Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Server alsnog configureren voor het verzenden van mail  (gelezen 603 keer)

Server alsnog configureren voor het verzenden van mail
« Gepost op: 2012/01/10, 16:23:03 »
Hallo,

Heb sinds een paar dagen mijn eigen Ubuntu server geïnstalleerd. Voornamelijk om mee te experimenteren en om te gebruiken als webserver. Nu ben ik alleen tegen een probleempje aangelopen. Ik wil voordat ik de server ga gebruiken eerst Logwatch installeren en mijn beveiliging goed op orde hebben.

Logwatch verstuurt per email dagelijk rapporten, maar ik heb bij installatie van de server alleen gekozen voor LAMP en SSH. Nu is mijn vraag, kan ik alsnog zorgen dat de mail mogelijkheden worden geconfigureerd of wordt dit lastig?

Sowieso vind ik dit wat vreemd. Kan een server verschillende services draaien? Dus zowel tegelijk een webserver als mailserver als ssh-server (bestaat dat?) zijn? Tot voor kort ging ik er eigenlijk altijd van uit dat een server altijd maar één taak heeft, of is dit alleen in grote configuraties (bedrijven) zo?

Anyway, ik had zelf al wat documentatie gevonden over het opzetten van een mailserver https://help.ubuntu.com/community/MailServer, maar ik weet dus niet wat het beste is. Moet ik gewoon een Mail Transfer Agent, Filter en Delivery Agent installeren en dan ben ik klaar?

Als mensen hier meer over weten dan hoor ik het graag!