Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: intel driver  (gelezen 1663 keer)

cobymaggs

  • Gast
intel driver
« Gepost op: 2009/05/18, 18:48:40 »
Hoi

Ik zit met een vraagje over mijn videokaart. Ik wil second life gebruiken maar na een tijdje "bevriest" mijn scherm altijd.
mijn videokaart is van intel, 945GM/GMS en ik gebruik vanaf dit weekend ubuntu 9.04 (newbie dus). Kan iemand mij hiermee verder helpen alsjeblieft?

coby

Re: intel driver
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/18, 18:49:23 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: intel driver
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/18, 18:50:41 »
- visuele effecten uitschakelen:
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
(punt 2 a)

- eventueel de hoeveelheid gedeeld RAM-geheugen voor de videokaart, verhogen in het BIOS.

cobymaggs

  • Gast
Re: intel driver
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/18, 19:10:16 »
en zou het helpen als ik 8.04 LTS Desktop installeer? Zou dat mijn probleem ook kunnen oplossen?

Re: intel driver
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/18, 19:20:46 »
Dat zou kunnen, maar dan heb je wel oudere software.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: intel driver
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/18, 21:17:02 »
@cumulus007: voorzover ik weet, doen de problemen met het Intel-stuurprogramma in 9.04 die jij bedoelt, zich niet voor bij de Intel 945 chipset. Het heeft dus geen zin om over te stappen van Ubuntu 9.04 naar 8.04.

@cobymaggs: doe eens wat ik je eerder adviseerde. Ik denk, dat dat je probleem al zal oplossen. Zo haal je namelijk wat druk van de ketel bij dat zwakke videokaartje.

Offline lizardman

  • Lid
Re: intel driver
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/18, 21:51:43 »
Hier staan een paar aantekeningen betreffende problemen met Intel grafische kaarten. : https://wiki.ubuntu.com/JauntyJackalope/ReleaseNotes/NL#Andere%20bekende%20problemen

Ikzelf heb in een van mijn  laptops een  Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller. En ik heb er de 'Option "AccelMethod" "UXA" methode' zoals beschreven in de link, op toegepast. Tot nu toe geen gekke dingen gezien, en de prestatie van de kaart is een stuk beter.
Wellicht het proberen waard?


"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: intel driver
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/18, 22:59:35 »
Ikzelf heb in een van mijn  laptops een  Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller. En ik heb er de 'Option "AccelMethod" "UXA" methode' zoals beschreven in de link, op toegepast. Tot nu toe geen gekke dingen gezien, en de prestatie van de kaart is een stuk beter.
Wellicht het proberen waard?

Interessant experiment voor een gevorderde Linuxgebruiker, maar beslist niet voor een beginner (gezien de stabiliteitsrisico's).

De vraagsteller (naar eigen zeggen een beginner met Linux) is vermoedelijk prima geholpen door simpelweg de visuele effecten uit te schakelen. Systeem - Voorkeuren - Uiterlijk - tabblad Visuele effecten - zet puntje bij: geen.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/18, 23:03:17 door Pjotr »

Offline lizardman

  • Lid
Re: intel driver
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/18, 23:10:21 »
@Pjotr,
Helemaal mee eens, hoop echter wel de nieuwsgierigheid een beetje geprikkeld te hebben. Menig beginner zal op een gegeven moment een tweede stapje moeten/willen nemen. En er zijn vele wegen die naar Rome leiden. ;)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: intel driver
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/18, 23:16:47 »
er zijn vele wegen die naar Rome leiden. ;)


*alle* wegen, zelfs....   :-)

In ieder geval vind ik jouw suggestie dermate interessant, dat ik het misschien zelf ook eens ga proberen. Misschien, want ik ben nu al heel tevreden over de prestaties van de Intel 945 video chipset op mijn netboekje met 9.04 en uitgeschakelde visuele effecten...

Offline lizardman

  • Lid
Re: intel driver
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/19, 00:13:40 »

(...)
In ieder geval vind ik jouw suggestie dermate interessant, dat ik het misschien zelf ook eens ga proberen. Misschien, want ik ben nu al heel tevreden over de prestaties van de Intel 945 video chipset op mijn netboekje met 9.04 en uitgeschakelde visuele effecten...

Oh, op het netboekje (AAone) heb ik het ook niet toegepast, daar draait UNR op en heb ik compiz dus niet aanstaan (UNR kan daar niet zo goed tegen). De laptop waarop ik dit heb heb toegepast draait een gewone versie van Jaunty en daar staat compiz nu wel gewoon aan. Zonder deze aanpassing was compiz echt niet vooruit te branden...
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

cobymaggs

  • Gast
Re: intel driver
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/19, 12:51:03 »
Hoi Pjotr & Cumulus007

Omschakelen naar 8.04 werkt inderdaad niet. Ik heb dan maar terug 9.04 geinstalleerd. Ik zal vanavond thuis nog eens kijken naar de andere tip en hou jullie zeker op de hoogte.

Alvast bedankt!