Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu/Lubuntu/Xubuntu op één installatie  (gelezen 2939 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu/Lubuntu/Xubuntu op één installatie
« Gepost op: 2011/09/10, 19:51:04 »
Om diverse dingen toch te kunnen testen, heb ik besloten om te kijken hoeveel verschillende desktop systemen tegelijk op dezelfde partitie geïnstalleerd kunnen worden.
Om dicht bij Ubuntu te blijven, maar toch te kunnen testen met 11.10, heb ik gekozen voor installatie van Ubuntu-fallback, Xubuntu en Lubuntu.
Zonder te rebooten, kan je zo overschakelen van de éne desktop naar de andere (alleen werkt dit niet in Gnome3, die kent geen "afmelden").
Verder wilde ik automatisch inloggen en dan altijd met XFCE als desktop.
Zoveel mogelijk heb ik van programma's die hetzelfde doen, degene die mij het best beviel behouden en de anderen waar mogelijk verwijderd.
Nautilus moet sowieso verwijderd worden, omdat deze ruzie maakt met de XFCE omgeving.
Wat heb ik daarvoor moeten doen:
Om het opstarten te verkorten heb ik de file /etc/default/grub aangepast, zodat er maar 3 seconden gewacht wordt op een toets, i.p.v. 10 seconden, na het wijzigen dient u sudo update-grub in te voeren.
GRUB_DEFAULT=0
#GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=true
[color=red]GRUB_TIMEOUT=3[/color]
GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian`
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""
In versie 11.10 wordt standaard de display-manager lightdm gebruikt, de configuratie daarvan in de file /etc/lightdm/lightdm.conf is door mij als volgt aangepast.
[SeatDefaults]
allow-guest=false
autologin-guest=false
autologin-user=ron
autologin-user-timeout=0
autologin-session=lightdm-autologin
greeter-session=unity-greeter
# user-session=gnome-classic
user-session=xubuntu
Om één en ander te installeren en op te schonen heb ik een paar bash scripjes gemaakt, die U het beste niet blind kan overnemen, tenslotte is e.e.a. voor het grootste gedeelte afhankelijk van Uw smaak, het gebruik en het doel.
Het installeren deed ik met de file install.sh
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install pysdm system-config-samba thunderbird thunderbird-locale-nl numlockx umit konversation vlc smplayer kpat ntp kdegames-card-data-extra bareftp lubuntu-desktop xubuntu-desktop gnome-session-fallback brasero
De (voor mij) overbodige programma's verwijderde ik met de bash file remove.sh
sudo apt-get purge ace-of-penguins aisleriot gnomine quadrapassel gnome-sudoku gwibber leafpad lxterminal onboard orage galculator xpad empathy empathy-common sylpheed sylpheed-doc xchat-common nautilus abiword-common libabiword-2.8 audacious-plugins banshee gmusicbrowser guvcview parole xfburn
sudo apt-get autoremove
Met opzet heb ik nergens de flag -y toegepast in de bash scripts, zodat steeds te controleren is wat het systeem gaat doen.

Dat het bij mij werkt, wil niet zeggen dat het bij iedereen werkt, enige ervaring en kennis is wel nodig, er kan van alles fout gaan, zeker wanneer U net als ik uitgaat van versie 11.10 !
Een alternatief is, om het uit te testen op een USB schijf of een USB stick.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu/Lubuntu/Xubuntu op één installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/11, 00:04:18 »
Ook een goede plek voor dergelijke spelletjes is een virtuele machine zoals KVM, VMware of Virtualbox. Daarin kan je lekker rommelen en weet je zeker dat wat je ook uitspookt, je helpt niks belangrijks om zeep. Wanneer je regelmatig snapshots maakt van je virtuele pc kan je zelfs je domste fouten binnen de VM in een minuut herstellen.
Ben je klaar met testen dan installeer je remastersys, ruim je de boel op (apt-get clean ; rm /var/cache/apt/*.bin ;  rm -f /var/log/* ; rm -f /tmp/* ) en maak je een installeerbare cd met remastersys dist.
Is je iso klaar (+/-30/40min) dan maak je een gedeelde map met je VM of brand je de iso direct vanuit de VM naar cd/dvd/usb. Werkt vrijwel hetzelfde als direct op je hardware maar het heeft niet dezelfde nadelen en is dus uitermate goed geschikt om te testen. (bespaart je ook weer een test pc ;) )

Wanneer je in dit forum zoekt op KVM, VMware player of Virtualbox dan kom je alle info tegen die je nodig hebt om aan de slag te gaan. Ben je geen held met installeren en de terminal installeer dan VirtualBox met software centrum. Heeft je pc hardware virtualisatie extensies in zijn processor dan is KVM een hele goede keuze en bied heel veel extra mogelijkheden tov de andere 2, wel mag je voor KVM wat beter bekend zijn met Linux en netwerken om er optimaal gebruik van te kunnen maken. VMware player is gratis software maar niet open source, wel was het voor de komst van KVM (en nu misschien nog steeds) de marktleider en nu nog steeds een hele goede keuze wanneer je geen KVM ondersteuning hebt (en het wil installeren op je kernel)
« Laatst bewerkt op: 2011/09/11, 00:09:52 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu/Lubuntu/Xubuntu op één installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/11, 00:21:37 »
Het nadeel van een virtueel systeem is, dat de software niet (direct) communiceert met de hardware.
Een nadeel van mijn systeem is, dat het pas een beta-1 is, waarin ik verschillende dingen heb samengevoegd, , zowel van Gnome, als van XFCE, LXDE en zelfs een stuk KDE.
Mocht dit systeem om zeep gaan (5,5 Gb incl. LibreOffice, op een 10GB partitie), dan kan ik terug vallen op 2 andere installaties op dezelfde HD (partities van 20Gb) met Ubuntu 10.04 en Xubuntu 10.04.
Normaal test ik eerst in VirtualBox, en als het bevalt dan installeer ik het op een USB schijfje.
Het overzetten op mijn "echte" HD is altijd de laatste stap voor mij..........
Enne ....... je hebt idioten nodig die een beta op zijn donder geven en bugs rapporteren  O0
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu/Lubuntu/Xubuntu op één installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/11, 01:06:28 »
Ik heb het een keer geprobeerd om meerdere desktop omgevingen op 1 installatie te hebben maar mij beviel het niet.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu/Lubuntu/Xubuntu op één installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/11, 14:07:24 »
Ik heb het een keer geprobeerd om meerdere desktop omgevingen op 1 installatie te hebben maar mij beviel het niet.
Ach, of het mij bevalt is ook nog maar de vraag.
Het is makkelijk, om b.v. van XFCE naar LXDE te gaan, maar er zijn ook dubbele programma's, één voobeeld is pcmanfm, dat in LXDE niet verwijderd mag worden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu/Lubuntu/Xubuntu op één installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/11, 15:28:18 »
Ik heb het een keer geprobeerd om meerdere desktop omgevingen op 1 installatie te hebben maar mij beviel het niet.
Ach, of het mij bevalt is ook nog maar de vraag.
Het is makkelijk, om b.v. van XFCE naar LXDE te gaan, maar er zijn ook dubbele programma's, één voobeeld is pcmanfm, dat in LXDE niet verwijderd mag worden.

Wel een hele hoop werk hoor maar je kan in de .desktop bestanden aangeven dat deze alleen getoond mag worden in een bepaalde desktop omgeving. Op zich kan je daar wel gemakkelijk een script voor maken die de extra regel in de bestanden kan echoën. Wanneer je dat 1 keer hebt gedaan kan je natuurlijk gewoon een backup maken en deze terug kopieren na een update maar het blijft erg veel werk wat je er maar net voor over moet hebben.

Voorbeeldje uit de desktop file van enque-in-Smplayer
[Desktop Entry]
Categories=Qt;AudioVideo;Player;Video;
Exec=smplayer -add-to-playlist %U
Icon=smplayer
MimeType=audio/ac3;audio/mp4;audio/mpeg;audio/vnd.rn-realaudio;audio/vorbis;audio/x-adpcm;audio/x-matroska;audio/x-mp2;audio/x-mp3;audio/x-ms-wma;audio/x-vorbis;audio/x-wav;audio/mpegurl;audio/x-mpegurl;audio/x-pn-realaudio;audio/x-scpls;video/avi;video/mp4;video/flv;video/mpeg;video/quicktime;video/vnd.rn-realvideo;video/x-matroska;video/x-ms-asf;video/x-msvideo;video/x-ms-wmv;video/x-ogm;video/x-theora;
Name=Enqueue in SMPlayer
Comment=Add file(s) to the SMPlayer playlist
Type=Application
X-KDE-StartupNotify=false
NoDisplay=true
NotShowIn=KDE;
X-Desktop-File-Install-Version=0.15

De regel NotShowIn=KDE; zorgt ervoor dat de entry niet word weergegeven in KDE.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/11, 15:30:02 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Ubuntu/Lubuntu/Xubuntu op één installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/11, 19:03:07 »
Ik heb het een keer geprobeerd om meerdere desktop omgevingen op 1 installatie te hebben maar mij beviel het niet.
Ach, of het mij bevalt is ook nog maar de vraag.
Het is makkelijk, om b.v. van XFCE naar LXDE te gaan, maar er zijn ook dubbele programma's, één voobeeld is pcmanfm, dat in LXDE niet verwijderd mag worden.

Gebruik pcmanfm voor bestandsbeheer, vernietig nautulus en thunar.
Gebruik gedit en verwijder leafpad

gedit + pcmanfm en je hebt je editor en bestandsbeheerder. Dan heb je een aardige lichtgewicht combinatie die het goed zou moeten doen in elke omgeving. Compiz werkt in alle 3 de omgevingen (of beter gezegd zit niet in de weg).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu/Lubuntu/Xubuntu op één installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/11, 20:36:57 »
gedit + pcmanfm en je hebt je editor en bestandsbeheerder. Dan heb je een aardige lichtgewicht combinatie die het goed zou moeten doen in elke omgeving. Compiz werkt in alle 3 de omgevingen (of beter gezegd zit niet in de weg).
Een goede tip, al vind ik thunar beter :lol:
leafpad heb ik ook verwijderd en compiz gebruik ik niet, omdat de videodriver van ATI de boel aanmerkelijk vertraagt, terwijl de standaard out-of-the-box driver in Ubuntu snel en goed werkt op mijn klaptop.
Leuk dat je meedenkt !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu/Lubuntu/Xubuntu op één installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/11, 20:52:44 »
gedit + pcmanfm en je hebt je editor en bestandsbeheerder. Dan heb je een aardige lichtgewicht combinatie die het goed zou moeten doen in elke omgeving. Compiz werkt in alle 3 de omgevingen (of beter gezegd zit niet in de weg).
Een goede tip, al vind ik thunar beter :lol:

Leuk dat je meedenkt !

Thunar zou ik niet gebruiken op LXDE. Het werkt wel maar je moet Pcmanfm laten staan wegens dependencies. Je hebt dan dus 2 filemanagers staan, waar 1 voldoende is. Daarom raad ik pcmanfm aan.

Gaat het om een zo licht mogelijk systeem of puur om de grafische omgevingen naast elkaar?

Zo ligt mogelijk:

Thunderbird, Abiword, Gnummeric, Impress, Midori, VLC player, Inkscape.

Anders:

Thunderbird, Writer, Calc, Impress, Firefox, Totem, Inkscape.

Ook nodig:

Brasero brander, Gnome Terminal, Schijfgereedschap, 7 Zip, Networkmanager,
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu