Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Workaround bedacht, maar kan het ook anders?  (gelezen 2208 keer)

Offline Roel1963

  • Lid
Workaround bedacht, maar kan het ook anders?
« Gepost op: 2008/04/15, 12:06:10 »
Beste Ubuntero's,

Waarschijnlijk is dit voor jullie gesneden koek, maar ik heb toch even flink moeten "workarounden".

Ik heb laatst de stoute schoenen eens aangetrokken en een niet meer zo heel jonge PC voorzien van Ubuntu Server 7.10. Aangezien deze PC is voorzien van een wireless card was de netwerkverbinding er niet zomaar, temeer omdat het geen out-of-the-box card betreft.

Na volledige installatie liep ik tegen het feit aan dat ik met geen mogelijkheid de cdrom speler en de usb-stick kon benaderen. Ik heb daarom de volgende workaround uitgevonden:

- een map aangemaakt in /home
- de rechten op deze map flink ruim gezet
- PC opnieuw opgestart met Ubuntu Desktop 7.10 CD
- ndiswrapper, drivers voor de wireless card en webmin gekopieerd naar de nieuwe map
- bestand "interfaces" van andere pc naar de nieuwe map gekopieerd (/etc/network)
- toen de PC opgestart zonder de CD
- als root ndiswapper uitgepakt en wireless card werkend gekregen
- bestand "interfaces" als root gekopieerd naar /etc/network
- sudo reboot
- webmin als root geïnstalleerd
- et voila!

Het was even puzzelen en dat vind ik op zich wel leuk ;)

Ik heb alleen het gevoel dat het ook op een andere manier zou moeten kunnen waarbij ik de desktop CD niet nodig zou moeten hebben. Iemand??

Offline Roel1963

  • Lid
Workaround bedacht, maar kan het ook anders?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/16, 11:56:14 »
Misschien was het verhaal te lang of te onduidelijk?

Kern van de vraag is eigenlijk: kan ik met een "schone" installatie van Ubuntu server op de één of andere manier het CDROM station of een USB memorystick benaderen? Dan hoef ik namelijk niet te stunten met de desktop CD...

Alvast bedankt!

Offline woteb

  • Lid
Workaround bedacht, maar kan het ook anders?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/16, 12:07:47 »
In principe kun je ná de installatie de usb stick mounten. Vreemd dat een CD-ROM device niet wordt herkend? Of bedoel je soms dat die na installatie ook moet worden gemount?

Weet jij hoe je een USB stick moet mounten? Anders hier een voorbeeld: cd /mnt
mkdir usb
chmod 0777 usb
mount -l /dev/sda1 /mnt/usb
Ik ga er vanuit dat /dev/sda1 de USB stick is, natuurlijk aanpassen aan eigen siituatie als dat nodig is!!
Je gaat dus eerst naar de directory /mnt. Daar maak je een directorry aan /mnt/usb en zet je de rechten op volledig (het chmod + parameters comando). Hier mount je de usb-stick met het commando mnt -l /dev/sda1 /mnt/usb, en vervolgens.

Op een dergelijke manier kun je ook een CD-rom mounten met de hand.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Roel1963

  • Lid
Workaround bedacht, maar kan het ook anders?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/16, 12:24:13 »
Citaat van: woteb
Ik ga er vanuit dat /dev/sda1 de USB stick is, natuurlijk aanpassen aan eigen siituatie als dat nodig is!!

*snip*

Op een dergelijke manier kun je ook een CD-rom mounten met de hand.
Dit is dus mijn onervarenheid met Linux servers. Heb ooit met NT server gewerkt maar ook dat is al weer even geleden...

Ik kon niets benaderen omdat ik niets gemount had, ik was in de veronderstelling dat zoiets min of meer automatisch ging... maar ik begrijp het nu, bedankt!

Wat ik me nog wel afvraag: hoe kom ik er achter of de stick inderdaad /dev/sda1 is? Kan ik ergens een tabel of zo oproepen met dit soort informatie?

Offline woteb

  • Lid
Workaround bedacht, maar kan het ook anders?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/16, 12:35:33 »
Die informatie krijg je meestal als je in de recovery modus opstart (als je een desktop gebruikt) waardoor je niet grafisch allerlei informatie langs ziet komen. Dan is het een kwestie van eventjes wachten en dan zie je een melding dat er een usb device in zit en krijg je dan ook de informatie die je moet hebben. Kan wel heel snel gaan.... dus goed opletten.
Wat je ook kunt doen is het volgende: Geef het commando df -hDan zie je wat er allemaal is gemount. Zie je dingen staan met /dev/sdaXX, dan is de usb stick hoogstwaarschijnlijk /dev/sdb1. Zijn de partiteis van de harde schijf aangeduid met /dev/hda1XX, dan is de usb stick hoogstwaarschijnlijk /dev/sda1. Gewoon even proberen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Roel1963

  • Lid
Workaround bedacht, maar kan het ook anders?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/16, 13:28:00 »
Citaat van: woteb
Zie je dingen staan met /dev/sdaXX, dan is de usb stick hoogstwaarschijnlijk /dev/sdb1. Zijn de partiteis van de harde schijf aangeduid met /dev/hda1XX, dan is de usb stick hoogstwaarschijnlijk /dev/sda1. Gewoon even proberen.
Okee dank je wel!

:)