Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux drivers software installeren.  (gelezen 5434 keer)

Offline Rene1979

  • Lid
Linux drivers software installeren.
« Gepost op: 2012/10/25, 12:17:12 »
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum omdat ik gister voor de eerste keer Linux besturings syteem heb geinstalleerd.
Ik snap niet hoe ik nu drivers en software moet en kan installeren.

Ik heb geprobeerd op Hyves desktop te installeren met hulp van zoeken in dit forum kwam ik link tegen hoe je het zo moeten maar als ik het precies zo doe zoals het daar beschreven staat krijg ik andere schermpjes en andere teks regels die er staat beschreven.

Ik heb een netwerk printer van canon pixma mp495 de drivers heb ik in de map downloads staan maar ik weet bij goed niet hoe ik dat moet doen.
Ben al uren bezig om te google en te proberen zie alleen een hoop regels met codes staan maar niet welk programma ik nodig heb om te installeren.

Ik hoop dat iemand mij in jip en janneke taal kan en wil uit leggen hoe ik nu verder kom.


Re: Linux drivers software installeren.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/25, 13:24:34 »
Programma's installeren doe je zo, in Ubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/installerenvanprogrammas

Die printer zou geen problemen moeten opleveren:
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/canon-pixma-mp495-wireless-installeren-in-ubuntu-studio-12-04/

Alleen Hyves Desktop zit niet in het Softwarecentrum en Hyves is wel degelijk betrouwbaar (ze gebruiken zelfs Ubuntu als ontwikkelplatform en Hyves Desktop is zelfs open source). Het is gewoon een hele simpele installer die een mapje in je Persoonlijke map installeert. Bij twijfel gooi je dat mapje weg en klaar (als sudo/root kun je Hyves Desktop niet eens installeren).

Offline Rene1979

  • Lid
Re: Linux drivers software installeren.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/29, 10:20:02 »
Hallo,

Ik zie net pas jullie reactie's ik kreeg er geen mail van blijkt dat dat niet standaard aanstaat.

Ik heb geen windows  naast Ubuntu. de printer werkt nu wel maar half zie bijvoorbeeld niet wat mijn inkt niveau is en scanner werkt niet en ik hem draadloos bekabelt gaat niet
« Laatst bewerkt op: 2012/10/29, 10:23:04 door Rene1979 »

Re: Linux drivers software installeren.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/29, 15:12:22 »
@Rene,
Je kunt op de canonsite de drivers downloaden. Dan ga je naar de map waar de driver staat. Open deze in de terminal. Dan ./install.sh, en de rest wijst zichzelf. Echter dit werkt bij mij met 12.04 ( voyager ), en niet met de nieuwe xubuntu 12.10. Raar en vervelend, maar ik wacht de volgende voyager wel af.

Groetjes allen.....................

Offline Rene1979

  • Lid
Re: Linux drivers software installeren.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/29, 15:19:29 »
dat werkt niet dat heb ik al geprobeerd van de de website van canon all in one ervan af gehaald zowel printer als scanner driver werken niet ik heb nu linux erop maar werkt ook niet denk dat ik maar terug naar windows ga

Re: Linux drivers software installeren.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/29, 15:24:18 »
@Rene,
Welke versie heb je 12.10 0f 12.04, mte xubuntu 12.10 lukt het mij ook niet om te installeren, vraag niet waarom. Onder voyager ( =Xubuntu 12.04 ) werkt alles meteen.
Groet, Ben

Offline Rene1979

  • Lid
Re: Linux drivers software installeren.
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/29, 15:50:27 »
Ik heb nu pear Linux 6 printer/scanner driver van cannon gehaald specifiek voor mijn apparaat maar nu vind ik de software niet om mee te scannen die in gebakken zit

Offline Rene1979

  • Lid
Re: Linux drivers software installeren.
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/29, 16:40:19 »
iedereen bedankt voor de reactie maar ik heb windows weer erop.
Ik krijg mijn randapparatuur niet werkend in Linux na 7 dagen proberen van  smorgens 8 tot 23:00 uur ben ik inmiddels zat.
Linux is leuk voor te mailen en te internetten.