Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???

Geweldig
Goed
Matig
Valt tegen
3 keer niks
weet niet

Auteur Topic: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???  (gelezen 3725 keer)

Offline jos34

  • Lid
Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Gepost op: 2018/12/19, 19:59:45 »
Zo even gaan proberen....

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #1 Gepost op: 2018/12/19, 21:12:49 »
Wacht toch een keer tot een maand na de uitgave van een nieuwe release met het posten van je " Wat vinden we van de nieuwe..." topics. Elke keer dezelfde plaat afspelen begint echt saai te worden.....
Het is al eens eerder gezegd geweest dat het geen nut heeft omdat niet iedereen paar uur na de release per direct uitsluitsel kan geven hoe het bevalt. Dan kan men pas na een aantal weken zeggen. Ik betwijfel het overigens sterk dat je linux probeert of gebruikt gezien je vele Windows gerelateerde topics.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/20, 08:36:50 door Maik »

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #2 Gepost op: 2018/12/19, 21:39:06 »
Mijn ervaring met  Linux Mint 19.1 bèta in VMware was teleurstellend. In software rendering mode crashte het voortdurend.
Met de final release gaat het aanzienlijk beter en heb ik vooralsnog alles kunnen doen om het naar mijn hand te zetten.
Een duurproef is het daardoor nog niet.
Het Windows-gedrag van de taakbalk is een verademing. Applicaties kun je rechtstreeks vastpinnen, minimaliseren en sluiten:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #3 Gepost op: 2018/12/19, 23:15:55 »
Ik draai 'm al sinds de bèta, en ik vind 'm prima! Zinvolle verbeteringen, van groot (systeemkerngereedschap in Bijwerkbeheer, nieuwe uiterlijk van Cinnamon, systeemonderhoud in Pakketbronnen) tot klein (sterretjes als je je wachtwoord intikt in een terminalvenster).

De beste Mint aller tijden, gebouwd op de beste Ubuntu aller tijden. Wat wil je nog meer?   =D

Offline Phil II

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #4 Gepost op: 2018/12/20, 01:10:29 »
..........
De beste Mint aller tijden, gebouwd op de beste Ubuntu aller tijden. Wat wil je nog meer?   =D
what else ?
« Laatst bewerkt op: 2018/12/20, 11:00:12 door Phil II »

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #5 Gepost op: 2018/12/20, 12:51:59 »
Ik draai 'm al sinds de bèta, en ik vind 'm prima! Zinvolle verbeteringen, van groot (systeemkerngereedschap in Bijwerkbeheer, nieuwe uiterlijk van Cinnamon, systeemonderhoud in Pakketbronnen) tot klein (sterretjes als je je wachtwoord intikt in een terminalvenster).

De beste Mint aller tijden, gebouwd op de beste Ubuntu aller tijden. Wat wil je nog meer?   =D

Die modern UI doet mij alleen wel te veel denken aan Windows 10, en ik heb een hekel aan Windows 10.
Windows 10 is van de satan.  :evil: :evil: Graf (of Grap) OS dat thuishoort in de hel.

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #6 Gepost op: 2018/12/20, 13:41:47 »
Dan richt je Mint 19.1 in met een dock. Of lijkt het dan teveel op macOS?

De huidige Ubuntu kan met extensies elke vorm aannemen die je wilt. Ook op de Windows-manier.
Windows heeft een uitstekende taakbalk. Het gedrag daarvan had ik al veel eerder in Linux willen zien.
De Windows taakbalk mist alleen nog het slim verbergen. En dat is bij Linux vaak al beter geregeld.

Inhoudelijk kan ik niets met je laatste opmerking.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #7 Gepost op: 2018/12/20, 14:02:25 »
MacOSX heb ik geen hekel aan dus dat is geen probleem. Windows vind ik normaal gesproken ook nog wel gaan, maar Windows 10 vind ik wel een gedrocht.

Offline Phil II

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #8 Gepost op: 2018/12/20, 14:07:19 »

Die modern UI doet mij alleen wel te veel denken aan Windows 10, en ik heb een hekel aan Windows 10.
Windows 10 is van de satan.  :evil: :evil: Graf (of Grap) OS dat thuishoort in de hel.
[/quote]
Windows deugt niet en LInux Mint trekt op geen kl*ten
je bent tot inzicht gekomen , het licht gezien als het ware ,
keer ze beiden de rug toe en en waag de overstap naar Ubuntu 18.04 LTS
je bent er duidelijk rijp voor

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #9 Gepost op: 2018/12/20, 14:42:17 »
Nee helaas niet (al is het maar of die $$$$ van Microsoft een beetje in te dammen, alhoewel ik betaal toch al jaren niet meer voor Window$), te veel software dat nog niet werkt. En games o.a. Assassins Creed.
En nee ik nog niet zozeer een hekel aan Window$ maar wel aan Window$ 10.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/20, 14:44:08 door jos34 »

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #10 Gepost op: 2018/12/20, 16:02:24 »
Sorry maar als je dan toch zo voor Windows bent en erbij wil blijven, vraag ik me af wat je op een Linux forum doet aangezien je de overstap toch niet wil maken naar een op Linux gebaseerde distributie. Doe je het misschien alleen om aandacht te krijgen....?
Verder ben je Windows ook aan het bashen imo door je schrijfwijze zoals "Window$" en opmerkingen etc. etc.. Dus tja, door dat en je topics is het de reden dat ik je eigenlijk al tijden niet echt serieus neem...  :rolleyes:

De gaming industrie richt zich vooral op Windows (en Mac OS?) waardoor linux wat achter blijft. Je hebt Steam en Wine om te gamen op Linux maar in beide gevallen worden niet alle games ondersteund op Linux.
Overigens valt Windows 10 best mee. Ik gebruik die op de ene laptop en op de andere laptop een Linux distributie. Ik ben geen voorstander van eender welk besturings systeem. Ze hebben allemaal hun voordelen maar ook gebreken, niets is perfect.
Vergeet niet dat ook Windows 7 en 8/8.1 niet lang meer ondersteund worden en security issues hebben, misschien wel meer dan W10.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #12 Gepost op: 2018/12/20, 18:20:17 »
Ik draai 'm al sinds de bèta, en ik vind 'm prima! Zinvolle verbeteringen, van groot (systeemkerngereedschap in Bijwerkbeheer, nieuwe uiterlijk van Cinnamon, systeemonderhoud in Pakketbronnen) tot klein (sterretjes als je je wachtwoord intikt in een terminalvenster).

De beste Mint aller tijden, gebouwd op de beste Ubuntu aller tijden. Wat wil je nog meer?   =D

Die modern UI doet mij alleen wel te veel denken aan Windows 10, en ik heb een hekel aan Windows 10.
Je kunt 'm via het welkomstscherm (mintwelcome) met één muisklik terugzetten op het traditionele uiterlijk.

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #13 Gepost op: 2018/12/20, 19:00:27 »
Sorry maar als je dan toch zo voor Windows bent en erbij wil blijven, vraag ik me af wat je op een Linux forum doet aangezien je de overstap toch niet wil maken naar een op Linux gebaseerde distributie. Doe je het misschien alleen om aandacht te krijgen....?
Verder ben je Windows ook aan het bashen imo door je schrijfwijze zoals "Window$" en opmerkingen etc. etc.. Dus tja, door dat en je topics is het de reden dat ik je eigenlijk al tijden niet echt serieus neem...  :rolleyes:

De gaming industrie richt zich vooral op Windows (en Mac OS?) waardoor linux wat achter blijft. Je hebt Steam en Wine om te gamen op Linux maar in beide gevallen worden niet alle games ondersteund op Linux.
Overigens valt Windows 10 best mee. Ik gebruik die op de ene laptop en op de andere laptop een Linux distributie. Ik ben geen voorstander van eender welk besturings systeem. Ze hebben allemaal hun voordelen maar ook gebreken, niets is perfect.
Vergeet niet dat ook Windows 7 en 8/8.1 niet lang meer ondersteund worden en security issues hebben, misschien wel meer dan W10.

Ik ben zeker niet voor Windows, ik ben voor vrije en gratis software. Maar op Ubuntu werken op dit moment gewoon onvoldoende programma's om voor mij te kunnen voldoen.

Windows 8.1 krijgt nog support tot Jan 2023, dat is nog ruim 4 jaar. Hoezo binnenkort? Bij Windows 7 begrijp ik het maar bij 8.1? Daarnaast zal het zeer waarschijnlijk daarna nog enkele jaren duren, voordat het echt onbruikbaar wordt. Bij XP werden Chrome etc. ook nog jaren uitgebracht na de ondersteuningsdatum van April 2014.

Wil trouwens niet de betweter uithangen maar voor Windows 8 (zonder 1) is de ondersteuning al verlopen op 12 Januari 2016.

Ik heb 10 ook efe gehad, speciaal de pro versie aangezien daarin de verplichte updates wel uitgezet konden worden, maar Microsoft vond het grappig om deze functie eigen handig en ongevraagd weer elke keer even aan te zetten, net als het elke keer ongevraagd aanpassen van de standaard programma's. En het installeren van ongevraagde spam.
Daarnaast spreekt het hele concept van slikken wat de pot schaft en elke half jaar meegaan met een upgrade mij al totaal niet aan, heb geen zin in elk half jaar een nieuwe interface, functies en veranderingen etc. Net alsof ik op een bedrijfscomputer aan het werk ben, waarbij de baas wel even bepaalt wat iik moet gebruiken. brrrr....
Na +- 2 maanden had ik er wel genoeg van. En heb ik 8.1 er weer opgezet.
Daarnaast vond ik de taakbalk onhandig, ik kan niet goed zien of een programma nu opgestart is of niet. Dit vind ik er onduidelijk aangegeven met dat ubervage streepje.

Maar goed genoeg Windows vs. Linux Mi8nt vergelijk denk ik zo.


Om nog even op Mint terug te komen, het is te merken dat het systeem steeds volwassener wordt, was Mint/Linux eerst nog een desktop systeem in de kinderschoenen enkel geschikt voor de grootste geeks. Is dat nu inmiddels niet meer zo. Alleen als bv. Apple nou eens iTunes voor Linux zou uitbrengen?
« Laatst bewerkt op: 2018/12/20, 19:14:27 door jos34 »

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #14 Gepost op: 2018/12/20, 19:45:33 »
Intussen is Mint 19.1 in VMware gecrasht nadat ik Nauitilus en Gnome Software erbij had geïnstalleerd.
Dit is poging twee waarbij ik dat achterwege heb gelaten.
De applicatie-iconen in de taakbalk zijn nu iets aangepast qua grootte en de applet Weather en Radio Tray zijn toegevoegd.
De audiostreams in Radio Tray hikken behoorlijk. Ik weet niet of dat aan Mint of aan Radio Tray te wijten is (in Synaptic aanwezig).
Deze versie is nog heel pril, maar op de goede weg:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline Phil II

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #15 Gepost op: 2018/12/20, 20:25:51 »
LInux Mint trekt op geen kl*ten
Onzin.
mij hoef je niet te overtuigen :
Asus X75VD (SSD) onder Mint 19 Cinnamon
Asus X54HR (SSD) / X751L (SSD) & R752L (SSD) onder Mint 19 Mate
Asus T 101HA onder Windows 10 ( speeltje voor mijn Ega & kinderen ... iTunes ... opgelost )
4 upgrades aan mijn broek ... na de feesten

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #16 Gepost op: 2018/12/20, 20:26:12 »
Update/Grade van 19 naar 19.1 binnen 15 minuten......op een gewone HDD.
Ga het meemaken.
Wat hebben al die Windows items in dit topic te zoeken?
Citaat
werken op dit moment gewoon onvoldoende programma's
Met een beetje inspanning heb ik ondertussen alle door mij gewenste programma's of alternatieven werkend.

inxi -Fxx
System:    Host: ed-P5QL-PRO Kernel: 4.15.0-43-generic x86_64 bits: 64 compiler: gcc v: 7.3.0 Desktop: Cinnamon 4.0.8
           wm: muffin dm: LightDM Distro: Linux Mint 19.1 Tessa base: Ubuntu 18.04 bionic
Machine:   Type: Desktop Mobo: ASUSTeK model: P5QL PRO v: Rev 1.xx serial: MS1C87BX2X00421 BIOS: American Megatrends v: 1004
           date: 07/01/2009
CPU:       Topology: Quad Core model: Intel Core2 Quad Q6600 bits: 64 type: MCP arch: Core Merom rev: B L1 cache: 128 KiB
           L2 cache: 4096 KiB
           flags: lm nx pae sse sse2 sse3 ssse3 vmx bogomips: 19151
           Speed: 1596 MHz min/max: 1603/2403 MHz Core speeds (MHz): 1: 1596 2: 1596 3: 1613 4: 1618
Graphics:  Device-1: NVIDIA GT218 [GeForce 210] vendor: ASUSTeK driver: nvidia v: 340.107 bus ID: 01:00.0 chip ID: 10de:0a65
           Display: server: X.Org 1.19.6 driver: nvidia unloaded: fbdev,modesetting,nouveau,vesa resolution: 1680x1050~60Hz
           OpenGL: renderer: GeForce 210/PCIe/SSE2 v: 3.3.0 NVIDIA 340.107 direct render: Yes
Audio:     Device-1: Intel 82801JI HD Audio vendor: ASUSTeK driver: snd_hda_intel v: kernel bus ID: 00:1b.0 chip ID: 8086:3a3e
           Device-2: NVIDIA High Definition Audio vendor: ASUSTeK driver: snd_hda_intel v: kernel bus ID: 01:00.1
           chip ID: 10de:0be3
           Sound Server: ALSA v: k4.15.0-43-generic
Network:   Device-1: Qualcomm Atheros AR8121/AR8113/AR8114 Gigabit or Fast Ethernet vendor: ASUSTeK P5KPL-CM driver: ATL1E
           v: N/A port: dc00 bus ID: 02:00.0 chip ID: 1969:1026
           IF: enp2s0 state: up speed: 1000 Mbps duplex: full mac: 00:22:15:73:1f:6a
Drives:    Local Storage: total: 1.56 TiB used: 215.62 GiB (13.5%)
           ID-1: /dev/sda vendor: Seagate model: ST3400620AS size: 372.61 GiB speed: 3.0 Gb/s serial: 5QH0C4QN temp: 31 C
           ID-2: /dev/sdf vendor: Samsung model: HD103UJ size: 931.51 GiB speed: 3.0 Gb/s serial: S13PJDWS230329 temp: 22 C
           ID-3: /dev/sdg vendor: Western Digital model: WD3200AAKS-22SBA0 size: 298.09 GiB speed: 3.0 Gb/s
           serial: WD-WCAPZ1470757 temp: 28 C
Partition: ID-1: / size: 19.10 GiB used: 10.30 GiB (53.9%) fs: ext4 dev: /dev/sdg15
           ID-2: /home size: 19.10 GiB used: 6.20 GiB (32.5%) fs: ext4 dev: /dev/sdg16
           ID-3: swap-1 size: 8.00 GiB used: 0 KiB (0.0%) fs: swap dev: /dev/sda2
           ID-4: swap-2 size: 8.00 GiB used: 0 KiB (0.0%) fs: swap dev: /dev/sdg2
Sensors:   System Temperatures: cpu: 45.0 C mobo: N/A gpu: nvidia temp: 42 C
           Fan Speeds (RPM): N/A
Info:      Processes: 202 Uptime: 18m Memory: 5.82 GiB used: 1.15 GiB (19.7%) Init: systemd v: 237 runlevel: 5 default: 2
           Compilers: gcc: 7.3.0 alt: 5/7 Shell: bash v: 4.4.19 running in: gnome-terminal inxi: 3.0.27
« Laatst bewerkt op: 2018/12/20, 20:31:31 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Phil II

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #17 Gepost op: 2018/12/20, 20:31:16 »
Update/Grade van 19 naar 19.1 binnen 15 minuten......op een gewone HDD.
Ga het meemaken.
Wat hebben al die Windows items in dit topic te zoeken?
Citaat
werken op dit moment gewoon onvoldoende programma's
Met een beetje inspanning heb ik ondertussen alle door mij gewenste programma's of alternatieven werkend.

via bijwerkbeheer neem ik aan ?
zie nu dat de opwaardeeroptie aanwezig is onder LInix Mint 19 Cinamon ,
maar nog niet in Mate , zal volgen neem ik aan ?

ps : je zegt " Met een beetje inspanning heb ik ondertussen alle door mij gewenste programma's of alternatieven werkend"
heeft het updraden tot gevolg gehad dat je programma's hebt moeten herinstalleren ?
« Laatst bewerkt op: 2018/12/20, 20:43:42 door Phil II »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #18 Gepost op: 2018/12/20, 20:33:52 »
Citaat
via bijwerkbeheer neem ik aan
Inderdaad
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #19 Gepost op: 2018/12/20, 21:55:01 »
sterretjes als je je wachtwoord intikt in een terminalvenster
Pwfeedback, voor wie dit ook wil in een andere distributie: Tips & trucs >> Je ziet geen sterretjes of kijk op onze wiki
« Laatst bewerkt op: 2018/12/20, 21:58:12 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Phil II

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #20 Gepost op: 2018/12/20, 22:06:03 »
Citaat
via bijwerkbeheer neem ik aan
Inderdaad
staat er bij mij ook al op , vlekkeloos verlopen , fluitje van een cent
mijn persoonlijke bestanden backupen heeft nog het meeste tijd in beslag genomen
phil@phil-X75VD:~$ inxi -Fxz
System:
Host: phil-X75VD Kernel: 4.15.0-43-generic x86_64 bits: 64 compiler: gcc
v: 7.3.0 Desktop: Cinnamon 4.0.8 Distro: Linux Mint 19.1 Tessa
base: Ubuntu 18.04 bionic

heb onmiddellijk geopteerd voor de 4.15.0.43 LTS kernel
« Laatst bewerkt op: 2018/12/20, 22:08:59 door Phil II »

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #21 Gepost op: 2018/12/21, 06:30:55 »
Citaat
Ik ben zeker niet voor Windows, ik ben voor vrije en gratis software.
Daar is anders maar weinig van te merken.
Citaat
Maar op Ubuntu werken op dit moment gewoon onvoldoende programma's om voor mij te kunnen voldoen.
Zoals wat? Alleen gamen? Tja, dan moet je bij Windows blijven. De rest zoals tekst verwerken, mails ontvangen/sturen, films kijken, muziek luisteren, beeld/video bewerking, digitaal tekenen, muziek productie en zo voort werkt allemaal op Ubuntu en andere Linux distributies.
Citaat
Windows 8.1 krijgt nog support tot Jan 2023, dat is nog ruim 4 jaar. Hoezo binnenkort? Bij Windows 7 begrijp ik het maar bij 8.1? Daarnaast zal het zeer waarschijnlijk daarna nog enkele jaren duren, voordat het echt onbruikbaar wordt. Bij XP werden Chrome etc. ook nog jaren uitgebracht na de ondersteuningsdatum van April 2014.
Vier jaar stelt totaal niks voor en zijn sneller voorbij dan je denkt. Je moet niet verwachten dat de ondersteuning voor Windows 7 of 8.1 daarna net als bij XP  nog langer gaat door lopen.




Citaat
Daarnaast spreekt het hele concept van slikken wat de pot schaft en elke half jaar meegaan met een upgrade mij al totaal niet aan, heb geen zin in elk half jaar een nieuwe interface, functies en veranderingen etc. Net alsof ik op een bedrijfscomputer aan het werk ben, waarbij de baas wel even bepaalt wat iik moet gebruiken. brrrr....
Na +- 2 maanden had ik er wel genoeg van. En heb ik 8.1 er weer opgezet.
Gnome duwt je ook hun interface door de strot en past steeds dingen aan waar gebruikers niet happy van worden, plus dat je gebruik moet maken van extensions om je desktop weer een beetje bruikbaarder te maken. Bij Windows verandert er kwa interface weinig en met de functies en veranderingen valt het wel reuze mee. Bij Linux heb je iets meer vrijheid maar zul je ook bij sommige distributies na 1 jaar of twee of drie jaar MOETEN upgraden of herinstalleren. Of.... je moet een rolling release distro nemen en daar ben je ook verplicht om steeds te blijven updaten om je systeem veilig te houden. Dus ....... In beide Linux gevallen ben je ook verplicht om mee te gaan. Kwa "interface" en programma's, als je een Linux distributie gebruikt, die krijg je ook voorgeschotelt zoals de ontwikkelaar van een distributie het goed acht. Al kun je zelf veel verwijderen of naar smaak toevoegen, maar dan kan je in Windows ook mits je gebruik maakt van alternatieve open source programma's. Dus tja...


Citaat
Maar goed genoeg Windows vs. Linux Mi8nt vergelijk denk ik zo.

Je hebt nog geen enkele vergelijking gedaan tussen Windows en Mint..
Citaat
Om nog even op Mint terug te komen, het is te merken dat het systeem steeds volwassener wordt, was Mint/Linux eerst nog een desktop systeem in de kinderschoenen enkel geschikt voor de grootste geeks. Is dat nu inmiddels niet meer zo.
Mint is net als Ubuntu en andere grotere Linux distributies (die al tig jaar bezig zijn), al lang volwassen en werkbaarder geworden. Ik gebruik zelf al 11 jaar Linux distributies en mijn erveraing is dat elke distributie zijn ups en downs heeft, net als Mac OS en Windows. Maar goed, het is te merken dat je er niet veel in thuis bent en niet goed weet waar je het over hebt. Maak eens echt jaren gebruik van een linux distributie, een echte installatie dus geen Virtualbox of VM Ware maar op echte hardware, zoek meer info en kom dan eens terug babbelen want aan flauwekul topics en praat hebben we niet veel aan.

Je kent mijn standpunt en ik laat het hier verder bij.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/21, 06:35:33 door Maik »

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #22 Gepost op: 2018/12/21, 11:35:58 »
Citaat
Ik ben zeker niet voor Windows, ik ben voor vrije en gratis software.
Daar is anders maar weinig van te merken.
Citaat
Maar op Ubuntu werken op dit moment gewoon onvoldoende programma's om voor mij te kunnen voldoen.
Zoals wat? Alleen gamen? Tja, dan moet je bij Windows blijven. De rest zoals tekst verwerken, mails ontvangen/sturen, films kijken, muziek luisteren, beeld/video bewerking, digitaal tekenen, muziek productie en zo voort werkt allemaal op Ubuntu en andere Linux distributies.
iTunes in ieder geval (in bijzonder de iTunes Store), en daar heb ik ook nog nooit een goed alternatief voor kunnen vinden. Verder mis ik een goed DVD brand programma
 zoals bv. ConvertXtoDVD, (de Linux alternatieven daarvoor bieden helaas niet dezelfde funtionaliteit. En DeVeDe vind ik onhandig in gebruik omdat elke convert 3 keer dezelfde schijfruimte in neemt)
Citaat
Windows 8.1 krijgt nog support tot Jan 2023, dat is nog ruim 4 jaar. Hoezo binnenkort? Bij Windows 7 begrijp ik het maar bij 8.1? Daarnaast zal het zeer waarschijnlijk daarna nog enkele jaren duren, voordat het echt onbruikbaar wordt. Bij XP werden Chrome etc. ook nog jaren uitgebracht na de ondersteuningsdatum van April 2014.
Vier jaar stelt totaal niks voor en zijn sneller voorbij dan je denkt. Je moet niet verwachten dat de ondersteuning voor Windows 7 of 8.1 daarna net als bij XP  nog langer gaat door lopen.

Hoezo niet? Waarschijnlijk is 7 meer in gebruik dan XP destijds. Je kijkt daarnaast volgens mij alleen naar de situatie in Nederland.
Er zijn landen waar ze het minder ruim hebben, 3de wereld landen bijvoorbeeld. Daar zal 7 nog heel veel in gebruik zijn. Veel meer dan hier.
Die kun je toch echt niet allemaal in de kou laten staan lijkt mij? Daar moet je ook rekening mee houden.
Ik had het daarnaast helemaal niet over de support van Microsoft maar die van Google/Mozilla/Adobe etc. Dat staat er opzich los van en kan nog jaren doorgaan na Jan 2020.




Citaat
Daarnaast spreekt het hele concept van slikken wat de pot schaft en elke half jaar meegaan met een upgrade mij al totaal niet aan, heb geen zin in elk half jaar een nieuwe interface, functies en veranderingen etc. Net alsof ik op een bedrijfscomputer aan het werk ben, waarbij de baas wel even bepaalt wat iik moet gebruiken. brrrr....
Na +- 2 maanden had ik er wel genoeg van. En heb ik 8.1 er weer opgezet.
Gnome duwt je ook hun interface door de strot en past steeds dingen aan waar gebruikers niet happy van worden, plus dat je gebruik moet maken van extensions om je desktop weer een beetje bruikbaarder te maken. (hoezo door de strot, je kunt gewoon een ander desktop interface installeren?,  juist bij Windows ben je vrij erg aan een bepaalde interface gebonden.) Bij Windows verandert er kwa interface weinig en met de functies en veranderingen valt het wel reuze mee. (nou ik vind 8.1 anders wel een behoorlijke verandering vergeleken met 7) Bij Linux heb je iets meer vrijheid maar zul je ook bij sommige distributies na 1 jaar of twee of drie jaar MOETEN upgraden of herinstalleren. (je moet niks, gebruiken op eigen risico, nooit van gehoord?, Het is ook niet verboden met een gesloten koptelefoon met knalharde muziek auto te rijden. Net als het niet groeten van de kassa medewerker in de supermarkt.) Of.... je moet een rolling release distro nemen en daar ben je ook verplicht om steeds te blijven updaten om je systeem veilig te houden. (verplicht? Nee dat in ieder geval niet, verstandig, dat is een ander verhaal, daarnaast is het upgraden legaal gratis terwijl je bij Windows je portemonnee kan gaan trekken voor een nieuwe versie, tenzij je illegale software wilt gebruiken.) Dus ....... In beide Linux gevallen ben je ook verplicht om mee te gaan. Kwa "interface" en programma's, als je een Linux distributie gebruikt, die krijg je ook voorgeschotelt zoals de ontwikkelaar van een distributie het goed acht. Al kun je zelf veel verwijderen of naar smaak toevoegen, maar dan kan je in Windows ook mits je gebruik maakt van alternatieve open source programma's. Dus tja...


Citaat
Maar goed genoeg Windows vs. Linux Mi8nt vergelijk denk ik zo.

Je hebt nog geen enkele vergelijking gedaan tussen Windows en Mint..
Citaat
Om nog even op Mint terug te komen, het is te merken dat het systeem steeds volwassener wordt, was Mint/Linux eerst nog een desktop systeem in de kinderschoenen enkel geschikt voor de grootste geeks. Is dat nu inmiddels niet meer zo.
Mint is net als Ubuntu en andere grotere Linux distributies (die al tig jaar bezig zijn), al lang volwassen en werkbaarder geworden. Ik gebruik zelf al 11 jaar Linux distributies en mijn erveraing is dat elke distributie zijn ups en downs heeft, net als Mac OS en Windows. Maar goed, het is te merken dat je er niet veel in thuis bent en niet goed weet waar je het over hebt. Maak eens echt jaren gebruik van een linux distributie, een echte installatie dus geen Virtualbox of VM Ware maar op echte hardware, zoek meer info en kom dan eens terug babbelen want aan flauwekul topics en praat hebben we niet veel aan.

Je kent mijn standpunt en ik laat het hier verder bij.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/21, 11:55:40 door jos34 »

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #23 Gepost op: 2018/12/21, 11:59:56 »
Citaat
Ik ben zeker niet voor Windows, ik ben voor vrije en gratis software.
Daar is anders maar weinig van te merken.
Citaat
Maar op Ubuntu werken op dit moment gewoon onvoldoende programma's om voor mij te kunnen voldoen.
Zoals wat? Alleen gamen? Tja, dan moet je bij Windows blijven. De rest zoals tekst verwerken, mails ontvangen/sturen, films kijken, muziek luisteren, beeld/video bewerking, digitaal tekenen, muziek productie en zo voort werkt allemaal op Ubuntu en andere Linux distributies.
iTunes in ieder geval (in bijzonder de iTunes Store), en daar heb ik ook nog nooit een goed alternatief voor kunnen vinden. Verder mis ik een goed DVD brand programma
 zoals bv. ConvertXtoDVD, (de Linux alternatieven daarvoor bieden helaas niet dezelfde funtionaliteit. En DeVeDe vind ik onhandig in gebruik omdat elke convert 3 keer dezelfde schijfruimte in neemt)
Citaat
Windows 8.1 krijgt nog support tot Jan 2023, dat is nog ruim 4 jaar. Hoezo binnenkort? Bij Windows 7 begrijp ik het maar bij 8.1? Daarnaast zal het zeer waarschijnlijk daarna nog enkele jaren duren, voordat het echt onbruikbaar wordt. Bij XP werden Chrome etc. ook nog jaren uitgebracht na de ondersteuningsdatum van April 2014.
Vier jaar stelt totaal niks voor en zijn sneller voorbij dan je denkt. Je moet niet verwachten dat de ondersteuning voor Windows 7 of 8.1 daarna net als bij XP  nog langer gaat door lopen.

Hoezo niet? Waarschijnlijk is 7 meer in gebruik dan XP destijds. Je kijkt daarnaast volgens mij alleen naar de situatie in Nederland.
Er zijn landen waar ze het minder ruim hebben, 3de wereld landen bijvoorbeeld. Daar zal 7 nog heel veel in gebruik zijn. Veel meer dan hier.
Die kun je toch echt niet allemaal in de kou laten staan lijkt mij? Daar moet je ook rekening mee houden.
Ik had het daarnaast helemaal niet over de support van Microsoft maar die van Google/Mozilla/Adobe etc. Dat staat er opzich los van en kan nog jaren doorgaan na Jan 2020.




Citaat
Daarnaast spreekt het hele concept van slikken wat de pot schaft en elke half jaar meegaan met een upgrade mij al totaal niet aan, heb geen zin in elk half jaar een nieuwe interface, functies en veranderingen etc. Net alsof ik op een bedrijfscomputer aan het werk ben, waarbij de baas wel even bepaalt wat iik moet gebruiken. brrrr....
Na +- 2 maanden had ik er wel genoeg van. En heb ik 8.1 er weer opgezet.
Gnome duwt je ook hun interface door de strot en past steeds dingen aan waar gebruikers niet happy van worden, plus dat je gebruik moet maken van extensions om je desktop weer een beetje bruikbaarder te maken. (hoezo door de strot, je kunt gewoon een ander desktop interface installeren?,  juist bij Windows ben je vrij erg aan een bepaalde interface gebonden.) Bij Windows verandert er kwa interface weinig en met de functies en veranderingen valt het wel reuze mee. (nou ik vind 8.1 anders wel een behoorlijke verandering vergeleken met 7) Bij Linux heb je iets meer vrijheid maar zul je ook bij sommige distributies na 1 jaar of twee of drie jaar MOETEN upgraden of herinstalleren. (je moet niks, gebruiken op eigen risico, nooit van gehoord?, Het is ook niet verboden met een gesloten koptelefoon met knalharde muziek auto te rijden. Net als het niet groeten van de kassa medewerker in de supermarkt.) Of.... je moet een rolling release distro nemen en daar ben je ook verplicht om steeds te blijven updaten om je systeem veilig te houden. (verplicht? Nee dat in ieder geval niet, verstandig, dat is een ander verhaal, daarnaast is het upgraden legaal gratis terwijl je bij Windows je portemonnee kan gaan trekken voor een nieuwe versie, tenzij je illegale software wilt gebruiken.) Dus ....... In beide Linux gevallen ben je ook verplicht om mee te gaan. Kwa "interface" en programma's, als je een Linux distributie gebruikt, die krijg je ook voorgeschotelt zoals de ontwikkelaar van een distributie het goed acht. Al kun je zelf veel verwijderen of naar smaak toevoegen, maar dan kan je in Windows ook mits je gebruik maakt van alternatieve open source programma's. Dus tja...


Citaat
Maar goed genoeg Windows vs. Linux Mi8nt vergelijk denk ik zo.

Je hebt nog geen enkele vergelijking gedaan tussen Windows en Mint..
Citaat
Om nog even op Mint terug te komen, het is te merken dat het systeem steeds volwassener wordt, was Mint/Linux eerst nog een desktop systeem in de kinderschoenen enkel geschikt voor de grootste geeks. Is dat nu inmiddels niet meer zo.
Mint is net als Ubuntu en andere grotere Linux distributies (die al tig jaar bezig zijn), al lang volwassen en werkbaarder geworden. Ik gebruik zelf al 11 jaar Linux distributies en mijn erveraing is dat elke distributie zijn ups en downs heeft, net als Mac OS en Windows. Maar goed, het is te merken dat je er niet veel in thuis bent en niet goed weet waar je het over hebt. Maak eens echt jaren gebruik van een linux distributie, een echte installatie dus geen Virtualbox of VM Ware maar op echte hardware, zoek meer info en kom dan eens terug babbelen want aan flauwekul topics en praat hebben we niet veel aan.

Je kent mijn standpunt en ik laat het hier verder bij.

Ik heb het gebruikt, als echte desktop. Er waren gewoon te vaak en veel programma's waar geen of geen goed alternatief voor was.

Offline peer

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #24 Gepost op: 2018/12/21, 12:24:15 »
ik heb het gevoel dat dit topic niet meer over de nieuw mint versie gaat.