Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HDMI audio + video  (gelezen 1395 keer)

Hendrikdegraaf

  • Gast
HDMI audio + video
« Gepost op: 2008/05/29, 08:17:20 »
Hallo,

Ik heb een 128 MB NVIDIA GeForce 8400M GS grafische kaart en een HDMI uitgang. Ik zou graag beeld en geluid weergeven op mijn LG LCD tv via de HDMI poort, maar heb geen idee hoe ik zoiets moet doen.

Ik heb het programmatje NVIDIA X server setting al geïnstalleerd, maar hiermee lukt het niet helemaal..... Ik heb onder de tab X server display configuration gekeken en daar wordt wel een extra scherm herkent, namelijk LG 32LC25R-ZJ. Dat is dus inderdaad m'n tv.... Ik heb 'm ingeschakeld en de configuratie op Twin View gezet.

Het apparaat wordt nu DFP-1 genoemd, maar als ik daar op klik (er is nu een tab met die naam), dan herkent ie de native resolties niet. Als ik de resolutie in de voorgaande tab handmatig probeer in te stellen lukt het niet echt: 1280X720 geeft het beste resultaat, maar er valt toch een paar cm links en rechts weg. De andere resoluties geven slechts een deel van m'n scherm weer.

Weet iemand hoe ik een nette weergave kan krijgen?

Met geluid via HDMI ben ik nog niet eens begonnen, maar tips daarover zijn ook welkom.

Alvast bedankt.

HDMI audio + video
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/29, 11:51:10 »
Omdat je het aansluit op een TV moet je niet alleen de resolutie in de gaten houden, maar ook de frequentie.
Ik zou daar nu dus eerst eens mee spelen (veranderen) totdat je het gewenste resultaat bereikt.

Geluid via HDMI is voor zover ik weet in Linux nog niet mogelijk, hiervoor moet je de aparte audio uitgang van je pc voor pakken.

Er word wel hard aan gewerkt om de juiste drivers hiervoor te maken...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Hendrikdegraaf

  • Gast
HDMI audio + video
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/29, 13:23:42 »
Ik had de keuze tussen 50 en 60 hertz, beide al geprobeerd maar het hielp niet. Ik vraag me af of het mogelijk is bijv in het .conf bestand handmatig een resolutie in te voeren. Ik denk dat 1200X800 namelijk goed is, maar die staat niet in het keuzemenu.

Geluid doe ik voorlopig wel via de computerspeaker. Ik hoop date ze er snel iets op vinden.

HDMI audio + video
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/29, 14:24:11 »
Grootste voordeel - eigenschap van Linux is dat alles tekst bestanden zijn.

Dit houd in dat je dus ook alles naar wens kan veranderen of aanpassen.
Voordeel van open source software.

Je hoeft dus alleen maar uit te vogelen in welke .conf  de resolutie staat en dan gewoon handmatig aanpassen.

Sterker nog indien je niet meer wenst dat Ubuntu voor jouw gaat denken, kan je zelfs forceren dat hij een resolutie gebruikt door alle resoluties weg te halen die je niet wenst.

Kompleet verwijderen kan, mja dan moet je weer onthouden hoe het vroeguhr was, als je het ooit weer wenst te veranderen.
Dus verstandiger is alles blokkeren met een # (hekje) aan het begin van de regel.

Later kan je dan weer door het # weg te halen die regel gebruiken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Hendrikdegraaf

  • Gast
HDMI audio + video
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/31, 18:27:29 »
Ik had eindelijk eens tijd om dit alles te proberen. Ik had verwacht dat ik het /etc/X11/xorg.conf bestand moest hebben. Ik zie hier niks staan over verschillende de verschillende resoluties. Welk bestand zou ik dan moeten hebben?