Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nederlandse Overheid en Microsoft  (gelezen 3800 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Nederlandse Overheid en Microsoft
« Gepost op: 2018/11/13, 09:17:46 »
Op deze pagina van de RijksOverheid staan een aantal bezwaren tegen MS-Office, in 3 PDF documenten.
In de inleiding staat:
Citaat
Stand van zaken onderhandelingen Rijk en Microsoft met betrekking tot AVG compliance.

Een aantal grote ICT-leveranciers (zoals Microsoft, Oracle en SAP) heeft binnen de Rijksoverheid één
aanspreekpunt. Het aanspreekpunt voor Microsoft is Strategisch Leveranciers Management
Microsoft Rijk (SLM Microsoft), gevestigd binnen het ministerie van Justitie en Veiligheid en dit
wordt uitgevoerd door de plaatsvervangend secretaris-generaal Ronald Barendse.
SLM Microsoft heeft conform de AVG een Data Protection Impact Assessment (DPIA) laten uitvoeren
op de producten en diensten van Microsoft. Er is met dit eigen onderzoek van het ministerie van
Justitie en Veiligheid vastgesteld dat er via de producten ‘Windows 10 Enterprise’ en ‘Microsoft
Office’ informatie van en over de gebruiker verzameld en opgeslagen wordt in een database in de VS
op een manier die hoge risico’s meebrengt voor de privacy van de gebruiker.
SLM Microsoft is op basis van deze bevindingen met Microsoft in gesprek gegaan en heeft op 26
oktober overeenstemming bereikt over een verbeterplan van Microsoft. Microsoft verplicht zich in
dit plan om haar producten dusdanig te wijzigen dat het gebruik daarvan voor de Nederlandse
overheid binnen de context van de AVG en ander vingerende wet en regelgeving mogelijk
is. Microsoft committeert zich deze wijzingen in april 2019 ter verificatie aan te bieden. SLM
Microsoft zal de nieuwe versies van de producten dan opnieuw beoordelen. In de tussentijd zullen
onderdelen van het Rijk aanvullende maatregelen moeten nemen om de datastromen naar
Microsoft zo veel mogelijk te stremmen. Hiermee kan het gebruik van Microsoft diensten AVG
compliant ingericht worden.
Er is met Microsoft afgesproken dat er regelmatig gerapporteerd wordt over de voortgang en indien
deze onvoldoende is, of als het duidelijk is dat de geboden verbeteringen toch onvoldoende zijn, zal
SLM Microsoft haar positie opnieuw wegen en is ook de gang naar de Autoriteit Persoonsgegevens
met een verzoek voor een voorafgaande raadpleging en een handhaving een mogelijkheid.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nederlandse Overheid en Microsoft
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/13, 10:14:33 »
Er is met dit eigen onderzoek van het ministerie van Justitie en Veiligheid vastgesteld dat er via de producten ‘Windows 10 Enterprise’ en ‘Microsoft Office’ informatie van en over de gebruiker verzameld en opgeslagen wordt in een database in de VS op een manier die hoge risico’s meebrengt voor de privacy van de gebruiker. (.....)

Microsoft is op basis van deze bevindingen met Microsoft in gesprek gegaan en heeft op 26 oktober overeenstemming bereikt over een verbeterplan van Microsoft. Microsoft verplicht zich in dit plan om haar producten dusdanig te wijzigen dat het gebruik daarvan voor de Nederlandse overheid binnen de context van de AVG en ander vingerende wet en regelgeving mogelijk is.

Ze laten het dus alleen aanpassen voor de Nederlandse overheid. Niet voor de Nederlandse burgers. Bah.  >:(

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nederlandse Overheid en Microsoft
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/13, 10:26:36 »
Ze laten het dus alleen aanpassen voor de Nederlandse overheid. Niet voor de Nederlandse burgers. Bah.  >:(
Dat denk ik niet, ze gaan toch niet 2 versies maken en ondersteunen?
Ook de ondersteuning van ODF is (mede) door druk vanuit de EU (m.n. België en Nederland) tot stand gekomen.
Als leverancier van software moeten ze zich houden aan de (lokale) wetgeving, die ook voor verenigingen e.d. van toepassing is.

Gewoon afwachten en ondertussen de druk opbouwen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Nederlandse Overheid en Microsoft
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/13, 12:01:45 »
Ze laten het dus alleen aanpassen voor de Nederlandse overheid. Niet voor de Nederlandse burgers. Bah.  >:(
Dat denk ik niet, ze gaan toch niet 2 versies maken en ondersteunen?
Dat denk ik wel.
Ze geven de data cash cow niet zo maar op; dat is een wezenlijk onderdeel vh huidige verdienmodel.
En voor Win XP hebben ze ook (dure) kontrakten met overheden om die nog te ondersteunen. Aparte 'updates' voor bepaalde licenties lijkt mij technisch niet zo'n probleem.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nederlandse Overheid en Microsoft
« Reactie #4 Gepost op: 2018/11/13, 12:43:28 »
Aanvulling:
Zie ook:
 Security.nl
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Nederlandse Overheid en Microsoft
« Reactie #5 Gepost op: 2018/11/13, 13:01:16 »
Gewoon afwachten en ondertussen de druk opbouwen :lol:
Overstappen naar Linux en andere opensource software  zou een beter alternatief zijn.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/13, 13:24:11 door Ron »
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Re: Nederlandse Overheid en Microsoft
« Reactie #6 Gepost op: 2018/11/13, 13:32:38 »
Leuk al dat dure ge-onderzoek.
Ik had ze hetzelfde graag kunnen vertellen voor de helft van dat geld.

Dat denk ik niet, ze gaan toch niet 2 versies maken en ondersteunen?
Dat denk ik wel.
Ook mijn verwachting. XP werd ook niet meer voor iedereen ondersteund, op wat specifieke uitzonderingen na.
Ik beschik in elk geval over de informatie dat ondersteuning verder gaat dan een versie (home/pro/etc), en ook per land anders is. Zeker als er voor betaald wordt. Updates zijn verre van universeel.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nederlandse Overheid en Microsoft
« Reactie #7 Gepost op: 2018/11/13, 14:23:59 »
Ze geven de data cash cow niet zo maar op; dat is een wezenlijk onderdeel vh huidige verdienmodel.
En voor Win XP hebben ze ook (dure) kontrakten met overheden om die nog te ondersteunen.
Aparte 'updates' voor bepaalde licenties lijkt mij technisch niet zo'n probleem.
Ook mijn verwachting. XP werd ook niet meer voor iedereen ondersteund, op wat specifieke uitzonderingen na.
Ik beschik in elk geval over de informatie dat ondersteuning verder gaat dan een versie (home/pro/etc), en ook per land anders is. Zeker als er voor betaald wordt. Updates zijn verre van universeel.
Even de quotes gecombineerd :lol:
Het probleem is de AVG, die niet alleen voor overheden geldt, maar voor alles en iedereen die met persoonsgegevens werkt.
Dan zouden er van MS-Office 2 versies moeten zijn (komen), een home en een pro versie.

Het makkelijkste is natuurlijk om gewoon LibreOffice te gaan gebruiken............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rico70

  • Lid
Re: Nederlandse Overheid en Microsoft
« Reactie #8 Gepost op: 2018/11/13, 15:29:07 »
2 versies??
Het makkelijkst is natuurlijk gewoon alle spyware uit alle ms software te laten verwijderen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Nederlandse Overheid en Microsoft
« Reactie #9 Gepost op: 2018/11/13, 15:58:11 »
Het makkelijkste is natuurlijk om gewoon LibreOffice te gaan gebruiken............
Het rapport gaat ook over Office 365, voor de internetdiensten van Office 365 is LibreOffice geen volledig alternatief.
3. (pilot) Als je documenten opslaat in SharePoint Online / OneDrive
4. (in testfase) Als je Office 365 web-only gebruikt
Alle vertrouwen dat het (voor de overheid) alsnog goed komt met het overeengekomen verbeterplan. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Nederlandse Overheid en Microsoft
« Reactie #10 Gepost op: 2018/11/13, 18:48:29 »
Het probleem is de AVG, die niet alleen voor overheden geldt, maar voor alles en iedereen die met persoonsgegevens werkt.
Ik snap je probleemstelling helemaal prima Ron.
Het probleem ligt ook niet bij die AVG waar lang niet iedereen blij mee zal zijn en sommigen zelfs zullen gaan vertragen en weer de grenzen op zullen gaan zoeken. Er zal zoals gebruikelijk wel weer een procesje of X en wat boetes (= tijd) overheen gaan voor de voetjes weer terug richting de grens getrokken worden.

Het makkelijkste is natuurlijk om gewoon LibreOffice te gaan gebruiken............

+1  =D

Nu alle ICT buiten te gooien is helemaal de oplossing om van de vele schendingen af te komen. Al werd er voor het digitale tijdperk ook al het nodige geregistreerd, dus of dat echt de oplossing is.
Ik vind het wel allemaal zorgelijke vormen aannemen met alle AVG en PSD2 en zo bovenop de al bestaande grab-systemen.  Zelfs parkeren kun je hier niet meer zonder kenteken ingeven alleen met pinbetaling.
Je kunt het gewoon helemaal niet meer ontlopen.  >:(

"ja maar ik heb niets te verbergen" roept dan iedereen. Nou, zet je afschriften van de laatste 3 maanden online, en dan ook meteen alle uitdraaitjes van alle gesprekken (whatsapp, fbm, enz) als ze dan toch niets te verbergen hebben. En stuur even je huissleutel naar me op zodat ik in je kasten kan gaan snuffelen wat er allemaal staat en wat je allemaal koopt. Dat doet dan ineens weer niemand. Vreemd, want dan snapt ineens iedereen het wel.
En ondertussen accepteerd 99% van nederland het allemaal maar, waardoor het gewoon allemaal doorgang kan krijgen.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/13, 18:52:33 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline koos4401

  • Lid
Re: Nederlandse Overheid en Microsoft
« Reactie #11 Gepost op: 2018/11/13, 20:50:50 »
2 versies??
Het makkelijkst is natuurlijk gewoon alle spyware uit alle ms software te laten verwijderen.
Blijft er dan nog wat over?? :evil:
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline rico70

  • Lid
Re: Nederlandse Overheid en Microsoft
« Reactie #12 Gepost op: 2018/11/13, 22:37:02 »
"ja maar ik heb niets te verbergen" roept dan iedereen.
Ik ken ook van die mensen. Die vertel ik altijd dat de Joden en de Roma's in de jaren '30 ook niets te verbergen hadden, we weten allemaal hoe dat is afgelopen ..
Wordt je nog glazig aangekeken ook.

Re: Nederlandse Overheid en Microsoft
« Reactie #13 Gepost op: 2018/11/15, 09:10:01 »
Natuurlijk heeft iedereen iets te verbergen. Mensen die roepen van niet, hebben er meestal niet zo goed over nagedacht.

Ik heb weleens een mens ontmoet die zijn huis openstelde voor ieder bevriende kunstenaar.
De sleutel ligt daar- en-daar, ga je gang, ook als ik er niet ben! zei de man. Heel interessante houding. Dat kon in een klein dorpje blijkbaar.

Maarre.. waarom krijgt MS niet meteen een grote boete, terwijl die AVG overtreden wordt?
Dat snap ik niet. De wet is al lang geleden aangekondigd.


Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline HWE64

  • Lid
Re: Nederlandse Overheid en Microsoft
« Reactie #14 Gepost op: 2018/11/15, 11:28:32 »
Maarre.. waarom krijgt MS niet meteen een grote boete, terwijl die AVG overtreden wordt?
Dat snap ik niet. De wet is al lang geleden aangekondigd.
Omdat (bijna) iedereen afhankelijk is van MS. Zelfs de Nederlandse overheid. Wel of geen AVG maakt niets uit. :evil:
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nederlandse Overheid en Microsoft
« Reactie #15 Gepost op: 2018/11/15, 12:16:36 »
Waarom krijgt MS niet meteen een grote boete, terwijl die AVG overtreden wordt?
Dat snap ik niet. De wet is al lang geleden aangekondigd.
Omdat (bijna) iedereen afhankelijk is van MS. Zelfs de Nederlandse overheid. Wel of geen AVG maakt niets uit. :evil:
De overheid wil juist van het vendor-lock-in af, maar v.w.b. de desktop en laptop doen ze daar geen (lees: te weinig) moeite voor.
Het lijkt wel, alsof sommige overheden bang zijn voor MS .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Nederlandse Overheid en Microsoft
« Reactie #16 Gepost op: 2018/11/15, 12:19:24 »
En er zijn ook nog partijen die belang hebben bij de gegevens. MS zelf heeft er weinig aan. Die verkoop 'statistieken' en dergelijke.
En zo kun je zelfs nog verder denken aan mogelijke partijen die stiekem belang hebben aan bekende lekken (of moet ik zeggen: backdoors).

Het zal wel een te paranoide gedachte zijn en niet gebeuren.  :blank: Maar als ik 'machthebber' was zou ik het best handig vinden als binnen het land waarmee ik in discussie lag (of oorlog) niets dicht geupdate werd of zelfs van extra backdoors voorzien zou worden. En bij bepaalde vijandige individuen zou het ook handig zijn. Technisch al vele jaren mogelijk. Maar zo iets gebeurd natuurlijk niet.  :-X
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nederlandse Overheid en Microsoft
« Reactie #17 Gepost op: 2018/11/15, 12:33:46 »
En er zijn ook nog partijen die belang hebben bij de gegevens. MS zelf heeft er weinig aan. Die verkoop 'statistieken' en dergelijke.
En zo kun je zelfs nog verder denken aan mogelijke partijen die stiekem belang hebben aan bekende lekken (of moet ik zeggen: backdoors).

Het zal wel een te paranoide gedachte zijn en niet gebeuren.  :blank: Maar als ik 'machthebber' was zou ik het best handig vinden als binnen het land waarmee ik in discussie lag (of oorlog) niets dicht geupdate werd of zelfs van extra backdoors voorzien zou worden. En bij bepaalde vijandige individuen zou het ook handig zijn. Technisch al vele jaren mogelijk. Maar zo iets gebeurd natuurlijk niet.  :-X
Haha. Ja, een stel slimme jongens inhuren om de boel te hakken kan veel meer schade bij de vijand opleveren, en kost veel minder, dan een compleet nieuw slagschip bouwen.  =D

Re: Nederlandse Overheid en Microsoft
« Reactie #18 Gepost op: 2018/11/15, 15:35:15 »
Inderdaad. Als je een land lam wilt leggen is het minder handig om er een leger op af te sturen dan (alvast) via een backdoor een virus de boel plat laten leggen.
Dan moet je wel eerst even je jezelf en bevriende landen juist wel dicht patchen natuurlijk voor je die ook plat legt.
Moet mogelijk zijn, als ik als simpele ziel al middels ip ranges landen van mijn website kan uitsluiten of juist toelaten.

Het is toch ook nog steeds niet duidelijk of het een gerucht was of dat in de irak oorlog (al) daadwerkelijk printers gelokaliseerd konden worden als targert. Juist de printers met wat extra locatiehardware er in omdat de computers zelf te fanatiek wel gecontroleerd werden.

Om dat te verzinnen hoef je niet eens een groot strateeg te zijn.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nederlandse Overheid en Microsoft
« Reactie #19 Gepost op: 2018/11/15, 15:36:53 »
Haha. Ja, een stel slimme jongens inhuren om de boel te hakken kan veel meer schade bij de vijand opleveren, en kost veel minder, dan een compleet nieuw slagschip bouwen.  =D
Even een negatieve voorstelling.
Veel apparatuur wordt op afstand bestuurd, soms gewoon via internet, soms via een privé-link (wat in de praktijk dezelfde infrastructuur gebruikt).
Een knooppunt verstoren en er is geen sluis, brug, pomp e.d. te besturen.
Mogelijk dat zelfs sommige verkeerslichten niet meer zullen werken.
Hoe worden de zenders voor de omroepen, GSM, Semafoon en natuurlijk het OOV (Openbare Orde en Veiligheid) systeem aangestuurd?
Laten we hopen, dat hierover is nagedacht, anders kan ook één leesfout in één graafmachine een hoop ellende veroorzaken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Nederlandse Overheid en Microsoft
« Reactie #20 Gepost op: 2018/11/15, 15:46:56 »
Even een negatieve voorstelling.

Ik denk zo negatief nog niet, maar héél reëel.
En dan ook nog met de wetenschap dat veel aansturingssystemen zwaar verouderd zijn want ooit gemaakt voor dos of xp wat nooit vernieuwd is.

Nog niet zo lang geleden hier een blikseminslag gehad op de kabel. Geen tv, geen internet dus geen mail of whatsap en de fb-support-page of website kon dus ook niet bereikt worden. "Storing? Kijk voor informatie op onze website" HAHAHAHA
Mijn buren konden niet eens meer bellen want ook allemaal kabel.  :rolleyes:
ALLES lag plat, halve dorp. Dat was nog maar achter één verdeelkastje, laat staan ......

Bijna beangstigend als je er over na gaat denken.
Wordt je er al aan herinnerd er rekening mee te houden? =D
16 okt. 2018 We zijn niet klaar voor een ramp
8 november 2018 Nederlanders slecht voorbereid op noodsituaties. Wat heb jij in huis?
Moeten we al gaan prepperen=D

Maar ja. Als je terug gaat denken aan de jaren '80 en daarvoor dan is het nu zo spannend nog niet. Mijn kinderen hoeven nog niet net als ik destijds in de klas te oefenen hoe je onder je tafeltje dekking zoekt of thuis in de deuropening.
Het valt allemaal wel mee.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/15, 16:08:06 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nederlandse Overheid en Microsoft
« Reactie #21 Gepost op: 2018/11/15, 16:03:36 »
Bijna beangstigend als je er over na gaat denken.
We zijn volledig afhankelijk van communicatie.
Vroeger ging dat gewoon op papier, later (ook) per telefoon en nog eens later ook veel draadloos (mobilofoon/portofoon).
Nu praat alles digitaal met elkaar, van mensen tot koelkasten, koffie apparaten en (garage) deuren aan toe.

In het geval van calamiteiten hebben we (regionale) rampen zenders.
Hoe worden deze aangestuurd?
Om deze te ontvangen hebben we een ontvanger nodig voor analoge radio signalen (DAB is nog niet dekkend).
Kabel maatschappijen halen de analoge signalen van de kabel af, wie heeft straks nog een ontvanger voor deze rampenzenders?

Weet je wat? We gaan het vooruitgang noemen, dan is niemand er tegen :lol:
« Laatst bewerkt op: 2018/11/15, 16:05:29 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Nederlandse Overheid en Microsoft
« Reactie #22 Gepost op: 2018/11/15, 16:16:55 »
We zijn volledig afhankelijk van communicatie.
Vroeger ging dat gewoon op papier

Ach ja. Als in onze tijd de kerncentrale uit elkaar geklapt was kon je ook niet een brief sturen naar je kinderen dat ze snel onder het tafeltje moesten duiken.
Maar je hebt een punt. Calamiteiten? Kijk en luister naar de regionale omroep.

Ik heb de oplossing. Maak zelf een calamiteiten-briefje. Schrijf daarop "sluit ramen en deuren en verder geen gevaar voor de volksgezondheid" en je bent al een heel eind klaar.  =D ROFLOL

Ps, zonder gein, wij hebben binnen ons gezin bepaalde soort calamiteiten besproken en iedereen weet wat te doen. Doel bijvoorbeeld, ook voor jou Ron een issue denk ik, zoals hoe de jodiumpillen snel bij je gezinsleden komen.
Bakkies. Portofoons. Liggen op zolder want nooit weg gegooid. Nee jonguh, het konijntje is klaar voor een feestje. =D LOL
Maar ik zit er geheel niet mee zolang niet net als destijds doorlopend dreigingen zijn van aanslagen zoals die rote-af en rare ara en allerhande demonstratie-rel-betogingen, en er nog niet regelmatig grote navo oefeningen door mijn regio rijden. Dat wat ik toen niet eens als dreigende ervoer is nog lang niet aan de orde.
Dan gaan ze lekker mekaars windows plat leggen.  8-)
« Laatst bewerkt op: 2018/11/15, 17:21:30 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nederlandse Overheid en Microsoft
« Reactie #23 Gepost op: 2018/11/15, 17:14:35 »
Bakkies. Portofoons. Liggen op zolder want nooit weg gegooid.
Hier liggen nog een VHF en een UHF portofoon, naast 2 kortegolf zend/ontvangers, waarvan er één 100Watt (legaal) kan leveren.
Nadeel, het staat allemaal al 10 jaar uit, maar volgend jaar wil ik e.e.a. uittesten op goede werking en een paar antennes neerzetten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Nederlandse Overheid en Microsoft
« Reactie #24 Gepost op: 2018/11/15, 17:23:22 »
WD40 en contactspray doen wonderen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore