Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ATi Catalyst en Ubuntu slechte combi?  (gelezen 912 keer)

Offline StaarTT

  • Lid
ATi Catalyst en Ubuntu slechte combi?
« Gepost op: 2008/03/08, 02:22:19 »
Ik had compiz heel netjes en strak draaien.
Nu heb ik via de AMD site de ATi Catalyst Linux Display Driver 8.3 gedownload en via de terminal geinstaleerd.
Nu werkt compiz voor geen meter meer, ik heb nu zelf de visuele effecten op GEEN gezet anders loopt Ubuntu heel traag..
Ben ik wat vergeten met de instalatie of draait die driver gewoon voor geen meter met Ubuntu?
Het liefst wil ik die driver gewoon compleet verwijderen, weet alleen niet hoe?
Ubuntu 9.10 De Karmische Koala @ DELL Pentium M 1.73 GHz, 1.5 Gb DDR2, ATI X300
                 "The Ubuntu Counter Project - user number # 21498"

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
ATi Catalyst en Ubuntu slechte combi?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/08, 09:22:01 »
Waarom heb je de driver van de AMD site geïnstalleerd? Werkte de driver die in Ubuntu zit niet goed?
Welke driver gebruikte je eerst?

Offline Tom

  • Lid
ATi Catalyst en Ubuntu slechte combi?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/08, 11:00:00 »
Citaat van: StaarTT
Ik had compiz heel netjes en strak draaien.
Nu heb ik via de AMD site de ATi Catalyst Linux Display Driver 8.3 gedownload en via de terminal geinstaleerd.
Nu werkt compiz voor geen meter meer, ik heb nu zelf de visuele effecten op GEEN gezet anders loopt Ubuntu heel traag..
Ben ik wat vergeten met de instalatie of draait die driver gewoon voor geen meter met Ubuntu?
Het liefst wil ik die driver gewoon compleet verwijderen, weet alleen niet hoe?
Als iets goed draait..... dan probeer het niet te verbeteren.
Probeer de oude drivers weer terug te zetten.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline StaarTT

  • Lid
ATi Catalyst en Ubuntu slechte combi?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/08, 18:37:11 »
Ja daar ben ik nu ook achter, het draaide opzich wel goed. Was alleen nieuws gierig of het nog beter/sneller kon. Nee dus..
Iemand un idee hoe ik die divers weer verwijder?
Ubuntu 9.10 De Karmische Koala @ DELL Pentium M 1.73 GHz, 1.5 Gb DDR2, ATI X300
                 "The Ubuntu Counter Project - user number # 21498"

ATi Catalyst en Ubuntu slechte combi?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/08, 19:47:47 »
Voordat je ze verwijdert, kan je misschien toch nog proberen om ze wel goed aan de praat te krijgen.  Ik heb zelf een ATI Mobility Radeon X1400, had een tijd geleden al de propietary-drivers van ATI geinstalleerd en de vorige versie van ALCCC (dien Catalyst dus).  Compiz werkte, maar ik ben daar gewoon zelf niet handig in.  Gisteren heb ik dan de nieuwe versie van Catalyst geinstalleerd, het vandaag nog eens moeten overdoen omdat ik 'm half verwijderd had per vergissing, dan nog de xserver-xgl geinstalleerd, en wat beter de verschillende handleidingen van Compiz doorgelezen, enhet draait nu vrij vlot. Hetgene nog niet draait, ligt duidelijk niet meer aan mijn kaart, maar gewoon aan mijn gebrek aan kennis van Compiz.  Ik moet gewoon tijd vinden om alles eens netjes op een rijtje te zetten.  Zo moet ik bijvoorbeeld nog echt uitmaken of die xserver-xgl nu nuttig is of niet.  Zoals het er nu uitziet, smijt ik die er terug af, want m'n toetsenbord was anders dan in mijn xorg.conf staat en de laptop ging in hibernatie (wat ik eigenlijk niet zo had ingesteld) en wilde niet meer wakker worden.  

Afgezien daarvan draait het hier dus erg goed :cool:

Als je nu per sé die Catalyst er toch nog af wil, ipv te proberen alles opnieuw mooi in te stellen, dan kan ik enkel een piste aanduiden, "geleerd" uit mijn vergissing van vanmorgen.  Bij Systeem-->Beheer-->Beperkt Ondersteunde Stuurprogrammas is op het laatste lijntje de ATI-driver normaal gezien na het installeren van die Catalyst aangeduid als "in gebruik", maar niet "geactiveerd"

Ik kreeg ineens zin om die te activeren, maar dan werkte m'n Compiz niet meer (als ik het goed snap, komt dat omdat ie dan weer die andere opensourcedrivers gebruikt, maar waarschijnlijk heb ik dat fout), dus wilde ik 'm weer uitvinken in dat kolommeke "geactiveerd".  Op dat moment begon ie een boel dingen de desinstalleren en ik heb een hard kill gegeven, waarna ik de helft van die catalyst bleek kwijt te zijn.

Ik beschrijf hier enkel wat mij overkwam, dit is zeker niet de aangewezen manier.  Ik vermoed dat je dat ergens met nautilus als root zou kunnen doen, of anders zoek je op die site met de installatie-instructies ergens naar een optie 'uninstall' (iets met --purge -remove of zo).
Het goede commando zal je wel van iemand moeten krijgen die daar meer zicht op heeft. :(
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...