Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wachwoordmanager  (gelezen 832 keer)

Offline HWE64

  • Lid
wachwoordmanager
« Gepost op: 2016/08/21, 13:31:29 »
Ik wil in Xubuntu een wachtwoordmanager installeren. Ik zie op internet ook veel LastPass langskomen maar deze is in 2015 gekraakt. Wie weet een goede en vooral veilige wachtwoordmanager?
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: wachwoordmanager
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/21, 13:33:50 »
KeePassX:
sudo apt-get install keepassx
Voor de volledigheid: er is ook nog het "broertje" KeePass (zonder x op het eind), maar die raad ik af. Want die is gebaseerd op Mono, en als je de Mono-infrastructuur installeert, maak je je beperkt kwetsbaar voor kwaadaardige Windowsprogrammatuur.....
« Laatst bewerkt op: 2016/08/21, 13:36:13 door Pjotr »

Offline HWE64

  • Lid
Re: wachwoordmanager
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/21, 13:57:34 »
Pjotr, bedankt voor de snelle reactie. Ik heb hem al geinstalleerd. Morgen ga ik er verder mee zodat ik  enige wachtwoorden erin kwijt kan.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: wachwoordmanager
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/21, 15:50:04 »
Ik wil in Xubuntu een wachtwoordmanager installeren. Ik zie op internet ook veel LastPass langskomen maar deze is in 2015 gekraakt. Wie weet een goede en vooral veilige wachtwoordmanager?
Henk

Lastpass is inderdaad eens gehackt, maar dat zegt weinig over de veiligheid want het is logisch dat Lastpass een interessant doelwit is... Als het echter snel en op de juiste manier gerepareerd wordt, is het nog altijd een veilige tool. Meer info over die hack. Ik raad overigens aan welke wachtwoord manager dan ook met twee-factor autorisatie te gebruiken. Ikzelf gebruik Lastpass met een Yubikey.

Eventueel wat extra info over wachtwoord managers van Bits of Freedom: https://toolbox.bof.nl/adviezen/wachtwoordmanager/


Offline HWE64

  • Lid
Re: wachwoordmanager
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/22, 13:50:00 »
@Pjotr, kun je KeepassX ook koppelen met FF?

@valk, bedankt voor de info. Yubikey, is dat met een soort vingerafdruk. Lijkt me wel ingewikkeld maar wel veilig.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: wachwoordmanager
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/22, 14:06:36 »
@Pjotr, kun je KeepassX ook koppelen met FF?

@valk, bedankt voor de info. Yubikey, is dat met een soort vingerafdruk. Lijkt me wel ingewikkeld maar wel veilig.
Henk

De Yubikey is een soort usb stick die een unieke reeks tekens uitstuurt als je het knopje indrukt (in feite is het een geprogrammeerd toetsenbord, waardoor het op Windows, Mac en Linux werkt). Ik beveilig mijn Lastpass met een wachtwoord en als aanvulling met de Yubikey, hiervoor is wel een premium account voor nodig. Maar met deze combi is het zeer veilig  en praktisch om een online wachtwoordmanager als Lastpass te gebruiken.

Hier wat info over de Yubikey (geen commercieel belang mijnerzijds, ik ben alleen enthousiast gebruiker): https://www.yubikeyshop.nl/nl/wat-is-een-yubikey.html

Offline jan11000

  • Lid
Re: wachwoordmanager
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/22, 17:40:57 »
Yubikey daar heb je verschillende versies van, dus lees reviews, van wat ze kunnen.

Met Yubikey kun je 2 wachtwoorden vast in je Yubikey zetten, dwz kort aanraken, 1e wachtwoord, dan lang vasthouden, dan heb je de 2e wachtwoord.
Dan kun je 2 weg verificatie doen via de server van Yubikey, dan heb je elke keer een uniek wachtwoord, maar dan moet wel de website of software hier voor geschikt zijn, en je hebt internet nodig.

Om keepass2 te openen gebruik ik nu een Yubikey, is lekker gemakkelijk.

Offline loti

  • Lid
Re: wachwoordmanager
« Reactie #7 Gepost op: 2016/08/22, 18:17:52 »
Met KeepassX kan je ook een sleutelbestand aanmaken  en deze b.v. op een usb-stick opslaan, dan heb je ook  2- weg verificatie.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: wachwoordmanager
« Reactie #8 Gepost op: 2016/08/22, 21:28:26 »
Voor de volledigheid: er is ook nog het "broertje" KeePass (zonder x op het eind), maar die raad ik af. Want die is gebaseerd op Mono, en als je de Mono-infrastructuur installeert, maak je je beperkt kwetsbaar voor kwaadaardige Windowsprogrammatuur.....
"Elk nadeel heb zijn voordeel", voor KeePass (zonder X) bestaan veel plug-ins: http://keepass.info/plugins.html (KeePassX ondersteund geen plug-ins)
Eventueel wat extra info over wachtwoord managers van Bits of Freedom: https://toolbox.bof.nl/adviezen/wachtwoordmanager/
Nadeel van Lastpass is dat het een webtoepassing is (“in de cloud”). Bij gebruik van “de cloud” heb je als gebruiker nog minder vrijheid dan bij gebruik van gesloten niet-vrije software.

Volgens de site van Bits of Freedom “is niet met zekerheid vast te stellen of het privacy vriendelijke is”, heb je “geen controle over encryptie-sleutels” en kan het geld kosten ("de gratis versie van Lastpass kun je gebruiken op één apparaat")

Keepass (of KeepassX) heeft deze nadelen niet, bij deze wachtwoordmanagers heb je alles in eigen hand. :)
Yubikey daar heb je verschillende versies van, dus lees reviews, van wat ze kunnen.
Goed advies, met een iets duurdere Yubikey kan je bijvoorbeeld je Google account met een one-time-password beveiligen of Keepass op je mobiel met NFC (ik heb evenmin een belang maar ben een enthousiaste Yubikey gebruiker)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline HWE64

  • Lid
Re: wachwoordmanager
« Reactie #9 Gepost op: 2016/08/22, 22:39:31 »
Allemaal bedankt voor alle info. Ik moet dit allemaal nog eens doornemen en is dit allemaal voor een beginneling van Linux niet makkelijk. Spievensterke zou zeggen 'heel veel studeren'. Ik heb nu mijn wachtwoorden in een cloud staan zoals heel veel Windows gebruikers.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jan11000

  • Lid
Re: wachwoordmanager
« Reactie #10 Gepost op: 2016/08/23, 05:35:09 »
Je hoeft ook niet alle wachtwoorden op een plaats te hebben.
Misschien cloud gebruiken voor minder belangrijke(wel gemakkelijk gesync naar meerdere apparaten), en thuis opgeslagen wachtwoorden voor belangrijke zaken(niet in cloud).

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: wachwoordmanager
« Reactie #11 Gepost op: 2016/08/23, 08:30:09 »
Allemaal bedankt voor alle info. Ik moet dit allemaal nog eens doornemen en is dit allemaal voor een beginneling van Linux niet makkelijk. Spievensterke zou zeggen 'heel veel studeren'. Ik heb nu mijn wachtwoorden in een cloud staan zoals heel veel Windows gebruikers.
Henk

Wat gebruik je nu dan als wachtwoordmanager in de cloud? Of heb je een excel sheet of iets op een dropbox achtige staan?
In principe heeft wachtwoordmanagement niets met Linux te maken, maar het kan nog steeds lastige materie zijn. Kijk vooral ook hoe je de wachtwoordmanager wil gebruiken, bijvoorbeeld hoeveel besturingssystemen wil je het gebruiken (Win, Linux, Android/iOS). En maak dan een keuze, mijn voorkeur gaat altijd naar opensource, maar Lastpass vind ik zo praktisch in gebruik (icm met 2FA) dat ik die momenteel gebruik...

Offline HWE64

  • Lid
Re: wachwoordmanager
« Reactie #12 Gepost op: 2016/08/23, 11:59:20 »
@valk, ik gebruik een soort wachtwoordmanager van een virusbeveiliger behalve natuurlijk bank, digid e.d NIET. dus bij mij wordt dit uiteindelijk ook gekoppeld aan de webbrowser als ik de safe geopend heb. Dit alles geldt natuurlijk alleen onder Windows maar omdat ik ook de laptop t.z.t. over wil zetten naar Xubuntu neem ik een andere virus beveiliging voor W10 op het dualboot deel.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)