Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Win2000 en Kubuntu vechten elkaar de tent uit  (gelezen 1609 keer)

Win2000 en Kubuntu vechten elkaar de tent uit
« Gepost op: 2012/08/24, 12:55:26 »
Geen idee of ik in de goede rubriek zit maar het is een probleem waar ik niet weet of het nu hardware of software is.

Ik heb 2 schijven in mijn (gedateerde) computer; de eerste heb ik opgedeeld in een partitie voor win2000 en het tweede deel is een ext2 + swap voor Kubuntu. (gemaakt met een oude versie van Part Magic onder Windows)
De tweede schijf is een NTFS partitie voor mijn data gemaakt onder Kubuntu.

Op een gegeven moment kon ik JPG bestanden aangemaakt onder Kubuntu niet meer lezen onder Win2000.  Volgens windows zaten er fouten op de data schijf en dus moest SCANDISK uitgevoerd worden. En daarna krijg je dan het volgende:
Ongeacht wat je daarna aanmaakt onder windows, onder Kubuntu leest hij de gekste dingen. Ik heb onder windows m.b.v. bestandsbeheer van allerlei files gekopieerd. (.doc .jpg. .txt enz) en onder Kubuntu krijg je dan bijvoorbeeld allerlei muziekfiles te zien of heel andere fot's. En dan bedoel ik dus ook heel andere foto's.  Ik had een aantal files geconverteerd onder windows van jpg naar tiff om eens te kijken of het aan het bestandsformaat lag. In Kubuntu waren het opeens jpg files maar dan andere (wel bestaande)  foto's uit het archief.

Noot: Dat is dan ook de reden van het dualboot systeem. Ik moet de vervangende software uit zien te vinden onder Ubuntu en Gimp is te beperkt. Ik zit er ook aan te denken Windows van het net af te koppelen en puur als grafische computer te blijven gebruiken. Na 20 jaar Microsoft is het een hele overstap!

Anyway; Ik kan dus geen foto's bewerken met GIMP om even terug te schakelen naar windows en daar andere bewerkingen uit te voeren. En dat was eigenlijk het doel van deze oefening.

Nu ben ik van plan die hele data schijf opnieuw te formatteren. Vraag is onder welk systeem, met welke software en met welk bestandsindeling. NTFS zou lees- en schrijfbaar moeten zijn voor beide. Toch?
En mijn tweede vraag is hoe maak ik bijvoorbeeld die ext2 partitie onzichtbaar voor windows? Dat kan met Partition Magic maar vraag is wat het dan weer verkloot.

Voor de goede orde, ik heb een back schijf in mijn usb docking zitten dus ik ben niet al te bang dat ik iets kwijt raak. Tenzij die docking zo meteen de geest geeft. Het leuke is echter wel dat bestanden die ik vanuit windows rechtstreeks op die docking zet, wel door beide leesbaar zijn. De oorzaak is dus duidelijk die schijfcontrole van windows geweest.

Als het niet anders wil, hak ik die data schijf wel doormidden en geef elk OS zijn eigen schijf. Maar de bedoeling was nu juist om image files onder beide OS te kunnen bewerken.

Dus, wat is nu wijsheid?

Re: Win2000 en Kubuntu vechten elkaar de tent uit
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/24, 13:10:09 »
Welke Kubuntu-versie betreft het?

Re: Win2000 en Kubuntu vechten elkaar de tent uit
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/24, 13:15:25 »
Sorry, de laatste versie, vorige wek gedownload. Zal 12.03LTS Ubuntu zijn denk ik dan. Zit nu even onder Windows te werken dus kan het zo niet zien.

Re: Win2000 en Kubuntu vechten elkaar de tent uit
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/24, 13:23:21 »
Sorry, de laatste versie, vorige wek gedownload. Zal 12.03LTS Ubuntu zijn denk ik dan. Zit nu even onder Windows te werken dus kan het zo niet zien.
Dat is dan Ubuntu 12.04, maar waarom staat dat in godsnaam op een Ext2-partitie?
Als je nu de partitie eens met Windows als NTFS formatteert?

Re: Win2000 en Kubuntu vechten elkaar de tent uit
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/24, 13:34:27 »
Dat staat op een ext2 partitie omdat Partition Magic geen ext4 kende en ik onder windows de indeling heb gemaakt. Windows 2000 staat op NTFS. Dus C: windows en D:data beide op NTFS. Kubuntu kan bij alle schijven, windows helaas ook.

Ooit verzin ik het allemaal wel eens anders maar ik moet nu iets hebben dat werkt.  Pas als ik alle bugs  e.a. ongein heb opgelost en m.u.v. de grafische zaken uitsluitend onder (K)ubuntu kan werken, ga ik op een andere computer de hele zaak proberen opnieuw te installeren.  Maar Kubuntu doet het prima op die ext2 hoor. Dat is het probleem niet zo.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Win2000 en Kubuntu vechten elkaar de tent uit
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/24, 14:17:10 »
Kubuntu zou het daarentegen helemaal niet prima doen op een NTFS partitie. Linux mag je nooit installeren op NTFS , dat advies van Cumulus007 was dus zeer slecht.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Win2000 en Kubuntu vechten elkaar de tent uit
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/24, 14:40:11 »
Partitioneren doe je het beste met Gparted, vanaf de LiveCD van Ubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/partitioneren

Partition Magic, of liever gezegd Partition Tragic, is veruit de mindere van Gparted. Gparted is even makkelijk te bedienen, biedt veel meer opties en is vooral veel betrouwbaarder. :)

Ubuntu wil je beslist op EXT4 hebben: een modern bestandssysteem, uiterst betrouwbaar en stabiel, uitstekend bestandherstel, kortom: de beste keuze.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/24, 14:45:13 door Pjotr »

Re: Win2000 en Kubuntu vechten elkaar de tent uit
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/24, 15:16:28 »
Jongens, rustig. Ubuntu staat (alleen op deze computer) op een ext 2. Domweg omdat je met een live CD geen Gparted hebt en je virtueel niet kunt installeren. Ik heb meerdere Linux versies op andere computers staan, waaronder Mint en Xubuntu en dat werkt allemaal op ext4.

Dit is nog één van de weinige Windows computers die ik gebruik vanwege de grafische programma's. Sinds 2000 zijn ze bij MS alleen maar achteruit gehold. Ik kan er nog steeds een aantal flinke image editors op draaien zonder dat Windows zoveel geheugen opvreet dat het niet meer gaat. Sinds ik echter ander werk doe (andere werkgever)  kan ik bijna alles met Ubuntu versies af. Probleem is dat ik verschillende netwerken zit en deze computer valt buiten de boot. Juist weer vanwege die oude windows versie. En ik kan het niet meer veilig op het net houden.  (geen software ondersteuning meer)

Ik ben echter een hoop tijd kwijt om onder Ubuntu de nodige grafische tools te vinden die het werk aan kunnen. En voorlopig lijkt het er niet op. Dus wil ik dat ding in in dualboot houden zolang.  Maar ik kan niet hebben dat hij image files staat te verneuken want dan wordt het een moeilijk verhaal. Het bedrijfsgedeelte draait namelijk geheel en al op Mac en Win7/8 Voor die Macs ben ik niet zo bang maar die Windows machines zijn mijn grootste zorg.

Dus probeer ik uit te vinden wat er nu verd.... fout is gegaan om te voorkomen dat ik straks complete foto archieven verlies. Dat zou rampzalig zijn.  Wat heeft die schijfcontrole van windows nu gedaan om dit resultaat te krijgen en hoe voorkom ik het in de toekomst?

Ik heb nu die hele data schijf opnieuw onder windows gepartitioneerd op NTFS zodat windows er mee kan werken. Voor de zekerheid wil ik een extra data schijf aanmaken voor Linux. Dat ga ik dus doen vanuit Ubuntu met GParted maar de kwestie nu is wel bestandsysteem? Voor die 2e Linux data zeg maar. Je moet toch veilig simpele JPG bestanden uit kunnen wisselen tussen windows en een Linux distro zonder dat het dit soort problemen geeft?

Om het extra moeilijk te maken. Ik heb even met een paar usb sticks aan het heen en weer kopieren geweest. Die sticks hebben een FAT 32 indeling. Zou dat niet de veilige oplossing zijn?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Win2000 en Kubuntu vechten elkaar de tent uit
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/24, 15:30:02 »
ntfs zou moeten werken,  fat32 werkt ook maar is onveiliger ivm met geen journaal op file systeem, en geen grote files.

Dat er opeens andere foto's aanwezig zijn vind ik raar, heb je misschien ntfs partitie met de hand aan een map gekoppeld?
Dan zou het kunnen zijn dat er niet goed gemount wordt. Een map die je mount is eigenlijk 2 mappen, 1 niet gmount en 2 wel gemount.
Files die je in map 1 zou zetten(bij het verkeerd mounten, of niet mounten) , die zie je in map 2(wel gemount) niet.
Controleer dus of er goed gemount wordt.
En controleer of wel goed zit in de mappen.

En windows nooit in linux laten lezen of schrijven, is mogelijk, maar nooit doen.

En wat kun je niet met gimp, lijkt me sterk, je hebt ook gimp voor windows.

En kijk eens met hd tune in windows of smart van je hd, dus of je hd defect aan het gaan is.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/24, 15:31:47 door jan11000 »

Re: Win2000 en Kubuntu vechten elkaar de tent uit
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/24, 15:55:33 »
Jan,  het zou moeten werken, weet ik maar dat deed het even wel en daarna niet meer. Het probleem is pas ontstaan nadat windows een schijfcontrole uitvoerde. Daarna krijg je dus als je een jpg bestand in windows aanmaakt, hetzelfde bestand als bijv. een muziekfile terug in Ubuntu. Let wel, die file bestaat gewoon en werkt gewoon. Dus wat er in feite gebeurt is dat Ubuntu een heel andere file uitleest. De rest van de bestanden werken gewoon. Ook komt het voor dat Ubuntu niets uitleest in een bepaalde map terwijl die in windwos vol staat. En sommige bestanden zijn te beschadigd om in welk OS  dan ook te worden uitgelezen.
Kopieer echter zoń fout bestand naar een andere schijf (of USB stick) is er niets aan het handje.

M.a.w. de fout ligt niet bij Ubuntu, die snapt het allemaal prima. Maar ergens in die bestandsindeling is het misse boel.

Dan het mounten. Dat heb ik nooit goed begrepen. Na 20 jaar Windows is dat erg wennen.  Als ik opstart, ziet Ubuntu die schijf gewoon ik moet hem alleen elke keer aankoppelen. Net als de USB sticks en dockings overigens.  Ik heb geen storingen ooit gehad met mounten dus ik heb me er nooit in verdiept.

Wat Gimp betreft. Het is een redelijk volwassen programma waar iedere photoshopper genoeg aan heeft maar niet iedere professional. Om je een simpel voorbeeld te geven want ik hoef er geen discussie over; soms heb je een foto waar de horizon iets scheef van staat. De oplossing is simpel; 2-3 graden draaien. Maar Gimp heeft geen Free rotation, enkel static  rotation.  Het is maar een kleinigheidje maar van wezenlijk belang.  En zo zijn er zoveel van die dingetjes. In Windows los je tekortkomingen vaak op met plugins of kleine specifieke programmatjes, zogenaamde One Trick Ponies. Onder Ubuntu moet ik daar nog naar zoeken. Veelal bij de niet-vrije software maar die hebben niet altijd versies voor Linux distro's.

Mijn probleem is dat ik als ZZP-er met veel mensen via internet en irl moet/wil samenwerken. De meeste niet-grafici heb ik nu allemaal op een Linux distro gepraat. Dat werkt in de samenwerking wel zo makkelijk. Maar grafisch gezien, heb ik zo nog mijn problemen en die probeer ik even op deze manier op te lossen totdat ik alle antwoorden heb gevonden. 

Offline Bloom

  • Lid
Re: Win2000 en Kubuntu vechten elkaar de tent uit
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/24, 15:57:00 »
(...) omdat je met een live CD geen Gparted hebt (...)
Moderne live-cd's hebben wel degelijk GPartEd aan boord. Je kunt echter ook uit de voeten met een aparte GPartEd Live CD.

Ik heb nu die hele data schijf opnieuw onder windows gepartitioneerd op NTFS zodat windows er mee kan werken. Voor de zekerheid wil ik een extra data schijf aanmaken voor Linux. Dat ga ik dus doen vanuit Ubuntu met GParted maar de kwestie nu is wel bestandsysteem? Voor die 2e Linux data zeg maar. Je moet toch veilig simpele JPG bestanden uit kunnen wisselen tussen windows en een Linux distro zonder dat het dit soort problemen geeft?
Om het extra moeilijk te maken. Ik heb even met een paar usb sticks aan het heen en weer kopieren geweest. Die sticks hebben een FAT 32 indeling. Zou dat niet de veilige oplossing zijn?
Als je vanuit Ubuntu (of een andere Linux) data wil kunnen delen met Windows, moet je je beperken tot de formaten die Windows ondersteunt. Als je Windows niet aan een Linux dataschijf wil laten komen, kies dan ext4 als indeling, zoals ook Pjotr al adviseerde.
Wil je Windows wel toegang geven, dan kun je maar twee indelingen gebruiken: ofwel FAT32 ofwel NTFS. FAT32 wordt door zowat elk platform ondersteund, maar het kan geen bestanden groter dan 4 GB accepteren. Bovendien is het ook veilig indelingssysteem waardoor je bij calamiteiten altijd het risico loopt data kwijt te raken. NTFS ondersteunt wel grotere bestanden en werkt ook sneller dan FAT32. Vermits NTFS geen open source is, is de NTFS-implementatie van Linux via reverse-engineering tot stand gebracht.  Die werkt vrij goed, maar is vermoedelijk niet perfect.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Win2000 en Kubuntu vechten elkaar de tent uit
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/24, 16:10:13 »
omdat je met een live CD geen Gparted hebt
Dat heb je wel.  :)

Re: Win2000 en Kubuntu vechten elkaar de tent uit
« Reactie #12 Gepost op: 2012/08/24, 16:11:25 »
Kubuntu zou het daarentegen helemaal niet prima doen op een NTFS partitie. Linux mag je nooit installeren op NTFS , dat advies van Cumulus007 was dus zeer slecht.
Dat heb ik helemaal niet geadviseerd. Ik heb het namelijk over de partitie die problemen veroorzaakt, en mijn post suggereerde een andere aanpak in het handelen: namelijk het formatteren van de partitie met *Windows* in plaats van met ntfsprogs. Een kwestie van verkeerde interpretatie ;)

Oh, en een live-cd heeft gewoon GParted.

Ext2 is ernstig verouderd, je hoeft ook niet de partities te formatteren, ruimte vrijmaken is genoeg. Het Ubuntu-setup kan deze vrije ruimte dan zelf invullen.


Ik kan hier trouwens in Gimp een laag vrijelijk roteren, dus hoe je daarbij komt, begrijp ik niet helemaal.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/24, 16:15:37 door Cumulus007 »

Re: Win2000 en Kubuntu vechten elkaar de tent uit
« Reactie #13 Gepost op: 2012/08/24, 16:44:08 »
Goed die Gparted op die Live CD heb ik dus gemist. 

De eerste keer heb ik de instal CD zijn gang laten gaan en installeerde het zichzelf op de 2e schijf en was niet bootable. Ook de GRUB loader werd niet geïnstalleerd.  Om de één of andere reden wilde het de tweede keer niet installeren in de lege ruimte op de 1e schijf dus heb ik onder windows die ext 2 aangemaakt. En daar staat dus nu deze Ubuntu versie te draaien. Probleemloos en zonder gelazer. Niet de beste oplossing maar het werkt voor nu.

Het hele probleem echter dat ik heb is dat na schijfcontrole van windows, mijn dataschijf onder NTFS begint te spoken. Het zou moeten werken en beide OS zouden er van moeten kunnen lezen. En dat is precies de bedoeling.  Helaas echter schijnt dat dus verziekt te kunnen worden. Ik weet enkel niet waarom en hoe, dus ik heb geen cure als het me weer overkomt.

Het tweede probleem is dat windows de besturingsschijf, dus het tweede deel van de 1e harde schijf kan zien. En dat moet ik al helemaal niet hebben want windows is al gevaarlijk genoeg voor mijn data. Dus kan ik die schijf invisible maken voor windows? Windows kan er wel niets mee maar de schijf duikt als nummer op in bestandsbeheer. Maar als ik het invisible maak, ziet de GRUB loader hem dan nog wel. M.a.w. start het nog wel op?

@Cumulus. Hmm vertel mij eens waar jij free rotate kunt doen in GIMP want in mijn menu duikt het niet op.  Dit was trouwens een voorbeeld, er zijn meer zaken.  GIMP is een prima vervanger zoals gezegd voor Photoshop-achtige programma's maar het kan gewoon niet alles. Maar troost je, er zijn ook geen windows programma's die alles kunnen.

Re: Win2000 en Kubuntu vechten elkaar de tent uit
« Reactie #14 Gepost op: 2012/08/24, 17:09:30 »
[offtopic]
Bij mij gaat het als volgt: http://i.imgur.com/IhHin.png
[/offtopic]

Re: Win2000 en Kubuntu vechten elkaar de tent uit
« Reactie #15 Gepost op: 2012/08/24, 17:35:04 »
[off topic]

Ok Cumulus, ik snap hem al. Het werkt via layers. Ik heb tot nu toe enkel via het bovenste dialoogvenster gewerkt en daar staat het niet. Beetje vreemde gedachtegang om dat dan weer onder layers weg te stoppen. Maar ja, zo heeft elke software zijn 'ding'.  In ieder geval bedankt, scheelt weer een stuk heen en weer switchen.  Het duurt gewoon een tijd voordat je elk stuk software precies  begrijpt en alles weet te vinden.

[/offtopic]