu kan worden opgenomen om juridische redenen.

En op de Medibuntu site lees ik: A lot of excellent free software and non-free software is affected by such restriction somewhere in the world, thus preventing its inclusion into Ubuntu that, for economy and simplicity, are generally identical for all countries.

Ofwel: Een uitstekende verzameling vrij en niet-vrij software die vanwege beperkingen ergens in de world niet opgenomen kunnen worden in Ubuntu. Om het eenvoudig en betaalbaar te houden is er gekozen om slecht 1 (wereldwijde) versie van Ubuntu te leveren.

Deze pakketbron voeg ik graag toe, al was het alleen maar om het codecpakket en libdvdcss2.  Ik zie geen reden om hieruit ook niet andere pakketten te installeren of updates te ontvangen.

Het kan ook in de documentatie opgenomen worden, het blijft de verantwoordelijkheid van de gebruiker die pakketten uit Medibuntu installeert om te controleren of dat is toegestaan volgens de wetgeving waar hij of zij onder valt.

Pjotr schrijft op de gelinkte pagina  "Voor het overige kunt u het beste bij de officiële bronnen blijven."  Dat is een wat vaag argument. Alleen Main wordt door Canonical ondersteund, de universe en multiverse door de 'community' (of leverancier, maar officieel NIET door Canonical). Ook deze zou je om die reden moeten weglaten???

Canonical zal NIETS liever willen dan in het menu Softwarebronnen OOK een vinkje voor Medibuntu op te nemen, maar dat mag wettelijk NIET. Dan zou Ubuntu in bepaalde landen worden verboden.


« Laatst bewerkt op: 2009/03/20, 11:54:33 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Aanpassing artikel 'software installeren'
« Reactie #31 Gepost op: 2009/03/20, 17:27:01 »
Ik doe het inderdaad omdat Pjotr het afraad. Maar niet alleen daarom, want elke keer als ik de Medibuntu-repo inschakel, dan kijk ik bij de updates en dan is het altijd dezelfde versie als die al geïnstalleerd is. Dus bijv.:

Geinstalleerde versie: gstreamer-0.10-18~intrepid1
Medibuntu versie: gstreamer-0.10-18~medibuntu1

Dus het voegt bij mij niet echt iets toe. Maar ik zal hem nu wel aanzetten, nu ik zie dat niemand er problemen mee heeft.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Aanpassing artikel 'software installeren'
« Reactie #32 Gepost op: 2009/03/20, 17:42:14 »
Het kan kloppen dat je updates krijgt als je medibuntu toevoegd. En het gaat inderdaad om dezelfde versie MAAR met de medibuntu versie werken ook formaten die NIET standaard geleverd kunnen worden maar WEL via medibuntu zoals AMR en FAAC. Doen dus zou ik zeggen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Aanpassing artikel 'software installeren'
« Reactie #33 Gepost op: 2009/03/20, 18:56:08 »
Inderdaad, de versies van Ubuntu hebben minder mogelijkheden.

DarkEra

  • Gast
Re: Aanpassing artikel 'software installeren'
« Reactie #34 Gepost op: 2009/04/05, 15:37:54 »
Even om hier op terug te komen. Ik heb net in Jaunty een update gehad van de non-free-codecs, dus het weer uitschakelen van de medibuntu repo's zou ik niet doen. Zo ziet men dat men ook voor de non-free-codecs, w32codecs en libdvdcss2 toch nog updates krijgt.

Re: Aanpassing artikel 'software installeren'
« Reactie #35 Gepost op: 2009/04/05, 20:28:39 »
Bedankt allemaal, ik zal hem nu nooit meer uitschakelen =D

Offline petervs

  • Lid
Re: Aanpassing artikel 'software installeren'
« Reactie #36 Gepost op: 2009/04/05, 22:21:28 »
Even om hier op terug te komen. Ik heb net in Jaunty een update gehad van de non-free-codecs, dus het weer uitschakelen van de medibuntu repo's zou ik niet doen. Zo ziet men dat men ook voor de non-free-codecs, w32codecs en libdvdcss2 toch nog updates krijgt.
Klopt, ik zag laatst ook 'n update van de w32codecs voor 8.04 voorbijkomen.
Ubuntu MATE 16.04

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Aanpassing artikel 'software installeren'
« Reactie #37 Gepost op: 2009/04/06, 01:10:43 »
Sowieso wordt het nut van de w32codecs overschat. Er zijn maar een paar programma's die ze gebruiken (mplayer en de grafische varianten, o.a. smplayer, gmplayer etc.).
Het pakket voor AMD64 (w64codecs) is zo goed als leeg, maar ik kan toch zo goed als alles gewoon afspelen.