Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hyper-v naar VirtualBox  (gelezen 664 keer)

Offline Garfield

  • Lid
Hyper-v naar VirtualBox
« Gepost op: 2018/03/13, 22:58:39 »
Hoi Allemaal.
Ik ben nog een echte beginner in Linux, maar krijg het steeds beter onder de knie.
Nu heb ik een mooie installatie onder hyper-v. Deze wilde ik thuis ook gaan gebruiken, echter heb ik daar windows 10 home, dus geen hyper-v.
Ik had een .vhdx disk gemaakt en die kent virtualbox niet ..... dus ik heb een export gedaan naar vhd ... en deze kent virtualbox wel.
Echter wanneer ik normaal start krijg ik de melding geen OS geinstalleerd ..... start ik UEFI dan kan ik naar de bios en starten vanuit een file en hier ubuntu kiezen .........
Dan start hij verder prima op ....... Kijk ik in de vhd file met 7zip zie ik 3 x een img.
1.img / linux data
2.img / linux swap
efi system partition.img / efi system

Kan ik op een of andere manier de vhd nog bootalbe krijgen, of kan ik beter een schone installatie doen?
Ik zou het makkelijker vinden omdat ik met deze image gelijk naar verschillende systemen kan met ssh zonder weer alle sleutels door te sturen en aan te passen etc.

Offline EvC

  • Lid
Re: Hyper-v naar VirtualBox
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/14, 00:16:03 »
Geen ervaring omdat ik VMware Player gebruik. Daarin is het importeren niet mogelijk (wel in de betaalversie).

Wel zie ik in deze link iets over hardware settings in VirtualBox:

Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline Garfield

  • Lid
Re: Hyper-v naar VirtualBox
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/14, 09:54:16 »
De oplossing ligt denk ik niet in VM, maar op linux. Ik had al verschillende instellingen geprobeerd en getest.

De disk was in hyper-v gekoppeld met een SCSI controler, in virtualbox zie ik dan de hele HD niet dus ik heb er een SATA disk van gemaakt.
Als hij dan start krijg ik wat mappingtable meldingen en daarna press ESC to skip startup.nsf. Ik zit dan in een soort van Shell. Als ik hier uit 'exit' kom ik in de bios, kan ik naar boot from file en linux starten.

Ik ben een windows man dus ik dacht dat je misschien vanuit die shell met bootpart een disk kunt activeren oid zoals met windows commandprompt of powershell.


Offline EvC

  • Lid
Re: Hyper-v naar VirtualBox
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/14, 14:18:00 »
Ik neem aan dat je je gebruikersnaam hebt toegevoegd bij vboxusers ?

Opdracht om toe te voegen:
sudo usermod -a -G vboxusers gebruikersnaam
Controleren met:
groups gebruikersnaam
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline Garfield

  • Lid
Re: Hyper-v naar VirtualBox
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/14, 15:58:47 »
Euh .... nee ....
Als ik het uitvoer krijg ik:

usermod: group 'vboxusers' does not exist

Offline EvC

  • Lid
Re: Hyper-v naar VirtualBox
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/14, 17:12:37 »
Eigenlijk is de gebruikersnaam toevoeging voor de herkenbaarheid van USB-devices. Het is de vraag of je een Virtual Hard Disk ook als zodanig herkenbaar kunt maken.
Vandaar mijn vraag.

De uitkomst die je geeft verbaast me, dat hoort te werken. Een verkeerde gebruikersnaam ingetikt?
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Hyper-v naar VirtualBox
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/14, 21:27:16 »
start ik UEFI dan kan ik naar de bios en starten vanuit een file en hier ubuntu kiezen .........
Even resumeren nadat ik je opening een paar keer gelezen heb. Eerder dacht ik dat Ubuntu de gastheer was voor VirtualBox.
Je hebt Windows-10 Home met daarin VirtualBox geïnstalleerd, en in VirtualBox wil je een Ubuntu VHD importeren.
Is dat goed samengevat, en heb je virtualisatie in BIOS/UEFI überhaupt wel aangezet?
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline Garfield

  • Lid
Re: Hyper-v naar VirtualBox
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/15, 10:00:18 »
Inderdaad is Windows 10 home mijn host, en heb ik via virtualbox een ubuntu virtuele omgeving.

Zal proberen wat duidelijker te zijn .....
Bij de instellinen van VirtualBox kun je een vinkje zetten om UEFI bios te gebruiken.
Doe ik dit niet krijg ik gewoon en melding dat hij niet kan boot omdat er geen os is, zet ik het aan dan komt hij met die mappingtable meldingen ......
Dan krijg ik een 'shell' prompt ... dan type ik exit ..... kom dan in de bios .... (van virtualbox), kies hier voor boot from file ...... selecteer daar de ubuntu en dan start hij op en kan ik werken ...... Dus dan start ubuntu op ... kan ik inloggen ..... start ik vpn naar kantoor en kan ik bij de benodigde linux servers via ssh ........
Dus alles werkt ... behalve dat hij niet 'direct' start ....... Dus waarschijnlijk doordat het origineel als SCSI HD was gekoppeld start hij niet automatisch op.

Met windows kun je dat via de commandprompt 'repareren'  .. bootrec.exe /fixmbr of /fixboot en je kan nog veel meer.
Dus ik vroeg me af of dit met ubuntu ook kan ......

Wat doen jullie als dit gebeurd op een fisiek systeem? Dus je hebt een pc ... iets van hardware gaat defect .... je vervangt het en daarna start het systeem niet op ... alleen via de bios en dan start file ......

EDIT: Ik heb onder virtualbox meerdere andere test systemen draaien (windows dan wel te verstaan :D)

Offline EvC

  • Lid
Re: Hyper-v naar VirtualBox
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/15, 15:23:41 »
Dan kan ik alleen mijn settings laten zien van VMware (Ubuntu 18.04 daily build is de host).
Wellicht kunnen leden die VirtualBox gebruiken hier verder op ingaan.



Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes