Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: sbackup maakt geen backup  (gelezen 2817 keer)

sbackup maakt geen backup
« Gepost op: 2010/05/30, 10:34:43 »
Ik gebruik al jaren sbackup zonder problemen. Als backupmedium gebruik ik een externe usb-disk. Sinds mijn upgrade naar ubuntuversie 10.04 lukt het backuppen niet meer. Het programma opent wel en ik kan de instellingen aanpassen en als ik op "nu backup maken" klik start hij een proces, maar er wordt geen backupmap aangemaakt. Als ik bij systeemmonitor naar de processen ga kijken, staat het backupproces er wel tussen, met de status "zombie".

Ik heb gecheckt of ik als root toegang heb tot de map waar de backups moeten worden weggeschreven en dat is geen probleem. Ik heb nog een andere pc met Ubuntu 09.10 en die maakt wel netjes backups op dezelfde usb-disk.

Ik heb al twee maanden geen backup meer kunnen maken en dat is ergens toch wel een oncomfortabel gevoel.

Offline vanadium

  • Lid
Re: sbackup maakt geen backup
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/30, 10:52:44 »
Mogelijk een probleem van het upgraden. Verwijder eens sbackup volledig, inclusief configuratiebestanden. Installeer en configureer het dan opnieuw.

Offline Tom

  • Lid
Re: sbackup maakt geen backup
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/30, 11:31:08 »
Heb hier het zelfde voor ben benieuwd ?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: sbackup maakt geen backup
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/30, 12:09:23 »
http://sourceforge.net/tracker/index.php?func=detail&aid=2996590&group_id=145360&atid=761640

Bij mij werkt de automatische backup inmiddels wel; maar als je op de knop 'backup now' drukt, dan gebeurt er niets behalve een schermpje dat zegt dat de backup gestart wordt.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: sbackup maakt geen backup
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/30, 12:12:36 »
Heb je sbackup al eens vanuit een terminal gestart? Mogelijk zie je dan foutmeldingen die je verder helpen.
Verder weet ik niet of, en zo ja waar sbackup logbestanden maakt, maar die zou ik ook eens doorlezen.

Re: sbackup maakt geen backup
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/30, 14:38:38 »
Ik merk dat ik op die usb-schijf - zelfs als root - geen schrijfrechten heb. Ik kan de rechten ook niet wijzigen. Ik vraag me af hoe ik vanop twee pc's als root schrijfrechten krijg op die usb-schijf.

Re: sbackup maakt geen backup
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/04, 11:35:08 »
Workaround:
sback instellen in de gui, opslaan en sluiten, dan een terminalvenster openen en typen

sudo sbackupd

Er wordt dan een backup gemaakt op de in de gui insgestelde plaats.
Maar of de ingestelde "opruimcyclus" ook werkt weet ik (nog) niet. Ook weet ik niet of "restore" correct werkt.

Ze concentreren zich nog uitsluitend op de ontwikkeling van nssbackup en laten gebruikers van sbackup barsten met een niet werkende versie in de 10.04 repo.

Nssbackup is alleen te installeren via een ppa. Daar hou ik helemaal niet van, dus ik blijf voorlopig werken met sbackup, via de terminal, tot nssbackup in de repo verschijnt of sbackup nog eens updated wordt. Ze moeten toich wel enig eergevoel hebben? 

Offline Tom

  • Lid
Re: sbackup maakt geen backup
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/04, 11:48:11 »
Hier kan Canonical nog iets van leren.


Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline jt

  • Lid
Re: sbackup maakt geen backup
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/27, 11:11:32 »
Bij mij leek het er ook op.
Maar de rechten van de mappen die sback-up maakt zijn anders dan voorheen.

De nieuwe instelling van owners zijn geworden root:root terwijl dat voorheen root:admin was.

Zodra je de rechten verandert (chown -R root:admin *) dan zie je dat er gewoon backups worden gemaakt.... tenminste bij mij.
M.a.w., de backups worden wel gemaakt, maar je ziet ze niet als je de rechten niet verandert.
Tenminste: BIJ MIJ... hoop dat het helpt.

Ten slotte, ik ben ook nog wel erg gecharmeerd van Sbackup!!
Simpel en efficient!

Maaarrrrr:
Blijft natuurlijk de vraag: waarom deze owners rechten van de aangemaakt mappen anders zijn sinds de upgrade naar 10.4.
Ook blijft de vraag: waarom de button "maak nu een back-up" bij mij ook niet werkt. Heeft mogelijk met die rechten te maken.....
Misschien heeft iemand daar een oplossing/ tips voor?
« Laatst bewerkt op: 2010/08/27, 11:21:05 door jt »

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: sbackup maakt geen backup
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/27, 12:14:49 »
Hier kan Canonical nog iets van leren.



Deze is idd top en kan ook gewoon draaien onder ubuntu http://www.webupd8.org/2010/07/install-mintbackup-linux-mint-backup.html
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........