Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Met ingang van 13.04 krijgen tussenversies nog maar 9 maanden updates. Wat doen jullie?

Ik wil sowieso altijd het nieuwste, dus ik ga straks gewoon meteen overstappen naar 13.04, zoals altijd
11 (17.7%)
Ik blijf voortaan bij LTS-versies, want die krijgen 5 jaar updates en zijn tegenwoordig half-rollend geworden
35 (56.5%)
Zelf stap ik meteen over, maar bij installaties die ik voor anderen doe, kies ik nu voor LTS
7 (11.3%)
Ik weet het nog niet
0 (0%)
Ik doe wat anders, namelijk:
9 (14.5%)

Totaal aantal stemmen: 60

Poll gesloten: 2013/04/25, 12:53:19

Auteur Topic: Peiling: tussenversies afgewaardeerd naar 9 maanden updates: wat doen jullie?  (gelezen 8720 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tussenversies van Ubuntu ("standaardversies" zijn ze gaan heten) krijgen met ingang van 13.04 nog maar negen maanden updates (was 18 maanden).

De redenen zijn vooral kostenbesparing, maar ook het extra benadrukken van de LTS-versies als het vlaggeschip van Ubuntu. LTS-versies krijgen immers vijf jaar updates, zijn extra stabiel en betrouwbaar en zijn sinds kort half-rollend geworden (nieuwere kernels e.d. worden ook in de LTS gesluisd).

Zie deze uitleg met grafiek:
https://wiki.ubuntu.com/LTS
(let op dat 12.10 nog z'n beloofde 18 maanden mag volmaken!)

Hoe gaan jullie voortaan om met tussenversies? Ik ben benieuwd naar jullie reacties....

Zelf blijf ik bij LTS op m'n belangrijke computers; alleen op proefbakken en speeldozen installeer ik tussenversies. Maar dat deed ik al langer zo, dus dat is geen verandering te noemen....  :)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Hmmm, interessant ik had het nog niet gelezen. Ik doe zelf denk ik een tussen vorm zoals je zelf al aangeeft. Op mijn test systeem het nieuwste van het nieuwste en op mijn HTPC de LTS denk ik.

Offline koos4401

  • Lid
Ben altijd al bij Ubuntu-LTS gebleven na mijn instap met JJ( --> LL --> PP)
Doe op mijn laptop hetzelfde, maar dan voor Mint (Isadora--> Maya)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Ik doe wat anders :P

Deze laptop werkt met 13.04 stukken beter dan met 12.04 dus ik moet bij 13.04 blijven die er nu al heerlijk op draait maar vanaf de volgende LTS (14.04) blijf ik wel bij de LTS.

Bij mijn klanten installeer ik altijd LTS-versies, tenzij een tussenversie beter werkt (heeft doorgaans met hardwaredrivers te maken). Bij mij eigen computer probeer ik bij LTS-versies te blijven, al word ik soms net iets te ongeduldig en installeer dan een tussenversie :-).
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Tom

  • Lid
Gewoon de LTS versie´s.  :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Citaat
Gewoon de LTS versie´s.

Idem,enkel de LTS
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Ik heb zoveel computers in huis dat ik LTS versies installeer. Hoef ik niet elke paar maanden te upgraden.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Mijn oude Desktop blijft op de LTS. ivm drivers nvidia
Mijn hobby laptop krijgt gewoon de nieuwste versie.
Dus eigenlijk gebruik ik beide maar die kon ik niet kiezen.
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

een ding snap ik echter niet, de 'tussenversies' worden standaard genoemd, maar de LTS moet het vlaggenschip worden?
is dan niet eigenlijk de LTS meer de standaard dan die standaardversies dat zijn? gezien het vlaggenschip normaal de hoogste prioriteit heeft.


de poll kent mijn antwoord echter niet: ik blijft gewoon de LTS versies gebruiken, zoals ik al zins 8.04 doe.
(riant detail: 8.04.1 was mijn eerste versie ooit, daarvoor kort PCLinuxOS 2007 gehad wat niet beviel en tot ik '08 een nieuwere PC had ben ik toen bij Windows (98SE, had een Pentium II in die tijd) gebleven)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Wout55

  • Lid
Ik werk het laatste jaar alleen nog maar met de LTS versie. Ik heb de 12.10 wel ergens geïnstalleerd maar ik doe er eigenlijk niets mee.  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
een ding snap ik echter niet, de 'tussenversies' worden standaard genoemd, maar de LTS moet het vlaggenschip worden?
is dan niet eigenlijk de LTS meer de standaard dan die standaardversies dat zijn? gezien het vlaggenschip normaal de hoogste prioriteit heeft.
Tja, het is maar een naam..... Ze vonden "tussenversie" (intermediate version) wat te denigrerend klinken, geloof ik. Dus nu wordt de naam opgewaardeerd naar "standaardversie" (standard version), maar tegelijkertijd wordt de intrinsieke kwaliteit gehalveerd (levensduur). Merkwaardige logica, dat ben ik direct met je eens....   =D

Overigens ben ik wel blij met deze ontwikkeling, want het wordt nu hopelijk duidelijker voor beginners, wat ze het beste kunnen pakken. Als het goed is krijgt de LTS straks ook een opvallendere plek op de downloadpagina (tenminste, dat mag ik hopen).
« Laatst bewerkt op: 2013/03/26, 16:43:28 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ben ik de enige met meerdere partities met (X)Ubuntu ?
Op één partitie staat de LTS versie, op een andere partitie gebruik ik al maanden 13.04 (2x gecrashed).
Je hebt idioten nodig, die fouten rapporteren, vandaar 13.04, maar ik kan altijd terug naar de LTS versie (12.04).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Als de LTS rollend wordt, kan ik dan een lijst van pakketten zien die rollend gaan worden? Enkel de kernel is een beetje weinig.

We hebben onder onze servers hier een build server staan, en als daar niet ogenblikkelijk de laatste versie van weet-ik-veel welke compiler of buildsysteem opstaat, gaan mensen lastig worden. Dikwijs heb ik al moeten die server upgraden naar een tussenversie gewoon om één pakket een nieuwere release van te hebben (soms is zelf van source compileren en in /opt plaatsen ook niet alles).
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Hier is al lang uitgemaakt om bij de LTS-versies te blijven. Een ingreep om de kernel op te waarderen daar niet gelaten.
Dat had ik me al voorgenomen vanaf ik wist dat 12.04 een 5 jaar durende ondersteuning krijgt.

Werk: voorlopig is Xubuntu 12.04 ons constant werkpaard. Mocht nu een drastische vernieuwing in Xfce zich voordoen én zou het een meerwaarde zijn voor ons, misschien dat we dan gewoon opwaarderen naar die nieuwe Xfce pakketten, maar zoals het er nu uit ziet zal dat zeker niet gebeuren. Debian bleek te rauw voor ons en Xubuntu ligt goed in de markt gezien buren nu aan het testdraaien zijn op Xubuntu 12.04.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline IHC1000

  • Lid
Als de hardware het toelaat altijd de LTS versie.

Verder steeds twee test partities aanwezig.

Volgens mij wordt de LTS bij Xubuntu toch officieel 'maar' 3 jaar ondersteund???

Meestal sla ik na een LTS één tussenversie over, maar dan kies ik toch meestal weer voor de nieuwste tussenversie. Ik vind het prettig om de ontwikkeling van een versie te blijven volgen en niet na afloop van een LTS versie met een hele berg aan veranderingen geconfronteerd te worden.

Bij mijn Linux Mint (met Cinnamon) installaties is de evolutie ook wat wat sterker, daar loont telkens overstappen helemaal.

Misschien dat ik het bij installaties bij anderen wel tot de LTS versies ga beperken. Het gaat me teveel tijd kosten om de heleboel bij iedereen opnieuw te installeren.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Ik kijk het altijd aan wat een nieuwe versie mij te bieden heeft. De 13.04 gaat me een nieuwe Libre Office brengen die een stuk verbeterd is. Die zet ik dan als proef op een machine en als hij lekker draait stap ik over. Zo veel werk is een frisse installatie met het overzetten van de e-mail box etc nou ook weer niet. Met upgraden heb ik weinig succes gehad. Ik doe altijd een hele nieuwe installatie.

Ik snap het idee om het bij de LTS te houden, maar dan loop ik soms wat te veel achter. Dat wil ik dan ook weer niet.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Ik hou er altijd slechts één enkel besturingssysteem op na. Dat moet stabiel zijn, maar anderzijds ben ik toch steeds gebrand om met de laatste evoluties mee te zijn. Mijn principe tot nu toe is geweest: ik loop mee met de nieuwe edities (enkele weken na verschijnen), maar lange termijnversies gebruik ik gedurende een jaar. Dat laatste is me enkel gelukt met 8.04.

Voor mijzelf heeft het inperken van de ondersteuning van tussenversies derhalve geen gevolg. Wel zal het ertoe leiden dat ik bij anderen alleen nog de LTS zal installeren.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Just Vecht: je kan tocvh zelf de nieuwste L.O installeren. Heb ik ook gedaan op mijn Mint bakkie.
Het is eenvoudig om je bestaande LibreOffice op te waarderen naar de nieuwste versie. Je hoeft alleen maar een PPA toe te voegen en een dist-upgrade commando uit te voeren.
Ja, inderdaad. Dat is waar ook. Bedankt!

Als het om de een of andere reden me echt voordeel geeft, dan doe ik dat wel. Maar als het niet echt hoeft voeg ik tegenwoordig liever geen PPA meer toe.

groeten,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Ik vertrouw die PPA van Libre Office wel, hoor. Maar ik kan prima uit de voeten met de oude LO. Dus waarom zou ik verder?

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline midas

  • Lid
Ik ben van plan om elke keer op een nieuwe LTS-versie over te stappen wanneer die gereleased wordt. Dus elke 2 jaar een herinstallatie. Gelukkig is het nu duidelijk dat de halfjaarlijkse versies in feite ontwikkelversies zijn. Was altijd al zo....wordt nu alleen wat beter benadrukt ;)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Voorheen had ik op een HD de LTS staan en op een andere HD de nieuwste versie. Daar ben ik al een tijdje vanaf gestapt. Nu alleen nog de nieuwste versie, de / van Ubuntu installeer ik op een SSD en mijn /home staat op een HD deze verhuist steeds mee. De andere HD gebruik ik voor opslag voor foto en video bestanden. Verder gebruik ik de PC niet als productie machine, gaat er wat fout dan gaat er wat fout. Heb ik ook weer iets te doen. ;) Mijn netbookje heb ik pas verblijdt met een upgrade van 10.04 naar 12.04, dit was alleen gemakzucht. :D
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline aartje

  • Lid
Het liefst blijf ik bij een LTS versie tot na twee jaar de volgende LTS versie uitkomt.
Werkt die niet goed, dan ga ik weer terug naar de eerste versie.

Verder moet ik soms tussenversies gebruiken. Dat gold voor de overgang  van
8.04 naar 10.04. 10.04 ondersteunde Intelgraphics niet goed, pas bij 11.10 wel.
In de tussentijd dus gedwongen om 8.04 te gebruiken (overigens het stabielste.
hoewel niet snelste systeem dat ik heb gehad).

Nu krijg ik waarschijnlijk hetzelfde probleem op mijn netboekje. Draadloos werkt
onder 10.04 prima, maar onder 12.04 een stuk minder. Ik hoop niet dat ik 10.04
na de expiratie-datum moet blijven gebruiken.

Offline jolo

  • Lid
Het was de bedoeling om op mijn hoofd pc Ubuntu 12.04 tenminste te gebruiken, tot aan de volgende LTS versie. Echter overweeg ik inmiddels, om tegen eind april over te stappen op Ubuntu 13.04. Dit vanwege de verbeteringen ten opzichte van Ubuntu 12.04.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM