Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Taalinstelling kan niet worden gewijzigd [OPGELOST]  (gelezen 11986 keer)

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Taalinstelling kan niet worden gewijzigd [OPGELOST]
« Gepost op: 2011/03/31, 13:39:54 »
Sinds mijn laatste update van Maverick verschijnt plotseling alle tekst van de menu's in het Engels i.p.v. Nederlands. Bij Taalondersteuning stond Engels bovenaan en de rest was grijs. Ik heb Nederlands naar boven gesleept, waardoor het weer zwart werd en daarna geklikt op "Apply System-Wide". Maar er verandert niets. Bij Install/Remove Languages staat een vinkje bij Nederlands; ook heb ik daar een vinkje staan bij Translations en Spellchecking. Wat wel vreemd is, is dat de knop "Apply changes" in dit venster (Installed Languages: Nederlands) grijs is. Hoe krijg ik mijn menu's weer in het Nederlands?
« Laatst bewerkt op: 2011/04/01, 16:56:29 door Parbo »
Ubuntu Dutch Translators

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Taalinstelling kan niet worden gewijzigd
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/31, 13:52:49 »
Heb je in het inlogscherm van Ubuntu aangegeven dat je hem in het Nederlands wil?
Klik eerst op je inlognaam, daarna kan je onderin de taal veranderen.

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Re: Taalinstelling kan niet worden gewijzigd
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/31, 16:02:46 »
Heb je in het inlogscherm van Ubuntu aangegeven dat je hem in het Nederlands wil?
Klik eerst op je inlognaam, daarna kan je onderin de taal veranderen.
Hallo Johan,
Ik heb gekeken naar het zgn. Me Menu (met mijn naam erbij) en het gebruikersmenu. In dit laatste kan ik wel van gebruiker veranderen, maar ik zie nergens staan dat ik een taal voor Ubuntu kan kiezen. Ook bij de User Settings (via Beheer) zie ik nergens de mogelijkheid om een taal te kiezen. Het is weer eens spoorzoeken, maar ik heb nog niet het juiste spoor gevonden  ???
Ubuntu Dutch Translators

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Taalinstelling kan niet worden gewijzigd
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/31, 16:04:33 »
Johan bedoelt het scherm waarin je komt als je je pc opstart om in te loggen. Onderin zit een balk waarmee je nadat je op je naam hebt geklikt de taal kunt wijzigen. ;)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Taalinstelling kan niet worden gewijzigd
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/31, 16:12:38 »
Precies.
Deze dus:

Als je op je naam geklikt hebt kan je linksonder de taal veranderen.

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Re: Taalinstelling kan niet worden gewijzigd
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/31, 18:01:37 »
Heb je in het inlogscherm van Ubuntu aangegeven dat je hem in het Nederlands wil?
Klik eerst op je inlognaam, daarna kan je onderin de taal veranderen.
Ha, dat scherm krijg ik dus niet omdat ik aanmelden op automatisch heb staan. Mijn vraag is dus: kan ik ergens binnen Ubuntu Nederlands kiezen voor de volgende keer dat ik mij automatisch aanmeld? Zo niet, dan zou ik dus het automatisch aanmelden moeten uitschakelen?
Ubuntu Dutch Translators

Re: Taalinstelling kan niet worden gewijzigd
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/31, 18:12:04 »
Zet bij updatebeheer/instellingen de softwarebronnen op main (hoofdserver) en test eens terug.

Ik denk dat het daar aan ligt.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Taalinstelling kan niet worden gewijzigd
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/31, 19:24:33 »
Je kan ook even uitloggen (niet uitschakelen of opnieuw opstarten, maar afmelden).
Dan kom je wel in dat scherm terecht :)

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Re: Taalinstelling kan niet worden gewijzigd
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/01, 09:01:40 »
Je kan ook even uitloggen (niet uitschakelen of opnieuw opstarten, maar afmelden).
Dan kom je wel in dat scherm terecht :)
Dit heb ik gedaan. De taal onderin dit scherm staat op Nederlands, maar ik blijf alles in het Engels zien, ook na een herstart. Bij start komt de melding: You have logged in in a new language. You can automatically update the names of some standard folders in your home folder to match this language. The update would change the following folders:
Ik heb helemaal niet (bewust) gekozen voor een nieuwe taal. Dat is bij de laatste update per ongeluk gebeurd.
@Joris: Ik heb dit gedaan: Update Manager > Settings > tabblad Ubuntu-software: vinkje alleen bij (main) laten staan. Daarna Close gevolgd door Check. Melding: Er zijn geen nieuwe updates beschikbaar (deze tekst is wel in het Nederlands).
Het is behoorlijk frustrerend.
Ubuntu Dutch Translators

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Taalinstelling kan niet worden gewijzigd
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/01, 10:29:28 »
Tijd voor wat "op hoop van zegen"-dingen, denk ik.... Probeer eens dit:

- verwijder alle Nederlandse taalpakketten (via System - Administration - Language Support)
- herstart je computer (hernoem de mappen uiteraard niet!)
- installeer de Nederlandse taalpakketten opnieuw
- herstart je computer en log in het Nederlands in

Re: Taalinstelling kan niet worden gewijzigd
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/01, 11:06:36 »
Ook bij mij startte het het hele circus vanmorgen op in het Engels. Behalve dat ik het behoorlijk irritant vind, vraag ik mij af hoe zoiets ineens kan gebeuren. Een slechte 1 april grap? Ik kan er in ieder geval niet om lachen  :(. En al helemaal niet als ik allerlei capriolen uit moet gaan halen om een en ander weer te herstellen  :o.

Offline MRIG

  • Lid
    • Ger Siemerink
Re: Taalinstelling kan niet worden gewijzigd
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/01, 12:16:23 »
I got the same problem

Alles in het engels. Lijkt inderdaad een 1 april grap. Ik zie het nog een dag aan. Had zelf ook al een herstart gedaan en Nederlands taal voorkeur boven de Engels geplaatst. Maar dat werkte niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Taalinstelling kan niet worden gewijzigd
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/01, 13:27:48 »
Een andere, vrij ingrijpende noodmaatregel zou kunnen zijn: het verwijderen van alle verborgen bestanden in het betreffende gebruikersaccount. In de verborgen bestanden zitten namelijk de gebruikersinstellingen, inclusief de afwijkingen van de standaardinstellingen. Maak eventueel vantevoren een ingepakte reservekopie (.tar.gz) van alle verborgen bestanden.

Vervolgens uitloggen en weer inloggen. Nadelen: succes niet verzekerd (het is een experiment), en je bent al je gebruikersinstellingen kwijt....
« Laatst bewerkt op: 2011/04/01, 13:36:28 door Pjotr »

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Re: Taalinstelling kan niet worden gewijzigd
« Reactie #13 Gepost op: 2011/04/01, 13:45:22 »
Tijd voor wat "op hoop van zegen"-dingen, denk ik.... Probeer eens dit:

- verwijder alle Nederlandse taalpakketten (via System - Administration - Language Support)
- herstart je computer (hernoem de mappen uiteraard niet!)
- installeer de Nederlandse taalpakketten opnieuw
- herstart je computer en log in het Nederlands in
Pjotr, ik heb precies gedaan wat je hier voorstelde, maar het resultaat is dat ik nog steeds alles in het Engels krijg. Het is wel typisch dat sommige dingen in de menu's wel Nederlands zijn, b.v System>Administration>Taalondersteuning en Gparted partitiebewerker. De andere menu-items zijn in het Engels.
Ubuntu Dutch Translators

Re: Taalinstelling kan niet worden gewijzigd
« Reactie #14 Gepost op: 2011/04/01, 13:49:24 »
Ik blijf in ieder geval maar eventjes overal af en hoop dat e.e.a. zich vanzelf weer oplost bij een volgende update. Ik denk dat als je nu allerlei noodgrepen gaat doen, het alleen maar erger wordt en ten koste gaat van je instellingen e.d.
Maar nogmaals gezegd: IK VIND HET ZWAAR IRRITANT!  :evil: en had dit ook niet verwacht van Linux Ubuntu na jaren van zeer tevreden gebruik. Mijns inziens maak je hier geen vrienden mee :rolleyes:.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Taalinstelling kan niet worden gewijzigd
« Reactie #15 Gepost op: 2011/04/01, 13:51:22 »
Hmmm..... Raar probleem, hoor. Op mijn 10.10-machines doet dit probleem zich namelijk niet voor.

Controleer eens via Synaptic, niet via Taalondersteuning dus, of alle Nederlandse taalpakketten wel zijn geinstalleerd?

En ook een interessante vraag: via welke spiegelserver haal je de updates binnen?
Systeem - Beheer - Synaptic Pakketbeheer
Instellingen - Pakketbronnen
Tabblad Ubuntu-software

@Metal Henkie: tja. Schijt gebeurt, om een bekende Engelse uitdrukking maar eens letterlijk te vertalen (wel toepasselijk, gezien het onderwerp van het draadje!).  XD

Re: Taalinstelling kan niet worden gewijzigd
« Reactie #16 Gepost op: 2011/04/01, 15:20:13 »
Controleer eens via Synaptic, niet via Taalondersteuning dus, of alle Nederlandse taalpakketten wel zijn geinstalleerd?
En ook een interessante vraag: via welke spiegelserver haal je de updates binnen?

Ik draai 10.04 al een jaar probleemloos en alles staat goed ingesteld. En gezien het feit dat uit de diverse draadjes op dit forum blijkt dat meer mensen hier last van hebben, ga ik mijn instellingen absoluut niet veranderen. Het is dus kennelijk een Ubuntu probleem, wat hopelijk snel opgelost wordt.

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Re: Taalinstelling kan niet worden gewijzigd
« Reactie #17 Gepost op: 2011/04/01, 16:50:53 »
Zet bij updatebeheer/instellingen de softwarebronnen op main (hoofdserver) en test eens terug.

Ik denk dat het daar aan ligt.

Hoera, alles is weer Nederlands. Het moet toch aan de server gelegen hebben denk ik. Toen ik 'Controleren van Updates' van wekelijks in dagelijks wijzigde voerde ik nogmaals een controle uit. En opeens was alles weer in het Nederlands.
Iedereen bedankt voor de positieve bijdragen.
Ubuntu Dutch Translators

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Re: Taalinstelling kan niet worden gewijzigd
« Reactie #18 Gepost op: 2011/04/01, 16:55:07 »
Rock 'n roll
Metal Henkie, rock 'n roll is better thAn music
Ubuntu Dutch Translators

Re: Taalinstelling kan niet worden gewijzigd [OPGELOST]
« Reactie #19 Gepost op: 2011/04/01, 16:57:52 »
Yep, ook maar effies een update gedaan en daarna opnieuw opgestart. Gelukkig is alles weer als vanouds. Ik slaak nu een zucht van verlichting  :P.

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Taalinstelling kan niet worden gewijzigd [OPGELOST]
« Reactie #20 Gepost op: 2011/04/01, 18:10:37 »
Afgaande op wat jullie vertellen lijkt her er op dat tijdens het inloggen (al dan niet automatisch) de informatie over je gewenst taal niet correct doorgegeven werd...

NB: hebben jullie allemaal de -proposed en/of -backports repositories aan staan?
« Laatst bewerkt op: 2011/04/01, 18:22:25 door JanClaeys »
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Taalinstelling kan niet worden gewijzigd [OPGELOST]
« Reactie #21 Gepost op: 2011/04/01, 18:21:49 »
Dit lijkt veroorzaakt geweest door bug #746694 of aanverwante.
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Taalinstelling kan niet worden gewijzigd [OPGELOST]
« Reactie #22 Gepost op: 2011/04/01, 20:02:33 »
Als proposed en/of backports er iets mee te maken hebben, dan geeft dat maar weer eens aan dat je die beter niet standaard inschakelt....

Overigens zou ik het wel op prijs stellen als een hulpvrager het bij zijn hulpvraag vermeldt, wanneer die belangrijke afwijking van de standaardsituatie op hem van toepassing is.  :P

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Taalinstelling kan niet worden gewijzigd [OPGELOST]
« Reactie #23 Gepost op: 2011/04/04, 21:11:30 »
Mij maakt het niet uit of je die repositories aan staan hebt, zo lang je begrijpt dat -proposed bedoeld is om pakketten te testen voor ze officieel in -updates gereleased worden, en dat (security) upgrades niet (altijd) getest worden met -backports.

En zeker in het geval van -proposed ben je in feite een tester, en moet je je dus vroeg of laat aan een probleempje verwachten...
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Re: Taalinstelling kan niet worden gewijzigd [OPGELOST]
« Reactie #24 Gepost op: 2011/04/05, 12:24:40 »
Misschien is het toch wel zinvol om een sticky te maken van die tip;
voor mij is het logisch om die server op 'hoofdserver' te zetten, maar nieuwelingen kunnen ook wel op een dergelijk probleem stuiten.

Ik heb met 10.04-2 het vandaag terug getest; de server op lokaal Belgiƫ gezet en vervolgens laten updaten. (Deze server wordt standaard zo ingesteld met de installatie, voor Belgiƫ)
Alles loopt goed, maar de taalpakketten waren MISLUKT.

Dus als je nieuw bent met Ubuntu:

ga naar Systeem/ Beheer/ Updatebeheer (geef je wachtwoord in ) en laat die maar even doen.

Vervolgens ga je onderaan links naar 'Instellingen' en kies dan 'Ubuntu software' (het eerste tabblad)
Daarna kies je bij 'Downloaden van' in het menu 'Hoofdserver' en vervolgens laat je updaten.

Stel daarna de taalpakketten in naar wens.

Ik dacht dat 10.10 niet zoveel verschilt met 10.04-2 (of eerdere versies).

LAAT DIE INSTELLING ZO STAAN.

Enjoy Ubuntu !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort