Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu voorstelling  (gelezen 2302 keer)

Ralphius

  • Gast
ubuntu voorstelling
« Gepost op: 2008/05/25, 17:50:10 »
Hoi,

Ik heb de kans om iets voor te stellen aan een groep mensen van 20-45j. Ik krijg wel maar 20 min.(kunnen dat wat rekken)
Een idee:
waarom niet Ubuntu voorstellen
Ik bedoel:
de situatie schetsen ontstaan OS ... waar B. Gates het zaakje inpakt en voorhem houdt, versus Linus T. die zijn systeem vrij laat en voor iedereen ...
dan het begrip open source software even toelichten....
dan Mark Schuttleworth en zodoende naar Ubuntu en wat het is en de spirit erachter...
Ok een hele boterham in dit korte tijdsbestek maar ook een uitdaging.
Mijn vraag: zijn er al mensen die leuke, liefst nederlandstalige of engelstalige voorstellingen , powerpoints hebben samengesteld en dit willen delen?
Als ik daar tijd kan mee uitsparen kan ik meer aandacht geven aan de voordracht zelf en op die manier die 20 minuten vol kwalitatief mogelijk te benutten en vooral de mensen een leuke indruk te geven van wat Ubuntu is.
Het is dus ook niet de bedoeling om heel technisch te gaan, gewoon The spirit behind de project, the people, fosdem ook natuurlijk...
Ik ben benieuwd of hier al mooie projectjes rond zijn gemaakt.
De mensen die ik voor mij zal hebben zijn alles behalve computerdeskundigen!

Ik hoop op een paar leuke ideen!

dank
Ralph

ubuntu voorstelling
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/26, 00:53:16 »
Goed idee!

Er zijn wel wat presentaties beschikbaar.

Je moet wel uitgaan van de kracht van Ubuntu en niet Windows gaan afkraken!
Dit heeft vaak een averechts effect. 20 minuten is wel wat kort.

samuhe

  • Gast
ubuntu voorstelling
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/26, 01:03:11 »
Ik zou aanraden om vooral te praten over wat de mensen van computers willen.
Zeggen dat ze alles dat ze nu al doen ook kunnen (internet, office, muziek,...)
Als je de mogelijk hebt moet je zeker een demonstratie geven.
Wat de mensen waaraan ik Ubuntu al heb voorgesteld aanspreekt:
* Het uiterlijk (de compiz-effecten), vooral de cube wordt telkens met open mond bewonderd.
* De support (dankzij alle mensen op het forum hier!)
* Het feit dat Ubuntu gratis is. (niemand gelooft mij eigenlijk...)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
ubuntu voorstelling
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/26, 01:05:00 »
Tip: Niet teveel (saaie) geschiedenis ;)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

ubuntu voorstelling
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/26, 08:42:41 »
Ik heb sterk het vermoeden dat Johanvd en Bartek wel iets voor je hebben, maar volgens mij moeten ergens op het forum nog meer presentaties staan. Etalage misschien?

Op http://www.ubuntuvideo.com/ zijn ook veel video's te vinden.

En ja, geloof het of niet, mensen maak je lekker met Compiz he....... ik snap er niks van maar volgens mij is het zo.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline nicolas

  • Lid
ubuntu voorstelling
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/26, 11:03:35 »
Op de Ubuntu Wiki staan een aantal presentaties. Kijk maar op https://wiki.ubuntu.com/DutchTeamPresentations
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

Offline mcgyver

  • Lid
ubuntu voorstelling
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/26, 19:04:29 »
Ik raad je aan om de kubus te maken en twee presentaties. Je zet elk op één kant van de kubus. Als de ene klaar is, draai je de kubus om voor de tweede presentatie. maakt echt indruk. of presentatie op één, writer op andere en calc op derde enz. Vooral showen!!

Ralphius

  • Gast
ubuntu voorstelling
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/26, 21:52:44 »
@ProfoX: ik ga het idd niet te veel over de geschiedenis hebben, anders wordt het een geschiedenisles, kan niet de bedoeling zijn.

@mcgyver: Ok leuk idee, maar het zijn voor de meerendeel opvoeders in opleiding en ook secretariaat, dat zijn mensen die niet echt bezig zijn met 3D effecten, een PC moet vooral gewoon goed werken. Maar toch ga ik ook jou raad trachten toe te passen hoe mooier hoe beter niet?

Ik heb al mooie dingen gezien door de tips waarvoor dank, maar ik denk dat ik het meeste nadruk ga leggen op the ubuntu spirit , de betekenis er van en de communauteit die erachtersteekt...
Dus naast wat Compiz plezier, denk ik vooral dat een van de leukste zaken dat ik de mensen kan laten zien : dit forum is, jullie, wij, allemaal... ik denk vooral dat dit de sterkte van een Linux distro maakt...
Toen ik destijds met Linux begon, wou ik aanvankelijk ook die pc gewoon terug Xp vaardig maken, maar toen ik de respons voelde nadat ik m'n eerste vraagje op dit forum plaatste was ik verkocht... jullie zijn de charme achter Ubuntu, iedereen eigenlijk...

;-) leuke tips blijven welkom!

Offline Bobbie

  • Lid
ubuntu voorstelling
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/27, 14:15:30 »
Dat je verschillen bureau bladen (in een Kubus vorm ) hebt en bij kan maken en diverse pragrammaatje per bureau open heb staan en snel kan wisselen van bureaublad en daar ook weer programma in open heb staan, (heel handig voor het secretariaat) en weer snel kunnen wegdraaien naar een leeg blad met je wieltje van de muis, als ze even weglopen van hun pc

Offline Anco

  • Lid
ubuntu voorstelling
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/27, 18:57:18 »
Als het om mensen gaat waarvoor de pc gewoon moet werken, lijkt het mij ook verstandig een stukje te weiden aan software die op ubuntu en windows draait, zoals openoffice, vlc, gimp, firefox en waarschijnlijk nog meerdere maar daar kan ik nu ff niet opkomen. Dan kunnen ze het gewoon proberen in windows of de programma's kunnen wat ze willen. En mens instaleerd nou eenmaal sneller een programma dan een os, en het is een eerste stap.
Linux user #485563

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
ubuntu voorstelling
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/29, 22:13:44 »
noem het free cd project, dat is de opvolger van de open cd, en die staat vol met open proggramma's op windows waarvan veel ook in ubuntu zit.
In een verse instal vind je in de map voorbeelden [ik weet even niet hoe je het engelse word schrijft] een intervieuw met Nelson Mandela, waar in de spirit achter ubuntu wordt uitgelegd.
reekje

ubuntu voorstelling
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/01, 08:18:10 »
Citaat van: reekje
voorbeelden [ik weet even niet hoe je het engelse word schrijft]
voorbeelden = examples ;)

goede tip van je trouwens, dat interview met
Nelson Mandela bijvoorbeeld heb ik een keer
op school laten zien.
Is sowieso een leuk filmpje voor mensen die zich
in de betekenis van het woord 'ubuntu' interesseren :)