Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Overpompen gegevens laptop naar desktop via netwerk(internet)kabel  (gelezen 11363 keer)

Re: Overpompen gegevens laptop naar desktop via netwerk(internet)kabel
« Reactie #25 Gepost op: 2019/05/29, 19:02:46 »
Ik ken Tuxcommander niet maar in Gnome-commander kan je naar bestand gaan en daar de optie Gnome commander starten als root selecteren.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Overpompen gegevens laptop naar desktop via netwerk(internet)kabel
« Reactie #26 Gepost op: 2019/05/29, 19:08:17 »
Waarschijnlijk ben je in Tuxcommander geen root of beheerder.

Je kan het ook via de terminal doen volgens de bijlage.

xxxxxxxxxxx= de naam van je home map.
Via de Terminal is het nu wel gelukt, wel met de toevoeging -r achter de syntaxis die je noemde.
sudo cp /home/xxxxxxx/Bureaublad/FreeFileSync /opt -r
« Laatst bewerkt op: 2019/05/29, 19:10:09 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Overpompen gegevens laptop naar desktop via netwerk(internet)kabel
« Reactie #27 Gepost op: 2019/05/29, 20:38:39 »
Of via een externe SSD/HDD...
...heb je meteen een backup....  ;)

Re: Overpompen gegevens laptop naar desktop via netwerk(internet)kabel
« Reactie #28 Gepost op: 2019/05/29, 22:53:27 »
Of via een externe SSD/HDD...
...heb je meteen een backup....  ;)
Ja, klopt. Alleen is mijn huidige externe harddisk ook al aardig vol aan het raken en ik heb even geen geld genoeg om er een tweede naast te kunnen gebruiken.
Bovendien is het aantal gegevens op de laptop al veel groter dan de op de externe hdd nog beschikbare opslagruimte.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com


Offline MKe

  • Lid
Re: Overpompen gegevens laptop naar desktop via netwerk(internet)kabel
« Reactie #30 Gepost op: 2019/06/03, 11:47:29 »
als beide machines linux zijn is de logische manier het gebruiken van rsync, al dan niet over ssh.

nahjo

  • Gast
Re: Overpompen gegevens laptop naar desktop via netwerk(internet)kabel
« Reactie #31 Gepost op: 2019/06/07, 17:18:59 »
als beide machines linux zijn is de logische manier het gebruiken van rsync, al dan niet over ssh.
Ja voor het overpompen van data is rsync prima. Voor het synchroon houden van 2 systemen is FreeFileSync eenvoudiger is mijn mening.
Hoe dan ook, de mappen moeten op de systemen wel te benaderen zijn via het netwerk. =D
Hoever is Johan Joost hier mee?
« Laatst bewerkt op: 2019/06/07, 17:35:16 door nahjo »

Offline MKe

  • Lid
Re: Overpompen gegevens laptop naar desktop via netwerk(internet)kabel
« Reactie #32 Gepost op: 2019/06/07, 17:54:19 »
als beide machines linux zijn is de logische manier het gebruiken van rsync, al dan niet over ssh.
Ja voor het overpompen van data is rsync prima. Voor het synchroon houden van 2 systemen is FreeFileSync eenvoudiger is mijn mening.
Hoe dan ook, de mappen moeten op de systemen wel te benaderen zijn via het netwerk. =D
Hoever is Johan Joost hier mee?
met rsync over SSH hoef je dat niet in te stellen. Alle mappen die je als de betreffende user kunt benaderen kun je ook benaderen over het netwerk via SSH.
Hoe werkt dat free file sync? Is dat Peer Peer? Of doet dat onderliggend ook een soort rsync?

Edit: ah, het werkt alleen met locale folders of netwerk shares. Zoals gezegd werkt rsync zonder configuratie al.
« Laatst bewerkt op: 2019/06/07, 18:02:01 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

nahjo

  • Gast
Re: Overpompen gegevens laptop naar desktop via netwerk(internet)kabel
« Reactie #33 Gepost op: 2019/06/07, 18:12:12 »
Hoe werkt dat free file sync? Is dat Peer Peer? Of doet dat onderliggend ook een soort rsync?
In het kort:
FreeFileSync (GUI) vergelijkt beide versies van de data van  systeem A versus systeem B op wijzigingen vanaf de laatste synchronisatie. Vervolgens gaat de nieuwste van A naar B of van B naar A in een single run.
Mocht er een conflict zijn (zowel A en B zijn gewijzigd) dan heb je de mogelijkheid om te beslissen wat te doen met dat bestand. Vandaar mijn opmerking over synchroon houden.
Is het 1 richting dan is rsync (CLI) ruimschoots voldoende.  :)



Re: Overpompen gegevens laptop naar desktop via netwerk(internet)kabel
« Reactie #34 Gepost op: 2020/04/03, 19:03:24 »
Wil je de gegevens op de laptop bewaren?

Bedankt voor je reactie. De gegevens wil ik buiten de laptop bewaren. Of op een usb van 32 Gb of op een rewritable DVD, Hoe maak ik een rewritable DVD op mijn laptop onder Ubuntu 16.04 daarvoor geschikt voor de laptop? Uiteraard niet om de DVD te gebruiken voor een ISO, maar voor gegevensopslag.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/03, 19:06:01 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Gamer

  • Lid
Re: Overpompen gegevens laptop naar desktop via netwerk(internet)kabel
« Reactie #35 Gepost op: 2020/04/05, 16:25:19 »
Een rewritable DVD maak je niet zelf. Daar moet je zelf over beschikken.
Om een project te beginnen is niet zo heel ingewikkeld.
In ubuntu is brasero het standaard geinstalleerde programma daarvoor.
Hier is de beschrijving van het programma te vinden. Zo ook onder de help functie in het programma.
https://wiki.gnome.org/Apps/Brasero

Maar de opslag capaciteit van een data DVD-rw is wel beperkt tot zo ongeveer 4,7 GB en van een dual layer DVD-rw ongeveer 8,5 GB
Dan heb je aan een 32 GB usb veel meer ruimte om wat op te slaan. Met als voor deel, dat je deze niet elke keer weer leeg hoeft te halen als je weer wat wil toevoegen, verwijderen of aan te passen.

Ben je ook nog op zoek naar een antwoord op je starters vraag?
Want dat is ook heel simpel te realiseren.

Re: Overpompen gegevens laptop naar desktop via netwerk(internet)kabel
« Reactie #36 Gepost op: 2020/04/05, 20:55:59 »
Rewritable DVD zou ik ook voorzichtig mee zijn. Die kun je maar beperkt bijwerken (keer of 2 tot 10?) en dan gaan ze al snel fouten geven (en grote kans niet meer in te lezen en alles kwijt).

En inpakken zou ik ook nooit doen. 1 bitje kapot en de hele zip met alle bestanden is niet meer te openen.

Of via een externe SSD/HDD...
...heb je meteen een backup....  ;)

+1

En nog steeds reactie #9. Over netwerk, gedeelde map.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore