Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Overleg Toekomst Ubuntu-NL  (gelezen 4899 keer)

Overleg Toekomst Ubuntu-NL
« Gepost op: 2009/02/13, 13:21:54 »
De recente problemen bij Ubuntu-NL hebben aanleiding gegeven tot gesprekken met actieve, betrokken Ubunteros, zowel binnen als buiten het huidige team.

Wij menen dat het noodzakelijk is dat we een proces van heroriëntatie en reorganisatie ingaan, waarbij we de structuur en organisatie van Ubuntu-NL aanpassen aan de behoeften van de gemeenschap.

Om dat te doen willen wij tijdelijk een bestuursraad instellen die de leiding overneemt en uiterlijk 31 mei een nieuwe organisatie voor Ubuntu-NL presenteert.

De bestuursraad bestaat uit acht betrokken leden, zowel uit het huidige team als vanuit de gemeenschap.

De raad wordt bijgestaan door Maarten Leeuwis en Jan Stedehouder.

Een uitgebreide toelichting staat in het volgende bericht.

Re: Overleg Toekomst Ubuntu-NL
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/13, 13:22:27 »
Hallo allemaal,
 
Na het vertrek van Johanvd uit de leiding van Ubuntu-NL is er discussie ontstaan over het functioneren van Ubuntu-NL. Johan is niet het eerste  teamlid dat is opgestapt, er is helaas een substantiële groep mensen die teleurgesteld hun taken hebben neergelegd in de afgelopen twee jaar. Iedere crisis heeft weliswaar geleid tot veranderingen in de organisatie van Ubuntu-NL, maar -zo is gebleken- deze veranderingen zijn onvoldoende gebleken.
 
Sindsdien zijn gesprekken gevoerd met een groep kritische en betrokken ubunteros en met de huidige leden van het team Ubuntu-NL. Wij (Maarten Leeuwis en Jan Stedehouder) hebben kunnen constateren dat er overeenstemming is over de knelpunten. Knelpunten die liggen op het gebied van de structuur, de communicatie, onduidelijkheden  over taken en verantwoordelijkheden, onduidelijkheden over leiding en zeggenschap. Over de oorzaken van de knelpunten en daarmee over de juiste oplossingen bestaat minder overeenstemming.
 
Wel is duidelijk dat een oplossing noodzakelijk is, en dat er grote voorkeur is om deze oplossing als Nederlandstalige gemeenschap zelf te vinden. Wij hebben aan de betrokkenen een voorstel voorgelegd voor een proces wat er op gericht is gezamenlijk aan die oplossing te werken.
 
Het proces omvat de vorming van (wat wij maar even hebben genoemd) een tijdelijke bestuursraad, een groep van 8 personen die per 23 februari de formele leiding van Ubuntu-NL voor hun rekening nemen. 4 leden van de raad komen uit de huidige leiding, de vier andere leden komen uit de groep voormalige teamleden. De groep wordt voorgezeten en begeleid door Maarten en Jan, die gezamenlijk een negende stem hebben. Onze taak is dan die van bemiddelaars en procesbegeleiders.
 
De vraag was, terecht, hoe de leden van de raad geselecteerd moeten worden, en wie dat doen. Ons voorstel is al volgt:
Op het forum is een apart onderdeel ingericht voor discussie over en ontwikkeling van de nieuwe organisatie. Deelnemers aan dat onderdeel zijn:

1. de leden van het huidige team Ubuntu-NL,
2. de voormalige teamleden, voor zover zij deel willen of kunnen nemen aan het proces,
3. actieve leden van de Nederlandstalige gemeenschap die zich inzetten bij de ondersteuning, promotie, ontwikkeling etcetera van Ubuntu en haar gebruikers.
Grofweg, het forumonderdeel is bedoeld voor de groep actieve, betrokken vrijwilligers van onze gemeenschap. Daar wordt besproken aan welke vereisten de leden van de raad moeten voldoen en wie in de raad zitting moeten nemen. Onze  voorkeur gaat uit naar het bereiken van een consensus over alle leden van de raad, maar mocht dat niet lukken, dan is het 'one person, one vote'.
Indien jullie belangstelling hebben voor actieve deelname aan het proces, geef dat dan even door aan Maarten of Jan, zodat jullie toegang tot het besloten forumonderdeel geregeld kan worden.

De raad heeft twee taken:
(1) het zorgdragen voor de dagelijkse leiding en er voor zorgen dat de huidige vrijwilligers hun werk kunnen doen. Iedereen blijft vooralsnog de huidige taak vervullen;
(2) het ontwikkelen van een duidelijke missie/visie/doel/doelstelling/doelgroepen voor Ubuntu-NL, dat vertalen naar een goede organisatiestructuur met afspraken over verantwoordelijkheden, zeggenschap, taken. Daarna worden de juiste mensen gezocht voor deze taken.

Het eerder genoemde forumonderdeel is bedoeld als klankbordgroep en voor het nemen van verschillende beslissingen.
 
De gemeenschap zal in het proces betrokken worden, maar we laten het aan de raad en de klankbordgroep over daar verdere invulling aan te geven. Jullie horen daar zo snel mogelijk meer over.
 
Tussen 23 februari en 31 mei moet het proces worden afgerond. De tijdelijke bestuursraad legt uiterlijk 31 mei haar taak neer en draagt de leiding van de gemeenschap over aan de nieuwe mensen.
 
Dit is, in hoofdlijnen, ons voorstel.
 
In de afgelopen jaren is er veel gebeurd, zowel goed als minder goed. De teleurstellingen uit het verleden, alsmede de onzekerheden die ook in dit proces zitten, maken dat een aantal mensen voorzichtig of sceptisch zijn.
 
We plaatsen dit voorstel op het forum, enerzijds om duidelijkheid te geven, anderzijds om iedereen nu de kans te geven zich hierover uit te spreken en te komen tot het besluit om het voorstel wel of niet uit te voeren.

Noobster

  • Gast
Re: Overleg Toekomst Ubuntu-NL
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/13, 13:57:43 »
Ik wens jullie veel wijsheid en moed toe, natuurlijk ook veel succes.

Re: Overleg Toekomst Ubuntu-NL
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/13, 14:08:36 »
Klinkt goed Jan. Ik weet niet precies of ik onder de derde groep val, mocht dat zo zijn wil ik me daarvoor wel aanmelden om een bijdrage te leveren. Kan ik hier over een e-mail of p.m. krijgen? Of moet ik mij hier op een andere wijze aanmelden?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Overleg Toekomst Ubuntu-NL
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/13, 17:42:09 »
Succes! En mogen jullie een goede overeenkomst bereiken.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Overleg Toekomst Ubuntu-NL
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/13, 18:36:36 »
Goed werk!

Hoewel ik maar beperkt inzicht heb in de problematiek die er speelt, lijkt het voorstel partijen die nu uit elkaar liggen bij elkaar te brengen om samen verantwoordelijkheid te nemen voor de toekomst. Samen deze verantwoordelijkheid invullen zal allicht niet makkelijk zijn. Het gevaar dat oud zeer de kop opsteekt is niet gering. Maar wanneer iedereen nederig beseft dat er méér wegen naar hetzelfde doel leiden, dan kunnen degenen die op weerbarstige wegen oude pijnen tegenkomen ondersteund worden zodat ze niet achter geraken, en zo op nieuwe wegen weer uit volle borst mee kunnen zingen.

Ik zal mijn oren spitsen in mei.

Succes!

Eider

  • Gast
Re: Overleg Toekomst Ubuntu-NL
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/13, 19:04:41 »
Veel succes! Blij om te horen dat er schot in de zaak zit :)

Quatroking

  • Gast
Re: Overleg Toekomst Ubuntu-NL
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/14, 00:07:18 »
Ik raad aan om een lijst te maken met dingen die moeten worden veranderd, en vervolgens prioriteiten te gaan stellen en er volop op te gaan focussen, (spel ik dit goed?) zodat die ene pijl nou eindelijk echt in het midden van de roos komt. [/dichtermode]

Verder wens ik Ubuntu-NL veel succes!

Offline KenSentMe

  • Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl
Re: Overleg Toekomst Ubuntu-NL
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/14, 09:54:51 »
Goed plan, maar wat ik me afvraag: is er binnen de huidige leiding van Ubuntu-nl hier overeenstemming over om aan deze ontwikkeling mee te werken?

Re: Overleg Toekomst Ubuntu-NL
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/14, 11:52:22 »
Goed plan, maar wat ik me afvraag: is er binnen de huidige leiding van Ubuntu-nl hier overeenstemming over om aan deze ontwikkeling mee te werken?
aangezien er een apart forumonderdeel is aangemaakt hiervoor (wat niet voor iedereen zichtbaar is, maar wel staat beschreven in Jan Stedehouder zijn post) zal dit wel zijn, aangezien gewone leden deze niet kunnen aanmaken.

Offline Catharina

  • Lid
    • http://www.mingos.nl
Re: Overleg Toekomst Ubuntu-NL
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/14, 12:16:46 »
Klinkt goed Jan. Ik weet niet precies of ik onder de derde groep val, mocht dat zo zijn wil ik me daarvoor wel aanmelden om een bijdrage te leveren. Kan ik hier over een e-mail of p.m. krijgen? Of moet ik mij hier op een andere wijze aanmelden?

Met vriendelijke groet,

Gijs

Je kunt je anmelden bij Johan.

DarkEra

  • Gast
Re: Overleg Toekomst Ubuntu-NL
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/14, 12:28:33 »
Gijs is al binnen sinds gisteren Catharina. ;)

Offline Double12

  • Lid
Re: Overleg Toekomst Ubuntu-NL
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/14, 12:36:50 »
Goed plan, maar wat ik me afvraag: is er binnen de huidige leiding van Ubuntu-nl hier overeenstemming over om aan deze ontwikkeling mee te werken?
Ja, hier is binnen het team breed draagvlak voor. We willen allemaal gewoon het beste voor Ubuntu NL.

Re: Overleg Toekomst Ubuntu-NL
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/14, 19:44:51 »
Tot nu toe ben ik erg enthousiast over Ubuntu en haar (forum)-gemeenschap.
Dus ik hoop van harte dat Ubuntu-NL op een goede manier doorgaat!
Heel veel succes!
Anke :)

Offline Tom

  • Lid
Re: Overleg Toekomst Ubuntu-NL
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/14, 20:10:05 »
Tot nu toe ben ik erg enthousiast over Ubuntu en haar (forum)-gemeenschap.
Dus ik hoop van harte dat Ubuntu-NL op een goede manier doorgaat!
Heel veel succes!
Anke :)
Offtopic is dat Uw Airedale terrier ?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Overleg Toekomst Ubuntu-NL
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/14, 22:14:58 »
Ben heel blij dat Maarten en Jan er hun schouders onderzetten.
En natuurlijk ook met de bijdragen van het (oude en het huidige) team.
Wens jullie alle goeds toe en hoop dat onze (leden)steun voor jullie een hart onder de riem mag zijn.
De Ubuntu community is het waard om een solide organisatie te krijgen.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Overleg Toekomst Ubuntu-NL
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/22, 13:09:44 »
Tot nu toe ben ik erg enthousiast over Ubuntu en haar (forum)-gemeenschap.
Dus ik hoop van harte dat Ubuntu-NL op een goede manier doorgaat!
Heel veel succes!
Anke :)
Offtopic is dat Uw Airedale terrier ?.
Nee, was het maar zo; die van ons is al 15 jaar dood.
Dit is een fotootje van een Welsh terrier. een wens (nog) geen werkelijkheid.

Offline ptb

  • Lid
Re: Overleg Toekomst Ubuntu-NL
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/23, 00:55:38 »
goede opzet, extra moeilijke taak voor Maarten en Jan.Blijkbaar is er wel de betrokkenheid bij iedereen om tot een oplossing te komen.Dat is al een goed begin.Heel veel succes gewenst voor iedereen.

Re: Overleg Toekomst Ubuntu-NL
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/25, 23:44:03 »
Even een korte tussenstand:

We zijn bezig met een groep betrokken mensen om een overleg te plannen om verder te praten over de toekomst van Ubuntu-NL.
In deze groep zijn vertegenwoordigt: mensen van het huidige team, mensen vanuit het "oude" team en actieve forum-leden. Jan en ik proberen alles in goede banen te leiden.
Het heeft even geduurd voor we het erover eens waren hoe we verder moesten praten, wie daar bij betrokken moesten zijn en welke spelregels we daarbij  hanteren. Een aantal betrokkenen hebben ervoor gekozen om (nu even) wat ruimte geven aan anderen en stapje opzij te doen.

De bedoeling ni is dat we zaken gaan doen. Dat is positief! Hoe dat eruit gaat zien kan ik nog niet zeggen. In ieder geval wordt er hard gewerkt aan de toekomst van Ubuntu-NL. De bedoeling is nog steeds om uiterlijk 31 mei een concreet plan te presenteren.


Re: Overleg Toekomst Ubuntu-NL
« Reactie #19 Gepost op: 2009/02/26, 10:38:34 »
Maarten, Jan en alle andere direct betrokkenen:
    Velen met mij hopen dat jullie inspanningen beloond mogen worden en zijn jullie dankbaar voor jullie inzet.
                           :-*SUCCES GEWENST :-*
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline hotrod

  • Lid
Re: Overleg Toekomst Ubuntu-NL
« Reactie #20 Gepost op: 2009/03/05, 23:48:43 »
Ben hier nog niet zo lang.
Maar zo te lezen allemaal, speelt er nog al wat (en al een poosje) over dit onderwerp.
Na veel gelezen te hebben weet ik nog niet precies hoe de vork in de steel zit.
Maar gelukkig is men nu  met het huidige en oude team en de actieve leden, bezig om tezamen de vork in de steel te krijgen.
Wat ik hier tot nu toe gezien heb op dit forum, stemt mij in ieder geval gerust dat er een zeer goede en snelle feedback is.
Dit is vooral zeer prettig voor beginnende Ubuntuers.


Allemaal die hier erg bij betrokken zijn veel wijsheid toegewenst, en een geduldig gezin (want ja het vreet vrije tijd).