Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestandsbeheer  (gelezen 2594 keer)

kit90

  • Gast
Bestandsbeheer
« Gepost op: 2008/04/27, 08:55:10 »
Een korte simpele vraag. Als je Ubuntu naast windows hebt geinstalleerd kun je dan vanuit ubuntu ook bij je windowspartitie komen? Want als je Ubuntu van CD opstart dan kan het wel maar na installatie kun je er niet meer zomaar bij.

Offline lizardman

  • Lid
Bestandsbeheer
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/27, 09:37:06 »
Het korte antwoord: Ja.
Via Locaties->Computer kun je de windows partitie(s) met een dubbel-klik mounten.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Pfoeh

  • Lid
Bestandsbeheer
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/27, 10:06:22 »
Ik heb op mijn beide dual boot pc's zelfs icoontjes op mijn desktop staan. Deze stellen de "niet Linux"  partities voor.
Dubbelclicken en je kunt gewoon de windows partities benaderen en er bestanden naar Ubuntu kopieren of (afhankelijk van de extensie) openen.
Deze icoontjes verschenen overigens vanzelf op mijn desktop. Zal tijdens installatie waarschijnlijk wel om gevraagd zijn, maar kan me dit niet herinneren.

Gr.
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

kit90

  • Gast
Bestandsbeheer
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/27, 11:01:20 »
Als ik naar locaties -> computer ga dan zie ik mijn DVD-drive en mijn HD. Als ik dan mijn hd aanklik zie ik alleen maar de Linux drive. Ik heb nog even rondgechecked maar ik kan mijn windowspartitie niet vinden. Tijdens installatie zijn er geen vragen gesteld over de windowspartitie.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Bestandsbeheer
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/27, 11:03:47 »
En bij: Locaties - Computer - Bestandssysteem - media ?

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
ยท Mijn persoonlijke Linux blog

kit90

  • Gast
Bestandsbeheer
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/27, 11:36:20 »
Onder media staat cdrom en cdrom0. Deze mappen zijn beide leeg.
Nu moet ik wel zeggen dat ik ubuntu vanuit windows heb geinstalleerd en van hieruit weer kan deinstalleren ik weet niet of dit invloed heeft op deze functie omdat ubuntu gebruik maakt van een virtuele partitie.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Bestandsbeheer
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/27, 11:39:37 »
Citaat van: kit90
Onder media staat cdrom en cdrom0. Deze mappen zijn beide leeg.
Nu moet ik wel zeggen dat ik ubuntu vanuit windows heb geinstalleerd en van hieruit weer kan deinstalleren ik weet niet of dit invloed heeft op deze functie omdat ubuntu gebruik maakt van een virtuele partitie.
Zou kunnen. Ik vind het geen ideale installatiemethode, ook al hierom:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/240939#p240939

kit90

  • Gast
Bestandsbeheer
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/27, 11:53:39 »
Hmmm, idd. Maar ik ben helaas nogal een World Of Warcraft addict wat mij helaas aan windows verbind.

Offline lizardman

  • Lid
Bestandsbeheer
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/27, 12:02:14 »
Waarom kies je niet gewoon voor een dualboot??
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

kit90

  • Gast
Bestandsbeheer
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/27, 12:04:06 »
Ik denk idd. Dat ik maar voor dualboot moet gaan. Mijn partitie met partition magic in twee delen en dan Ubuntu op een aparte partitie. Kan ik dan na de tweedeling Ubuntu zo op de 2e partitie zetten zodat er automatisch een dualboot ontstaat? Ik heb eigenlijk geen ervaring met het opzetten van dualboot systemen.

Schuitema

  • Gast
Bestandsbeheer
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/27, 12:19:27 »
Windows staat bij mij op de C en Ubuntu op een tweede, door Windows niet te benaderen.
Nu kan ik eindelijk met Hardy zo maar documenten en foto's naar de Ubuntu-schijf kopieren! Ben daar heel blij mee!
Moet nu nog wel experimenteren met mijn video in de Ubuntu omgeving. Heb dat nog steeds niet gedaan.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Bestandsbeheer
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/27, 13:38:45 »
Makkelijke handleiding voor tweevoudig opstartbaar:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Partition Magic niet gebruiken. Rotzooi. Valse foutmeldingen en dan "repareert" (= verziekt) hij je Linux.

kit90

  • Gast
Bestandsbeheer
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/27, 19:33:37 »
Gelukt! Heb gewoon installatie cd van ubuntu gebruikt met de interne schijfdeler. Het loopt als een zonnetje en ik kan bij mijn windowspartitie komen! Super!