Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Live CD met Ati Radeon 9600 (zonder install), kan dat?  (gelezen 1159 keer)

SRG

  • Gast
Live CD met Ati Radeon 9600 (zonder install), kan dat?
« Gepost op: 2007/04/25, 21:57:11 »
Ik ben een beginner vwb Ubuntu. De vorige versie 6.10 al eens gedownload en geprobeerd als Live CD, maar liep hier steeds tegen grafische/monitor problemen op.

Opnieuw geprobeerd met Feisty Fawn, maar ook hier problemen. De meeste oplossingen die ik kan vinden zien er (voor een beginner) erg ingewikkeld uit. En lijken allemaal gebaseerd op een installatie van Ubuntu, maar dat wil ik nu jiust (nog) niet. Ik wil eerst eens testrijden.

Is het mogelijk en de moeite waard om een ATI Radeon 9600 aan de praat te krijgen zonder installatie en zonder veel moeite?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Live CD met Ati Radeon 9600 (zonder install), kan dat?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/25, 23:02:17 »
Gebruik zelf een Sapphire 9600XT. Heb nooit problemen gehad, met geen 1 distro.

gr. Marcel
Ubuntu-user 12429
Nexus Psile White | Jetway J9F2-Extreme Mini-ITX - i945GM - DVI – HDMI | Intel Core 2 Duo Mobile T7200 2.00GHz 667MHz 4MB | OCZ DDR2 PC2-5400 Gold GX XTC Dual Channel 1GB | Western digital Caviar GP 500 GB | Samsung SyncMaster 710v | HP Photosmart 2575 | QNAP - TS110 (NAS)

SRG

  • Gast
Live CD met Ati Radeon 9600 (zonder install), kan dat?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/25, 23:21:09 »
Ik heb een Ati Radeon 9600TX (van Medion).

Met een KNOPPIX live CD werkt het wel goed, maar met Ubuntu krijg ik steeds een klein weaarschuwingsvenstertje op m'n monitor dat de resolutie/refreshrate niet wordt ondersteund.

Offline patrick

  • Lid
Live CD met Ati Radeon 9600 (zonder install), kan dat?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/26, 07:27:35 »
Ik heb dezelfde fout met de refresh rate maar met de radeon A9550
Hoe is dt op te lossen
Acer desktop met intel E5200 - 4Gb Ram - ATI RADEON HD3450 256Mb - 640Gb HD en 1 van 320 Gb.
Dual boot systeem met Ubuntu 11.04 32Bit en Windows 7 Ultimate 32Bit

beess

  • Gast
Live CD met Ati Radeon 9600 (zonder install), kan dat?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/26, 16:43:05 »
Niet op te lossen zonder de drivers te installeren... Ik heb hier ook een Aldi-PC van Medion met de 9600TX van ATI.

Wat je wel kan doen is je resolutie verkleinen door xorg.conf aan te passen en X opnieuw op te starten :
1) druk op Ctrl-Alt-F1 om een shell te starten. Log daar in.
2) sudo pico /etc/X11/xorg.conf : pico is een poepsimpel tekstbewerkingsprogrammaatje.
3) scroll naar de section "Screen" en,  verander in de SubSection "Display" van de default depth de betreffende resoluties tot je als grootste 800x600 overhoudt.
4) bewaar je xorg.conf : Ctrl-O en Ctrl-X om af te sluiten
5) druk op Ctrl-Alt-F7 om terug naar X te gaan
6) druk op Ctrl-Alt-BackSpace om X opnieuw te starten.

Nu heb je een mooie 800x600 resolutie, waar je op zich niets mee kan doen (want veel te groot), maar van hieruit kan je bijvoorbeeld installeren of zo. Of de drivers downloaden en installeren vanop www.ati.com...

SRG

  • Gast
Live CD met Ati Radeon 9600 (zonder install), kan dat?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/27, 09:20:17 »
En drivers installeren werkt vast alleen maar als je ook Ubuntu installeert?

Het komt er dus op neer dat ik niet uitgebreid kan proberen voordat ik installeer... Jammer. De stap om het te installeren is voor mij net iets groter dan af en toe een Live-cd erin doen.  Plus het feit dat ik niet zoveel schijfruimte vrij heb...

Het enig wat trouwens wel werkt is wanneer ik een "oude" CRT monitor aansluit. Deze doet het meteen prima, want is minder gevoelig voor de refresh rate. Maar ja, da's een 14" en dus een stuk minder prettig dan mijn grotere TFT.

beess

  • Gast
Live CD met Ati Radeon 9600 (zonder install), kan dat?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/27, 18:05:20 »
Wel, vermoedelijk kan je toch wel de drivers installeren, omdat het bestandssysteem bij een live-cd enkel in het ram-geheugen geplaatst wordt (denk ik, niet helemaal zeker van).
Je kan de stappen eens proberen, als het niet lukt ben je nog niets verloren...

SRG

  • Gast
Live CD met Ati Radeon 9600 (zonder install), kan dat?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/29, 22:15:53 »
Ik weet niet hoe, maar het lijkt er op dat het nu "ineens" werkt... Ik had ook Xubuntu gebrand en als live CD opgestart, en toen ik even later terugkwam straalde mij een  prachtige desktop tegemoet.

Ik weet nu zeker dat ik gewoon opgestart heb, en dat ik het deze week in ieder geval 1 keer heb geprobeerd in veilige grafische mode. Mischien alle keren wel, na mijn ervaringen met de vorige versies.

In ieder geval ook de gewone Ubuntu nog eens geprobeerd (in normale mode), en hij doet het!!!

Ik weet niet of ik nou steeds de veilige grafische mode heb gebruikt, en of dat nou het euvel was,,, In ieder geval heb ik de boel wel draaiend, en tik ik dit vanuit Ubuntu.

Ik ga de komende tijd eens even flink proefdraaien en kijken of ik Ubuntu er als dual boot bij op wil hebben. Voor de mensen die dat nu al doen, is dat niet lastig, 2 besturingssystemen naast elkaar? Of doen jullie heel bewust de ene apllicatie op het ene OS, en de andere op het andere OS?

Bedankt voor jullie reacties zo ver, ik ben tevreden.

bermond

  • Gast
Live CD met Ati Radeon 9600 (zonder install), kan dat?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/01, 13:06:50 »
Dual boot is vrij eenvoudig, ik heb dat al een tijd draaien. Gewoon zorgen dat er vrije ruimte is op je c schijf.
Ik had eerst wat probelemen met een dual boot omdat de partition manager van Ubuntu mijn c schijf niet wilde verkleinen. Dus ik heb eerst onder windows met partition magic mijn c schijf verkleind tot 60 gb. Er onstond toen een lege ruimte van nog eens 60gb voor de installatie van Ubuntu en de swap partitie van Ubuntu. Ik heb gekozen tijdens de installatie van Ubuntu voor handmatig indelen van schijven. een root partitie en een swap partitie.

Als het allemaal lukt krijg je een bootmenuutje waarin je kan kiezen voor Windows of Ubuntu en een aantal andere opties zoals veilig modus etc.