Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?  (gelezen 15437 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?
« Gepost op: 2011/04/08, 15:45:36 »
Er blijken geruchten te zijn dat Ubuntu 11.04 voorlopig toch nog standaard bij de klassieke gnome desktop zou kunnen blijven ...

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=OTMwMg
« Laatst bewerkt op: 2011/04/08, 15:48:37 door vanadium »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/08, 15:54:33 »
De daadwerkelijke discussie is hier terug te vinden:
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-desktop/2011-April/002894.html

Zo negatief tov. Unity vind ik die niet, en het zou mij verbazen als er toch voor de classic desktop gekozen zou worden.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/08, 17:17:36 »
Waarom verbaast je dat? Ik wil Unity best wel uitproberen, maar liever niet als default.
Citaat
1. There are key feature regressions, for example, there is no systray
support for many important applications.
2. There are usability problems,
3. We are coming in too hot, there are too many crashers on some
hardware and the final product will be buggy.
Ik heb de rest niet gelezen, maar als dit waar is, vind ik het erg verstandig om deze niet default te doen.
Dit is extra gevaarlijk voor mensen die de eerste keer Ubuntu gebruiken. Die zullen Ubuntu dan als buggy OS gaan zien.

Vertrouwen komt ter voet en gaat ter paard
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/08, 17:21:59 »
@Rachid: Dan zou dat vertrouwen al bij 9.10 weg moeten zijn geweest. Denk maar terug aan de vele problemen bij 9.10

Offline Bloom

  • Lid
Re: Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/08, 17:22:12 »
Ik heb het op een paar systemen geprobeerd en hij installeert Unity als je hardware snel genoeg wordt bevonden en anders Gnome. De pc's waarop ik het probeerde waren P4'tjes, dus werd het Gnome.

Re: Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/08, 18:21:32 »
Ik heb het op een paar systemen geprobeerd en hij installeert Unity als je hardware snel genoeg wordt bevonden en anders Gnome. De pc's waarop ik het probeerde waren P4'tjes, dus werd het Gnome.

Heeft weinig te maken met "snel genoeg", maar eerder met 3d acceleratie. Het kan goed zijn dat als in die systemen een Nvidia kaart zit bijvoorbeeld en ge de gesloten drivers installeert, ge bij de volgende herstart wel Unity hebt.

Nuja, als er echt teveel problemen zijn, niet twijfelen en de klassieke Gnome omgeving als standaard zetten! Laat de gebruikers dan zelf kiezen om Unity te gebruiken, wat er volgens mij redelijk veel zullen zijn, dus dat levert sowieso weer 6 maanden bugfixes en ontwikkeling op.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/08, 18:39:30 »
1. There are key feature regressions, for example, there is no systray
support for many important applications.
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-desktop/2011-April/002899.html
Dat lijkt dus vrij eenvoudig op te lossen.

Citaat
2. There are usability problems,
Daar weet ik zelf niet zoveel van, want ik gebruik het zelf nog niet.
Maar ik lees wel dat anderen het geweldig vinden werken. Het lijkt me dat het dus wel degelijk wat toevoegt.
In hoeverre de voordelen opwegen tov. de nadelen is wel iets waar men over van mening kan verschillen.
 
Citaat
3. We are coming in too hot, there are too many crashers on some
hardware and the final product will be buggy.
Dat was in het verleden met (de voorlopers van) Compiz ook geen reden om het niet standaard te activeren als je hardware het ondersteunt. De nieuwigheid van de techniek was toen veel groter, net als de problemen mbt hardwareondersteuning.

Re: Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/08, 20:26:07 »
Ik las juist dat ze GNOME gaan verwijderen en alleen Unity voorgeïnstalleerd zit. http://www.omgubuntu.co.uk/2011/04/ubuntu-11-10-will-not-ship-with-classic-gnome-desktop/
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/08, 21:18:38 »
Ik las juist dat ze GNOME gaan verwijderen en alleen Unity voorgeïnstalleerd zit. http://www.omgubuntu.co.uk/2011/04/ubuntu-11-10-will-not-ship-with-classic-gnome-desktop/
Dat staat idd voor oktober gepland ;)

Unity wordt dus standaard voor Ubuntu. Hierbij alvast een waarschuwing: zonder twijfel zal Unity absoluut niet stabiel draaien! Voor beginners en mensen die van een stabiel systeem houden is het beter om even te wachten tot oktober als 11.10 uitkomt, want dan zullen de meeste bugs er wel uitgehaald zijn (en wat handige features hopelijk toegevoegd ;)).

Ben trouwens benieuwd of er nog Ubuntero's zijn die een Ubuntu-distro zullen maken, gebaseerd op Gnome 3 :)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/08, 21:28:44 »
@crashit Bedoel je dat unity ongetwijfeld absoluut instabiel zal draaien, of dat het te betwijfelen is dat het absoluut stabiel zal draaien ???
Dat eerste ben ik het niet mee eens, het tweede wel.

Ik verwacht overigens dat Gnome3 in Ubuntu 11.10 of Ubuntu 12.04 meekomt, maar inderdaad met Unity als enige keuze.
Vergeet niet dat Unity slechts een schil is over Gnome, dus Gnome is niet weg met Unity..
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/08, 21:29:51 »
@Crashit: ik hoop dat ze Gnome nog zeker ter harte nemen. Vooral wanneer je bedenkt dat Gnome nu al beter gekend is t.o.v. Unity. Hdet zou de uniformiteit van een Linux OS zeker ten goede komen. (Vandaar dat Suse blijft geloven in KDE ?)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tom

  • Lid
Re: Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/08, 22:52:18 »
Ik las juist dat ze GNOME gaan verwijderen en alleen Unity voorgeïnstalleerd zit. http://www.omgubuntu.co.uk/2011/04/ubuntu-11-10-will-not-ship-with-classic-gnome-desktop/
Dat staat idd voor oktober gepland ;)

Unity wordt dus standaard voor Ubuntu. Hierbij alvast een waarschuwing: zonder twijfel zal Unity absoluut niet stabiel draaien! Voor beginners en mensen die van een stabiel systeem houden is het beter om even te wachten tot oktober als 11.10 uitkomt, want dan zullen de meeste bugs er wel uitgehaald zijn (en wat handige features hopelijk toegevoegd ;)).

Ben trouwens benieuwd of er nog Ubuntero's zijn die een Ubuntu-distro zullen maken, gebaseerd op Gnome 3 :)
Mint zal op gnome3 draaien (niet de shell).
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/08, 23:10:30 »
Ben eigenlijk wel blij als het de classic look krijgt als standaard.

O draaide Unity gewoon op een P4. geen probleem en alles ging soepel. Wel wat bugs maar die zitten ook in de classic look.



Offline Luuk58

  • Lid
Re: Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/04/08, 23:31:35 »
Unity werkt prima, het is alleen even wennen. Op wat bugs na dan, maar dat mag, want het is nog in beta.

Offline Tom

  • Lid
Re: Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/04/08, 23:38:14 »
Dat zal best zijn ,maar wat als je pc het niet aankan.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Stijnen

  • Lid
Re: Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/04/09, 00:17:53 »
Dan koop je een andere ...
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/04/09, 04:38:34 »
Word het eerder een andere versie van Linux dan een andere pc.

Re: Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/04/09, 06:51:39 »
idd, want een andere pc kopen om een OS te kunnen blijven draaien komt mij erg bekend voor..
dat riekt naar Microsoft praktijken en is juist 1 van de redenen dat ik van dat OS ben afgestapt :(
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/04/09, 07:25:30 »
+1

Ik draai nu vier jaar met dezelfde laptop Ubuntu. En het draait alleen maar beter. Terwijl die OOB met XP werd geleverd (was toen einde serie) en ik daarvan de laatste updates zelfs niet meer deftig geïnstalleerd kreeg, wat voor mij de emmer vol en de HD leeg maakte... XD
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Ed

  • Lid
Re: Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/04/09, 09:43:24 »
Waarom Unity, is het mooier, is het beter,is het makkelijker, is het sneller, kan Unity dingen die Gnome niet kan.
Ik zelf mis toch veel dingen die ik in Gnome wel kan zoals het weerbericht permanent op de bovenbalk.
Ik heb in Unity 4 klikken nodig om bij synaptic te komen, in Gnome 2.
Wisselen van werkbladen kost ook veel tijd in Unity.
Ubuntu is snel maar wordt in mijn optiek door Unity langzamer door meer handelingen.
En ik vind zelf dat Unity vrij chaotisch is ingedeeld.
Maar we wachten af wat het gaat worden, misschien toch weer Gnome.

Gr Ed

Re: Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/04/09, 09:47:13 »
Dat zal best zijn ,maar wat als je pc het niet aankan.

Dan krijg je op het moment standaard 'Ubuntu Classic' voorgeschoteld, vanaf 11.10 krijg je Unity-2D.
Echt zwaarder dan de klassieke Gnome zal het niet woorden ;)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/04/09, 10:05:52 »
Volgens mij gaan mijn ouders weer kwaad worden als de release uitkomt omdat  "ik het steeds verander"  :D Anders installeer ik GNOME  :) Misschien komt Gubuntu wel ?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline vilamar

  • Lid
Re: Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/04/09, 10:31:35 »
Ik ga Unity zeker proberen maar ik vind het er wel een beetje kinderachtig uitzien, meer iets voor op een gsm van onze pubertjes.

Re: Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/04/09, 11:10:56 »
Ik ga Unity zeker proberen maar ik vind het er wel een beetje kinderachtig uitzien, meer iets voor op een gsm van onze pubertjes.

Hier sluit ik me bij aan.
Ach, en voor degene met oudere pc's die (terecht) geen nieuwe willen aanschaffen is er altijd nog Xubuntu :)

 
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Toch gnome classic desktop standaard in Ubuntu 11.04?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/04/09, 11:12:56 »
Volgens mij gaan mijn ouders weer kwaad worden als de release uitkomt omdat  "ik het steeds verander"  :D Anders installeer ik GNOME  :) Misschien komt Gubuntu wel ?

Ik heb dit al vaker gehoord, maar begrijp het niet. Gnome blijft gewoon aan de basis. Unity is net als Gnome-shell gewoon een shell over Gnome.
11.04 heeft nog steeds Gnome 2 als basis, en kan er tijdens het inloggen gekozen worden om nog de huidige "panel-look" te gebruiken. Waarschijnlijk zal Gnome 2 in enkele versies verder ook nog beschikbaar zijn via de repositories of anders wel via een PPA of externe repo.

Ook zal in 11.10 Unity 2d beschikbaar zijn voor computers die de 3d versie niet kunnen draaien. Deze 2 versies zouden normaal hetzelfde moeten zijn, behalve dat de 2d versie geen compiz nodig heeft en dus lcihter is, maar geen effecten heeft.