Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: the initrd is too big  (gelezen 571 keer)

Offline linuxer

  • Lid
the initrd is too big
« Gepost op: 2014/03/04, 18:54:28 »
Ik wil een ouder systeem nog een leven geven met Ubuntu.
Het systeem bestaat uit een Atlon XP met 3x256 MB intern geheugen en een HD van 40 GB. Ik heb de volledige schijf gebruikt waarvan 4 GB als swapfile. Ik ben gestart met UBuntu 9.10 op een cd aangezien het systeem geen DVD ondersteunt. Dit lukte wel bij een ander gelijkaardig systeem waarbij ik heb kunnen upgrade to LTS 12.04. De foutmelding : " The initrd is too big. Failed to boot the default entries."
Via Gparted en de CL instructie lshw (vanaf de CD) heb ik kunnen zien dat de installatie wel gebeurd is en de hardware in orde. Wat kan er fout zijn. Ik heb al diverse fora van linux distro's afgeschuimd naar gelijkaardige problemen, maar geen dergelijke fouten gevonden. Vandaar dat ik maar hier bij Ubuntu de vraag stel.  Ik ben wel een beetje onderlegd aan de CL mocht ik instructies moeten invoeren.
Bij voorbaat dank voor elk antwoord. Tony Leenen

Re: the initrd is too big
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/04, 19:10:27 »
Ten eerste zou ik er meer geheugen instoppen, het liefst 2GB, 786 MB is wel erg zuinig voor Ubuntu 12.04. Of neem Xubuntu of Lubuntu de lichtgewicht versies.
Kijk eerst eens welke kernel in gebruik is: Open een terminal en type uname -r en geef een ENTER.
Kijk dan hoeveel kernels er zijn geinstalleerd: Open een terminal en type dpkg --list | grep linux-image en geef een ENTER.
Kan je beide uitkomsten hier plaatsen?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jan11000

  • Lid
Re: the initrd is too big
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/05, 11:34:30 »
Usb stick geprobeerd?

Anders misschien dit proberen,
https://help.ubuntu.com/community/Installation/NetbootInstallFromInternet

Of een externe via usb een dvd speler kopen, indien je kunt booten vanaf  usb.

Offline linuxer

  • Lid
Re: the initrd is too big
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/05, 12:57:41 »
Hallo Allemaal, Bedankt voor de tips die ik wel bewaar in mijn Howto map. Het probleem is opgelost. Ik heb in de setup het memory hole uitgeschakeld en de Agp van 128 MB naar 64 MB terug gebracht. Daarna een volledig nieuwe installatie met voldoende swap geheugen( 5GB) en zie het systeem startte op als was er niets gebeurd. IK heb ondertussen naar LTS 10.04 geupgraded en nu ben ik bezig met een upgrade naar LTS 12.04. Hopelijk lukt dit ook.

Bijkomend vraagje: Is er bij de 12.04 een mogelijkheid om een Gnome desktop te installeren zoals bvb bij Linux Mint Mate ?

Nogmaals mijn oprechte dank voor de "reactieven" !

Offline vanadium

  • Lid
Re: the initrd is too big
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/05, 14:45:36 »
Bijkomend vraagje: Is er bij de 12.04 een mogelijkheid om een Gnome desktop te installeren zoals bvb bij Linux Mint Mate ?
nk voor de "reactieven" !
Je bedoelt wellicht de klassieke gnome desktop. Dat kan, door "gnome-session-fallback" te installeren. Daarna kan je Gnome Classic (met of zonder effecten) selecteren als sessie.