Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: is Xubuntu 18.04 wel of niet beschikbaar  (gelezen 1255 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
is Xubuntu 18.04 wel of niet beschikbaar
« Gepost op: 2018/03/29, 14:17:38 »
hoi,

Volgens de officiƫle kanalen wordt 18.04 eind april uitgegeven, maar als ik hier kijk is het al beschikbaar: https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Hoe zit het nu precies?
« Laatst bewerkt op: 2018/03/29, 14:26:14 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: is Xubuntu 18.04 wel of niet beschikbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/29, 15:07:39 »
Dat zijn de "daily builds", nog niet geschikt als productiemachine. Daarvoor minstens wachten op de Release Candidates als je ongeduldig bent, en op de officiƫle uitgave als je zekerder wil spelen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: is Xubuntu 18.04 wel of niet beschikbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/29, 15:28:23 »
Dat zijn de "daily builds", nog niet geschikt als productiemachine.
Aanvulling:
Deze gebruik ik al vanaf november, maar het is niet de vraag of het crashed, maar wanneer het crashed :lol:
Het is nog geen beta, je loopt dus grote risico's met deze versie............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: is Xubuntu 18.04 wel of niet beschikbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/30, 21:52:13 »
dank voor de reacties, de publicatie op computertips is dus een beetje voorbarig.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: is Xubuntu 18.04 wel of niet beschikbaar
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/30, 22:03:24 »
dank voor de reacties, de publicatie op computertips is dus een beetje voorbarig.
Nee hoor. Ik beweer toch niet dat 18.04 al in zijn definitieve versie is uitgegeven?   :)

De boel is gewoon al voorbereid. Want ik ga ervan uit, dat er tussen nu en 26 april maar heel weinig mensen zullen zijn die nog Xubuntu 16.04 gaan installeren.

Dat gezegd hebbende: op mijn proefbak draait Bionic nu al erg stabiel. Zowel Xubuntu, Lubuntu als Ubuntu. En ik heb ze alledrie al flink op hun donder gegeven en op de kop gezet....
« Laatst bewerkt op: 2018/03/30, 22:13:07 door Pjotr »

Re: is Xubuntu 18.04 wel of niet beschikbaar
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/30, 22:04:48 »
Voor de duidelijkheid, die versienummers van Ubuntu (en Xubuntu en de andere), betekenen:

18.04 is de versie die medio april 2018 wordt uitgegeven:
20.10 is de versie die medio oktober 2020 beschikbaar komt.
17.10: de versie die in oktober 2017 verscheen.
Etc.

April/oktober: doorgaans is het de derde week van de maand waarin dat gebeurt, ergens rondom de 20ste.

De Ubuntu's en afgeleiden hebben twee keer per jaar een update, in april en oktober.

Elke twee jaar verschijnt er een langetermijnsupportversie (LTS): 16.04, 18.04, 20.04, etc.
De tussenversies (16.10, 17.04, 17.10) worden korter ondersteund, negen maanden uit m'n hoofd, maar bevatten wel nieuwere software.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: is Xubuntu 18.04 wel of niet beschikbaar
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/30, 22:07:46 »
@Pjotr:
Ik ben ook heel blij dat je de 18.04 pagina al netjes hebt voorbereid en ik ga er zeker gebruik van maken!
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: is Xubuntu 18.04 wel of niet beschikbaar
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/31, 09:23:45 »
De boel is gewoon al voorbereid. Want ik ga ervan uit, dat er tussen nu en 26 april maar heel weinig mensen zullen zijn die nog Xubuntu 16.04 gaan installeren.
Ik moet zeggen dat het mij hier ook wel verwonderde dat je hier al een actieve link naar een beta versie (een daily dan nog wel  :o ) meegeeft, terwijl de site de indruk geeft dat het om een stabiele versie gaat. Werk spaart dit niet, want je zal die link toch nog  moeten bijwerken voor de definitieve versie.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/31, 09:27:23 door vanadium »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: is Xubuntu 18.04 wel of niet beschikbaar
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/31, 10:46:06 »
De boel is gewoon al voorbereid. Want ik ga ervan uit, dat er tussen nu en 26 april maar heel weinig mensen zullen zijn die nog Xubuntu 16.04 gaan installeren.
Ik moet zeggen dat het mij hier ook wel verwonderde dat je hier al een actieve link naar een beta versie (een daily dan nog wel  :o ) meegeeft, terwijl de site de indruk geeft dat het om een stabiele versie gaat. Werk spaart dit niet, want je zal die link toch nog  moeten bijwerken voor de definitieve versie.
Daar zit wat in... Ik zal er eens naar kijken.  :)

--Toevoeging: ik heb de teksten inmiddels aangepast:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu
en
https://sites.google.com/site/computertip/lubuntu
« Laatst bewerkt op: 2018/03/31, 10:58:43 door Pjotr »

Offline HWE64

  • Lid
Re: is Xubuntu 18.04 wel of niet beschikbaar
« Reactie #9 Gepost op: 2018/03/31, 12:26:29 »
De boel is gewoon al voorbereid. Want ik ga ervan uit, dat er tussen nu en 26 april maar heel weinig mensen zullen zijn die nog Xubuntu 16.04 gaan installeren.
Ik moet zeggen dat het mij hier ook wel verwonderde dat je hier al een actieve link naar een beta versie (een daily dan nog wel  :o ) meegeeft, terwijl de site de indruk geeft dat het om een stabiele versie gaat. Werk spaart dit niet, want je zal die link toch nog  moeten bijwerken voor de definitieve versie.
Daar zit wat in... Ik zal er eens naar kijken.  :)

--Toevoeging: ik heb de teksten inmiddels aangepast:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu
en
https://sites.google.com/site/computertip/lubuntu
Nou nou, de leden en bezoekers op dit forum worden weer perfect bedient. Waar kom je dat tegenwoordig nog tegen :).
Dat mag ook wel eens een keer gezegd worden :D.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: is Xubuntu 18.04 wel of niet beschikbaar
« Reactie #10 Gepost op: 2018/03/31, 15:11:53 »
Nou nou, de leden en bezoekers op dit forum worden weer perfect bedient. Waar kom je dat tegenwoordig nog tegen :).
Dat mag ook wel eens een keer gezegd worden :D.
Beaam ik graag! Weergaloze site, niet alleen voor absolute beginners, maar ook voor gevorderden, en daarbovenop nog eens enthousiasmerend, en aangenaam en leuk om te lezen! Als ik eens een detail zie wat volgens mij niet klopt, dan meld ik dat ook graag. De verwarring die bestond omtrent xubuntu 18.04 is nu alvast uitgeklaard.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: is Xubuntu 18.04 wel of niet beschikbaar
« Reactie #11 Gepost op: 2018/03/31, 15:48:01 »
Toch nog een vraagje:
Stel dat ik de huidige "daily" 18.04 installeer, krijg ik dan automatisch de updates mee tot de officiele of moet ik na 26 april toch nog een keer de definitieve versie installeren?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.