Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Iemand ervaring met super lightweight linux OS'en?  (gelezen 6600 keer)

Offline tillie

  • Lid
Iemand ervaring met super lightweight linux OS'en?
« Gepost op: 2011/12/02, 18:21:53 »
Omdat ik sinds kort een nieuwe computer heb, wil ik de oude gebruiken voor de volgende zaken:

-chromium met flash plugin
-firefox met flash plugin
-textwerking die met doc en docx kan werken
-calculator
-pdf's kunnen bekijken
-vlc player

Met de Kubuntu 11.10 die ik nu heb zijn er problemen met het afspelen van flash-filmpjes. Zie dit topic: http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/geluid-distorted-bij-fullscreen-(met-flash)/msg780112/#msg780112

Ten eerste: zou een ander systeem dit probleem kunnen oplossen?
Ten tweede: welk licht systeem zou je mij aanraden? Belangrijk is stabiliteit, snelheid en functionaliteit. Allerlei visuele effecten zijn eerder ongewenst omdat deze ten koste gaan van de snelheid.

De laptop heeft een intel duo core 2,4 Ghz, 1,5 Gb RAM en een kleine mogelijk geïntegreerde grafische kaart van Ati.

Ik denk aan: Slitaz, Puppy of DSL, en ik neig nu naar Slitaz. Iemand ervaring met deze OS'en? En kunnen ze de gewenste functie vervullen?

Re: Iemand ervaring met super lightweight linux OS'en?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/02, 18:29:57 »
Je kan ook eens kijken naar Bodhi Linux.
DSL zou ik niet aanraden, dat project is dood en is niet zo gebruiksvriendelijk.
Maar met die specificaties kan je veel meer aan hoor!
Xubuntu zou daar ook perfect op draaien.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/02, 20:00:47 door thomasave »
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, België)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Iemand ervaring met super lightweight linux OS'en?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/02, 18:30:52 »
Lubuntu 11.10. Kant-en-klaar, alleen even een mooier muispijlthema (mouse pointer oxygen), Firefox, Libre Office en lubuntu-restricted-extras erin douwen.

De LXDE-omgeving is bliksemsnel en vederlicht. En ziet er nog verrassend goed uit.

Re: Iemand ervaring met super lightweight linux OS'en?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/02, 18:57:15 »
Bodhi heeft meer dan goede papieren voor die laptop !

Lubuntu is heel goed, maar vereist wel wat kennis van zaken (ik ga er van uit dat je geen expert bent ogv linux) . Buiten dat is dat OS zeker een goede zaak.

Op die laptop moet volgens mij ook Xubuntu 11.10 kunnen draaien zonder echt veel problemen (zeker als ik die spec's lees), maar is wat zwaarder dan Lubuntu.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

FrSu

  • Gast
Re: Iemand ervaring met super lightweight linux OS'en?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/02, 19:13:05 »
Kijk even in dit forumonderdeel bij mijn melding over PCLOS Gnome ZEN 11-11-1. Probeer maar eens uit. Ben benieuwd naar jouw ervaring. ;)

Re: Iemand ervaring met super lightweight linux OS'en?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/02, 19:22:57 »
Kubuntu en Ubuntu zouden er vlekkeloos op draaien. Wij hebben zelf een laptop met intel core duo en 1GB RAM. (verbruikt rond de 300MB RAM) Dus waarom zo'n lichte distro?

Edit:

Die antwoorden in het andere topic slaan nergens op want jouw laptop is sterker dan onze en draait flash vlekkenloos (zelfs mijn Pentium 4 PC's draaien Flash goed en zelfs is het goed met 720p)
« Laatst bewerkt op: 2011/12/02, 19:26:28 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Iemand ervaring met super lightweight linux OS'en?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/02, 19:24:10 »
Op die laptop moet volgens mij ook Xubuntu 11.10 kunnen draaien zonder echt veel problemen (zeker als ik die spec's lees), maar is wat zwaarder dan Lubuntu.

Gezien de specificaties is dat eigenlijk een betere keuze, ja.... Moet-ie moeiteloos aankunnen. Mijn netboekjes (1 GB RAM, Atomprocessor) zijn een stuk minder krachtig dat het apparaat waar we het nu over hebben, en Xubuntu 11.10 draait daar prima op.

Grootste voordeel van Xubuntu is, dat-ie een stuk gebruikersvriendelijker is voor mensen met weinig Linuxervaring. En toch een stuk lichter dan hoofdversie Ubuntu, om maar eens wat te noemen.

Tips voor Xubuntu:
http://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Offline tillie

  • Lid
Re: Iemand ervaring met super lightweight linux OS'en?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/02, 20:00:26 »
Die antwoorden in het andere topic slaan nergens op want jouw laptop is sterker dan onze en draait flash vlekkenloos (zelfs mijn Pentium 4 PC's draaien Flash goed en zelfs is het goed met 720p)

Ik meende zelf ook al dat mijn laptop snel genoeg moet zijn. Misschien is het toch gewoon de grafische kaart die niet goed aansluit of zo iets. Of misschien een geluidskaart. (zoals je ziet weet ik er niet zo veel van).

Offline tillie

  • Lid
Re: Iemand ervaring met super lightweight linux OS'en?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/02, 20:23:48 »
Bedankt voor alle reacties!

Xubuntu en Lubuntu zijn zeker een optie.
Bodhi zag er ook erg goed uit met al zijn verschillende thema's. Ik was daar wel van onder de indruk.

De reden dat ik een licht systeem wil met weinig visuele effecten is omdat ik nu kubuntu heb. Die loopt in principe heel goed, op 3 dingetjes na. De meerdere dashboards vindt ik ook echt een geweldige uitvinding! De 3 dingentjes zijn: Het geluid doet het niet als ik fullscreen ga bij een flashfilmpje. Dat is blijkbaar een heel bijzonder probleem want er is nog steeds geen oplossing voor. En als ik bijvoorbeeld Libreoffice opstart zijn de visuele effecten slecht. Dan zie ik in plaats van een vloeiende visuele beweging iets anders. Als ik boven een knopje hang, zie je normaal gesproken een klein tekstje. Bijvoorbeeld als ik boven het menu knopje hang komt er een blokje met 'menu' te staan. Maar soms is dit blokje zwart met zwarte tekst.

Deze problemen wil ik allemaal voorkomen, want voor mij is snelheid het allerbelangrijkste samen met stabiliteit, betrouwbaarheid en functionaliteit.

Re: Iemand ervaring met super lightweight linux OS'en?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/02, 20:30:24 »
Mint 9


Re: Iemand ervaring met super lightweight linux OS'en?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/02, 22:07:42 »
Dus je heb slecht geluid als fullscreen aanstaat? Geen slecht beeld? Raar probleem :|
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline koos4401

  • Lid
Re: Iemand ervaring met super lightweight linux OS'en?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/03, 10:18:37 »
In een Linuxtijdschrift kwam ik dit nog tegen:
Macpup, afgeleid van PuppyLinux. (TS verwees naar Puppy)  http://macpup.org/ schijnt 128 MB RAM te vragen. Laat je niet foppen door de naam, heeft niets met fruit (vooral appels) te maken.
Website oogde aardig.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523


Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Iemand ervaring met super lightweight linux OS'en?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/03, 11:09:35 »
Op dat systeem draait met gemak nog unity. Waarom een lichter systeem?

Re: Iemand ervaring met super lightweight linux OS'en?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/03, 11:11:05 »
Ook ik kan Bodhi aanbevelen voor die laptop! :)
Bodhi is een zeer leuke, maar toch mooie, lichte en gebruiksvriendelijke distro en zeker op oude PC's merk je het verschil :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Iemand ervaring met super lightweight linux OS'en?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/03, 11:12:44 »
De laptop heeft een intel duo core 2,4 Ghz, 1,5 Gb RAM en een kleine mogelijk geïntegreerde grafische kaart van Ati.
Hier loopt Xubuntu op mindere hardware, en volledig en op volle snelheid, met alles er op en er aan !
De keuze lijkt mij makkelijk ..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Iemand ervaring met super lightweight linux OS'en?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/12/03, 12:16:15 »
Citaat
Ten eerste: zou een ander systeem dit probleem kunnen oplossen?

Niet moeilijk doen en de eerste de beste, hier genoemde,  os installeren (eventueel eerst met een live cd/dvd sessie)  en proberen maar. Het installeren (en verwijderen) van een Linux systeem in een mum van tijd klaar. 
Citaat
De laptop heeft een intel duo core 2,4 Ghz, 1,5 Gb RAM
Keus genoeg met deze specificaties  ;)
Linux Mint 12 zou ik, als ik jou was, mee beginnen, gezien de kant en klare hardware/software-ondersteuning.

Offline tillie

  • Lid
Re: Iemand ervaring met super lightweight linux OS'en?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/12/03, 12:17:57 »
Dit al gezien? http://linuxgator.org/gnome/forum/viewtopic.php?f=1&t=3744

Ja, maar ik kan vrij weinig vinden over zen 11-11-1.

Offline tillie

  • Lid
Re: Iemand ervaring met super lightweight linux OS'en?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/12/03, 12:24:05 »
Op dat systeem draait met gemak nog unity. Waarom een lichter systeem?

Dus je heb slecht geluid als fullscreen aanstaat? Geen slecht beeld? Raar probleem :|

Het is inderdaad een raar probleem, maar op mijn kubuntu draait flash niet goed. Alleen bij fullscreen wordt het geluid slecht. Is echt heel vaag.

Ik hoop dat als ik een heel licht systeem heb, de boel zo simpel is gehouden dat dit probleem weg is. En de andere 2 probleempjes die meer van visuele aard zijn vind ik ook storend.
De 3 dingentjes zijn: Het geluid doet het niet als ik fullscreen ga bij een flashfilmpje. Dat is blijkbaar een heel bijzonder probleem want er is nog steeds geen oplossing voor. En als ik bijvoorbeeld Libreoffice opstart zijn de visuele effecten slecht. Dan zie ik in plaats van een vloeiende visuele beweging iets anders. Als ik boven een knopje hang, zie je normaal gesproken een klein tekstje. Bijvoorbeeld als ik boven het menu knopje hang komt er een blokje met 'menu' te staan. Maar soms is dit blokje zwart met zwarte tekst.


Offline tillie

  • Lid
Re: Iemand ervaring met super lightweight linux OS'en?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/12/04, 10:30:52 »
Dit al gezien? http://linuxgator.org/gnome/forum/viewtopic.php?f=1&t=3744

Ja, maar ik kan vrij weinig vinden over zen 11-11-1.

Inclusief Forum: http://linuxgator.org/

Ja maar daar staat alleen waar je m kan downloaden. Ik ga niet werken met pclinuxos. Ik heb ergens iets gelezen, ik weet niet meer waarom.



Ondertussen heb ik weer flink wat zitten rondneuzen op het internet en wat conclusies kunnen doen:

Liever werk ik niet met Xubuntu of Lubuntu want:
1: ik ben zo pissig dat ik na weken nog steeds niet een goed werkend systeem heb kunnen maken. Ubuntu en Kubuntu hebben een stukje levensvreugde van me afgepakt dat ik nooit meer terug kan krijgen. Ik heb zo veel tijd erin gestopt om het werkende te krijgen, maar het lukt niet. De problemen zijn niet een kwestie van een paar instellingen veranderen, maar iets meer ingewikkeld daarom kan ik het ook niet veranderen. lol  ^-^
2: Eigenlijk wil ik naar Debian of Slackware omdat deze het meest stabiel zijn, en met de beste technische support hebben. Als ik op youtube kijk, lijken deze 2 heel makkelijk te werken. Als ze eenmaal zijn geinstalleerd.
3: Ik wil dat mijn hardware optimaal worden ondersteund.
4: Stabiliteit gaat boven fancy shit.
5: Ubuntu is gebaseerd op debian, en is dus minder stabiel dan debian.
6: Debian heeft veel packages maar slackware heeft er vast ook genoeg voor mijn lijstje van 6 verschillende eisen.
7: liever een lelijke OS dan een mooie die minder goed werkt. Dus Bodhi valt af, want die ziet er mooi uit, en dat vertrouw ik niet. Kan alleen maar problemen veroorzaken. :D
8: mijn laptop heeft goed genoege eigenschappen, dus het hoeft niet persee een minimal OS te zijn.

In andere woorden; trommelgeroffel: ik wil slackware!  :o

Probleem is: het schijnt heel moeilijk te zijn. Maar waar zit die moeilijkheid dan in? Als ik gewoon slackware installleer en vervolgens die 6 programmatjes, kan het toch nooit fout gaan? Of moet ik ook nog eerst een userinterface installeren enz?

Offline koos4401

  • Lid
Re: Iemand ervaring met super lightweight linux OS'en?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/12/04, 10:43:03 »
http://distrowatch.com/table.php?distribution=slackware. Google eens op "install slackware 13" (13 = laatste volgens Distrowatch) Hoop dat dit helpt. Succes!!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

drum

  • Gast
Re: Iemand ervaring met super lightweight linux OS'en?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/12/04, 10:45:05 »
Wellicht is het pakketsysteem van Slackware Linux het meest verschillend van andere distributies. Het kan programma's installeren, verwijderen en updaten, maar kijkt niet zoals de meeste andere pakketsystemen of een benodigd pakket (dependency) aanwezig is alvorens een ander pakket te installeren.
Dit zou wel eens een struikelblokje kunnen zijn, alvast succes ;).

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Iemand ervaring met super lightweight linux OS'en?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/12/04, 10:49:32 »
Misschien is Zenwalk wat voor je? Heb het wel gebruikt op hardware met bescheiden specs en dat draaide toen prima. Het is namelijk ook gebaseerd op Slackware en hun motto lijkt aan te sluiten bij het jouwe...

Zenwalk is a GNU/Linux operating system, designed to provide the following characteristics:

Modern and user-friendly (latest stable software, selected applications)
Very fast (optimized for performance capabilities)
Rational (one mainstream application for each task)
Complete (full development/desktop/multimedia environment)
Evolutionary (advanced network package management tool - Netpkg)

http://www.zenwalk.org/

Re: Iemand ervaring met super lightweight linux OS'en?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/12/04, 10:50:33 »
@tillie
Ben bang dat zo'n 'ingewikkelde' distro meer problemen en uitdagingen introduceert dan dat het oplost. Misschien lost het een paar typische Ubuntuprobleempjes op maar vervolgens moet je op andere vlakken meer zelf gaan klooien waar het in Ubuntu automatisch ging. Wat betreft hardware-ondersteuning: Als bepaalde hardware gewoon niet lekker werkt met Linux dan helpt een distroswitch niet. Ik hoop voor je dat het wél werkt, daar niet van, maar verwacht niet te veel. Dat de specs van je PC goed genoeg zijn zegt ook niets, als de Linuxdrivers voor bepaalde hardware gewoon niet goed zijn (of afwezig) is het einde verhaal.