Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Omlijning maken in Open Office  (gelezen 3386 keer)

Offline vragen

  • Lid
Omlijning maken in Open Office
« Gepost op: 2012/06/20, 14:05:14 »
Drukte abuis op een knop en alle lijntjes zijn weggegaan. Helaas biedt het knopje "ongedaan maken" geen oplossing dan komt het niet meer tevoorschijn tot mijn frustratie. Lijkt me handig dat dit gewoon in het programma zit ingebakken dat wanneer je op de pijl terug drukt dat ALLES hersteld wordt.

Hoe krijg ik die omlijningen weer terug?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Omlijning maken in Open Office
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/20, 23:35:24 »
Weet niet precies welke 'lijntjes' je bedoelt......... de optie 'Tekstbegrenzingen' in menu Beeld misschien?

Re: Omlijning maken in Open Office
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/20, 23:43:22 »
Bedoel je de omlijning over het hele blad? Dan Beeld>Tekstbegrenzing in schakelen, bedoel je rondom een alinea dan moet je kijken onder Opmaak>Alinea. Alle tekstverwerkers, werken volgens dezelfde principes, er zal weleens een andere benaming aan gegeven worden, maar dat maakt niet uit. Ook bij spreadsheets is dat zo, bijv de sneltoetsen CTRL+Z om iets ongedaan te maken of CTRL+Y om te herhalen zie je overal terug, alleen bij instellingen vooraf, van een sjabloon vor de indeling, belijning etc. werkt dat niet. Kan je hier iets mee?

P.S. Mikkel was sneller.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vragen

  • Lid
Re: Omlijning maken in Open Office
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/25, 15:22:32 »
Kolommen? Ik heb het document toegestuurd naar de instantie welke werkt met Microsoft Word. Daar bleken nog gewoon de lijnjtes er te zijn die ik niet zie in mijn scherm!

Re: Omlijning maken in Open Office
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/25, 22:29:16 »
Wellicht staat er iets uitgevinkt bij de vormgeving. Ga in LibreOffice naar "Extra" > "Opties". Daar krijg je het volgende scherm te zien:



Ga naar "Vormgeving, en klik daar op wat vinkjes die van toepassing zijn op lijnen in je document, en als het goed is zie je de lijnen weer. En kijk meteen ook of die lijnen niet dezelfde kleur hebben als je achtergrond (normaliter is dat wit!).

Mocht het allemaal niet werken of het beoogde resultaat hebben, dan zou je kunnen proberen LibreOffice met een schone lei te laten beginnen. Dit is de snelste en makkelijkste oplossing, maar de "downside" hiervan is dat je LibreOffice dan niet leert doorgronden. Maar soit, je bent nu even meer gebaat bij een kant-en-klare oplossing, dus probeer even het volgende:

Sluit LibreOffice af, en ga met je bestandsbeheerder naar je homemap en druk op "CTRL+H". Alle verborgen bestanden in je homemap worden dan zichtbaar. Navigeer naar de map ".config" en zoek naar de map "libreoffice". Gooi deze map weg in de prullenbak (dus nog niet helemaal verwijderen!). Start nu LibreOffice weer op, en open je document. Zie je je lijntjes dan wèl weer?
« Laatst bewerkt op: 2012/06/25, 22:34:54 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Omlijning maken in Open Office
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/25, 22:34:13 »
"View" - "Text boundaries" ("Beeld" - "Tekstranden")  laat de grijze lijnen verschijnen/verdwijnen. Die lijnen zijn enkel huplijnen: ze tonen marges, plaats van kop en voetteksten, maar worden niet afgedrukt.

Re: Omlijning maken in Open Office
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/26, 02:39:37 »
Ah.... mocht het dan om kolommen gaan met lijnen, dan denk ik dat de TS dit bedoelt:



Ga in dit geval in LibreOffice even naar "Opmaak" > "Kolommen". Dan zie je bovenstaand schermpje verschijnen. Bij de optie "Scheidingslijn" (onderaan het venster!) kun je bij "Stijl" kiezen uit een aaneengesloten lijn, een stippellijn of een gestreepte lijn.

Is dit misschien wat je bedoelt?  Ik zie in ieder geval lijnen verschijnen tussen de kolommen in het document.... :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline vragen

  • Lid
Re: Omlijning maken in Open Office
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/06, 19:42:40 »
Helaas, de lijntjes die gemaakt zijn in het document komen hiermee niet terug. Wanneer iemand anders mijn document opent in Microsoft Word dan zijn de omlijningen er wel.

Soort hokjes heb ik gemaakt

Voorbeeld

Mijn persoonskenmerken:
Werkvariatie: vind het prettig om afwisselende werkzaamheden te verrichten

Bovenstaande is dan omlijnt in een hokje alware.

Re: Omlijning maken in Open Office
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/06, 20:46:35 »
Hokjes? Waar dan? Ik zie niets of is dat de bedoeling? Je kan beter een voorbeeld als bijlage op het forum zetten, dan kan iedereen even experimenteren daarmee. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Omlijning maken in Open Office
« Reactie #9 Gepost op: 2012/07/06, 23:44:25 »
Hokjes.....? Menu Invoegen en dan Tabel kiezen.....?
We hebben het hier toch wel over Writer (de tekstverwerker van OpenOffice)?