Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp gevraagd met een programma voor programmeren  (gelezen 943 keer)

Hulp gevraagd met een programma voor programmeren
« Gepost op: 2013/09/17, 10:00:07 »
Hallo,

mijn vriend is een opleiding aan het doen waarin hij leert programmeren. Ik zou dat graag samen met hem willen leren, blijkbaar begrijp ik er toch wel iets van. Alleen werkt hij met Windows in C#. Weet iemand hoe ik dat kan doen in Linux? Ik had al wat opgezocht en bij wat ik las, stond dat je gsharp moet installeren en dan iets van mono. Ik heb die gsharp geïnstalleerd en die monodingen ook, maar ik heb geen flauw idee hoe je hetgeen je in gsharp zet, in een programma moet zetten om te laten uitvoeren wat je getypt hebt. Kan iemand mij helpen aub?

Alvast vriendelijk bedankt

Els

Re: Hulp gevraagd met een programma voor programmeren
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/17, 11:20:48 »
Het programma om dit te doen in Linux heet Monodevelop (zelf geen ervaring mee). Staat gewoon in het softwarecentrum als het goed is.

Maar wie een cursus C# volgt zal waarschijnlijk alle instructies voor Windows krijgen. Mijn punt is dat je het niet echt makkelijk maakt voor jezelf door Linux te kiezen als platform om C# te leren. Als je wil leren programmeren met Linux zijn er meer dan genoeg geschikte talen: C of C++ (bijvoorbeeld icm Qt voor interface-elementen), Python, Java, JavaScript, ... vul maar aan. Alleen C# is nu net een ongelukkige keuze als het om Linux gaat.

Re: Hulp gevraagd met een programma voor programmeren
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/17, 11:52:43 »
@erik: Mono is nauwelijks anders dan in Windows. MS steekt zelfs geld in Mono.

Re: Hulp gevraagd met een programma voor programmeren
« Reactie #3 Gepost op: 2013/09/17, 19:16:32 »
C# is imo ook vrij ongelukkig op Linux, merkwaardige keuze dat die opleiding C# neemt als taal, maar dat terzijde.
Ik begreep recentelijk van iemand dat C# erg veel op Java (en C++) lijkt, wat dat betreft is Java wel een goede vergelijkbare taal. Verder heb ik zelf Python altijd al geweldig gevonden, omdat het simpel en effectief is, zeker voor kleine dingen.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Hulp gevraagd met een programma voor programmeren
« Reactie #4 Gepost op: 2013/09/18, 17:56:49 »
@erik: Mono is nauwelijks anders dan in Windows. MS steekt zelfs geld in Mono.

Het probleem is dat een van de populairste APIs voor C# WPF is, wat niet in Mono steekt. Ook gaan de meeste handleidingen, boeken, libraries, en tools er van uit dat je met Visual Studio werkt. Ik weet niet hoe Monodevelop op Linux is, maar op OS X werkt het redelijk ongemakkelijk (geen native integratie) en het is bijlange nog niet vergelijkbaar met wat Visual Studio allemaal kan.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net