Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bestanden binnenhalen op Kdenlive  (gelezen 2134 keer)

Offline radox

  • Lid
bestanden binnenhalen op Kdenlive
« Gepost op: 2019/05/08, 15:24:23 »
Zou iemand aan kunnen geven hoe ik bestanden in Kdenlive kan Openen?
MP4 bestanden worden niet herkend.
Ik vond wel de optie om via Bestand/ Zet codering clips om (transcriptie) media binnen te halen maar dan wordt de het video omgebouwd naar .mov
Dus denk ik dan zal het FFmpeg pakket niet aanwezig zijn.
Via Help in Kdenlive / info:
Een open broncode video bewerkingsprogramma

Gebruik van:
MLT versie 6.10.0
FFmpeg bibliotheken

Copyright © 2007–2017 auteurs van Kdenlive

https://kdenlive.org

Via Help / info/ Bibliotheken
KDE Frameworks 5.50.0
Qt 5.11.1 (gebouwd tegen 5.11.1)
Het xcb venstersysteem

Kan ik daar uit opmaken dat FFmpeg is geinstalleerd?

Op de site van Kdenlive wordt aangegeven dat er vele formaten gebruikt kunnen worden waaronder H.264 -Een format waar ik graag in werk.

Offline Jenske

  • Lid
Re: bestanden binnenhalen op Kdenlive
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/08, 16:08:18 »
Je moet zo'n mp4-tjes importeren als clip en ze dan (als je ze wil gebruiken, tenminste) eerst knippen (als dat nodig is) en dan op de tijdlijn plaatsen.
Even op youtube zoeken naar "kdenlive" en "import mp4" en je vindt heel wat informatie.Helaas merk ik dat er blijkbaar af en toe ook importproblemen zijn, maar zelf heb ik daar de afgelopen 4 decennia nog geen last van gehad.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: bestanden binnenhalen op Kdenlive
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/08, 21:55:16 »
Hallo radox,

Ik maak altijd een projectmap aan met de naam kdenlive in mijn thuismap. Daar kopieer ik al mijn mp4 bestanden van de camera in. Dan start ik kdenlive, klik op project en kies clip toevoegen. Meestal voeg ik gelijk alle clips toe. Die komen dan in de projectopslag te staan. Daarna sleep ik ze naar wens op de tijdbalk.

Check on de instellingen "Kdenlive instellen" en "sneltoetsen instellen" Voor mijn eigen PC heb ik  stickers gemaakt voor alle toetsen die bij het monteren aan de orde komen. Vooral in het begin hoogst handig.

Er zijn veel tutorials voor Kdenlive. Niet geweldig fraai, maar wel hoogst verhelderend! Bekijk er een stuk of drie en je bent heel aardig op dreef.

Succes! Het is erg leuk werk.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline radox

  • Lid
Re: bestanden binnenhalen op Kdenlive
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/09, 01:05:18 »
Dank voor de reacties. Het antwoord komt vertraagd- er valt zoveel te bekijken en uitzoeken.
Ik ga zeker een paar tutorials bekijken.

DarkEra

  • Gast
Re: bestanden binnenhalen op Kdenlive
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/09, 10:18:15 »
radox,

Lijkt me eerder dat je bepaalde multimedia codecs mist..... Heb je de restricted extras geinstalleerd? Zoniet doe dan in de terminal:

sudo apt install ubuntu-restricted-extras
Mocht je in het terminal scherm de ms core fonts installer tegenkomen, druk een keer op de Tab toets en dan Enter. Daarna loopt de installatie in de terminal verder.

Offline Jenske

  • Lid
Re: bestanden binnenhalen op Kdenlive
« Reactie #5 Gepost op: 2019/10/06, 21:02:31 »
Gebruik, als je veel (en/of grote) videofragmenten hebt binnen te halen, de zgn. proxy-functie. Dan maakt KDEnlive voor elke film een soort groffe kladversie aan die je in je tijdlijn kan verwerken. Het aanmaken van die proxietjes kost per proxy wel wat tijd - soms zelfs meerdere minuten - maar het verwerken in de tijdlijn gaat ON GE LOOF LIJK veel sneller dan dat je rechtstreeks die grote filmfragmenten in je videolijn plaatst.
Hoe gaat het?1 - zet bij projectinstelling de functie "proxy" aan
2 - klik dan op de films die je wil proxy'en rechts en vink "proxy" aan. Dat duurt even per film, maar soit. Dat proxyen hoef je ook maar 1 keer per film te doen; vanaf dan is het ge-proxiede materiaal beschikbaar in het project, ook als je afsluit, gaat slapen en de pc later terug start.

Zeker de moeite als je wat grotere projecten maakt met veel overgangen en dergelijke.
Als heel je project klaar is, kan je renderen aanklikken en pas dan worden de grote filmfragmenten - en dus niet de kladjes - effectief gebruikt. Loopt perfect.


* Let erop hoe ik in 1 post meerdere nieuwe Nederlandse woorden heb uitgevonden, gebaseerd op het woord "proxi'en".
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM