Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: .mov video speelt niet?  (gelezen 2138 keer)

Offline Didius

  • Lid
.mov video speelt niet?
« Gepost op: 2007/02/08, 01:19:31 »
Hallo


Ik heb een ubuntu cd gegeven aan een vriend van me.
Hem overtuigen is echt moeilijk.

Een voorbeeldje:
Hij wilde video's streamen in mozilla. En dat ligt natuurlijk wat moeilijk.
Ik hem eerst en vooral naar het pakketje in synaptic wijzen genaamd Ubuntu-multimedia-gnome. Maar dat werkte niet.
Dan heb ik hem naar een how-to verwezen die toch wat terminal werk verreiste.

Uiteindelijk lukt het en kon hij .mov's bekijken.
Hij was op een bepaald ogenblik op de site van apple de sneak-peak van Mac Os Leopard aan't bekijken.
Alle .mov's lukten behalve dit
http://www.apple.com/macosx/leopard/coreanimation.html

En bij mij lukte het ook niet.
Nu ik het nog eens probeer lukt het wel, maar enkele andere lukken nu niet. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?


En nog iets, mijn vriend is echt moeilijk te overtuigen.
Het grootste probleem was zijn pc, hij installeerde dat op ongelukkige partities, had wat problemen met zijn grafische kaart, kon zijn windowspartities niet bekijken.
Met mijn hulp en wat terminal werk is het allemaal gelukt. Maar ozogoed is het niet ideaal.
Hier enkele van zijn argumenten, en mijn commentaar:
- Hij vertelt me dat hij ziet dat er nog heel veel werk is, om windows naar de kroon te stoten. Terminal werk is not done!
Ik vertel hem dan dat hij in een probleemsituatie zit, dat juist zijn hardware niet goed ondersteund werd, en windows dit soms ook heeft. Maar hij vindt dit geen goed argument
- Hij wil online kunnen schaken met een windows programma
Ik vertel hem dat zo'n windows-only programma's per definitie slecht zijn, en platformonafhankelijk "the way to go" is.
Ik raad hem aan wine eens te proberen.
Hij probeert dit, en het lukt uiteindelijk niet.
- Hij wilt een .doc openen met openoffice.
Ik vertel hem dat dit meestal werkt, en dat .odt een beter formaat is.
Hij verteld me dat dit allemaalonzin is en .doc de standaard is. Terwijl ik hem duidelijk zeg dat dit niet zo is.
Hij zegt me dat linux het nooit kan halen als .doc niet eens goed ondersteund wordt.
- Hij haalt veel aan dat er geen deftige software is op linux. Openoffice is volgens hem brol, totem etc ook. Hij zegt dat hij alles kan op windows, maar veel zaken niet op linux (online-schaken, professionele videobewerking, games) Hij vraagt me de killer-app van linux
Ik zeg daarop "zucht", ik dacht Beryl aan te halen, maar dat leek me geen goed idee.

Weet iemand wat je kan doen met zo'n microsofty's?

Offline wutnubu

  • Lid
.mov video speelt niet?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/08, 06:35:48 »
Die link doet het hier goed, met mplayer in firefox.

Ik installeer de non-free plugin via mirror.ubuntulinux.seveas.

De rest is gewoon een kwestie van geduld denk ik.

Je had vroeger de WP, DW4 en MS-Word tekstverwerkers.
Een persoonlijk iets dat sommigen nog steeds hebben, kun je niet altijd veranderen.

Succes

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
.mov video speelt niet?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/08, 12:53:50 »
Citaat van: Didius
- Hij vertelt me dat hij ziet dat er nog heel veel werk is, om windows naar de kroon te stoten. Terminal werk is not done!
Ik vertel hem dan dat hij in een probleemsituatie zit, dat juist zijn hardware niet goed ondersteund werd, en windows dit soms ook heeft. Maar hij vindt dit geen goed argument
Het "terminal" element komt heus wel vaker terug en er zijn meer mensen die zich daaraan ergeren. Volgens mij gaat die optie altijd blijven maar zal die meer en meer naar de achtergrond verdwijnen en zal meer en meer via de Graphical User Interface gaan.

Citaat van: Didius
- Hij wil online kunnen schaken met een windows programma
Ik vertel hem dat zo'n windows-only programma's per definitie slecht zijn, en platformonafhankelijk "the way to go" is.
Ik raad hem aan wine eens te proberen.
Hij probeert dit, en het lukt uiteindelijk niet.
Laat hem anders gewoon eens via Synaptic zoeken naar een 'chess' programma. Er zit er normaal wel een bij die online te spelen valt denk ik.

Citaat van: Didius
- Hij wilt een .doc openen met openoffice.
Ik vertel hem dat dit meestal werkt, en dat .odt een beter formaat is.
Hij verteld me dat dit allemaalonzin is en .doc de standaard is. Terwijl ik hem duidelijk zeg dat dit niet zo is.
Hij zegt me dat linux het nooit kan halen als .doc niet eens goed ondersteund wordt.
Vertel hem dat Microsoft weigert om informatie vrij te geven over hun 'standaarden'. Doc is niet de standaard, laatst dat ik gehoord heb, maar het is RTF (Rich Text Formatting). Het grote verschil daarbij is bijvoorbeeld de bestandsgrootte. RTF zorgt uiteindelijk voor een kleiner bestand, met dezelfde opmaak als een .doc bestand.
Iets compatibel maken zonder de informatie van Microsoft is zo goed als gokwerk, en dan gaat dat natuurlijk heel traag en heel moeilijk.
Denk zo ook maar aan het feit dat ze weigeren om vrij te geven hoe NTFS nu net ineen zit. Daardoor kunnen andere systemen niet naar NTFS schrijven. Nu pas (Knoppix Linux kondigde het trots aan) kunnen ze lees én goede schrijfondersteuning aanbieden. NTFS is er rond het jaar 2000 gekomen, en het heeft hen dus een goede zes jaar gekost om dat uit te vissen. Microsoft had ons die tijd kunnen besparen, maar nee. Microsoft weigert om informatie vrij te geven over de werking van hun programma's en hun standaarden, gewoon om het de rest moeilijk te maken.

Citaat van: Didius
- Hij haalt veel aan dat er geen deftige software is op linux. Openoffice is volgens hem brol, totem etc ook. Hij zegt dat hij alles kan op windows, maar veel zaken niet op linux (online-schaken, professionele videobewerking, games) Hij vraagt me de killer-app van linux
Laat hem eens een tekstverwerker schrijven ... Ik studeer voor programmeur en ik kan je eerstehands vertellen dat je al problemen kan krijgen door gewoon uit een simpel tekstbestandje te lezen. Om gek van te worden. Onthoud dan dat Open Office ondersteuning aanbied voor tientallen soorten bestanden waar ze grotendeels naar hebben moeten gokken hoe het precies werkt.

Citaat van: Didius
Ik zeg daarop "zucht", ik dacht Beryl aan te halen, maar dat leek me geen goed idee.
Beryl geeft wel heus wat probleempjes bij installatie en het blijkt ook niet compleet stabiel te zijn. Maar dat gaat natuurlijk de juiste kant op dus dat betert ooit nog wel.

Citaat van: Didius
Weet iemand wat je kan doen met zo'n microsofty's?
Het enige dat je kan doen. Ze terug laten gaan door Microsoft. Ze zijn duidelijk nog niet klaar om die overstap te begaan. Ik zou ook veel liever hebben dat mijn vrienden overschakelden op Ubuntu maar dat zit er spijtig genoeg ook niet in dus ik begrijp wel hoe je je voelt.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Offline Dave

  • Lid
.mov video speelt niet?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/08, 13:42:49 »
zie allemaal draaiende schermpjes in totem dus tzal wel werken :-)

ach ja tis niet zo moeilijk om allemaal windows dingen te gaan verzinnen die in linux anders gaan.

Dat doc de huidige standaard is heeft ie wel gelijk aan. Tenminste als je wat moet versturen of ontvangt.
In OO kun je instellen dat het standaard als doc weggeschreven wordt.

Typish dat WP zo snel van de markt verdween eigenlijk.

Offline AmpLiF1eR

  • Lid
.mov video speelt niet?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/08, 13:51:45 »


link werkt hier ook perfect... (totem-xine, slechte ervaring met embedded mplayer, die zegt mij te vaak "stopped"., liever totem-xine icm realplayer, voor DVD gebruik ik kaffeine, die crashed bij mij wel vaak op VCD, nog geen oplossing gevonden)

gr.
Amp

Offline Didius

  • Lid
.mov video speelt niet?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/08, 13:58:42 »
Bedankt voor de hulp. Blijkbaar kan ik het nu ook perfect afspelen, het probleem zal bij apple gelegen hebben...
(Ik speel het trouwens via totem-xine met behulp van mozplugger)

Citaat van: Bail Hope
Citaat van: Didius
Weet iemand wat je kan doen met zo'n microsofty's?
Het enige dat je kan doen. Ze terug laten gaan door Microsoft. Ze zijn duidelijk nog niet klaar om die overstap te begaan. Ik zou ook veel liever hebben dat mijn vrienden overschakelden op Ubuntu maar dat zit er spijtig genoeg ook niet in dus ik begrijp wel hoe je je voelt.
Het voelt idd niet goed. En ik heb hem dan ook verteld dat linux blijkbaar (nog) niets voor hem is. Een bekrompen besturingssysteem als Windows past beter bij hem. :p

Maar toch heb ik er nog wat problemen mee. Om echt door te breken heeft linux inderdaad een killer app nodig. Wat kan ik op linux dat ik niet kan op windows?

Offline Dave

  • Lid
.mov video speelt niet?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/08, 14:19:26 »
linux progjes draaien :-)

Offline AmpLiF1eR

  • Lid
.mov video speelt niet?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/08, 14:36:31 »
Citaat van: Didius
Wat kan ik op linux dat ik niet kan op windows?
- genieten van vrijheid (alles veranderen onder de motorkap bijv., remasteren, kopieen maken en er met de buren frisbi mee spelen of uitdelen)

- je 'eigen' OS meenemen en Live draaien op andermans PC zonder installatie of iemands installatie ermee redden als deze niet meer wil opstarten.

- werken zonder grafische interface

- elke site bezoeken zonder angst dat er opeens wat 'triggered' en je systeem niet meer werkt, ook downloaden wat je wil zonder deze angst, meekomend voordeel: je heb je systeembronnen niet grotendeels in gebruik aan allerlei virus- en spywarescanners die altijd mee moeten draaien.

- onderhoudsvrijer dan windows.
Stel je bent het type die steeds films download, kijkt en dan weer delete, dan blijf je onder windows defragmenteren, in Linux is dit niet noodzakelijk omdat het beter gebruik maakt van de vrije ruimte op de schijf .

- Linux' broncode is vrij beschikbaar, geen binnenkamerpolitiek.

- Linux heeft de beste technische support en zelfs een award gehad in 1997 (``Product of the Year Award for Best Technical Support' door 'infoworld')

- Stabieler dan XP (Vista heb ik niet voldoende ervaring mee om dat te testen), reboots in Linux zijn zelden nodig.

-Linux functioneert samen met andere besturingssystemen, ik kan vanuit Linux gewoon mijn bestanden in van windows en ermee aan de gang, andersom lukt me dit niet.

- Het uiterlijk aanpassen naar je persoonlijke smaak zonder software als stylexp, windowblinds of transformationpacks die je systeem onomkeerbaar aanpassen.

- Meer dan duizend verschillende soorten, dat maakt het ook leuk, genoeg keuze.

- alles
(alleen vaak ontbreekt de kennis, maar in principe kun je alles in theorie, dat bijvoorbeeld bepaalde games niet ontwikkelt zijn voor Linux betekent niet dat Linux niet 'capable' is om deze spellen te draaien, het niet willen ondersteunen van bepaalde zaken heeft vaak met geld te maken, fabrikanten helpen mekaar in principe wederzijds qua centen)

Stel iedereen heeft Linux, wat denk je dat er gebeurt met de verkoop van pc's ?
Deze markt is in principe verzadigt, maar men wil het nieuwste van het nieuwste hebben om alles te kunnen blijven draaien, dus koop men nieuwe pc, daar zit weer Vista op, dus een licentie, dus ook kassa voor Microsoft etc etc terwijl een videokaart upgrade voor games zou kunnen volstaan.

Bovendien kennen we hier geen DRM en Genuine advantage, op Linux Genuine advantage na dan: http://www.linuxgenuineadvantage.org/

Bovendien mag je je cd'tjes ook nog gebruiken als je overweegt wat hardware te vervangen, Linux word dan niet boos in tegenstelling tot microsoft :)

Ik heb de halve familie al weten te overtuigen en draaien nu Linux, sommige naast XP, sommige zonder.

Bovendien zie ik dagelijks nu de Vista reclame met de onzinnige tekst "WOW!" voorbijkomen waarbij ze dan hun interpretatie van 'expose' laten zien (die OSX al had van Apple), terwijl Beryl wel wat meer kan dan alleen dat dus wat meer de 'WOW!' factor heeft.
Dat Beryl in de kinderschoenen staat is alleen maar mooi, dat betekend dat wat we nu hebben gezien van Beryl nog niks is, wie de laatste versie heeft gezien weet dat er steeds meer bijkomt en de stabiliteit omhoog vliegt.

gr
Amp

p.s. Ik heb Amarok nog niet zien draaien onder Windows, sommige stappen alleen daarom al over omdat ze geen zin hebben in Winamp die tegenwoordig banners heeft in hun streaming bibliotheek of Itunes die heeeel traag opstart onder windows.
Oftewel, de regel is ook andersom, Linux heeft zaken die windows niet heeft als het om specifieke software gaat.

Buiten dat kun je windows altijd nog binnen Linux draaien met VMware player, KVM en dat soort software en een hoop via Wine of cedega.

Zo ik heb weer genoeg getyped, ik ga effe Enemy Territory spelen....

(radiointerviewers, kom maar op, ik lust jullie rauw, en ja ik ben een n00b, zit pas 4 maanden op Linux... Linux for nerds ? vraag het me ex'en of mijn vriendin (sorry heb even binnenpret nu ik terugdenk aan een andere thread) ;) )

Pensacola

  • Gast
.mov video speelt niet?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/08, 17:55:30 »
Linux is echt niet meer voor nerds, alleen als je echt aan je systeem wilt gaan sleutelen wel maar voor de standaard taken (surfen, mailen, patience-achtige spelletjes) is Linux beter als Windows

.mov video speelt niet?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/08, 18:03:13 »
Citaat van: Bail Hope
Citaat van: Didius
Weet iemand wat je kan doen met zo'n microsofty's?
Het enige dat je kan doen. Ze terug laten gaan door Microsoft. Ze zijn duidelijk nog niet klaar om die overstap te begaan. Ik zou ook veel liever hebben dat mijn vrienden overschakelden op Ubuntu maar dat zit er spijtig genoeg ook niet in dus ik begrijp wel hoe je je voelt.
idd, laat je vrienden pas overschakelen op Ubuntu op een moment dat ze heel veel problemen hebben met Windows of wanneer ze zelf eens Ubuntu willen uitproberen.

Offline Didius

  • Lid
.mov video speelt niet?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/08, 18:38:30 »
Bedankt voor de reply's, ik haal er heel wat uit. Maar ik wil nu even advocaat van de duivel gaan spelen.
Voor ik daaraan begin wil ik ook zeggen dat ik een overtuigd open-source gebruiker ben, ik zal me bovendien binnen enkele weken pogen in te zetten voor een linux-werkgroep in de Hogeschool Gent.

============
Maar nu doe ik eens als mijn vriend, en antwoord ik als volgt:
Citaat van: AmpLiF1eR
- genieten van vrijheid (alles veranderen onder de motorkap bijv., remasteren, kopieen maken en er met de buren frisbi mee spelen of uitdelen)
Als gewonen gebruiker komt dit niet aan bod, ik wil niet alles gaan veranderen onder de motorkap. Het moet bij mij gewoon out of the box werken. Iets wat linux niet doet, mijn grafische kaart wordt niet out-of-the box herkent.

Ik geniet nu trouwens ook van vrijheid, ik maak ook kopieen voor mijn familie.

Citaat van: AmpLiF1eR
- je 'eigen' OS meenemen en Live draaien op andermans PC zonder installatie of iemands installatie ermee redden als deze niet meer wil opstarten.
En waarom zou ik dat willen?
Als ik via Live cd dat wil doen op andersmans PC moet ik ten eerste te lang wachten tegen dat het opstart. Ik zit trouwens ook nooit op andermans cd. Waarom zou ik die moeite doen..

Citaat van: AmpLiF1eR
- werken zonder grafische interface
Iets wat ik als gewone gebruiker totaal niet wil. Ik wil altijd werken via een grafische interface, iets waarin linux faalt.

Citaat van: AmpLiF1eR
- elke site bezoeken zonder angst dat er opeens wat 'triggered' en je systeem niet meer werkt, ook downloaden wat je wil zonder deze angst, meekomend voordeel: je heb je systeembronnen niet grotendeels in gebruik aan allerlei virus- en spywarescanners die altijd mee moeten draaien.
Ik heb nooit virussen met windows XP, ik draai een virusscanner en gebruik anti-spyware programma's. Bovendien gebruik ik het internet op een intelligent manier, ik download geen verdachte bestanden, en bezoek geen verdachte websites.

(dat van die systeemresources uitsparen is wel een goed, stevig argument, die zal ik onthouden ;) )

Citaat van: AmpLiF1eR
- onderhoudsvrijer dan windows.
Stel je bent het type die steeds films download, kijkt en dan weer delete, dan blijf je onder windows defragmenteren, in Linux is dit niet noodzakelijk omdat het beter gebruik maakt van de vrije ruimte op de schijf .
Ik defragmenteer nooit met windows, en toch blijft dit werken. Bovendien is het bestandssysteem van linux ook niet ideaal. Ext3 kan je niet verplaatsen (of toch niet niet van achteraan naar vooraan)

Citaat van: AmpLiF1eR
- Linux' broncode is vrij beschikbaar, geen binnenkamerpolitiek.
So? Wat geeft dat als voordeel voor linux? Ik wil als normale gebruiker toch niet weten wat in de code staat.

Citaat van: AmpLiF1eR
- Linux heeft de beste technische support en zelfs een award gehad in 1997 (``Product of the Year Award for Best Technical Support' door 'infoworld')
Zo heb ik het in elk geval niet ondervonden, zoek hier, zoek daar, wat nuttige info hier, wat nuttige info daar. Het is soms echt bijeensprokkelen van informatie. Bij windows plug ik iets in, en laat ik hem zoeken op het internet naar de drivers. Klik, klik klik en het werkt.

Citaat van: AmpLiF1eR
- Stabieler dan XP (Vista heb ik niet voldoende ervaring mee om dat te testen), reboots in Linux zijn zelden nodig.
Windows XP is hier nog nooit vastgelopen.
Ik heb linux al meer moeten rebooten aangezien ik terminalwerk verafschuw. Het is misschien zelden nodig, maar X herstarten doe ik als normale gebruiker niet via de terminal. (of via een exotische toetsencombinatie)

Citaat van: AmpLiF1eR
-Linux functioneert samen met andere besturingssystemen, ik kan vanuit Linux gewoon mijn bestanden in van windows en ermee aan de gang, andersom lukt me dit niet.
Vet, na mount commando hier en mount commando daar kon ik aan de bestanden op mijn NTFS schijf, al ging aanpassen ervan niet, dan moet ik werken met een nog exotischer programma genaamd ntfs3g ofzo?
Bovendien is dit geen argument om linux te gaan gebruiken. Als ik bij windows blijf hoef ik niet eens andere bestanden te accessen.

Citaat van: AmpLiF1eR
- Het uiterlijk aanpassen naar je persoonlijke smaak zonder software als stylexp, windowblinds of transformationpacks die je systeem onomkeerbaar aanpassen.
En de look van gnome suckt. Vista en Mac OS X, die zijn pas gelikt. Gnome heeft bij mij zelfs 2 balken :o Over een verspilling van plaats gesproken...
Windows Vista en Mac OS X zijn van nature gelikt.

Citaat van: AmpLiF1eR
- Meer dan duizend verschillende soorten, dat maakt het ook leuk, genoeg keuze.
Meer dan duizend verschillende soorten maakt het enkel verwarrend, kan men nu eens niet samenwerken aan een treffelijk systeem waar alles gewoon werkt?
idem dito voor software, vaak is er ergens software die iets goed doet, en dan andere software die iets goed doet. Maar elk apart zijn ze niet goed genoeg. Moesten ze eens samenwerken zou er pas een mooi resultaat komen.

Citaat van: AmpLiF1eR
- alles
(alleen vaak ontbreekt de kennis, maar in principe kun je alles in theorie, dat bijvoorbeeld bepaalde games niet ontwikkelt zijn voor Linux betekent niet dat Linux niet 'capable' is om deze spellen te draaien, het niet willen ondersteunen van bepaalde zaken heeft vaak met geld te maken, fabrikanten helpen mekaar in principe wederzijds qua centen)
Je zegt het zelf mooi. "In theorie". En in de praktijk werkt de helft gewoon niet.
Ik kan docs niet treffelijk openen. Ik kan niet alle videobestanden afspelen via mozilla, ik kan geen shockwave bekijken, mijn usb adsl modem werkt niet...
Dit betekent dat in theorie Linux wel mooi is, maar in praktijk kan het niets.

Citaat van: AmpLiF1eR
Stel iedereen heeft Linux, wat denk je dat er gebeurt met de verkoop van pc's ?
Deze markt is in principe verzadigt, maar men wil het nieuwste van het nieuwste hebben om alles te kunnen blijven draaien, dus koop men nieuwe pc, daar zit weer Vista op, dus een licentie, dus ook kassa voor Microsoft etc etc terwijl een videokaart upgrade voor games zou kunnen volstaan.
Inderdaad, vandaar linux slecht is voor de economie. Microsoft en hardware fabrikant zorgen voor een bloeiende economie.

Citaat van: AmpLiF1eR
Bovendien kennen we hier geen DRM en Genuine advantage, op Linux Genuine advantage na dan: http://www.linuxgenuineadvantage.org/
Windows XP heeft ook geen ingebakken DRM of Genuine.
Bovendien wordt dat toch direct gekraakt.

(toch op zich wel een goed argument)

Citaat van: AmpLiF1eR
Bovendien mag je je cd'tjes ook nog gebruiken als je overweegt wat hardware te vervangen, Linux word dan niet boos in tegenstelling tot microsoft :)
Dat doe ik nu ook, ik zie het verschil niet in van een illegale cd gebruiken of een gratis cd van linux gebruiken. Beiden brengen toch niets op voor de economie.
Maar wel voor mij, want windows xp werkt beter dan linux.

Citaat van: AmpLiF1eR
Bovendien zie ik dagelijks nu de Vista reclame met de onzinnige tekst "WOW!" voorbijkomen waarbij ze dan hun interpretatie van 'expose' laten zien (die OSX al had van Apple), terwijl Beryl wel wat meer kan dan alleen dat dus wat meer de 'WOW!' factor heeft.
Dat Beryl in de kinderschoenen staat is alleen maar mooi, dat betekend dat wat we nu hebben gezien van Beryl nog niks is, wie de laatste versie heeft gezien weet dat er steeds meer bijkomt en de stabiliteit omhoog vliegt.
Dat beryl in de kinderschoenen staat betekent dat het nog brol is, bovendien werkt al die eyecandy bij mac en windows out of the box. Dat ze het van iemand hebben overgenomen is niet erg, beryl heeft ook exposé overgenomen van mac os X

Citaat van: AmpLiF1eR
p.s. Ik heb Amarok nog niet zien draaien onder Windows, sommige stappen alleen daarom al over omdat ze geen zin hebben in Winamp die tegenwoordig banners heeft in hun streaming bibliotheek of Itunes die heeeel traag opstart onder windows.
Oftewel, de regel is ook andersom, Linux heeft zaken die windows niet heeft als het om specifieke software gaat.
ik gebruik nog altijd Winamp, en dat bevalt me het beste. Bovendien is winamp ook superlicht. Ik kan alles op windows. Maar ik kan niet alles op linux. Ik weet niet van bepaalde zaken die linux heeft, en windows niet heeft. Die dan natuurlijk wel intressant zijn voor de gewone gebruiker.

Citaat van: AmpLiF1eR
Buiten dat kun je windows altijd nog binnen Linux draaien met VMware player, KVM en dat soort software en een hoop via Wine of cedega.
Maar dat draait trager, en niet alles werkt zo. Bovendien is het een groot geklungel met drivers.

============
Ziezo.
Beschouw dit alstublief niet als flame ofzo. Ik wil gewoon onweerlegbare argumenten krijgen.

Pensacola

  • Gast
.mov video speelt niet?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/08, 18:57:44 »
>Windows XP is hier nog nooit vastgelopen.
>Ik heb linux al meer moeten rebooten aangezien ik terminalwerk verafschuw. Het is misschien zelden nodig, maar X >herstarten doe ik als normale gebruiker niet via de terminal. (of via een exotische toetsencombinatie)

Haha Ctrl+Alt+Backspace is exotisch, maar Ctrl+Alt+Delete niet :D

Offline AmpLiF1eR

  • Lid
.mov video speelt niet?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/08, 20:57:45 »
Citaat van: Didius
Als gewonen gebruiker komt dit niet aan bod, ik wil niet alles gaan veranderen onder de motorkap. Het moet bij mij gewoon out of the box werken. Iets wat linux niet doet, mijn grafische kaart wordt niet out-of-the box herkent.
Je vraag was "wat kan Linux, wat ik niet kan op windows ?" Dat 'jij' niets wil veranderen onder de motorkap is wat anders, ik geef alleen antwoord op jouw vraag zonder inachtneming van wat voor gebruiker jij bent.
Het kan best zijn dat Ubuntu jouw grafische kaart niet meteen heeft herkend, maar zeggen dat "Linux" in algemeen dat niet doet is nogal kort door de bocht, hoeveel distro's heb jij al uitgetest ?

Citaat van: Didius
Ik geniet nu trouwens ook van vrijheid, ik maak ook kopieen voor mijn familie.
Dat is illegaal en had je op een windows forum nu waarschijnlijk een ban opgeleverd, bij Linux is dit gewoon toegestaan om hetgeen te doen wat je nu al doet, bovendien hoef je je dan geen zorgen te maken of de site windows update wel werkt  met je meervoudig gebruikt serienummer(ook al is dit omzeilbaar, het is overbodig).

Citaat van: Didius
En waarom zou ik dat willen?
Als ik via Live cd dat wil doen op andersmans PC moet ik ten eerste te lang wachten tegen dat het opstart. Ik zit trouwens ook nooit op andermans cd. Waarom zou ik die moeite doen..
Je zou dat kunnen 'willen' omdat iemand iets aangepast heeft waardoor het OS niet meer wil opstarten, bij gebrek aan een windows cd is het zo mogelijk deze fout in windows te herstellen vanuit de live-cd van Linux.
Ook kan de herstelprocedure van de windows-cd meer denken 'te herstellen' dan dat je eigenlijk wou herstellen, dan is het even langer wachten bij een live-cd een beter alternatief.
Jij zit trouwens nooit op een andere PC maar jouw vraag was nogmaals algemeen dus een ander misschien wel.

Citaat van: Didius
Iets wat ik als gewone gebruiker totaal niet wil. Ik wil altijd werken via een grafische interface, iets waarin linux faalt.
Linux heeft duizenden distro's, welke heb je al uitgeprobeert, op welke gebieden 'faalt' Linux dan grafisch gezien ?

Citaat van: Didius
Ik heb nooit virussen met windows XP, ik draai een virusscanner en gebruik anti-spyware programma's. Bovendien gebruik ik het internet op een intelligent manier, ik download geen verdachte bestanden, en bezoek geen verdachte websites.
zeg nooit 'nooit' want met het woord nooit includeer je de toekomst mee, het is net als de loterij, altijd een 'kans' omdat je net de eerste kan zijn die proefkonijn is voor een nieuw variant van een virus /worm die nog niet in de 'definities' zijn opgenomen van de virusfabrikant.
Met Linux mag je dus ook op een minder "intelligente" manier surfen , misschien niets voor jou, maar wel voor een hoop anderen die graag overal willen surfen zonder eerst te moeten weten welke site verdacht is of niet.

Citaat van: Didius
(dat van die systeemresources uitsparen is wel een goed, stevig argument, die zal ik onthouden ;)
waarschijnlijk zal hij dan zeggen : ''Dan zorg ik toch voor een schoenendoos met ram-modules, so what ?"

Citaat van: Didius
Ik defragmenteer nooit met windows, en toch blijft dit werken. Bovendien is het bestandssysteem van linux ook niet ideaal. Ext3 kan je niet verplaatsen (of toch niet niet van achteraan naar vooraan)
Het zal zonder defragmenteren wel werken onder windows, alleen het word steeds trager. Een 'perfect' bestandssysteem bestaat niet idd, maar ext3 is al een stuk vooruit op FAT32 en NTFS, alleen alle hebben voor en nadelen, zo heeft reiser4 wat voordelen op bepaalde gebeiden, op andere gebieden reiserfs etc, maar binnen 6 tot 9 maanden is ext4 klaar, die heeft 'overall' gezien de meeste pluspunten, dit blijft ontwikkelen, ondertussen is windows nog steeds bij NTFS blijven hangen.

Citaat van: Didius
So? Wat geeft dat als voordeel voor linux? Ik wil als normale gebruiker toch niet weten wat in de code staat.
Nogmaals, jij niet, maar een ander misschien wel, het ging erom wat je onder Linux kan en onder windows niet, of je er gebruik van maakt is aan jou.

Citaat van: Didius
Zo heb ik het in elk geval niet ondervonden, zoek hier, zoek daar, wat nuttige info hier, wat nuttige info daar. Het is soms echt bijeensprokkelen van informatie. Bij windows plug ik iets in, en laat ik hem zoeken op het internet naar de drivers. Klik, klik klik en het werkt.
Je moet dan ook wel de wegen kennen naar de plaatsen waar je antwoorden krijgt op je problemen of waar dit gewoon al beschreven mocht staan. (vast iemand met hetzelfde probleem die je voor is gegaan.
Windows is 'klik klik en werkt' ? Als ik bijvoorbeeld bij windows mijn USB stick erin zet dan zegt ie 'bezig met installeren van opslagapparaat' en moet ik eerst wachten, bij Linux krijg ik gewoon mijn files te zien zonder gezeur :)
Ik heb hier ook klik, klik en het werkt...

Citaat van: Didius
Windows XP is hier nog nooit vastgelopen.
Ik heb linux al meer moeten rebooten aangezien ik terminalwerk verafschuw. Het is misschien zelden nodig, maar X herstarten doe ik als normale gebruiker niet via de terminal. (of via een exotische toetsencombinatie)
ROFL, het herstarten van 'X' is niet hetzelfde als de hele pc opnieuw opstarten, dit is een groot verschil.

Citaat van: Didius
Vet, na mount commando hier en mount commando daar kon ik aan de bestanden op mijn NTFS schijf, al ging aanpassen ervan niet, dan moet ik werken met een nog exotischer programma genaamd ntfs3g ofzo?
Bovendien is dit geen argument om linux te gaan gebruiken. Als ik bij windows blijf hoef ik niet eens andere bestanden te accessen.
Mount commando ? Weleens van automount gehoord ? :) Nee het is geen argument om Linux te gaan gebruiken, wel een argument om je vraag te beantwoorden wat wel op Linux kan en op Windows niet.

Citaat van: Didius
En de look van gnome suckt. Vista en Mac OS X, die zijn pas gelikt. Gnome heeft bij mij zelfs 2 balken :o Over een verspilling van plaats gesproken...
Windows Vista en Mac OS X zijn van nature gelikt.
De look van Gnome suckt misschien voor jou, maar een ander vind de look van OSX of Vista zwaar 'beroerd'. Bovendien kun je de look aanpassen , balken wegpleur...ehh weggooien., en het zo mooi of lelijk maken als jij het zelf wilt.
Bij OSX en Vista zit je min of meer een beetje aan de look vast, bij Linux dus integendeel, bovendien heeft Linux behalve Gnome ook nog E16. E17, fluxbox, KDE, XFCE en nog meer "soorten" van GUI's om uit te kiezen, allen geheel aan te passen naar wens.

Citaat van: Didius
Meer dan duizend verschillende soorten maakt het enkel verwarrend, kan men nu eens niet samenwerken aan een treffelijk systeem waar alles gewoon werkt? idem dito voor software, vaak is er ergens software die iets goed doet, en dan andere software die iets goed doet. Maar elk apart zijn ze niet goed genoeg. Moesten ze eens samenwerken zou er pas een mooi resultaat komen.
Daar heb je gelijk in, maar er zijn ook "alles out of the box werkend" linux distro's hoor, alleen niet iedereen is daar voorstander van, check de distro's maar eens in mijn signature naast Ubuntu.

Citaat van: Didius
Je zegt het zelf mooi. "In theorie". En in de praktijk werkt de helft gewoon niet.
Ik kan docs niet treffelijk openen. Ik kan niet alle videobestanden afspelen via mozilla, ik kan geen shockwave bekijken, mijn usb adsl modem werkt niet...
Dit betekent dat in theorie Linux wel mooi is, maar in praktijk kan het niets.
Dat het niets kan is wel erg overdreven weer uitgedrukt, welke videobestanden kun jij niet afspelen in Mozilla ? Je kunt namelijk in Wine gewoon IE6 draaien , dan heb je dat probleem al snel opgevangen, dus ook het shockwave probleem.
Op hoeveel distro's heb je die ADSL modem al uitgetest ? geen distro vertegenwoordigt Linux namelijk 'alleen', apparaat A doet het op wel op Ubuntu maar misschien niet op RedHat en apparaat B misschien weer andersom, bovendien  kan het bij de buurman vice versa zijn omdat hij/.zij andere hardware gebruikt =]

Citaat van: Didius
Inderdaad, vandaar linux slecht is voor de economie. Microsoft en hardware fabrikant zorgen voor een bloeiende economie.
een bloeiende economie heeft iedereen baat bij, dit is alleen maar een bloeiende bankrekening van microsoft :)
Verdeling is goed, alleenheerserschap niet, daar is Microsoft al heel lang mee bezig om de rest buitenspel te plaatsen. Dat lukt ze aardig omdat velen waaronder ook jij erintuinen. Als iedereen stug aan Linux of OSX ging, ongeacht of de fabrikant dat op elke hoek wil ondersteunen, dan moesten ze wel op den duur, als de vraag stijgt, stijgt het aanbod ;)

Citaat van: Didius
Windows XP heeft ook geen ingebakken DRM of Genuine.
Bovendien wordt dat toch direct gekraakt.(toch op zich wel een goed argument)
Het is wel te kraken, maar ik heb liever gewoon niet, het gaat om het principe dat mij beperkingen worden opgelegd of continu onvrijwillig bij MS 'op controle' moet komen op internet, vaak zelfs zonder dat ik het weet.

Citaat van: Didius
Dat doe ik nu ook, ik zie het verschil niet in van een illegale cd gebruiken of een gratis cd van linux gebruiken. Beiden brengen toch niets op voor de economie.
Maar wel voor mij, want windows xp werkt beter dan linux.
Beide hebben hun voordelen op de economie, zelfs dat illegale cd'tje van bijv XP !
Illegale software 'dogen' versterkt hun monopolistische positie, des te meer mensen hun produkt , hoe beter, voordat je het weet ben je ervan afhankelijk, het is net gratis heroine verschaffen op straat en er daarna geld voor vragen als ze verslaafd zijn.

Citaat van: Didius
Dat beryl in de kinderschoenen staat betekent dat het nog brol is, bovendien werkt al die eyecandy bij mac en windows out of the box. Dat ze het van iemand hebben overgenomen is niet erg, beryl heeft ook exposé overgenomen van mac os X
Ja het is nog in de kinderschoenen, maar hun zijn er dan ook nog maar net en dat zulen ze zelf ook niet ontkennen, net als het feit dat expose overgenomen is van OSX, Beryl komt daar gewoon voor uit, deed Microsoft dat ook maar!
En er zijn al zat Linux distributies die WEL beryl out of the box laten werken (zie weer mijn signature)

Citaat van: Didius
ik gebruik nog altijd Winamp, en dat bevalt me het beste. Bovendien is winamp ook superlicht.
Tja, smaken verschillen...

Citaat van: Didius
Ik kan alles op windows. Maar ik kan niet alles op linux. Ik weet niet van bepaalde zaken die linux heeft, en windows niet heeft. Die dan natuurlijk wel intressant zijn voor de gewone gebruiker.
Bijvoorbeeld dat als ik een schone installatie wil doen van Linux bij iemand, dan ben ik klaar wanneer mijn scherm laat zien "uw installatie is voltooid", ik hoef geen scanners, office pakketten, etc. te installeren, het zit er al meteen in. Ik kan gewoon meteen aan het werk. Dit is misschien niet bij elke distro het geval, maar dat is omdat sommige distro's daar bewust voor kiezen, daarom heb je ook zoveel verschillende distro's dus ook, ze hebben allemaal hun eigen 'visie' over hoe het zou moeten. De ene vind alles out of the box laten werken perfect, de andere vind dat opdringerig en microsoft-achtig. Zo is er voor ieder wat wils.

Citaat van: Didius
Maar dat draait trager, en niet alles werkt zo. Bovendien is het een groot geklungel met drivers.
Het is ook alleen bedoeld voor die paar dingetjes die je net nog niet los kan laten voordat je het kan missen als kiespijn.

Citaat van: Didius
Ziezo.
Beschouw dit alstublief niet als flame ofzo. Ik wil gewoon onweerlegbare argumenten krijgen.
Dat doe ik ook niet, al heb ik wel een hekel zoveel regels quoten , verdorie :(
:)

gr.
Amp

Offline Didius

  • Lid
.mov video speelt niet?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/08, 21:52:36 »
Ok bedankt.

Ik wil wel nog eens benadrukken dat dit niet mijn meningen zijn ;).

Het probleem is dat die vriend van me niet inzit met illegaal, met de gedachte achter open-source. Hij zit het allemaal nogal wat pessimistisch in vrees ik.
Ik heb me er dan ook volledig bij neergelegd dat hij bij windows blijft, al zal ik hem wel nog eens enkele andere distributies geven. Ik zal hem eens KDE laten testen, want het is de look en feel van je OS dat toch wel de meeste indruk maakt op nieuwelingen.

Waar ik echter nog niet echt een antwoord op heb gekregen is wat werkt op linux maar niet op microsoft. Een soort van killer-app voor linux. Maar dan wel voor de normale gebruiker.
amaroK is wel zo'n programma, maar dat is kde :p
Zijn er andere?

Offline AmpLiF1eR

  • Lid
.mov video speelt niet?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/08, 22:00:09 »
Citaat van: Didius
Ok bedankt.

Ik wil wel nog eens benadrukken dat dit niet mijn meningen zijn ;).

Het probleem is dat die vriend van me niet inzit met illegaal, met de gedachte achter open-source. Hij zit het allemaal nogal wat pessimistisch in vrees ik.
Ik heb me er dan ook volledig bij neergelegd dat hij bij windows blijft, al zal ik hem wel nog eens enkele andere distributies geven. Ik zal hem eens KDE laten testen, want het is de look en feel van je OS dat toch wel de meeste indruk maakt op nieuwelingen.

Waar ik echter nog niet echt een antwoord op heb gekregen is wat werkt op linux maar niet op microsoft. Een soort van killer-app voor linux. Maar dan wel voor de normale gebruiker.
amaroK is wel zo'n programma, maar dat is kde :p
Zijn er andere?
kijk eens naar 'Listen', maar dan nog kan 'hij' winamp 'the bomb' vinden, daar doe je gewoon niks aan.
Ik weet eerlijk gezegd niet zozeer een killer-app, ik vind Linux gewoon een strak stukje killer-app op zich, maar sommige mensen zijn gewoon niet overtuigbaar, daar doe je niks aan :)

Bovendien zijn xmms en audacious vrijwel gelijk aan winamp en de visualisatie-plugins van winamp werken ook hierop.
Winamp zelf draait ook op Wine, alleen dan wel in classic-mode.

gr.
Amp

Offline Dave

  • Lid
.mov video speelt niet?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/09, 09:43:14 »
Citaat
ondertussen is windows nog steeds bij NTFS blijven hangen.
en waar heeft microsoft dát nu weer vandaan he :-))
net als fat en dos enz.
enige wat ze goed kunnen is bundelen.

Offline RoG

  • Lid
    • http://www.mrlinoleumlicker.be
.mov video speelt niet?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/09, 11:39:50 »
Aan deze hele OS discussie heeft de doorsnee pc gebruiker geen boodschap.
Jan met de pet  koopt een pc en geen OS. Punt.

Helaas is het nu eenmaal zo dat wanneer men om een pc gaat er standaard MS Windows is geïnstalleerd, en voor de meeste gebruikers is een pc per definitie gelijk aan Ms Windows of omgekeerd.
Zoals de blauwe E gewoon internet is en men vaak zelfs niet eens weet wat een webbrowser is.

Het zou een goede zaak zijn om niet enkel gratis Ubuntu cédétjes te verspreiden maar ook wat meer energie en tijd te stoppen in kant en klare pc's met een pré geïnstalleerd Linux/Ubuntu os.

Voila, uit de doos halen en internetten mijneer ;)

-------------------------------------------------------------------

In Vlaanderen loopt er een actie, tot april 2007, met de naam "internet voor iedereen" www.internetvooriedereen.be

Ik loop al eventjes te denken over een projectje dat ik hier lokaal wil starten, waar iemand een goede pc kan aanschaffen aan een zeer lage prijs. "Een pc voor iedereen!" ;)
Een pc met een gratis OS en gratis software.
Of zijn er al dergelijke initiatieven die mij niet bekend zijn?

Grtz,

Een doorsnee gebruiker ;)

Edit: Typo
"You have no idea how much it costs to look this cheap."