Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: help! scherminstellingen/resolutie fout na installatie ubuntu  (gelezen 4264 keer)

Offline skalars

  • Lid
Hallo linuxer,

Ik heb onlangs Ubuntu geinstalleerd op mijn laptop (laatste versie 7.10). Nu zijn de scherminstellingen niet goed. 3 dubbel scherm zodat je niets kan lezen. Heb daarna geinstalleerd vanuit de veilige grafics modus. Het schermweergave is nu enkelvoudig maar de instelling is te groot. Hij geeft niet de gehele pagina weer zodat de OK knop buiten beeld blijft en ik moet bevestigen met de ENTER, als dit lukt. Bij de scherminstellingen kan ik geen andere resolutie selecteren waarmee mijn scherm kleiner wordt.  Daarnaast flikkert het beeldscherm soms en wordt de voortgangsbalk bij b.v. installatie niet in kleur weergegeven.

Wie heeft een tip wat ik hieraan kan doen zodat ik wel op een prettige manier ubuntu kan gebruiken?

Ik heb een laptop van dell, type lattitude c600/c500 met 20 gig geheugen

Alvast bedankt voor je reactie!

Freek

Offline roeland

  • Lid
help! scherminstellingen/resolutie fout na installatie ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/26, 13:25:19 »
Hallo mensen,

Ik heb een vergelijkbaar probleem denk ik.  Ik heb het al onder hardware gepost maar kreeg geen reactie.
Na installatie gutsy gibbon had ik een hoge schermresolutie (1280x768), Dat geeft net een te kleine letter.  Na veel geknoei vervolgens een resolutie van 640 x 480, veel te weinig dus.  Na wat zoeken in graphics instellingen en het uitvoeren van een test kreeg ik een onleesbaar scherm en heb Gusty opnieuw geinstalleerd.  Nu weer terug bij 1280 x 768.  Als ik via systeem> beheer> screens en graphics probeer een andere resolutie in te stellen (dit keer zonder test omdat de vorige keer daar alles mis liep) krijg uiteindelijk toch weer de resolutie van 1280x768.

Ik heb een ASUS Radeon 9600 Se 1q28 Mb kaart die door Gutsy is ingesteld als een ATI Radeon Mach8 enz.

Hoe los ik dit op?

Groet,

Roeland  PS Ik ben een Ubuntu beginner
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geenĀ“topĀ“ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline peer

  • Lid
help! scherminstellingen/resolutie fout na installatie ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/01, 11:55:14 »
Ook ik heb problemen met de schermresolutie bij ubuntu7.10

Ik heb de resolutie op mij computer ingesteld op 1024x768.  Soms start de computer echter op in een hogere resolutie (1280x1024). Als ik de resolutie dan wil aanpassen (System-Preferences-Sreen Resolution) dan verschijnt wel een keuzemenu met verschillende resoluties die ik kan aanklikken maar vervolgens verandert er niets. Als ik daarna de computer opnieuw opstart krijg ik wel weer de door mij ingestelde resolutie.

Iemand een idee waar ik dit zoeken moet?

Peer

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
help! scherminstellingen/resolutie fout na installatie ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/01, 12:10:14 »
Het eerste dat je kunt proberen is het volgende, open een terminal scherm en tik:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Gewoon op alles "ja" antwoorden, tenzij je zeker weet wat je doet.

Werkt dat niet, dan doe je het volgendende:
cd /etc/X11
sudo cp xorg.conf xorg.oud  (maak een backup)
sudo gedit xorg.conf
verwijder de te hoge resolutie en save de file.

start nu xserver opnieuw, door Ctrl-Alt-Backspace

Succes !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

jtmh

  • Gast
Re: help! scherminstellingen/resolutie fout na installatie ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/18, 08:53:26 »
Het eerste dat je kunt proberen is het volgende, open een terminal scherm en tik:

Ten eerste: ik ben een tamelijk "nitwit" op computergebied.
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem: na installatie van de laatste updates in Ubuntu 7.10 heb ik een 4-dubbel, onleesbaar scherm. Een terminalvenster openen lukt dus niet, want ik kan niet zien wat ik doe.
Hoe krijg ik weer een leesbaar scherm?

Bij voorbaat dank!

Re: help! scherminstellingen/resolutie fout na installatie ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/18, 09:04:30 »
Hallo, je krijgt weer een leesbaar scherm door in de veilige modus op te starten. Aan het begin van het boot-proces zie je waarschijnlijk een scherm waar je meerdere kernel-versies kunt kiezen, daar staan ook de failsafe-versies (zo heten die geloof ik, of iets met recovery). Door er zo een te kiezen, start Ubuntu in lage resolutie op en kun je eea. opnieuw configureren.

jtmh

  • Gast
Re: help! scherminstellingen/resolutie fout na installatie ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/18, 09:20:57 »
.... start Ubuntu in lage resolutie op en kun je eea. opnieuw configureren.

Zover bedankt Paul. De recovery mode heb ik gevonden, maar dan begint het.

Nadat grote lappen tekst over mijn beeldscherm zijn gerold krijg ik de vraag:
"give root password for maintainance or Control-D to continue".
Wat ik ook probeer met de mij bekende passwords, niks werkt. En na Control-D kom ik weer in mijn onleesbaar 4-dubbel scherm.

Tenzij je nog een list weet, zal ik dus eerst het password uit moeten vinden.
Maar wat is daarna "opnieuw configureren"?


Re: help! scherminstellingen/resolutie fout na installatie ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/18, 09:53:20 »
Je moet gewoon je eigen password intypen en dan op enter drukken.

En sja het klopt dat je dit niet ziet in de vorm van letters of sterretjes  XD

Zodra je ingelogt bent kan je een aantal opdrachten uitvoeren.
zoek maar eens op het forum op de woordjes " fix x server""

BTW dit is een oud postje uit 2007, vandaag de dag kan je het op andere manieren oplossen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: help! scherminstellingen/resolutie fout na installatie ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/18, 10:13:39 »
Tenzij je nog een list weet, zal ik dus eerst het password uit moeten vinden.
Maar wat is daarna "opnieuw configureren"?
Inderdaad altijd handig om je eigen wachtwoord te kennen, komt af en toe best van pas! :-) Dat opnieuw configureren heeft betrekking op de X server (de grafische afdeling zeg maar). Dat kun je op verschillende manieren doen, bv. zoals eerder in deze (inderdaad oude!) draad aangegeven met de dpkg-opdracht.