Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarschuwing: Upgrade van 12.04 naar 13.04 verwijdert Windows!!!!  (gelezen 2433 keer)

Dit ging helemaal verkeerd.
Ik heb Xubuntu naast Windows 7 draaien.
Vanmorgen kreeg ik een melding 'Opwaarderen' bij de updatemelding en ik ben hiermee akkoord gegaan.
Mijn hele c-schijf is gewist, zowel Windows als Xubuntu!!.
De herstelcd voor Windows blijft bij het laatste 'herstel' hangen op 99%, ik heb hem 2 uur laten staan voor het geval dat.
Nu weet ik niet hoe ik Windows weer kan terugzetten,

Tweede probleem en grote boosdoener is Xubuntu opwaarderen.
Ik heb Xubuntu opnieuw moeten installeren en ben alles kwijt.

Een tijd geleden heb ik hier een vraag gesteld over hoe ik Linux op een andere partitie kan plaatsen. Ik kreeg hierop geen antwoord en ik ben het zelf daarna helemaal vergeten. Met de handleiding word ik ook niet wijzer.
Dit probleem had ik kunnen voorkomen, wanneer Linux op een eigen partitie staat.
En natuurlijk wanneer deze waarschuwing kan worden meegegeven met de update. Werkt dus desastreus wanneer Linux naast Windows staat.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Waarschuwing: Upgrade van 12.04 naar 13.04 verwijdert Windows!!!!
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/05, 15:38:22 »
Vervelende gebeurtenis....  :(

Maar dit is geen standaardgebeurtenis bij een opwaardering.... Ik vermoed dus dat het niet aan Ubuntu, maar aan jou zelf ligt.

Enfin, iedereen is wel eens onhandig. Fouten maken we allemaal, van tijd tot tijd. Daarom is het verstandig om altijd een reservekopie te hebben van je belangrijke bestanden, alsook een schijfkopie van een eventuele Windows. Op een extern medium, zoals een externe USB-harde schijf.

Offline aartje

  • Lid
Re: Waarschuwing: Upgrade van 12.04 naar 13.04 verwijdert Windows!!!!
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/05, 15:46:36 »
Vervelende gebeurtenis....  :(

Maar dit is geen standaardgebeurtenis bij een opwaardering.... Ik vermoed dus dat het niet aan Ubuntu, maar aan jou zelf ligt.

Enfin, iedereen is wel eens onhandig. Fouten maken we allemaal, van tijd tot tijd. Daarom is het verstandig om altijd een reservekopie te hebben van je belangrijke bestanden, alsook een schijfkopie van een eventuele Windows. Op een extern medium, zoals een externe USB-harde schijf.
Ja zeker, heel vervelend. Je moet er verder altijd rekening mee houden dat er bv. een
disk kapot kan gaan. Om nu te voorkomen dat je je gehele windows opnieuw moet installeren
is het verstandig om in ieder geval je C:-partitie van  windows te backuppen met bv.
Clonezilla op een extern medium (externe HD). Windows is dan met een p... en een zucht
weer terug te zetten.

Re: Waarschuwing: Upgrade van 12.04 naar 13.04 verwijdert Windows!!!!
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/05, 16:49:45 »
Vreemd verhaal. Sinds wanneer verandert een opwaardering de schijfindeling? Daarnaast is het ook niet mogelijk dat Ubuntu in dezelfde partitie als C:\ staat (wel op dezelfde fysieke schijf). Tenzij het Wubi betreft.

Re: Waarschuwing: Upgrade van 12.04 naar 13.04 verwijdert Windows!!!!
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/05, 17:11:41 »
@Pjotr, het kan een fout van mezelf zijn. Ik zou alleen wel willen weten wat ik fout heb gefdaan in dit geval.
Waar ik gewend ben een updatebericht te krijgen, kreeg ik een upgrade.
Op oké drukken, gedaan.
Ik heb nog een melding gezien;'oude updates worden verwijderd. Het systeem was even bezig en toen niets meer, hangen! Zowel Windows als Xubuntu waren niet meer te starten.
Gewoonlijk doe ik geen upgrades, maar schone installatie. Daarom heb ik altijd (ahum ik ben nieuw, hihihi) LTS versie.

Ik maak regelmatig kopieën van mijn bestanden, maar een systeemkopie maak ik eigenlijk nooit, omdat ik de c-schijf schoon hou alleen voor Windows.

@Erik, Ik heb de c-schijf in 3 partities verdeeld, één voor systeem en één voor data. Enkele maanden geleden heb ik partitie 3 Linux genoemd, maar ik kan geen duidelijk artikel vinden waarin staat hoe ik  Xubuntu op die partitie kan krijgen, en óf dat wel mogelijk is. Dus inderdaad één fysieke schijf. Ik begrijp dat het probleem hier niet bekend is. dus ik ga maar eens puinruimen.
@Aartje Eerst jouw advies Clonezilla gaan bekijken.

Bedankt voor alle reacties.



Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Waarschuwing: Upgrade van 12.04 naar 13.04 verwijdert Windows!!!!
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/05, 17:36:27 »
@Pjotr, het kan een fout van mezelf zijn. Ik zou alleen wel willen weten wat ik fout heb gefdaan in dit geval.
Als het een systeem is waar flink mee is gerotzooid (niet negatief bedoeld; ik rotzooi zelf ook heel wat af), dan is dat vaak bijna onmogelijk om na te gaan.

Ik raad aan om een nieuw systeem schoon te installeren en van de grond af aan degelijk op te bouwen. Bijvoorbeeld aan de hand van de instructies op mijn webstek: https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Dan heb je een oerdegelijk en betrouwbaar systeem, zonder rare verrassingen.  =D

En blijf gewoon bij de LTS-versie, bij 12.04 dus. Het is helemaal niet nodig om "op te waarderen" naar een gewone tussenversie zoals 13.04 of 13.10.

Re: Waarschuwing: Upgrade van 12.04 naar 13.04 verwijdert Windows!!!!
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/05, 17:59:05 »
Dank je, ik ben net klaar met herinstallatie. Eerst weer de stukjes lezen voor de kleine aanpassingen.

Ik begrijp, dat het niet mogelijk is om Linux op een eigen partitie te zetten?
Bij de herinstallatie zag ik dat je kan kiezen waar je het programma wilt installeren, maar ik begrijp nog erg weinig van de benaming van Linux.
Plots heb ik 6 partities.
In WIndows heb ik C=Windowssysteem/D=data/E=Linux
Er is natuurlijk een verborgen systeem met herstel van de fabrikant, die Windows niet laat zien en Linux wel.

Tot nu toe is dat het enige nadeel van Linix, de schijf is, voor mij althans, ondoorzichtig.
Of is hier een programma voor?

alcmaer

  • Gast
Re: Waarschuwing: Upgrade van 12.04 naar 13.04 verwijdert Windows!!!!
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/05, 18:02:46 »
Een dergelijke vergissing is te voorkomen door in Updatebeheer meldingen over nieuwe (X)Ubuntu-versies op "nooit" te zetten.

Re: Waarschuwing: Upgrade van 12.04 naar 13.04 verwijdert Windows!!!!
« Reactie #8 Gepost op: 2013/11/05, 19:46:57 »
Ik begrijp, dat het niet mogelijk is om Linux op een eigen partitie te zetten?

Denk dat ik je vraag niet helemaal begrijp maar dat is juist de enige manier waarop je Linux kunt installeren (behoudens Wubi). Er moet een eigen partitie zijn. Linux en Windows kunnen prima op dezelfde schijf maar nooit in dezelfde partitie worden geïnstalleerd.

Re: Waarschuwing: Upgrade van 12.04 naar 13.04 verwijdert Windows!!!!
« Reactie #9 Gepost op: 2013/11/06, 09:37:49 »
Citaat
...Tenzij het Wubi betreft.

Citaat
In WIndows heb ik C=Windowssysteem/D=data/E=Linux

Ik denk dat het hier toch wel degelijk om een Wubi-installatie gaat, gezien de benoeming van de partities. (E=Linux, een linux-partitie heeft de benaming sda...). Dat verklaart misschien ook waarom de upgrade de hele schijf, inclusief Windows heeft gewist.  :(
« Laatst bewerkt op: 2013/11/06, 09:53:47 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Waarschuwing: Upgrade van 12.04 naar 13.04 verwijdert Windows!!!!
« Reactie #10 Gepost op: 2013/11/06, 11:10:05 »
Start een live-dvd/usb op en open gParted (Partitiemanager) en bekijk de indeling. Maak een screenshot van deze indeling en post het even hier.
Ook via de terminal kan het ook. Open een Terminal (via de Dash of via Ctrl+Alt+T) en type:
fdisk -lOf (dan zien we de grootte in MiB):
sfdisk -lu M
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Waarschuwing: Upgrade van 12.04 naar 13.04 verwijdert Windows!!!!
« Reactie #11 Gepost op: 2013/11/06, 12:29:01 »
@Progger het is geen wubi-installatie. Wat ik weergaf, is wat ik in Windows heb.
Dus de C-schijf in 3 partities, C=systeem/D=Data/E=Linux.
Zoals je weet kun je in Windows zelf een letter en naam toewijzen aan een partitie.
Mijn probleem is, dat ik deze Windows-omschrijving niet kan herleiden naar Linux, omdat Linux andere benamingen geeft en meer partities aangeeft.
Als ik dat zou weten, zou ik bij de installatie keuze 3 nemen en zelf een partitie aanwijzen, maar is Window E:Linux sdf8 of sdf7?
Omdat ik dat niet weet, neem ik keuze 1, Linux maakt zelf een nieuwe partitie aan en installeert zelf daar het hele programma.

Ik ben een leerling-Linux en ik moet mijn hele Windows-automatisme afleren, dat valt niet mee.

Ik heb nu dus wel een Linux-partitie en een Windows-partitie, maar Linux ziet Windows kennelijk.
Het wordt hier als een vreemd 'verhaal'  genomen, of geweten aan mijn eigen geklooi, maar wat er is gebeurd na een opwaardering is, dat zowel Windows als Linux niet meer start. Alle programma's van Windows staan er nog wel, dat zag ik nadat ik Xubuntu opnieuw had geïnstalleerd.


Re: Waarschuwing: Upgrade van 12.04 naar 13.04 verwijdert Windows!!!!
« Reactie #12 Gepost op: 2013/11/06, 12:48:04 »
Je schijf was dus helemaal niet gewist zoals je zei in het eerste bericht. Anders waren je programma's ook weg geweest (neem aan dat je Program Files op C:\ staat). Ik heb trouwens nooit gezegd dat het jouw schuld is alleen maar dat ik het verhaal niet 100% begrijp.

Re: Waarschuwing: Upgrade van 12.04 naar 13.04 verwijdert Windows!!!!
« Reactie #13 Gepost op: 2013/11/06, 12:49:09 »
@heir4c, dank je, nu weet ik iig wat mijn E partitie is in Linux, blijkt sda6.

Re: Waarschuwing: Upgrade van 12.04 naar 13.04 verwijdert Windows!!!!
« Reactie #14 Gepost op: 2013/11/06, 12:58:12 »
Aha de systeempartitie van Xubuntu is /dev/sda7. Waar /dev/sda6 voor bedoeld is, is mij een raadsel. Vooral omdat het een NTFS-partitie betreft. Een gedeelde datapartitie kan ik me voorstellen, maar daar heb je er zo te zien al een van.

Re: Waarschuwing: Upgrade van 12.04 naar 13.04 verwijdert Windows!!!!
« Reactie #15 Gepost op: 2013/11/06, 13:04:16 »
Oké Erik, mijn excuses. Op het moment van eerste schrijven dacht ik ook dat alles van de c-partitie weg was.
Ik krijg (nog steeds) WIndows niet hersteld en heb toen maar Xubuntu geherinstalleerd. Hier kon ik zien dat alles er nog staat.
Welk deel er dus is gewist/gecrashed van Windows weet ik niet.
Nadat ik had ingestemd voor de opwaardering van Xubuntu, bleef het programma hangen, dus ik neem aan dat door de onderbreking belangrijke bestanden van Xubuntu zijn verdwenen. Het grub-menu was er niet meer, Windows startte niet meer op.

De Acer recovery herstelt 100%, dan update systeem tot 99% en dan blijft ie uren hangen. Klokje loopt leuk door, maar er gebeurt verder niets.
Bij de herinstallatie van Xubuntu werd Windows ook gewoon gezien, want er werd gevraagd of het naast Windows7 moest worden geïnstalleerd.

Ik zit nu dus met Windows-probleem, dat moet ik bij Windows uitzoeken, dat begrijp ik.
Uitgebreid Xubuntu inrichten heeft nu geen zin, want als ik Windows kan herstellen, dan wordt Xubuntu er toch weer afgegooid, denk ik.

Bovendien vind ik het jammer, dat het ontstaan van dit probleem bij mij wordt neergelegd. Je zou denken dat iemand dat in een proefomgeving zou nakijken om te zien of er ergens een fout zit bij de opwaardering.

Maar goed, ik weet nu door het advies van heir4 dat Xubuntu is geïnstalleerd op sda7 en mijn E-partitie is sda6.

Ik ga achter het Windows-herstel probleem aan. Zit ondertussen al twee dagen zonder goed werkend systeem.
Groeten en bedankt iedereen.



Re: Waarschuwing: Upgrade van 12.04 naar 13.04 verwijdert Windows!!!!
« Reactie #16 Gepost op: 2013/11/06, 13:09:21 »
Mijn bedoeling was oorspronkelijk om Xubuntu te installeren op een eigen partitie.
Toen ik in de installatieprocedure zat, kon ik natuurlijk die partitie niet herkennen zoals ik boven heb uitgelegd en heb ik Xubuntu zijn eigen gang laten gaan. Vandaar dus, installatie op sda7 en mijn Linux-partitie (leeg) op sda6. Deze laatste zal ik later of opheffen of herinstallatie alsnog daar zetten.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Waarschuwing: Upgrade van 12.04 naar 13.04 verwijdert Windows!!!!
« Reactie #17 Gepost op: 2013/11/08, 13:32:02 »
Zelf doe ik nooit een upgrade naar een volgende versie (tenzij soms eens op een test computer om, maar zeker nooit als ik een goede installatie wil.) Het is altijd wat meer werk door het backuppen van home map of tenminste de .mozilla map (bladwijzers en wachtwoorden, add-ons) Maar een kleine moeite om al de vele problemen die ik telkens zie voorbij komen op dit forum.


Tijdens een (her)installatie kan je best volgende instructies volgen. Dit doe ik altijd om problemen te vermijden:
http://forum.ubuntu-nl.org/andere-distributies/installatie-elemetaryos-naast-ubuntu-12-04-en-windows7-koppelpunt/msg890099/#msg890099
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline heir4c

  • Lid
Re: Waarschuwing: Upgrade van 12.04 naar 13.04 verwijdert Windows!!!!
« Reactie #18 Gepost op: 2013/11/08, 13:50:29 »
En natuurlijk is het niet jouw schuld als je enkel op "Opwaarderen" drukt en je systeem naar de knoppen is.

Dit terzijde.
Wat je kan doen is al de data op de partitie sda5 (DATA) op een externe schijf zetten (voor alle zekerheid en als je natuurlijk die mogelijkheid hebt).
Nadien zou je de sda6 kunnen verwijderen en de DATA partitie vergroten zodat die partities samengevoegd worden.
Daarna een herinstallatie doen van Ubuntu op sda7. (Het zou kunnen dat na het samenvoegen van sda5 en sda6 de partities anders genoemd gaan worden en sda7 plots sda6 word en sda8 naar sda7 veranderd word. Dus de samenvoeging kan je dan best vóór de installatie doen.

En als je geen herstell dvd hebt van windows zou je altijd nog een image kunnen vinden op internet. Je hebt een activeringscode dus dan mag het geen probleem vormen om met deze download dan je systeem te herstellen.
Maar meer weet ik daar ook niet over, ik gebruik al enkele jaren geen Windows meer.
Of de linux partities zullen verdwijnen na Windows herstel denk ik niet maar het is dus best om eerst Windows te herstellen voor alle zekerheid.

mvg
Gerolf
« Laatst bewerkt op: 2013/11/08, 13:52:35 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Waarschuwing: Upgrade van 12.04 naar 13.04 verwijdert Windows!!!!
« Reactie #19 Gepost op: 2013/11/08, 17:12:20 »
Dank je heir4, zoals ik al had gezegd, ik update maar gebruik nooit opwaarderen, behalve deze keer.
Maar ik ben iig de eerste niet, ik las het bij nog een gebruiker hier op het medium.

De d-schijf (windowsbenaming) is groot genoeg. Er is met dit gedoe ook geen schade aan D verder, ik denk alleen de opstartbestanden beschadigd.

Ik durf nog niet over op Ubuntu, het is nog geen automatisme en ik moet de simpelste dingen zoeken.
Bedankt voor het meedenken.