Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] 2 keer Ubuntu 1 Home map  (gelezen 2034 keer)

[Opgelost] 2 keer Ubuntu 1 Home map
« Gepost op: 2010/07/05, 18:19:52 »
Ik wil graag naast mijn Ubuntu 10.04 die problemen geeft (zie http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/vreemde-systeem-crash-ubuntu-10-04/ ) Ubunut 9.10 gaan draaien om te kijken of die stabieler blijft. Kan ik hier voor de zelfde home map gebruiken? Want ik heb geen zin om alles over te kopieren en zeker niet mijn Windows7 die ik onder VBox draai?

Kan iemand misschien kort uitleggen hoe ik dit het beste aan kan pakken.
En als kleinsub vraag je hoe ik dan de volgorde in Grub moet aan passen dat hij altijd met 9.10 opstart.

bedankt
\BoudewijnD
« Laatst bewerkt op: 2010/07/07, 20:29:19 door BoudewijnD »
Desktop: AMD AThlon II X4 630 2.8 GHz, ATI Radeon HD 5450 1 Gb, 4 GB, 1.5 TB. Ubuntu 12.04 LTS
----------------------------------------------------------------------
Linux user number 519529
Registreer als Linux gebruiker op: http://counter.li.org/

Skilltone

  • Gast
Re: 2 keer Ubuntu 1 Home map
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/05, 19:20:01 »
maak er dan een dualboot van. dan kan je echt testen. en je homemap kopiëren naar usbstick/Externe HD. dan kan je in allegevallen overal bij.

Re: 2 keer Ubuntu 1 Home map
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/05, 19:49:34 »
In je /home map staan een hoop systeeminstellingen. Kun je niet delen tussen 2 systemen of distros. En volledig kopïeren ook niet. Wel je persoonlijke bestanden die er op staan natuurlijk :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline fretty

  • Lid
Re: 2 keer Ubuntu 1 Home map
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/05, 23:46:15 »
ik gebruik open suse en heb (momenteel) versie 11.1 2x geinstalleerd met dezelfde home map
zonder enig probleem  wel kan het gebeuren dat starters van applicaties  in het menu of desktop verschijnen die (nog) niet geinstalleerd zijn in een van de 2 installaties.
Na installatie van die applicaties worden echter allle instellingen en documenten probleemloos overgenomen.

Offline edgar

  • Lid
Re: 2 keer Ubuntu 1 Home map
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/06, 04:11:07 »
Voor vbox kun je in ieder geval dezelfde .vdi bestand aankoppelen, dat scheelt alvast een hoop werk  :)
ASRock M3A785GMH AMD Athlon II X4 630 8 GiB SSD 120 GiB HD 500 GiB GeForce GT 640 Ubuntu 14.04.3
En natuurlijk wat oud ijzer om te testen ;-)

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2 keer Ubuntu 1 Home map
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/06, 09:20:55 »
ik gebruik open suse en heb (momenteel) versie 11.1 2x geinstalleerd met dezelfde home map
zonder enig probleem  wel kan het gebeuren dat starters van applicaties  in het menu of desktop verschijnen die (nog) niet geinstalleerd zijn in een van de 2 installaties.
Na installatie van die applicaties worden echter allle instellingen en documenten probleemloos overgenomen.
In zeer veel gevallen zijn de configuratiebestanden tussen verschillende versies van programma's compatibel. Dat is echter niet gegarandeerd. Delen van éénzelfde home tussen verschillende distro's is volledig op eigen risico. Aangeraden is verschillende homes, maar alleen je persoonlijke data gemeenschappelijk gebruiken. In dit laatste geval kan het voorkomen dat je standaard permissies zal moeten aanpassen.

Re: 2 keer Ubuntu 1 Home map
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/06, 16:43:36 »
Vanadium +1
Ik heb het zelf een keer geprobeerd met 7.04 en 7.10, gaat niet helemaal goed. Wat mij betreft een afrader.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: 2 keer Ubuntu 1 Home map
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/07, 20:28:57 »
Bedankt iedereen ik snap het. Als ik 9.10 er weer op ga zetten dan moet ik mijn partities weer aanpassen. Met een tweede home schijf...
\Boudewijn
Desktop: AMD AThlon II X4 630 2.8 GHz, ATI Radeon HD 5450 1 Gb, 4 GB, 1.5 TB. Ubuntu 12.04 LTS
----------------------------------------------------------------------
Linux user number 519529
Registreer als Linux gebruiker op: http://counter.li.org/

Re: [Opgelost] 2 keer Ubuntu 1 Home map
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/09, 01:18:38 »
Partitioneren is een kunst. Je kunt het echter niet leren op het internet omdat de informatie allemaal voorbijgestreefd is vooraleer de poster aan het einde van zijn zin is. Deze bijdrage is volgende week ook alweer hopeloos achterhaald (hoewel... :) )
Voor een schijf van pakweg 750 GB zie ik het zo: Twee partities: één gewone grote van zowat 600 GB die je gebruikt voor data, geformatteerd in iets wat iedereen kan lezen (denk aan dat ene hulpprogrammaatje voor W... om ext3 te kunnen lezen) en dan een "extended partition" van al de rest. Daarin maak je één swap aan van een giga of vijf, en een stuk of vijf, zes "logische" partities van elk zowat 25 à 30 GB. Telkens je nu een niuw besturingssysteem wil installeren, kies je één van die partities en je geeft die koppelpunt "/" (root). Je laat 'm dus gewoon daarin ook een /home maken. Duid wel de swappartitie aan. Duid dan de datapartitie aan met koppelpunt /home/data en VERIFIEER DAT JE DAT NIET LAAT FORMATTEREN. (Je kan die ook achteraf aankoppelen na de installatie als je wat knoeit in /etc/fstab en dat is veiliger maar ingewikkelder).
Zo heeft elk besturingssysteem/versie zijn eigen /home voor de instellingen en worden toch alle data bijgehouden op die ene partitie....
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline vanadium

  • Lid
Re: [Opgelost] 2 keer Ubuntu 1 Home map
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/09, 08:54:21 »
+1

Offline Thijsg

  • Lid
Re: [Opgelost] 2 keer Ubuntu 1 Home map
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/09, 11:03:01 »
Prosper, dat is een goed verhaal. Uit mijn eigen tests blijkt dat je de swappartitie met rust kan laten, die wordt automatisch aangekoppeld (en niet geformatteerd). Verder vind ik /home/data een ietwat vreemde locatie. Mijn voorkeur gaat uit naar /data, aangezien data geen gebruiker van de computer is.

Re: [Opgelost] 2 keer Ubuntu 1 Home map
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/09, 13:11:23 »
Ook gelijk, Thijsg. Was trouwens maar een voorbeeld. Zou eigenlijk /home/jouwnaam/data kunnen zijn, maar dan ga je er wel vanuit dat er in sé maar één gebruiker is.
By the way, in een vergelijkbare situatie heb ik ze bij mij /extra genoemd... XD
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Thijsg

  • Lid
Re: [Opgelost] 2 keer Ubuntu 1 Home map
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/09, 13:12:16 »
Bij mij heet de partitie /Thijs. ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: [Opgelost] 2 keer Ubuntu 1 Home map
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/09, 13:17:19 »
De "oude" conventie is om alle aangekoppelde bestandssystemen onder /mnt thuis te brengen: Voor je data wordt het dus: /mnt/data

Offline Thijsg

  • Lid
Re: [Opgelost] 2 keer Ubuntu 1 Home map
« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/09, 13:27:22 »
De "oude" conventie is om alle aangekoppelde bestandssystemen onder /mnt thuis te brengen: Voor je data wordt het dus: /mnt/data
+1, en dan toch symbolische links?

Onder /mnt is niet aan te bevelen, want als er nog een partitie aangekoppeld moet worden, komen er problemen. Er is maar een /mnt beschikbaar.

Offline vanadium

  • Lid
Re: [Opgelost] 2 keer Ubuntu 1 Home map
« Reactie #15 Gepost op: 2010/07/09, 14:46:01 »
Onder /mnt is niet aan te bevelen, want als er nog een partitie aangekoppeld moet worden, komen er problemen. Er is maar een /mnt beschikbaar.

Met "onder /mnt" bedoelen we uiteraard dat de koppelpunten onder /mnt komen, niet dat je op /mnt aankoppelt.

+1, en dan toch symbolische links?
Steeds, wat het is niet gebruiksvriendelijk de gebruiker buiten zijn eigen home te doen navigeren.

Bekijk het zo eens. Een unix/linux systeem heeft een beheerder, en gebruikers.

Aankoppelen onder /mnt is zeer overzichtelijk voor de beheerder. Je hebt netjes een overzicht van alles wat is aangekoppeld.

Voor de gebruiker is het maar niets buiten zijn home naar een obscure /mnt te moeten navigeren, en daar zijn eigen weg te zoeken. Vandaar dat de beheerder de gegevens van elke gebruiker ter beschikking stelt waar hij ze nodig heeft, nl. in zijn home. Hiervoor gebruik je links.

Linux, zeer krachtig voor de beheerder, bijzonder gebruiksvriendelijk voor de eindgebruiker.