Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen Bootmanager  (gelezen 5305 keer)

erik070

  • Gast
Geen Bootmanager
« Gepost op: 2007/02/20, 15:26:26 »
Ik heb zojuist Ubuntu naast WinXp geinstalleerd. (newbie op Linux/Ubuntu gebied)

Setup:
HD1:
partitie1 (25GB): ntfs (winxp op geinstalleerd)
partitie2 (20GB): ext3 (zou Ubuntu op moeten staan)
partitie3 (1GB): swap
en nog wat ongepartitioneerde ruimte, wordt later FAT32 partitie voor data.

Gekke is dat na installatie alles in orde lijkt te zijn (gewoon via live CD geinstalleerd), setup zegt dat er herstart moet worden gedaan om de geinstalleerde Ubuntu te starten (leek me ook logisch). Alleen als ik herstart start Winxp automatisch (geen bootmenu).

Na wat gelezen te hebben kom ik erachter dat "Grub" als bootmanager geinstalleerd zou moeten zijn. De naam "Grub" was ik ook tijdens installatie tegengekomen, er werd toen vermeld dat deze op HD(0) werd geplaatst, HD(0) zei me niets  dus dat heb ik ook niet veranderd.

Weet iemand wat hier fout gaat?

update:
Net even supergrub geprobeerd, geselecteerd dat ie de Ubuntu partitie moet starten (hij herkende hem dus wel), maar dan reboot me pc en start supergrub weer op :(.

Offline nor

  • Lid
Geen Bootmanager
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/20, 16:30:20 »
Hoe heb je hem geinstalleerd? 1e winxp, dan ubuntu? Zo nee, dan krijg je de bootmenu niet te zien. Ik weet niet hoe je het kan herstellen.

erik070

  • Gast
Geen Bootmanager
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/20, 16:36:47 »
Yep, XP stond er al op. Die partitie opgedeelt en daarop Ubuntu gezet.
Vond het ook vreemd, want ik had ook gelezen dat de bootmanager vanzelf geinstalleerd werd.

Nu 2 keer geprobeerd te installeren zonder succes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Geen Bootmanager
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/20, 16:44:30 »
Schroef de PC eens open en zorg ervoor, dat de situatie aldus is:
- IDE kabel van harde schijf in gleuf IDE-0 op het moederbord;
- harde schijf op master gezet met jumpertje op achterkant harde schijf;
- eventuele CD-speler op dezelfde IDE-kabel, als slave gezet met jumpertje op achterkant van CD-speler.

Heb je nog een IDE kabel over? Schep dan de ideale situatie: harde schijf en CD-speler elk een eigen IDE-kabel, allebei als master, harde schijf in IDE-0 en CD-speler in IDE-1.

Nieuwe BIOS herkenning laten uitvoeren en nieuwe situatie in BIOS opslaan.

Daarna opnieuw Windows starten (voor herkenning nieuwe situatie) en daarna Ubuntu opnieuw installeren.

Helpt dit?

erik070

  • Gast
Geen Bootmanager
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/20, 16:55:14 »
Ik heb geen IDE kabels maar alleen SATA. HD waar winXP en Ubuntu op staat is aangesloten op de eerste SATA-poort.

Geloof dat SATA geen jumpers heeft voor master of slave.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Geen Bootmanager
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/20, 16:57:42 »
Helaas heb ik weinig ervaring met SATA. Kun je eens kijken, met behulp van de Ubuntu LiveCD, wat *op de geïnstalleerde Ubuntu* de inhoud is van /boot/grub/menu.lst ?

erik070

  • Gast
Geen Bootmanager
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/20, 17:13:08 »
Heb net even gekeken. Boot folder is vrij leeg. Staan 5 bestandjes in, ik heb het idee dat dit niet klopt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Geen Bootmanager
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/20, 17:20:57 »
Het gaat dus om het tekstbestand menu.lst, dat zit in subfolder grub van hoofdfolder boot.
/boot/grub/menu.lst  

Het staat op de partitie waarop je Ubuntu hebt geïnstalleerd (sda2 of zo, dus dan wordt het sda2/boot/grub/menu.lst

erik070

  • Gast
Geen Bootmanager
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/20, 17:34:45 »
Zit nu in Ubuntu met Live CD. Kan sda2 nergens vinden net als /boot/grub/menu.lst.
Moet er wel bijzeggen, ben echt nieuw met linux (maar dan ook echt nieuw). Het systeem dat wordt gebruikt voor het weergeven van je harddisks heb ik nog niet helemaal door.

Ik druk op "places" bovenin de desktop en ik kies "computer". Vervolgens zie ik in het hoofvenster een 2 tal dvd drives (dat klopt), floppydrive, usb cardreader en "filesystem" . Ik klik vervolgens op filesystem en dan zie ik in het hoofdvenster allemaal mapjes/folders staan met onder andere de map "boot". In die map "boot" kan ik geen andere mappen/folders vinden. Zit ik hier op de juiste plek?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Geen Bootmanager
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/20, 18:20:58 »
Linux maakt overal mapjes van, dat is even wennen. Kijk even in bestandssysteem, in /media

Geen Bootmanager
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/20, 18:28:48 »
alles is te bereiken via / (root), zoals bv /boot, de bestanden die je nodig hebt om te booten (oa van grub), /dev (alle media-apparaten die aangesloten zijn) en /media (de toegang naar je schijven)

al valt het mij op dat bij mij mijn live cd enkel mijn externe schijf ziet...

erik070

  • Gast
Geen Bootmanager
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/20, 19:54:15 »
Kan het liggen aan het feit dat aan het einde van de instellingen (vooraf gaand aan de werkelijke installatie) er wordt aangegeven dat Grub in (HD0) wordt geinstalleerd? Wat is (HD0)?

Geen enkele partitie van mij wordt zo genoemd in Gparted, benamingen zijn (sda1) (sdb1) (sdc1) (sdc2) ect.

Op partitie (sdc5) staat Ubuntu.
Heb al geprobeerd om (sdc5) aan te geven i.p.v. (HD0) maar dat gaf een fatale error en toen werd de installatie beëindigt. (SCSI3) gaf hetzelfde resultaat (poort waarop partitie zit).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Geen Bootmanager
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/20, 19:56:26 »
Let even op: in Grub moet je soms beide vermelden. Voorbeeld:

title PCLinuxOS
root (hd0,4)
kernel /boot/vmlinuz root=/dev/sda5 vga=0x317
initrd /boot/initrd.img


De root heeft hier dus een hd aanduiding, maar de kernel wordt gevonden op sda5
hd en sd door elkaar!

erik070

  • Gast
Geen Bootmanager
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/20, 20:18:14 »
dus wat zou ik kunnen neerzetten bij de melding (HD0)?

(HD0,sdc5)?

Offline Mario

  • Lid
Geen Bootmanager
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/20, 23:35:42 »
heb dual boot XP en Ubuntu op SATA-schijf
heb bij installatie  grub wel sda0,0 ingevuld inplaats van hd0,0
heb wel 1probleempje dat nog niet volledig opgelost is
krijg bij opstarten het grub menu maar moet met een gewoon(PS2) toetsenbord mijn keuze maken
lukt niet met mijn USB-toetsenbord
na opstart werkt ie dan wel, nog geen verklaring voor gevonden
moet zeggen werk al een jaartje met Ubuntu op mijn ouwe PC(dapper drake ) en heb ervaren dat het een heel stabiel
systeem is .
Bij de nieuwe edgy op geplaatst maar 1 grote fout gemaakt Automatix gebruikt op aanraden van iemand
opnieuw geinstalleerd werkt nu als een treintje uitgezonderd van bovenstaand feit en dat bij het surfen met mozilla mijn syteem af en toe "vervriest"
veel succes met je verkenning
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

Offline Tico

  • Lid
Geen Bootmanager
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/21, 09:22:28 »
Als je vanaf de livecd je harddisk wilt bekijken moet je hem eerst mounten, anders zie je alleen de inhoud van de CD.
ik heb in deze topic uiteengedaan hoe je dat doet, toen ik zelf een grub probleempje had met mijn sata-schijf.

erik070

  • Gast
Geen Bootmanager
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/21, 15:52:08 »
Thanx Tico voor de tip. Maar vanaf fdisk /l (is toch de L van Leo, niet de I van Isaac) lukt die beschrijving niet meer. fdisk /l is een unkown command volgens Ubuntu. Dus ik kon helaas niet checken of het mounten gelukt was.

gksudo nautilus was me iets te veel van het goeie. Hoe "surf" ik daarmee naar een directory? Heb een minuut of 10 gezocht maar ik kwam voornamelijk dingen tegen die maar niet heb uitgevoerd (nieuwe partities maken e.d.)


Ik dacht deze keer slim te zijn, een "screenshot" met me telefoongemaakt, let niet op de kwaliteit.
In de screen zie je het laatste scherm voordat de daadwerkelijk installatie start, volgens mij gaat het hier namelijk fout met Grub. Met rood omcirkeld staat "Grub zal naar (HD0) geinstalleerd worden". De grote vraag is wat zou daar moeten staan als dit partitie sdc5 moet zijn? Ik heb al vanmorgen HD3,5 geprobeerd (scsi poort 3(is volgens ubuntu zo volgens bios is het #1), partitie 5) maar dat gaf weer een error.

Screentje:


(rood omcirkelt staat "Grub zal naar (hd0) geinstallerd worden")

Er zal toch een logische verklaring moeten zijn voor het mislukken? Of misschien een manier voor leken om het te fixen. No offence Tico maar met die instructies heb ik geen idee wat ik aan het doen ben.

Offline nor

  • Lid
Geen Bootmanager
« Reactie #17 Gepost op: 2007/02/21, 16:08:11 »
Probeer eens met dat commando.
sudo fdisk -lfdisk /l is inderdaad onbekend voor Ubuntu.

Tips: fdisk -?, dan krijg je een lijstje te zien wat het allemaal mogelijkheid is.

erik070

  • Gast
Geen Bootmanager
« Reactie #18 Gepost op: 2007/02/21, 16:37:46 »
Heb net fdisk -l gedaan. dan gebeurt er niets.

Fdisk -? gaf inderdaad een lijst met mogelijkheden waarvan ik als leek niet weet wat ik ermee kan.

fdisk -l moest als volgt worden uitgevoerd: fdisk -l [-b SSZ] [-u] DISK. Ik heb dan werkelijk geen idee wat ze willen dat ik intype.


Is het echt zo moeilijk om Ubuntu te installeren? Ik dacht dat dit gebruikersvriendelijker was dan WinXP.
Uiteraard wil ik hier niemand mee aanvallen, anders probeerde ik Ubuntu niet. Maar op dit moment kan ik mijn vrienden (die mij om 1 of andere rede als computer genie zien, ben ik niet maar in hun ogen wel) niet aanraden om Ubuntu te gebruiken gezien de kennis die nodig is om te installeren.
Of zie ik dit verkeerd en heb alleen IK met deze hassle te maken?

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Geen Bootmanager
« Reactie #19 Gepost op: 2007/02/21, 17:59:55 »
Heb je de command van Nor gekopieerd en geplakt om typfouten te voorkomen, moet echt werken.

Offline nor

  • Lid
Geen Bootmanager
« Reactie #20 Gepost op: 2007/02/21, 19:13:19 »
Als je alleen fdisk -l intypen, dan gebeurt er  inderdaad niks.

Je moet ook sudo intypen, dus sudo fdisk -l.

Toen ik Ubuntu voor 1e keer installeerde, lukte het me ook niet. Waarschijnlijk omdat de harde schijfje niet succesvol als EXT3 geformateerd is. Dat probleem kon ik oplossen door HD te formateren met Gparted ( Gebruik ff zoekmachine van dit forum ) De gevolg is dat HD niet meer corrupt is, dan lukte het me wel om Ubuntu te installeren. Misscchien helpt het ook bij je. Het heeft me ook veel moeite gekost, maar nu ben ik zeer trots op mijn Ubuntu :P Dus even doorzetten.

Laat ons weten of het je geluk is!?

erik070

  • Gast
Geen Bootmanager
« Reactie #21 Gepost op: 2007/02/21, 19:34:57 »
Nog niet gelukt. sudo fdisk -l wil inderdaad werken. sdc5 zou de schijf moeten zijn.

via de volgende commando's geprobeerd de drive te mounten:
sudo mkdir /dev/hdd
en daarna sudo mount /dev/sdc5 /dev/hdd

Vervolgens commando gksudo nautilus waarna een venster opent.
In dit venster /boot/grub/ ingevuld om vervolgens menu.lst te vinden maar die locatie kent hij niet.

Volgens mij heb ik nu alle stappen doorgelopen die er zijn, maar zonder succes. Ik heb ook geen idee wat ik met menu.lst kan doen als dat bestand uberhaupt op een partitie staat.

Drive inmiddels al 10 keer als EXT3 geformateerd (met Gparted via een aparte cd van gparted) en opnieuw Ubuntu geinstalleerd.

Ik ben er nog steeds van overtuigt dat het probleem ligt bij de vraag die aan het einde van het instellen van de installtie wordt gevraagd over Grub in mijn screenshot enkele posts eerder. Maar welke locatie daar moet staan is mij een raadsel. Vreemd dat er zoveel verschillende aanduidingen zijn voor 1 enkele partitie.

Offline nor

  • Lid
Geen Bootmanager
« Reactie #22 Gepost op: 2007/02/21, 19:42:32 »
Typ:
ls -R /bootKopieer dit stuk en post op dit forum. Dan kunnen wij zien of het menu.lst bevat.

Offline nor

  • Lid
Geen Bootmanager
« Reactie #23 Gepost op: 2007/02/21, 19:49:41 »
Post ook even van sudo fdisk -l, dan is het misschien stuk duidelijker :)

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Geen Bootmanager
« Reactie #24 Gepost op: 2007/02/21, 20:16:54 »
Citaat van: erik070
via de volgende commando's geprobeerd de drive te mounten:
sudo mkdir /dev/hdd
en daarna sudo mount /dev/sdc5 /dev/hdd
Probeer eens deze commands:
sudo mkdir /media/sdc5
sudo mount /dev/sdc5 /media/sdc5