Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vast ip nummer VPN verbinding  (gelezen 1468 keer)

Vast ip nummer VPN verbinding
« Gepost op: 2013/06/13, 17:38:24 »
Het opzetten van een VPN verbinding lukt. Alleen zou ik graag een vast IP nummer willen geven aan mijn computer op het VPN netwerk.
Bij de IPv4-instellingen kan ik alleen kiezen voor
  • Automatisch (VPN)
  • Automatisch, alleen VPN-adressen

Bij deze laatste optie kan ik wel handmatig de DNS-Servers toevoegen, maar het gedeelte voor het invoeren van een IP adres blijft grijs.

Re: Vast ip nummer VPN verbinding
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/18, 11:43:04 »
mischien heb je hier wat aan:  http://wiki.ubuntu-nl.org/community/StatischIp

(btw, je kan een printscreen maken van een scherm door alt+printscreen te gebruiken)

Re: Vast ip nummer VPN verbinding
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/18, 19:22:38 »
Een statisch IP voor een bepaald apparaat instellen doe ik via de router, dat is in de meeste gevallen ook mogelijk.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Vast ip nummer VPN verbinding
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/19, 13:50:01 »
Bedankt voor de reacties!

In mijn geval gaat het over een vpn connectie met een Windows server aan te gaan. Op de Windows server kun je aangeven uit welke ip-adressen gekozen mag worden. Je kunt hier een range aangeven. Voor de duidelijkheid, bekijk de volgende link op Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=sucEfm25ebU

Waarom het lijkt alsof je in een Ubuntu client een mogelijkheid hebt om een ip in te vullen is voor mij nog steeds de vraag.

Re: Vast ip nummer VPN verbinding
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/19, 14:25:38 »
Ja, dit is zeker wel mogelijk in Ubuntu. Persoonlijk doe ik het liever via de router (één systeem voor alle instellingen, i.p.v. elke PC apart instellen).
Ga naar het netwerk icoontje (tussen het envelopje en speakertje bovenin) en klik op "Verbindingen bewerken...".
Selecteer de juiste verbinding (bekabeld of draadloos, altijd de verbinding kiezen die standaard gebruikt zal worden, die dus bij Laatst gebruikt een korte tijd aan geeft).
Klik op Bewerken... > IPv4 (of IPv6, maar ik verwacht dat v4 wordt gebruikt) en selecteer Methode: Handmatig. De rest is denk ik wel te volgen voor waar je mee bezig bent, daar wijkt het niet gek veel af als op Windows verwacht ik. Niet vergeten om op Opslaan te klikken als je klaar bent ;)

Overigens heb ik hier verder geen ervaring mee, DHCP werkt goed genoeg voor mij.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Vast ip nummer VPN verbinding
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/20, 17:07:27 »
Ja, dit is zeker wel mogelijk in Ubuntu. Persoonlijk doe ik het liever via de router (één systeem voor alle instellingen, i.p.v. elke PC apart instellen).
Ga naar het netwerk icoontje (tussen het envelopje en speakertje bovenin) en klik op "Verbindingen bewerken...".
Selecteer de juiste verbinding (bekabeld of draadloos, altijd de verbinding kiezen die standaard gebruikt zal worden, die dus bij Laatst gebruikt een korte tijd aan geeft).
Klik op Bewerken... > IPv4 (of IPv6, maar ik verwacht dat v4 wordt gebruikt) en selecteer Methode: Handmatig. De rest is denk ik wel te volgen voor waar je mee bezig bent, daar wijkt het niet gek veel af als op Windows verwacht ik. Niet vergeten om op Opslaan te klikken als je klaar bent ;)

Overigens heb ik hier verder geen ervaring mee, DHCP werkt goed genoeg voor mij.

Zoals jij beschrijft heb je het over de normale netwerkinstellingen van de computer, je gaat naar "Verbindingen bewerken" en vervolgens het tabblad "Bekabeld" of "Draadloos". Dit lukt bij mij ook prima.
Het gaat mij echter om de instellingen van de VPN verbinding die ik wil maken. Ik ga daarvoor naar het tabblad "VPN". In dat tabblad kan ik geen handmatig ip instellen.