Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe testdisk installeren via live-cd en bestanden terughalen  (gelezen 7075 keer)

Hoe testdisk installeren via live-cd en bestanden terughalen
« Gepost op: 2012/03/27, 19:28:52 »
Hallo allemaal,

Ben momenteel in de live-cd geboot en wil gebruik maken van testdisk/photorec om bestanden terug te halen. Echter krijg ik deze melding als ik testdisk probeer te installeren±
ubuntu@ubuntu:~$ sudo apt-get install testdisk
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
W: Duplicate sources.list entry cdrom://Ubuntu 12.04 LTS _Precise Pangolin_ - Beta amd64 (20120327.1)/ precise/main i386 Packages (/var/lib/apt/lists/Ubuntu%2012.04%20LTS%20%5fPrecise%20Pangolin%5f%20-%20Beta%20amd64%20(20120327.1)_dists_precise_main_binary-i386_Packages)
W: Duplicate sources.list entry cdrom://Ubuntu 12.04 LTS _Precise Pangolin_ - Beta amd64 (20120327.1)/ precise/restricted i386 Packages (/var/lib/apt/lists/Ubuntu%2012.04%20LTS%20%5fPrecise%20Pangolin%5f%20-%20Beta%20amd64%20(20120327.1)_dists_precise_restricted_binary-i386_Packages)
W: U kunt misschien 'apt-get update' uitvoeren om deze problemen te verhelpen
E: Kan pakket testdisk niet vinden
Heb d.m.v. sudo apt-get update proberen te updaten. De sources doet hij dan wel updaten, maar dan krijg ik alsnog de volgende melding
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
W: Duplicate sources.list entry cdrom://Ubuntu 12.04 LTS _Precise Pangolin_ - Beta amd64 (20120327.1)/ precise/main i386 Packages (/var/lib/apt/lists/Ubuntu%2012.04%20LTS%20%5fPrecise%20Pangolin%5f%20-%20Beta%20amd64%20(20120327.1)_dists_precise_main_binary-i386_Packages)
W: Duplicate sources.list entry cdrom://Ubuntu 12.04 LTS _Precise Pangolin_ - Beta amd64 (20120327.1)/ precise/restricted i386 Packages (/var/lib/apt/lists/Ubuntu%2012.04%20LTS%20%5fPrecise%20Pangolin%5f%20-%20Beta%20amd64%20(20120327.1)_dists_precise_restricted_binary-i386_Packages)
W: U kunt misschien 'apt-get update' uitvoeren om deze problemen te verhelpen

Weet iemand wat er hier aan de hand kan zijn en hoe ik testdisk kan installeren.
Vraagteken kan ik niet vinden, excuses daarvoor.

Offline wowo

  • Lid
Re: Hoe testdisk installeren via live-cd en bestanden terughalen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/27, 21:16:54 »
Deze melding betekent volgens mij dat je testdisk op deze manier niet kan installeren.  ;)
"TestDisk & PhotoRec are portable applications, extract the files and the applications are ready to be used. No need to run an installer. TestDisk & PhotoRec can also be found on LiveCD."
zie http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download
Er zijn aldus twee mogelijkheden:
1) download TestDisk & PhotoRec 6.13 (15 November 2011), Data Recovery in de juiste versie van bovengenoemde webpagina en extract de bestanden. Dit allemaal terwijl in de Ubuntu live cd werkt.

zelf zou ik echter kiezen voor mogelijkheid 2
2) Kies een live cd waarop Testdik al gewoon op geïnstalleerd staat.
Zie http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Livecd

Zelf heb ik onlangs met succes gewerkt met de System Rescue CD (start eerst op in commandline mode maar je kan met wizard een grafische interface krijgen van Gentoo Linux) maar je kan ook een andere live-cd kiezen waarop de meest recente versie van Testdisk staat.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Hoe testdisk installeren via live-cd en bestanden terughalen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/27, 21:19:37 »
Testdisk staat niet op de live cd vandaar dat deze niet installeert, in ieder geval wel op Knoppix http://knoppix.net/ of de Ultimate boot cd http://www.ultimatebootcd.com/download.html
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Hoe testdisk installeren via live-cd en bestanden terughalen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/27, 21:32:06 »
Even de Universe-repos aanzetten:

gksu software-properties-gtk

Aanvinken: "..." (main)

druk op Sluiten, kies Herladen indien gevraagd.

Nu kun je testdisk "installeren".

Offline wowo

  • Lid
Re: Hoe testdisk installeren via live-cd en bestanden terughalen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/27, 21:48:58 »
Even de Universe-repos aanzetten:

gksu software-properties-gtk

Aanvinken: "..." (main)

druk op Sluiten, kies Herladen indien gevraagd.

Nu kun je testdisk "installeren".
Zal ongetwijfeld waar wezen maar dit begrijp ik niet. :(
(en als ik iets niet begrijp kan ik er ook niets mee  ;))
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Hoe testdisk installeren via live-cd en bestanden terughalen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/27, 21:56:35 »
Bedankt voor de tips allemaal.

Een live cd had ik ook al gedownload ja :-) Moet alleen nog even een externe hd of een andere harde schijf halen voor de backup :-)


Re: Hoe testdisk installeren via live-cd en bestanden terughalen
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/27, 22:00:20 »
Even de Universe-repos aanzetten:

gksu software-properties-gtk

Aanvinken: "..." (main)

druk op Sluiten, kies Herladen indien gevraagd.

Nu kun je testdisk "installeren".
Zal ongetwijfeld waar wezen maar dit begrijp ik niet. :(
(en als ik iets niet begrijp kan ik er ook niets mee  ;))
Precies wat er staat, het commando
gksu software-properties-gtk
uitvoeren, dan een vinkje zetten voor:
"..." (main)
ik ga niet die hele zin citeren, is een erg lange, maar er staat (main) achter in ieder geval. edit: ik bedoel (universe) in plaats van (main), vink dus (universe) aan
daarna op Sluiten drukken en op Herladen indien gevraagd. Daarna is testdisk te installeren vanaf de live-cd.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/27, 22:42:15 door Cumulus007 »

Offline wowo

  • Lid
Re: Hoe testdisk installeren via live-cd en bestanden terughalen
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/27, 22:29:04 »
Ah! met het volgende commando in de terminal
gksu software-properties-gtkstart je de toepassing "Softwarebronnen" op.
Als je wat je nu zegt op het eerste tablad (Ubuntu-software Te downloaden van het internet) een vinkje zet bij "Door de gemeenschap beheerde opensource-software (universe)" kan je na sluiten en herhalen vervolgens met:
sudo apt-get install testdisk
testdisk installeren.
Je kan dit programma dan natuurlijk in de terminal opstarten met:
testdiskBedankt, weer wat geleerd, maar zelf blijf ik toch bij een live-cd waarop testdisk al geïnstalleerd is.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Hoe testdisk installeren via live-cd en bestanden terughalen
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/27, 22:31:46 »
Ah! met het volgende commando in de terminal
gksu software-properties-gtkstart je de toepassing "Softwarebronnen" op.
Als je wat je nu zegt op het eerste tablad (Ubuntu-software Te downloaden van het internet) een vinkje zet bij "Door de gemeenschap beheerde opensource-software (universe)" kan je na sluiten en herhalen vervolgens met:
sudo apt-get install testdisk
testdisk installeren.
Je kan dit programma dan natuurlijk in de terminal opstarten met:
testdiskBedankt, weer wat geleerd, maar zelf blijf ik toch bij een live-cd waarop testdisk al geïnstalleerd is.
Dat kan ook natuurlijk, maar een Ubuntu-cd is toch wel erg compleet. Het handigst is om gewoon een eigen Ubuntu-ISO te bouwen met je favoriete tools erin :)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Hoe testdisk installeren via live-cd en bestanden terughalen
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/27, 22:40:37 »
Als iemand bestanden/partities met testdisk wil herstellen, is het dringend af te raden om met een beta-versie van een besturingssysteem / live-CD te werken. Het is uiteindelijk het doel dat verdwenen bestanden betrouwbaar/veilig kunnen worden hersteld.

Wat voor testdisk geactiveerd moet worden, zijn de multiverse-bronnen die in de software-bronnen in het 1e tabblad worden genoemd "Door de gemeenschap beheerde opensource-software (universe)". Dus niet ... "main" zoals eerder abusievelijk werd vermeld (Cumulus007 en wowo hebben dat zonet gecorrigeerd).
Misschien is de testdisk-CD bruikbaar die voor wowo recentelijk de reparatie mogelijk heeft gemaakt. Anders kan een live-CD van 10.04-Ubuntu ook gebruikt worden als daarin de testdisk geïnstalleerd wordt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Hoe testdisk installeren via live-cd en bestanden terughalen
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/27, 22:40:53 »
@Cumulus: Dat wel, maar voor de TS is het waarschijnlijk het makkelijst om het op wowo's manier te doen i.p.v. een eigen ISO te bakken ;)

Re: Hoe testdisk installeren via live-cd en bestanden terughalen
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/27, 22:44:28 »
Als iemand bestanden/partities met testdisk wil herstellen, is het dringend af te raden om met een beta-versie van een besturingssysteem / live-CD te werken. Het is uiteindelijk het doel dat verdwenen bestanden betrouwbaar/veilig kunnen worden hersteld.

Wat voor testdisk geactiveerd moet worden, zijn de multiverse-bronnen die in de software-bronnen in het 1e tabblad worden genoemd "Door de gemeenschap beheerde opensource-software (universe)". Dus niet ... "main" zoals eerder abusievelijk werd vermeld (Cumulus007 en wowo hebben dat zonet gecorrigeerd).
Misschien is de testdisk-CD bruikbaar die voor wowo recentelijk de reparatie mogelijk heeft gemaakt. Anders kan een live-CD van 10.04-Ubuntu ook gebruikt worden als daarin de testdisk geïnstalleerd wordt.
De versie van testdisk in Ubuntu is gelukkig gewoon een stable (6.13 in Ubuntu 12.04).

@Vistaus uiteraard, het is ook niet mijn bedoeling om hem dat aan te raden ;)

TS, je kunt met mijn stappen alsnog testdisk gebruiken met de Ubuntu-live-cd. Let wel, ik heb een correctie gemaakt in mijn instructies, die vetgedrukt zijn.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Hoe testdisk installeren via live-cd en bestanden terughalen
« Reactie #12 Gepost op: 2012/03/27, 22:51:44 »
De versie van testdisk in Ubuntu is gelukkig gewoon een stable (6.13 in Ubuntu 12.04).
Als een "stable" herstelprogramma binnen een beta-besturingssysteem draait, is het resultaat per definitie "onder voorbehoud". Je kan ook ISO-gecertificeerde A-kwaliteit kerosine in een test-vliegtuig tanken. Het blijft de vraag of die veilig van A naar B komt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Hoe testdisk installeren via live-cd en bestanden terughalen
« Reactie #13 Gepost op: 2012/03/27, 22:55:59 »
De versie van testdisk in Ubuntu is gelukkig gewoon een stable (6.13 in Ubuntu 12.04).
Als een "stable" herstelprogramma binnen een beta-besturingssysteem draait, is het resultaat per definitie "onder voorbehoud". Je kan ook ISO-gecertificeerde A-kwaliteit kerosine in een test-vliegtuig tanken. Het blijft de vraag of die veilig van A naar B komt.
Natuurlijk, ts kan inderdaad beter een cd van een LTS-release gebruiken ;)

Re: Hoe testdisk installeren via live-cd en bestanden terughalen
« Reactie #14 Gepost op: 2012/03/29, 13:52:07 »
Even de Universe-repos aanzetten:

gksu software-properties-gtk

Aanvinken: "..." (main)

druk op Sluiten, kies Herladen indien gevraagd.

Nu kun je testdisk "installeren".
Bedankt voor de tip! Hoewel deze al aanstaat, heb ik bijna alles aangevinkt. Nu werkt het gewoon. Krijg nog wel dezelfde error maar goed, het werkt!