Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Unable to launch startxfce4 X session  (gelezen 2280 keer)

Offline Wiend

  • Lid
Unable to launch startxfce4 X session
« Gepost op: 2012/05/28, 08:54:00 »
Op mijn netbookje heb ik kort geleden Xubuntu geinstalleerd. geïnstalleerd. Via het softwarecentrum heb ik er allerlei software opgezet. Een aantal programma's heb ik gisteren weer, via het softwarecentrum, verwijderd. Nu bij het opstarten de melding:

Unable to launch "startxfce4" X session ---- "startxfce4" not found; falling back to default session.

Hierna start Xubuntu wel op en eindigt het met een blauw scherm, zonder iconen of wat dan ook en kan ik niets meer.

Ik heb dit al eerder aan de hand gehad. Toen kon ik opstarten en d.m.v. de linker shift-toets ingedrukt te houden in de herstelmodus opstarten. Dat werkt nu echter niet. Als ik in de herstelmodus zit gebeurt er niet veel als ik bijvoorbeeld de netwerkverbinding wil inschakelen of opstartlader grub wil bijwerken. Als ik dan op "Ja" klik na de vraag doorgaan zal....... enz, enz, dan wordt er iets gestart maar gebeurt er vervolgens niets meer.

Is dit makkelijk op te lossen (er staan toevallig een paar foto's op het netbookje die ik net voor de crash erop gezet had en die ik nog niet gebackupped had? Anders had ik wel effe een herinstal gedaan.

En een andere vraag: dit is de tweede keer dat ik dit meemaak na gewoon, braaf, via het softwarecentrum programma's verwijderd te hebben. Hoeveel  risico loop je daar? Moet je daar als gebruiker toch heel goed opletten en niet braaf doen wat het softwarecentrum voorstelt?

Wederom alvast bedankt voor reacties.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Unable to launch startxfce4 X session
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/28, 09:00:53 »
probeer eens sudo apt-get install --reinstall xubuntu-desktopEDIT: Dus gewoon inloggen zoals je normaal doet, en dan CTRL+ALT+F1 doen, dan het commando na je daar te hebben ingelogd. Nadat alles weer geïnstalleerd is tik je sudo shutdown -r now in. Krijg je nu weer gewoon je desktop?
« Laatst bewerkt op: 2012/05/28, 09:20:44 door Timo »