Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen root toegang  (gelezen 1150 keer)

Lambert58

  • Gast
Geen root toegang
« Gepost op: 2007/06/28, 20:16:29 »
Hallo,

Ik heb ubuntu geinstalleerd vanaf een live cd, maar kan nu niet inloggen als root.
Iemand een idee hoe dit kan worden opgelost.

Ik ben een beginneling op gebied van linux, heb al een aantal distributie getest, daar kon ik wel gewoon als root inloggen.

Cobuntu

  • Gast
Geen root toegang
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/28, 20:53:36 »
Ga naar:

- Systeem- Admin- Gebruikers en groepen.

- Selecteer daar de gebruiker "root".

- Klik op opties, en kies een nieuw wachtwoord.

- Dan ga je naar: Systeem- Admin Login scherm setup.

- Selecteer daar ''security" En vink: Accepteer root om in te loggen als GDM".

- Dan uitloggen op GNOME, en inloggen als GDM.

- Dan typ je root, en dan je wachtwoord.

Dan kun je inloggen als root.

Offline Menno_

  • Lid
Geen root toegang
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/28, 22:05:05 »
@ cobuntu

wat je hier aanraadt is wellicht niet helemaal zoals de programmeurs van ubuntu het hebben bedoeld. Dat de (echte) root geen wachtwoord heeft en niets mag op het systeem is namelijk een safety-feature. Als je pc aanhet intenet hangt dan is namelijk het eerste wat hackers proberen, in te loggen als root (en dat 3000+ keer achter elkaar in een uur tijd (mijn log toonde dat enige tijd geleden aan)).

@lambert58
Als je bepaalde (systeem-)taken doet vraagt ubuntu je namelijjk om je (eigen) wachtwoord. Als jij degene bent die de installatie heeft gedaan (met die user en wachtwoord combinatie dus) dan krijg je na het opgeven van je wachtwoord zg root-rechten voor die taak of als je in de terminal werkt gedurende 15 minuten root-rechten (iedere keer dat je een taak start wordt die tijd weer aan het begin van 15 minuten gezet)
Wil je in de terminal echt als root werken dan kan je intikken "sudo -i"  en dan je wachtwoord opgeven, je bent dan root en dat blijf je totdat je je sessie afsluit. Dit zal je echter door veel gebruikers worden afgeraden, maar soms kan het handig zijn.

[edit] Mocht je nu de root al een wachtwoord en rechten hebben gegeven, dan is het het beste dat je de root een onm ogeloijk wachtwoord geeft en ALLE rechten weer ontneemt, dan bevordert de beveiliging van je systeem [/edit]

mvg, menno
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Geen root toegang
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/28, 22:09:01 »
Inloggen als root wordt ten stelligste afgeraden.
je kan bijna alles zonder root te zijn. Waarom wil je dat zijn?

In de terminal kun je jezelf tijdelijk rootrechten geven als je een programma wilt installeren of een upgrade wilt uitvoeren of zo door sudo voor 't commando te plaatsen.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Cobuntu

  • Gast
Geen root toegang
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/28, 23:02:11 »
Citaat van: Menno X11
@ cobuntu

wat je hier aanraadt is wellicht niet helemaal zoals de programmeurs van ubuntu het hebben bedoeld. Dat de (echte) root geen wachtwoord heeft en niets mag op het systeem is namelijk een safety-feature. Als je pc aanhet intenet hangt dan is namelijk het eerste wat hackers proberen, in te loggen als root (en dat 3000+ keer achter elkaar in een uur tijd (mijn log toonde dat enige tijd geleden aan)).
Okay Menno X11, het is me nu duidelijk. Bedankt voor de reply :)

Lambert58

  • Gast
Geen root toegang
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/29, 14:16:44 »
Ik zal er maar niets aan veranderen wat de root toegang betreft, en zal als het nodig is met sudo -i  root rechten aannemen.
De computers waar ubuntu opstaat en het internet zijn van elkaar gescheiden door een router, zo snel zullen ze toch niet inbreken op 1 van deze pc's.

Dank voor jullie reactie.

Misschien hebben jullie ook antwoord op de volgende vraag?

Op mijn Laptop heb ik nu ook ubuntu geinstalleerd, ik werk er met een draadloos netwerk verbinding en dat werkt verder prima, maar elke keer als ik de laptop opnieuw opstart moet ik het paswoord voor het beveiligde netwerk weer invoeren.
Hoe kan ik dit automatisch laten gebeuren?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Geen root toegang
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/29, 19:05:03 »
Citaat van: Lambert58
Op mijn Laptop heb ik nu ook ubuntu geinstalleerd, ik werk er met een draadloos netwerk verbinding en dat werkt verder prima, maar elke keer als ik de laptop opnieuw opstart moet ik het paswoord voor het beveiligde netwerk weer invoeren.
Hoe kan ik dit automatisch laten gebeuren?
Draait de laptop op Feisty? En gebruik je network-manager (nm-applet) voor je draadloze netwerkverbinding? Want in dat geval zou de netwerksleutel in de GNOME keyring moeten terechtkomen. Dan moet je dus enkel het wachtwoord van GNOME keyring invoeren en dan heb je toegang tot alle programma's die de GNOME keyring gebruiken.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)