Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

het forum opruimen?

ja
35 (48.6%)
nee
35 (48.6%)
geen mening
2 (2.8%)

Totaal aantal stemmen: 66

Auteur Topic: Forum opruimen  (gelezen 13767 keer)

Forum opruimen
« Gepost op: 2009/04/09, 22:33:50 »
Volgens  het  fórum hebben we  15658  leden  maar als ik naar de leden kijk (511 pagina’s )zijn er veel  bij met 0 Berichten  en niet meer actief op het forum.Het lijkt mij het beste de topics die ouder dan twee jaar zijn en geen waarde meer hebben op te ruimen ook de leden die niet meer actief zijn te verwijderen zodat het fórum zo overzichtelijk mogelijk blijft.

Offline satshow

  • Lid
Re: Forum opruimen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/09, 22:42:54 »
Ik denk gewoon met archief suforums gaan werken.

Re: Forum opruimen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/09, 22:52:58 »
ik heb nog niet gestemd.
leden met 0 of weinig posts verwijderen ben ik een beetje huiverig voor. er zijn er bij die wel het forum lezen ( ik ken er een paar ) maar niet of weinig schrijven

oude berichten met specifieke problemen van niet meer ondersteunde versies, bv Dapper, Feisty en binnenkort Gutsy zouden misschien wel verwijderd kunnen worden.
lijkt me alleen een rot klus om dat uit te zoeken.

misschien eens na gaan denken over subforums specifiek voor de versies, als alles dan bij de juiste versie staat hoef je " alleen maar " dat subforum naderhand te verwijderen

Als ik dit lees dan weet ik dat die persoon niet meer actief is op het forum.

Naam:     xxxxxxxx
Berichten:    0 (0 per dag)
Positie:    Lid
Datum van registratie:    2006/07/11, 10:05:32
Laatst actief:    2006/07/11, 10:10:12

Subforums voor Ubuntu versies te maken zou ook al een stap in de goede richting zijn.
John

Offline joop13

  • Lid
Re: Forum opruimen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/09, 23:09:23 »
Posten met 0 antwoorden en langer dan een jaar op het forum kunnen beter verwijderd worden. Vaak zijn die vragen geënt op vorige versies van Ubuntu. En als er al een jaar geen antwoord op gekomen is, is het beter om hem te verwijderen. Wil iemand alsnog die vraag stellen of dat probleem opgelost hebben dan is het beter dat er een actuele post komt.

Ook leden die allang lid zijn maar het forum langer dan een of twee jaar niet bezoeken kunnen ook verwijderd worden omdat ze kennelijk geen vragen hebben en ook niet belang stellen in eventuele oplossingen die aangedragen worden. Ik weet onder andere van twee van de leden van het forum dat ze weliswaar wel een beetje belangstelling hebben in Linux(Ubuntu) maar al meer dan een jaar gewoon werken met Windows zonder activiteiten richting Ubuntu.

Ook het archiveren van posten met een oplossing of discussie die ouder dan een jaar zijn vind ik een goede oplossing.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Tom

  • Lid
Re: Forum opruimen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/09, 23:48:51 »
Ik heb ook ja gestemd .
Ben het helemaal eens met Joop13.
Maar dat oude spul in archive doen niet.
Wie kijkt er nu nog in archive  naar topics van een jaar oud.
De programma´s zijn veranderd  de bugs zijn hersteld etc.
Ook als je de zoekfunctie gebruikt  van bv ik zoek tante Truus.
Dan kom je op soms 10 topics , waarvan er drie tante Truus gezien hebben ... dus opgelost.
Maar die andere 7 staan ook nog Tante Truus te zoeken en vinden haar ook niet ... dus niet opgelost.
En je zult zien die 7 niet opgeloste staan vooraan.
Als nu die 7 niet opgeloste , in de vuilbak gekieperd worden is dat een mooie zaak.
Je ruimt de boel op en de zoekfunctie is veel fijner om te gebruiken. (sneller resultaat)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Forum opruimen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/10, 00:30:13 »
Heb ook ja gestemd,de zoekfunctie levert nu al een brij berichten op waarvan ik de meeste niet nodig heb.Ook is het beter met het oog op de actualiteit om het forum op te schonen.Gebruikers die al meer als een jaar niet actief zijn geweest komen waarschijnlijk niet meer terug,of laten zich opnieuw registreren omdat ze hun inloggegevens niet meer weten. ^-^
Kubuntu 20.04

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Forum opruimen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/10, 01:05:55 »
zijn er veel  bij met 0 Berichten  en niet meer actief op het forum.Het lijkt mij het beste de topics die ouder dan twee jaar zijn en geen waarde meer hebben op te ruimen
??? Er is veel innovatie in linux maar heeel veel dingen zijn precies hetzelfde als 2 jaar geleden hoor! Dus ook veel vragen en oplossingen zijn nog hetzelfde. Een how-to van 2 jaar geleden kan nog prima van toepassing zijn. En zelf al klopt er geen 100% maar 80% maar van is het vaak beter als helemaal geen informatie.

ook de leden die niet meer actief zijn te verwijderen zodat het fórum zo overzichtelijk mogelijk blijft.
Een lid met 0 berichten mag van mij jarenlang gebruik blijven maken van het forum!
Misschien heeft iemand een registratie gedaan om een e-mail notificatie te ontvangen en NIET om zelf een bericht te maken. Dan kan je het niet maken om deze registratie zomaar te wissen. Waar staat dat je een bericht MOET maken?

Heb ook ja gestemd,de zoekfunctie levert nu al een brij berichten op waarvan ik de meeste niet nodig heb.
Dan is de boel omdraaien: de zoekfunctie werkt NIET goed. De vorige zoekfunctie (zonder google) vond ik beter. Volgens mij was daar het resultaat op datum/tijd gesorteerd? Kan dat ook met de huidige zoekfunctie verbeterd worden?

Klik links bovenin op Documentatie

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Forum opruimen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/10, 01:17:43 »
??? Er is veel innovatie in linux maar heeel veel dingen zijn precies hetzelfde als 2 jaar geleden hoor! Dus ook veel vragen en oplossingen zijn nog hetzelfde. Een how-to van 2 jaar geleden kan nog prima van toepassing zijn. En zelf al klopt er geen 100% maar 80% maar van is het vaak beter als helemaal geen informatie.
Ik gok dat er minder dan 80% nog nuttig is, maar zelfs als er maar 10% nuttig is, zou het zonde zijn dat te verwijderen.  Denk bijvoorbeeld aan info over hoe je een noodzakelijk Windows-programma voor een bepaalde bedrijfstak moet installeren; de info in zo'n draad kan nog steeds nuttig zijn voor potentiële overstappers (zelfs al is ze niet zonder aanpassen bruikbaar, er kan noodzakelijke info in staan om nu een oplossing te vinden).

Een lid met 0 berichten mag van mij jarenlang gebruik blijven maken van het forum!
Misschien heeft iemand een registratie gedaan om een e-mail notificatie te ontvangen en NIET om zelf een bericht te maken. Dan kan je het niet maken om deze registratie zomaar te wissen. Waar staat dat je een bericht MOET maken?
+1

Dan is de boel omdraaien: de zoekfunctie werkt NIET goed. De vorige zoekfunctie (zonder google) vond ik beter. Volgens mij was daar het resultaat op datum/tijd gesorteerd? Kan dat ook met de huidige zoekfunctie verbeterd worden?
Hm, Google kan de datum/tijd niet echt weten, vermoed ik?
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Forum opruimen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/10, 02:15:01 »
Dan is de boel omdraaien: de zoekfunctie werkt NIET goed. De vorige zoekfunctie (zonder google) vond ik beter. Volgens mij was daar het resultaat op datum/tijd gesorteerd? Kan dat ook met de huidige zoekfunctie verbeterd worden?
Je kan bij de zoekopties aangeven dat je recente topics eerst wil. En of je dan topics wil hebben die tussen de 0 en 9999 dagen oud zijn kan je ook aangeven.
Je kan ook sorteren op relevantie of grootte van de topics.
Zo slecht is de zoekfunctie niet, je kan heel veel als je maar even leest en kijkt voordat je op het "zoek" knopje drukt.

Verder ben ik tegen het verwijderen van gebruikers. Je hebt totaal geen last van het aantal gebruikers. Of het er nou 10.000 zijn of 50.000, je merkt er niks van. Alleen als de performance van het forum achteruitgaat zou je zoiets kunnen overwegen, maar zoals het nu loopt is dat totaal niet aan de orde.

Oude topics verwijderen lijkt me ook niks. Dapper is nog steeds een LTS versie die ondersteund wordt, dus je kan tot 2006 niks weghalen. Sinds Dapper is het forum juist ontzettend gegroeid, dus in die periode heb je precies heel veel berichten.
Echt antieke posts (uit 2004 ofzo?) die zou je eventueel weg kunnen halen, maar zoveel zullen dat er niet zijn. Bovendien moet je dan goed op gaan letten dat je geen belangrijke topics weghaalt. Het "hoe ziet jouw desktop eruit"-topic is ook vrij oud en het zou jammer zijn als die verwijderd zou worden ;)

Zoeken is helemaal niet zo moeilijk:
Het belangrijkste is om even te filteren. Op leeftijd bijvoorbeeld. Als het gaat om Jaunty, dan kan je kiezen dat je posts wil hebben van 0 tot 200(?) dagen. Kies de relevante fora uit waarin je wil zoeken en geef goede zoektermen op. Op die manier is het vrij eenvoudig om de relevante berichten te vinden.

Daarom is het ook zo belangrijk dat iedereen in het goede forum post en zijn topic een goede titel geeft.
Met "help, hij doet het niet" schiet je niks op als je later terug gaat zoeken. Het scheelt ook al enorm als iedereen on topic blijft.

Offline wutnubu

  • Lid
Re: Forum opruimen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/10, 06:40:57 »
Volgens mijn bescheiden mening is dit al wel eens eerder aan de orde geweest: http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/ruim-5200-forum-leden-met-0-posts-is-dat-erg/120/
Daar staan reeds vele meningen m.b.t. aantal posts, leden en oude zaken....

Dus best wel nuttig om iets te laten staan  XD

(gevonden met de standaard forum-zoekfunctie   ;))

Groet

Offline JvH

  • Lid
Re: Forum opruimen
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/10, 08:47:09 »
Het uitzoeken van topics die nog nuttig zijn is een hels karwei... maar goed het heeft op zich ook geen haast.
Als je bij wijze van spreken 1 topic per dag naleest (moeten ze wel wat korter zijn dan bijv. Stamkroeg ;)) en evt. opruimt raak je uiteindelijk toch wel aardig wat zooi kwijt.

Maar ik denk dat gebruikers zoals John 50 noemt makkelijk op te sporen en op te ruimen zijn. Dus dat is zeker een goede eerste stap.
EDIT: Naar aanleiding van JanClaeys' post: als een gebruiker alleen e-mailnotificaties ontvangt, wordt dat niet als 'activiteit' beschouwd? Zou eigenlijk wel moeten IMHO.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/10, 08:53:02 door JvH »

Offline Double12

  • Lid
Re: Forum opruimen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/10, 09:34:39 »
Waarom zouden we überhaupt oude leden en topics willen weggooien?
Leden met 0 posts tellen mooi mee voor het aantal leden, zodat mensen zien dat ons forum een groot aantal leden heeft.

En wat doen die oude topics voor kwaad? Die staan meestal op pagina 100 van de lijst met topics. Op de eerste paar pagina's staan alleen maar recente topics. Daar heb je dus totaal geen last van.

Offline JvH

  • Lid
Re: Forum opruimen
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/10, 10:45:04 »
Hoe zit het overigens met de serverruimte? Is er in dat opzicht inderdaad aanleiding op te gaan ruimen?

Het hangt ook van het draadje af of opruimen zin heeft lijkt me. Stel dat besloten zou worden het draadje 'Hoe ziet jouw desktop eruit?' zou worden verwijderd. dan heb je denk ik meer vrije ruimte terug dan dat je bijv. 'Stamkroeg' zou verwijderen*, omdat het laatste draadje voornamelijk tekst is, en het eerste draadje vol staat met afbeeldingen.

* Disclaimer: ik zeg niet dat deze draadjes wat mij betreft weg zouden moeten, het is alleen een voorbeeld :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Forum opruimen
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/10, 10:57:27 »
Leden met 0 postings kan en mag je niet verwijderen, maar wat we wel zouden kunnen doen:

1. Leden die langer dan b.v. 1 jaar niet ingelogd zijn geweest verwijderen.
2. Onderwerpen waar meer dan een jaar niet in is gepost, opschonen (dus niet verwijderen).
3. Onderwerpen die niet meer relevant zijn (oude versies) kritisch bekijken en opschonen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

DarkEra

  • Gast
Re: Forum opruimen
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/10, 11:48:49 »
Over de server ruimte hoef men zich niet druk te maken lijkt mij zo. Ten tweede, weet men hoeveel tijd erin gaat zitten om uit te zoeken welke topics vewijderd kunnen worden? Straks zijn topics met belangrijke info ook weg en dan sta je te kijken. Ook al zijn er leden die een jaar niet ingelogged hebben, die komen misschien eens terug en is hun account weg. Niet erg prettig ook al hebben ze 0 posts.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/10, 11:51:18 door DarkEra »

Offline Tom

  • Lid
Re: Forum opruimen
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/10, 12:31:28 »
Over de server ruimte hoef men zich niet druk te maken lijkt mij zo. Ten tweede, weet men hoeveel tijd erin gaat zitten om uit te zoeken welke topics vewijderd kunnen worden? Straks zijn topics met belangrijke info ook weg en dan sta je te kijken. Ook al zijn er leden die een jaar niet ingelogged hebben, die komen misschien eens terug en is hun account weg. Niet erg prettig ook al hebben ze 0 posts.
Het ging mij daarom die oude topics waar geen oplossing geboden werd , ja waar soms zelfs geen antwoord opgegeven is te verwijderen.
En een niet opgeloste topic vraag van zes maand oud , denkt  U werkelijk dat de topic Starter zes maanden elke dag naar op zoek gaat voor een eventueel antwoord.
Die heeft waarschijnlijk al een nieuwe versie erop staan.
En de zoek functie werkt echt goed hier , er staan alleen te veel topics in waar geen antwoord of oplossing in staat (dus niet echt waardevol).
Ik kan mij daar best mee amuseren die eens uit te vlooien. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Forum opruimen
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/10, 12:46:51 »
Over de server ruimte hoef men zich niet druk te maken lijkt mij zo.
Niet de ruimte, maar een grote database wordt natuurlijk wel trager.
Ten tweede, weet men hoeveel tijd erin gaat zitten om uit te zoeken welke topics vewijderd kunnen worden? Straks zijn topics met belangrijke info ook weg en dan sta je te kijken. Ook al zijn er leden die een jaar niet ingelogged hebben, die komen misschien eens terug en is hun account weg. Niet erg prettig ook al hebben ze 0 posts.
Ja, daar gaat enorm veel tijd inzitten en niet iedereen heeft het vermogen om dat te beoordelen.
Bij twijfel dus alles laten staan :lol:
En dan één jaar niet ingelogd zijn en geen berichten geplaatst, is voor mij (persoonlijk) een reden om een gebruiker te verwijderen, hij kan altijd een nieuw account aanmaken, onder dezelfde naam, als de oude account.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Double12

  • Lid
Re: Forum opruimen
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/10, 13:24:23 »
80% van de mensen die een jaar niet heeft gepost zal echt niet meer terugkomen.
Maar de 20% die wel terugkomt en ziet dat zijn account is verwijderd is echt niet blij. Het zijn misschien niet extreem veel mensen, maar we maken als Ubuntu NL dan wel een onhartelijke en onwelkomen indruk tegenover deze mensen. Als ze gefrustreerd zijn en geen goede hulp kunnen krijgen, kunnen ze best eens Ubuntu de rug toekeren.

Re: Forum opruimen
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/10, 13:56:38 »
Alles opruimen, zonder pardon. ;)
Even zonder dollen, Je kan de oude posts gewoon archiveren, wellicht dat je hiervoor een andere zoekfunctie moet/kan maken. Wat betreft leden, zoveel ruimte neemt dit toch niet in op de server? Gewoon laten staan lijkt mij.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Kev

  • Lid
Re: Forum opruimen
« Reactie #19 Gepost op: 2009/04/10, 14:18:51 »
Belangrijke noot van mijn kant:
1.
Het zou best nuttig kunnen zijn om topics die echt puur gerelateerd zijn aan niet meer ondersteunde versie op te schonen, namelijk er zal niet veel vraag achter zijn, met opschonen heb ik het dan niet over buitenkieperen, maar archieveren.

2.
Inderdaad leden met 0 posts niet buiten kieperen, maar leden die al meer dan een jaar bijvoorbeeld, niet ingelogd hebben een pm sturen. Geen reactie, lid niet meer actief, lid verwijderen.

3.
Topics die een bepaalde leeftijd hebben zowieso archieveren en diegene die tussen recent en een jaar oud zijn scrutineren naar relevantie.

4.
Topics uit bepaalde subfora niet weghalen/opschonen.
Hierbij denk ik aan het hardware gedeelte, omdat dit problemen bevat die over een lijn van meerdere versie voorkomen.

Ik hoop dat ik hiermee toch enkele belangrijke punten heb kunnen aanhalen ivm dit topic.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline Dave

  • Lid
Re: Forum opruimen
« Reactie #20 Gepost op: 2009/04/10, 14:43:49 »
ik heb nog niet gestemd.
leden met 0 of weinig posts verwijderen ben ik een beetje huiverig voor. er zijn er bij die wel het forum lezen ( ik ken er een paar ) maar niet of weinig schrijven

oude berichten met specifieke problemen van niet meer ondersteunde versies, bv Dapper, Feisty en binnenkort Gutsy zouden misschien wel verwijderd kunnen worden.
lijkt me alleen een rot klus om dat uit te zoeken.

misschien eens na gaan denken over subforums specifiek voor de versies, als alles dan bij de juiste versie staat hoef je " alleen maar " dat subforum naderhand te verwijderen

leden met 0 postings en meer dan een jaar niet online geweest mis je weinig aan imo.
ook kun je leden die langer dan een x periode niet online geweest zijn een mailing sturen dat er geruimd wordt en willen ze hun account behouden dienen ze enkel een keer in te loggen.

Berichten?
tsja vragen waar nooit een antwoord op gekomen is of oude topics uit offtopic deel zal niemand missen.

Re: Forum opruimen
« Reactie #21 Gepost op: 2009/04/10, 15:23:09 »
Ik zie het nut ervan totaal niet in, wat maakt het uit??

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Forum opruimen
« Reactie #22 Gepost op: 2009/04/10, 17:30:29 »
Wie kan mij een goede reden geven om leden te verwijderen?
Je hebt geen last van ze, ze zitten niet in de weg en het forum en de server werken prima met zoveel leden.
Geen nadelen dus om die leden lekker lid te laten zijn.
Wat zijn dan de voordelen om ze te verwijderen?

Offline Double12

  • Lid
Re: Forum opruimen
« Reactie #23 Gepost op: 2009/04/10, 18:34:41 »
Willen we een ledenlijst met alleen de actieve leden? Misschien wel niet.
Als andere fora wel de niet-actieve leden erin laten staan, lijkt het of wij weinig leden hebben.

Het is heel veel werk om steeds leden te verwijderen. Over een tijd wil je namelijk wéér de leden die een jaar niet meer actief zijn verwijderen. En een tijd later weer. Dus je blijft bezig.

van_zwier

  • Gast
Re: Forum opruimen
« Reactie #24 Gepost op: 2009/04/10, 19:37:27 »
ook ik heb nee gestemd, als men al kiest voor verwijderen van leden, dan inderdaad met een pm, kan men zich op z'n minst uiten over de aktie.

Berichten sorteren op versie, hmm geen slecht idee