Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode  (gelezen 4112 keer)

Offline Miki

  • Lid
9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode
« Gepost op: 2009/08/14, 16:34:05 »
Na veel ellende met een ati kaart http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/ubuntu-8-10-vastlopers-zwart-scherm/. Heb ik een
Nvidia kaart aangeschaft, een 9400gt silent van Asus. Helaas
krijg ik een zwart scherm bij het opstarten. Xfix in recovery mode
heeft het probleem niet opgelost.

Mijn vraag is hoe ik in recovery mode de juiste drivers kan installeren
voor de video kaart.

Offline Willem_D

  • Lid
Re: 9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/14, 17:25:04 »
Zelfs met een nVidia-GPU geen beeld: er schijnt (nog) geen zegen te rusten op jouw pc!

Heb je nog een 8.04 liveCD liggen? Kijk eens of je daarmee wel beeld krijgt.

(Ik heb begrepen dat bij 8.10 en 9.04 de methode van hardware-herkenning is gewijzigd.)
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Miki

  • Lid
Re: 9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/14, 17:52:50 »
Met de live cd heb ik beeld.

als ik lspci in toets in terminal dan krijg ik  op een gegeven moment
het bericht:

06:00 vga compatible controller: nvidia 065b (rev al)

Wil dit zeggen dat de nvidia driver al geinstalleerd is?

Offline heir4c

  • Lid
Re: 9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/14, 18:14:40 »
De gesloten drivers worden nooit automatisch geïnstalleerd. Er staat: compatible, dus zal dit een algemene driver zijn.

Als je met de liveCD beeld hebt is er dus niets aan de hand met de monitor (en dus ook niet met die ATI kaart die je verwijderd hebt)

Mijn advies is: Installeer 8.04.3 in dual-boot (eventueel met de alternateCD) Als je daar geen problemen hebt kan je het xorg.conf bestand kopiëren en opslaan op een externe opslag om die te bewaren voor in de toekomst op die specifieke PC/monitor.
Dat bestand kan je dan in je 9.04 install plaatsen. Dan zou het moeten werken.

Met de LiveCD van 8.04.3 zou je naar het schijnt ook een xorg.conf bestand aanmaken enkel met het draaien van het live gedeelte maar daar ben ik niet zeker van.

Heb je dan toch nog problemen met je 9.04 dan kan het zijn dat er iets niet goed samenwerkt tussen de computer en de 9.04 versie.
Gebruik dan de 8.04 tot 9.10 uit komt en probeer het dan nog eens.

Doe ook eens de Systeem/Beheer/Systeem test en stuur die door. Er worden bepaalde gegevens verzameld over je hardware en zo kan men zien wat je gebruikt en kunnen ze daar rekening mee houden.


Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Willem_D

  • Lid
Re: 9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/14, 21:17:44 »
.. .
als ik lspci in toets in terminal dan krijg ik  op een gegeven moment
het bericht:

06:00 vga compatible controller: nvidia 065b (rev al)

Wil dit zeggen dat de nvidia driver al geinstalleerd is?

Deze melding betekent dat je nVidia GPU herkend is. Deze GPU zal -zoals praktisch elke andere- ook de prehistorische vga mode ondersteunen; dat is handig voor recovery-modes.
De melding zegt niets over de gebruikte driver, maar omdat je hebt opgestart met de liveCD zal dat de opensource driver zijn.

Kun je in de liveCD-sessie via systeem > beheer > hardwarestuurprogramma's misschien de nVidia fabrieksdriver selecteren? (Ik kan het me niet meer herinneren of dit mogelijk is.)

Vraagje:
welke versie liveCD heb je eigenlijk gebruikt? (Als je ervan wilt installeren zou ik zeker 8.04.3 nemen; deze heeft een betere hardware-ondersteuning dan de oudere 8.04's. N.B.: Bij upgraden naar 8.04.3 schijn je deze betere hardware-ondersteuning niet te hebben.)


« Laatst bewerkt op: 2009/08/14, 21:20:41 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: 9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/14, 21:24:19 »
.. .
Met de LiveCD van 8.04.3 zou je naar het schijnt ook een xorg.conf bestand aanmaken enkel met het draaien van het live gedeelte maar daar ben ik niet zeker van.
..
Inderdaad wordt er tijdens een liveCD-sessie ook een xorg.conf aangemaakt (die je kan transplanteren.)

Ed. 15 aug 2009 12u01:
N.B.: Als je in de liveCD-sessie via systeem > beheer > hardwarestuurprogramma's een fabrieksdriver kunt installeren, dan zou -naar ik verwacht- een herstart nodig zijn om deze driver te activeren, echter na de herstart zou je de vernieuwde xorg.conf weer kwijt zijn.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/15, 12:02:24 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: 9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/15, 12:36:47 »
@Miki:
Ik ben benieuwd of je al geprobeerd hebt om een 8.04.3-install te maken op een ext3-partitie.

Als dat een stabiel systeem oplevert, heb je wellicht geen behoefte meer om over te stappen naar 9.04 (8.04 is een Long Term Support uitgave).

Mocht 9.04 voor jou meerwaarde hebben, red dan een kopie van de xorg.conf uit je correct werkende 8.04.3-install.
In recoverymode van je 9.04-install kun je dan de xorg.conf overschrijven met deze geredde kopie.

(Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat je monitor in 8.10 en 9.04 niet herkend wordt, en in 8.04.3 wel. Met deze xorg.conf-transplantatie wordt dit probleem omzeild.)
« Laatst bewerkt op: 2009/08/16, 16:16:26 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Miki

  • Lid
Re: 9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/15, 21:54:31 »
bedankt voor de hulp
Ik heb en live cd gebruikt met 8.10 en 8.4. 8.10 was mijn oorspronkelijke installatie. In beide versies krijg ik beeld itt de op mijn hd geinstalleerde 9.04. De nvidia
drivers laat het via de live cd niet installeren. de xorg.conf bestand heb ik nog niet weten te achterhalen. Ik weet nog niet hoe dat moet.

Ik ben wel verder gekomen mbt de bron van het probleem. Ik kreeg vermeld dat er een pci express error is. Deze error bleek vaker voor te komen bi mijn moederbord (asrock alivesata2-glan). zie: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/321412

Ik overweeg nu een installatie van 8.04 op mijn tweede hardeschijf. Ik neem aan dat ik via het aanmaken van een partitie op die schijf niet mijn bestanden kwijt raak.

Offline Miki

  • Lid
Re: 9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/15, 22:23:20 »
vervolgens lees ik dit stukje proza http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/ubuntu-op-2e-schijf/15/

De moed zakt mij nu in de schoenen. Elke oplossing lijkt gecomplicereerder te worden.

Offline heir4c

  • Lid
Re: 9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/16, 02:32:21 »
Voor het xorg.conf bestand:
Je kan via het bestandsysteem (nautilus) het bestand vinden in /etc/X11/xorg.conf van de 8.04.
Kopiëer en Plak in externe opslag. Dat kan je dan in de /etc/X11 van 9.04 plakken.
Hernoem het originele bestand eerst en noem het bijvoorbeeld: xorg.conf.backup
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Willem_D

  • Lid
Re: 9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/16, 11:53:19 »
vervolgens lees ik dit stukje proza http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/ubuntu-op-2e-schijf/15/

De moed zakt mij nu in de schoenen. Elke oplossing lijkt gecomplicereerder te worden.

Ik denk dat je nu een beer op de weg ziet die er niet is.
Ubuntu op je 2-e harddisk installeren lijkt me geen probleem.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: 9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/16, 12:03:09 »
Als ik het goed begrijp, heb je nu Windows en een 8.10-install op je eerste harddisk staan, en wil je nu een 8.04.3-install doen op je tweede harddisk.

Klopt dit?


Ed. 12u06:
Ik was vergeten dat je de 8.10 hebt opgewaardeerd naar 9.04 .
« Laatst bewerkt op: 2009/08/16, 12:10:43 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: 9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/16, 13:03:46 »
Miki,
je zou nog kunnen proberen om in je huidige 9.04-install het kernel-attribuut pci=nommconf toe te voegen in je GRUB-menu.lst .

Je kunt de pci=nommconf waarschijnlijk ook meegeven als optie bij opstarten via recovery-mode; je kunt het dan uitproberen zonder de menu.lst te editen.

Mogelijk dat hiermee de pci-express error verdwijnt.



Bron:
http://forums.fedoraforum.org/showthread.php?t=201871 ,posts #5 en #7
(Bij post #5 staan nog andere kernel-attributen die je kunt uitproberen.)
« Laatst bewerkt op: 2009/08/16, 13:22:52 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Miki

  • Lid
Re: 9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/16, 16:46:14 »
Ik heb  pci=nommconf geprobeerd. Maar het is mij niet helder waar en hoe ik het zou moeten gebruiken/invoegen.

-Moet ik naar recorvery mody>root shell> en daar “pci=nommconf”. Dit heb ik
Geprobeerd maar kreeg geen reactie.

-Het toevoegen van de grub menu. Lst is mij ook niet gelukt. Cd  naar grub en vervolgens
Nano grub/conf. Vervolgens krijg ik weer de error weergegeven: “pci express device
Error.  (Deze weg heb ik na googlen gevonden).

Het copieren van de xorg file van 8.04 heb ik nog niet geprobeerd.

Offline Willem_D

  • Lid
Re: 9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/16, 17:58:50 »
.. .
Je kunt de pci=nommconf waarschijnlijk ook meegeven als optie bij opstarten via recovery-mode; je kunt het dan uitproberen zonder de menu.lst te editen.
.

@allen:

Weet iemand of het mogelijk is een boot-optie/kernel-attribuut mee te geven via recovery-mode, en hoe je dat precies moet doen?
(Ik zou denken dat dat mogelijk moet zijn, maar ik heb het zelf nog nooit hoeven doen.)
« Laatst bewerkt op: 2009/08/16, 18:00:41 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: 9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/16, 18:27:04 »
. ..
-Het toevoegen van de grub menu. Lst is mij ook niet gelukt. Cd  naar grub en vervolgens
Nano grub/conf. Vervolgens krijg ik weer de error weergegeven: “pci express device
Error.  (Deze weg heb ik na googlen gevonden).
..

Miki, om het wat concreter voor je te maken, geef ik hier weer wat er gewijzigd moet worden in het bestand /boot/grub/menu.lst .

Als je dit bestand opent met een editor zul je ergens halverwege aantreffen:
title Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-14-generic
uuid f57498f2-3251-4a9a-bc76-39ff97b8ff39
kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-14-generic root=UUID=f57498f2-3251-4a9a-bc76-39ff97b8ff39 ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.28-14-generic
quiet
(N.B. je zult meerdere van dit soort entries aantreffen, maar je moet de eerste hebben.)

Het kernel-attribuut moet toegevoegd worden achteraan in de regel die begint met 'kernel'; de regel wordt dan:
kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-14-generic root=UUID=f57498f2-3251-4a9a-bc76-39ff97b8ff39 ro quiet splash pci=nommconf

Het bestand /boot/grub/menu.lst kan alleen gewijzigd worden met root-rechten.
Dat kan waarschijnlijk (ik heb het zelf nog nooit gebruikt in recovery-mode) door in de terminal in te geven:
sudo nano /boot/grub/menu.lst .

(Het lijkt me verstandig dat je vooraf een backup maakt van je menu.lst door in de terminal in te geven:
cp   /boot/grub/menu.lst   /boot/grub/menu.lst_bckp .)


Ed. 18u57: gedit vervangen door nano; gedit is niet beschikbaar in recovery-mode.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/16, 19:08:05 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Miki

  • Lid
Re: 9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/16, 22:42:42 »
Willem, heel erg bedankt voor alle hulp.

Het is mij dankzij jouw heldere aanwijzingen gelukt om het commando
"pci=nommconf" toe te voegen aan de regel die begint met kernel. Ik heb
het ook nog gecontroleerd met het commando vi boot/grub/menu.lst. Helaas,
heeft dit niet tot het gevolg gehad dat ik beeld krijg.  Na de Ubuntu logo
en de horizontale zandloper krijg ik weer schittering en daarna een zwart scherm.

Zucht, zelfmedelijden, zucht, opzwellende vioolmuziek, diepe zucht, begin 19 eeuwse poezie, zucht.

Offline heir4c

  • Lid
Re: 9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode
« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/17, 00:38:05 »
Via de onboard kaart zou je geen problemen moeten hebben, dus misschien voorlopig de 'losse' kaart eruit doen.
Een beetje gegoogled met zoektermen: pci express+ubuntu

Hier nog een citaat (uit de link hieronder)
Citaat
I was able to get rid of the error by adding pci=nommconf to kernel attributes.

if that doesn't work try a combination of pci=nommconf, pci=nomsi or iommu=calgary
Link:
http://forums.fedoraforum.org/showthread.php?t=201871
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Miki

  • Lid
Re: 9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode
« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/17, 11:01:45 »
Dank,

Ik ga het proberen. Ook heb ik inmiddels een kopie gemaakt van de xorg.conf file via de live cd. Ik heb
de xorg.conf file bekeken op 9.04 en daar werd ook die pcie express error vermeld. Ik ga proberen de live cd kopie, nu nog op usb memory stick, te transplanteren.

Miki

Offline Willem_D

  • Lid
Re: 9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode
« Reactie #19 Gepost op: 2009/08/17, 11:24:44 »
.. .
Ik heb de xorg.conf file bekeken op 9.04 en daar werd ook die pcie express error vermeld.
..
Kun je dit nader toelichten? Waar/hoe wordt de pcie express error vermeld?
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: 9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode
« Reactie #20 Gepost op: 2009/08/17, 11:38:46 »
.. .
Hier nog een citaat (uit de link hieronder)
Citaat
I was able to get rid of the error by adding pci=nommconf to kernel attributes.

if that doesn't work try a combination of pci=nommconf, pci=nomsi or iommu=calgary
..

Miki, de volgende combinaties lijken me zinnig:
pci=nommconf  (REEDS GEDAAN)
pci=nommconf  iommu=calgary
pci=nomsi
pci=nomsi  iommu=calgary
iommu=calgary

P.S.: Ik neem aan dat je eerst een reboot hebt gedaan, na het wijzigen van de menu.lst .
« Laatst bewerkt op: 2009/08/17, 11:46:48 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: 9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode
« Reactie #21 Gepost op: 2009/08/17, 11:45:31 »
Dank,

Ik ga het proberen. Ook heb ik inmiddels een kopie gemaakt van de xorg.conf file via de live cd. Ik heb
de xorg.conf file bekeken op 9.04 en daar werd ook die pcie express error vermeld. Ik ga proberen de live cd kopie, nu nog op usb memory stick, te transplanteren.

Miki

Zou je de xorg.conf van de 8.04 liveCD-sessie hier kunnen posten?
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Re: 9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode
« Reactie #22 Gepost op: 2009/08/17, 13:34:41 »
Het lijkt echt een 9.04 probleem te zijn, ook ik heb grote problemen met mijn ATI videokaart zoals je elders op dit forum kunt lezen.
Bij mij onstond spontaan een probleem en na vele pogingen en suggesties via dit forum heb ik het niet op kunnen lossen, ook het kopieren van een werkende Xorg.conf bood geen oplossing want blijkbaar was er dieper in het systeem iets veranderd.

Ik heb een nieuwe installatie gedaan op een nieuwe partitie en nu loopt alles weer prima.

Op een andere pc met Nvidia kaart had ik het zelfde probleem als Miki toen ik probeerde Kubuntu te installeren Ubuntu 9.04 gaf daar weer geen probleem.

Het is jammer dat dit soort problemen toch regelmatig voorkomen en dat iets wat werkt in een voorgaande versie dan ineens in de volgende versie niet meer werkt.

Als dit soort problemen nu eens uit wereld geholpen konden worden zou Ubuntu zeker bij meer mensen aftrek vinden.




Offline jannes

  • Lid
Re: 9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode
« Reactie #23 Gepost op: 2009/08/17, 14:16:56 »
bij mij hielp reinstall vanop de live CD :)

Offline Willem_D

  • Lid
Re: 9.04 zwart scherm installeren drivers in recovery mode
« Reactie #24 Gepost op: 2009/08/18, 18:06:31 »
.. .
Je kunt de pci=nommconf waarschijnlijk ook meegeven als optie bij opstarten via recovery-mode; je kunt het dan uitproberen zonder de menu.lst te editen.
.

@allen:

Weet iemand of het mogelijk is een boot-optie/kernel-attribuut mee te geven via recovery-mode, en hoe je dat precies moet doen?
(Ik zou denken dat dat mogelijk moet zijn, maar ik heb het zelf nog nooit hoeven doen.)

Hier staat het antwoord:
 https://help.ubuntu.com/community/BootOptions  ,onder paragraaf 4.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille