Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke linux versie krijg ik op deze laptop?  (gelezen 2849 keer)

Welke linux versie krijg ik op deze laptop?
« Gepost op: 2014/10/26, 11:48:32 »
Onder "andere distributies" heb ik ooit een post gezet daar linux Mint niet wilde werken op deze laptop. Ubuntu 14.4 start ook niet op.  Weet er iemand met welke linux versie ik deze laptop aan de praat krijg? Bij Ubuntu blijft hij hangen op een flikkerend Ubuntu logo. Hartelijk dank voor geboeden hulp!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke linux versie krijg ik op deze laptop?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/26, 12:08:37 »
Start 'm eens op vanaf de DVD van Linux Mint 17 en kies de Compatibility mode (druk op een toets tijdens het aftellen, om die opstartoptie te kunnen kiezen).

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welke linux versie krijg ik op deze laptop?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/26, 12:59:13 »
https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld

Heb je 2 videokaarten? intel en amd?

Re: Welke linux versie krijg ik op deze laptop?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/26, 13:41:36 »
Pjotr,
De laptop loopt terug vast op een flikkerend scherm. In het grijs achter Linux Mint 17 zijn de laatste twee flikkerende regels:
*Stopping  Mount network filesystems                    [OK]
*Starting  NetBIOS name server                          [OK]
Maar enkele regels hogerop staat er wel:
Citaat
*Starting  SMB/CIFS File and Active Directory Server    [fail]
Jan110000,
Ik vermoed van niet. Dit is een standaard laptop aangekocht in een elektrowinkel zoals Mediamarkt of Krefel of Vandenborre of ....

Re: Welke linux versie krijg ik op deze laptop?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/26, 13:45:13 »
@Pattattezak: Ook standaard laptops uit elektronicawinkels kunnen een hybride videokaart hebben, in dit geval zowel Intel als AMD dus... Zelfs in goedkopere laptops komt dat voor.

Re: Welke linux versie krijg ik op deze laptop?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/26, 14:10:24 »
@Pattattezak: Ook standaard laptops uit elektronicawinkels kunnen een hybride videokaart hebben, in dit geval zowel Intel als AMD dus... Zelfs in goedkopere laptops komt dat voor.
En hoe vindt men dit terug? Onder W7 zie ik enkel de AMD Radeon HD 7550M/7650M staan.

Re: Welke linux versie krijg ik op deze laptop?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/26, 14:27:29 »
Geen idee hoe je dat terugvindt op Windows (ben niet zó bekend met Windows), wellicht in het BIOS? Als je daar ook niks kan vinden over Intel-videokaart, dan zal het wel een niet-hybride AMD-videokaart betreffen, alleen AMD dus...

Offline Henkp

  • Lid
Re: Welke linux versie krijg ik op deze laptop?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/26, 14:42:52 »
Even voor je op google gekeken zie het onderstaande,

Sony : AMD Radeon HD 7550M-7650M Graphics Driver
www.sony.nl/support/nl/content/cnt.../a2dvid-00268199-0042_6340
AMD Radeon HD 7550M/7650M version 8.933.0.0; AMD High Definition Audio Device version 7.12.0.7705; Catalyst Control Center version 2012.0017.
Ontbrekend: hybride

Edit: dit is de goede hyperlink:>> http://www.sony.nl/support/nl/content/cnt-dwnl/prd-comp/a2dvid-00268199-0042_6340
« Laatst bewerkt op: 2014/10/26, 14:46:38 door Henkp »

Re: Welke linux versie krijg ik op deze laptop?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/01, 14:41:51 »
Ontbrekend: hybride
Fijn!! Maar met welke linuxdistro krijg ik deze laptop werkend? Als men op dit forum een toename wenst van Linux computers, dan lijkt het me toch een belangrijke voorwaarde te zijn dat Linux en de hardware goed samenwerken?

Re: Welke linux versie krijg ik op deze laptop?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/11/01, 14:55:17 »
Ontbrekend: hybride
Fijn!! Maar met welke linuxdistro krijg ik deze laptop werkend? Als men op dit forum een toename wenst van Linux computers, dan lijkt het me toch een belangrijke voorwaarde te zijn dat Linux en de hardware goed samenwerken?

En het lijkt me ook een belangrijke voorwaarde dat AMD betere drivers maakt want dat is het probleem bij Linux in jou geval: AMD geeft niet altijd geweldige resultaten omdat hun drivers niet helemaal lekker zijn. Met Intel of nVidia gaat het vrijwel altijd direct goed.
Andersom kan dat net zo goed een probleem zijn. Op deze laptop bijv. van MS zelf nota bene zat standaard Windows 8.1 De WiFi-driver was behoorlijk slecht en meer mensen klaagden daarover. Nu met Linux erop werkt het prima, de WiFi-driver van deze fabrikant is zelfs open source (!) Op een oudere laptop met Win 7 standaard exact hetzelfde probleem: WiFi-driver was compleet **** en op Linux geen probleem. Die had dan ook wel weer een AMD-videokaart dus dat was dan weer het nadeel voor Linux maar uiteindelijk met een beetje zoeken op internet wel gelukt. Linux is dus ook niet perfect.
Dusja, ieder OS heeft zo zijn mankementen w.b.t. drivers: bij de een is dat een WiFi-driver die op Windows niet lekker werkt, bij de ander een videokaartdriver die op Linux niet lekker werkt, en ga zo maar door. Is allemaal afhankelijk van de kwaliteit van de driver die de fabrikant voor jou OS levert.

Wat je in jou geval kunt proberen is misschien een distro met een iets oudere kernel, bijv. Mint 13 en dan zoals Pjotr aangaf in Comptability Mode opstarten. Als dat werkt, kun je direct door upgraden naar Mint 17 om alsnog de nieuwste versie te bekomen :)
« Laatst bewerkt op: 2014/11/01, 14:57:05 door Vistaus »

Re: Welke linux versie krijg ik op deze laptop?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/11/01, 15:03:44 »
Fijn om weten! En ja, er is zeker hardware die beter werkt onder Linux. Zou ik het wagen om Ubuntu 14 te installeren en hopen dat de updates het probleem verhelpen? Mijn eigen computer heeft Ubuntu 12 nooit gelust. Ubuntu 14 werkt dan weer wel naar behoren. Het is wel niet mijn eigen laptop en die ligt hier reeds van begin augustus stof te vergaren. Die man heeft gelukkig veel geduld met mij.  ;)