Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe een item aan de menubalk toe te voegen?  (gelezen 1499 keer)

Hoe een item aan de menubalk toe te voegen?
« Gepost op: 2015/05/18, 22:30:36 »
Hoe kan ik een item aan mijn menu werkbalk met programma's toevoegen in Ubuntu 14.04 LTS? Met de rechter muisknop lukt dat niet bij mij, daar staan er te veel voor in inmiddels. Ik wou namelijk het programmaatje Afsluiten forceren er aan toevoegen zoals dat op onderstaande site staat omschreven:
<http://wiki.ubuntu-nl.org/TipsEnTrucs#Hoe_kan_ik_een_vastgelopen_programma_afsluiten.3F>
Kan dat programmaatje niet via de Dash vinden om zo op te starten en daarna vast te zetten in de menubalk. En met de uitleg op deze site lukt het niet:
<https://lcardinaals.wordpress.com/2008/11/15/een-item-toevoegen-aan-de-ubuntu-menubalk/>
 Krijg de indruk dat die voor een oudere versie is geschreven.
_________________
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy Bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination!

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Hoe een item aan de menubalk toe te voegen?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/19, 00:17:37 »
een item toevoegen aan de ubuntu menubalk/   Krijg de indruk dat die voor een oudere versie is geschreven.

Ja, dat is een bericht uit 2008.
 Is misschiem een wijze les: altijd kijken voor welke versie een instructie oorspronkelijk is geschreven.

Is  dit  wat je bedoeld ?

Re: Hoe een item aan de menubalk toe te voegen?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/19, 01:31:27 »
Ja oké, kan dus op twee manieren:
1. slepen van uit de Dash en
2. vastzetten via rechter muisknop als je het programma hebt draaien

'U kunt ook een programmaatje aan uw werkbalk (paneel) toevoegen om vastgelopen programma's mee af te sluiten.
Rechter muisklik op paneel
Kies Toevoegen aan paneel
Ga naar de sectie Bureaublad en Vensters
Sleep Afsluiten forceren naar het paneel'

En dat programmaatje Afsluiten forceren is ook achterhaald dan? Bestaat er nu een soortgelijk programma onder een andere naam dan die ik dus in de Dash kan vinden?
_________________
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy Bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination!

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Hoe een item aan de menubalk toe te voegen?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/19, 10:52:09 »
Die tip voor xkill is uitstekend werkbaar (ik hoop alleen dat je die niet vaak hoeft te gebruiken).

Re: Hoe een item aan de menubalk toe te voegen?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/19, 11:19:00 »
Xkill sloot bij mij gelijk alle programma's af, ook de nog goed werkende die ik niet aangeklikt had op de menu werkbalk. CTRL + ALT + F1 etc. werkte wel goed bij mij maar dan moet je de programma naam wel goed weten.
_________________
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy Bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination!

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Hoe een item aan de menubalk toe te voegen?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/19, 11:51:51 »
Hallo,
 https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=88742.msg952279#msg952279

ps: let even niet op de flauwe grappen  ;)

Offline jay-m

  • Lid
Re: Hoe een item aan de menubalk toe te voegen?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/21, 21:27:16 »
Ik weet niet of het al opgelost is maar: die uitleg uit 2008 werkt nog steeds hoor: gewoon xkill in "Hoofdmenu" toevoegen (deze komt dan in de Dash te staan) en dan vanuit de Dash naar de menubalk (Launcher) slepen  :)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Hoe een item aan de menubalk toe te voegen?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/21, 23:06:11 »
@jay-m: goede tip, maar kan de link niet vinden  :D  ( er is zo veel info )
 bedoel je zoiets als dit ?  http://askubuntu.com/questions/406890/adding-a-xkill-icon-in-gnome-shells-dock 

vraag:  kan je de link naar  2008 geven ?

Offline jay-m

  • Lid
Re: Hoe een item aan de menubalk toe te voegen?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/21, 23:41:27 »
@EZ-man: ja zoiets, maar dan een item toevoegen in het Hoofdmenu (Alacarte), zie ook bijgevoegd plaatje hoe ik het gedaan heb. De link uit 2008 staat ook in de openingspost: https://lcardinaals.wordpress.com/2008/11/15/een-item-toevoegen-aan-de-ubuntu-menubalk. En hoewel het Hoofdmenu niet meer als zodanig gebruikt wordt in Ubuntu, komen de items wel in de Dash te staan.

Re: Hoe een item aan de menubalk toe te voegen?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/05/22, 02:16:23 »
Gelukt!
Ben als volgt te werk gegaan:
– Heb het programma genaamd 'Alacarte' via het Ubuntu softwarecentrum geinstalleerd n.a.v. 'In softwarecenter zit een programma genaamd "alacarte"(Hoofdmenu)
Hiermee kan je de items in je launcher aanpassen.' <https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=74223.0> gelezen te hebben.
– In hoofdmenu op de knop 'Nieuw item' gedrukt en achter Name 'Afsluiten forceren' getikt en achter Command het pad getikt dat ik vond door het commando 'which xkill' in het terminalvenster te hebben gebruikt.
– Toen in de Dash inderdaad het programma onder 'Toepassingen zoeken' gevonden en naar de Launcher kunnen slepen :D.

Het icoontje in de Launcher is wel een grijs vraagteken bij mij gebleven, maar het werkt verder allemaal wel.
Verder had ik het handig gevonden als je in de Launcher het te sluiten programma kon aanklikken omdat het niet per definitie zo is dat het boven liggende scherm de boosdoener is.

Maar om op mijn vraag terug te komen, het systeem van items aan de menu werkbalk/Launcher toevoegen begrijp ik nu. Dank jullie wel :).
_________________
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy Bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination!

Re: Hoe een item aan de menubalk toe te voegen?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/22, 03:09:54 »
@ jay-m: Zie op je schermafdruk nu trouwens dat jij gewoon alleen 'xklill' achter Command hebt in getikt i.p.v. het pad. Nog makkelijker :D.

En nog even over dat het icoontje een vraagteken bleef: 'Om een icoon toe te wijzen klik je links op het icoon.' Ook prima naar wens aan te passen dus nog.
_________________
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy Bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination!

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Hoe een item aan de menubalk toe te voegen?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/22, 10:47:48 »
Verder had ik het handig gevonden als je in de Launcher het te sluiten programma kon aanklikken omdat het niet per definitie zo is dat het boven liggende scherm de boosdoener is.

Tip:  je kunt op elk moment het bovenliggende scherm wisselen m.b.v. de toets-combinatie  ALT + TAB

Offline Haris

  • Lid
Re: Hoe een item aan de menubalk toe te voegen?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/05/25, 11:02:33 »

En nog even over dat het icoontje een vraagteken bleef: 'Om een icoon toe te wijzen klik je links op het icoon.' Ook prima naar wens aan te passen dus nog.
Waar klik ik links op het icoontje?

Re: Hoe een item aan de menubalk toe te voegen?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/05/25, 20:17:20 »
@ Haris:
Citaat
Waar klik ik links op het icoontje?
In het venster 'Launcher Properties'.
Daar kom je via 'Hoofdmenu' --> knop 'Nieuw item' of knop 'Eigenschapppen'.
_________________
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy Bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination!

Re: Hoe een item aan de menubalk toe te voegen?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/05/26, 07:33:13 »
@ Haris:
Je kunt dan bladeren, maar als je geen geschikt icoontje op je computer kunt vinden, deze heb ik op het internet gevonden:
<http://iconsmash.com/Icon/FreeIcon/40671/xkill>
(PNG, voor JPG naar beneden scrollen)
_________________
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy Bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination!

Offline Haris

  • Lid
Re: Hoe een item aan de menubalk toe te voegen?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/05/26, 20:37:12 »
Ik zoeken maar gevonden...main menu (alacarte)...zit al standaard geinstalleerd. Mooi icon, dank het werkt prima!