Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu of Xubuntu  (gelezen 3959 keer)

Offline Robert71

  • Lid
Ubuntu of Xubuntu
« Gepost op: 2009/08/16, 21:20:40 »
Al een tijdje draai ik Ubuntu op mijn PC.
Deze PC is nou niet echt een high end systeem, n.l. een P4 2,6 Ghz met 250Mb int. geheugen. Meer geheugen misschien..... volgens mij is er niet meer aan te komen.
Ik ben er gelukkig mee, alleen ik wil de nieuwe versie 9.04 erop zetten.
Welke versie zal er beter op draaien na een schone installatie: Ubuntu-Desktop of Xubuntu.
En zijn de programma's die ik hiervoor gebruikte ook te draaien op Xubuntu, zoals Audacity.

Groetjes Robert

Re: Ubuntu of Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/16, 21:42:04 »
ik vind dat eigenlijk veel te weinig geheugen voor zo'n snelle processor... Stop er 512 MB bij en je gaat als een speer met Ubuntu :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu of Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/16, 21:48:37 »
Een pentium op 466MHz levert met 512MB een werkbaar systeem op.
Jouw systeem zal met meer geheugen een goed systeem leveren !!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu of Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/16, 21:53:22 »
Er is een zeer kleine kans dat er niet meer aan geheugen te komen is: namelijk als de fabrikant er RD-RAM in heeft gestopt. Die dingen zijn makkelijk te herkennen, want ze zijn altijd helemaal ingepakt in metaal. Er is ook een zeer kleine kans dat er SD-RAM inzit, volgens mij was dat maar kort. SD-RAM is nog wel te krijgen bij een normale pc-zaak (lees: niet behorend tot een keten) maar is erg duur. 90% kans dat er DDR1-RAM inzit. Is nog goed te krijgen bij de normale pc-zaak. 512 MB is rond de € 20 en 1 GB €35. Met 512 MB ben je waarschijnlijk al geholpen.

Dan de vraag: Ubuntu of Xubuntu? Om je gerust te stellen: programma's voor GNOME of KDE werken ook op XFCE (Xubuntu desktopomgeving), de benodigde libraries worden automatisch geïnstalleerd.

Mocht RAM vermeerden niet lukken zou ik zeggen: Xubuntu. Als je uitbreidt tot 768 Mb (256 die je nu hebt + 512 nieuw) is Ubuntu prima.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline chaos7

  • Lid
Re: Ubuntu of Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/16, 22:24:03 »
ik heb een P4   2.6 Ghz systeem met 1 Gb aan geheugen en het draait bijzonder goed.
systeem kan nog jaren mee.
35 euri voor zo´n bankje is een investering die ik verantwoord vindt.
en er draait gewoon ubuntu 8.04.3 op
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline Robert71

  • Lid
Re: Ubuntu of Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/17, 22:57:15 »
Er is een zeer kleine kans dat er niet meer aan geheugen te komen is: namelijk als de fabrikant er RD-RAM in heeft gestopt. Die dingen zijn makkelijk te herkennen, want ze zijn altijd helemaal ingepakt in metaal. Er is ook een zeer kleine kans dat er SD-RAM inzit, volgens mij was dat maar kort. SD-RAM is nog wel te krijgen bij een normale pc-zaak (lees: niet behorend tot een keten) maar is erg duur. 90% kans dat er DDR1-RAM inzit. Is nog goed te krijgen bij de normale pc-zaak. 512 MB is rond de € 20 en 1 GB €35. Met 512 MB ben je waarschijnlijk al geholpen.

Dan de vraag: Ubuntu of Xubuntu? Om je gerust te stellen: programma's voor GNOME of KDE werken ook op XFCE (Xubuntu desktopomgeving), de benodigde libraries worden automatisch geïnstalleerd.

Mocht RAM vermeerden niet lukken zou ik zeggen: Xubuntu. Als je uitbreidt tot 768 Mb (256 die je nu hebt + 512 nieuw) is Ubuntu prima.

Oke laten we Xubuntu proberen, er van uit gaan dat we geen geheugen erbij zetten.
Wat voor snelheid levert dit beter op?.

Even terug te komen op het geheugen.
Het geheugen is volgens mij DDR333 Mhz, en dat is volgens mij PC2700.
Als het goed is kan er ook DDR400 in, als het maar boven de 333 zit toch?

De PC is een Medion met een ata-aansluiting voor de harde schijf, verder wil ik niet zoveel in dit systeem investeren.
De TV-kaart is al gesneuveld maar ook de LAN- onboard doet niks meer, zodoende ik nu met een losse ethernet kaart zit.
Werkt prima, al is dit systeem bedoeld voor wat te downloaden en te surfen.
Dus geen games, fotobewerking of videobewerking.
Dan zou ik dus geholpen zijn met Xubuntu?


Groetjes Robert

Re: Ubuntu of Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/18, 08:18:44 »
Ubuntu zal er ook redelijk op draaien, ik heb een tijd Ubuntu 8.04 gedraaid op 3.2 Ghz met 256 mb ram, waar weer wat vanaf ging voor het videogedeelte. Liep redelijk, maar sinds ik er gelijke mb ram blokjes (1024 mb totaal) in heb gezet (liefst allemaal gelijke snelheid, gelijke grootte en gelijk merk) werkt het als een speer. Dat je gelijke blokjes mb ram zoekt heeft trouwens ook een reden, want de kans is groot dat jou moederbord al dual channel support heeft. Hierdoor werkt het nog sneller ;)
Op de chat te vinden als debiantux

Offline woteb

  • Lid
Re: Ubuntu of Xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/18, 08:34:14 »
Ik begrijp uit dit verhaal dat het element 'maatwerk'  ook meespeelt?

Dan kun je het beste een blokkendoos-installatie uitvoeren. Zelfs Xubuntu draait niet zo vlot als een gestripte en op maat gemaakt systeem. Ik heb vier jaar lang uitgebreid (heel uitgebreid) met een Compaq Armada E500 laptop gedraaid met een dergelijk blokkendoos-systeem (ook 256 MB geheugen en (zelfs met) een P3 processor).  Dat draaide heel soepel, vlot en deed alles wat ik deed omdat allerlei overbodige zaken niet aanwezig waren.

T.o.v. het standaard Xubuntu draait een blokkendoos XFCE systeem zeker 40% sneller. Zelfs een blokkendoos Gnome systeem draait sneller dan een standaard Xubuntu.

Wat je ook kunt doen, en je van knutselen houdt, dan kun je ook eens Fluxbox, IceWM of Openbox proberen. Dit in combinatie met Rox en Thunar maakt een heel snel systeem, dat is t.o.v. een standaard Xubuntu systeem wel 60-80% sneller. Probeer anders eens AntiX en draai dat eens als Live CD systeem om je te overtuigen van de snelheid van een dergelijk systeem en van de snelheid zelfs vanaf een Live CD.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Ubuntu of Xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/18, 08:51:03 »
Klopt, ik heb ook een heel oud Dell laptopje met een 700 MHz processor en 128 mb ram op Crunchbang draaien. Dat is in principe Ubuntu, maar dan met Openbox en PCManFM.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Ubuntu of Xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/18, 10:10:51 »
Xubuntu is redelijk snel. Ik heb hier een Pentium 3 systeem met 256 MB RAM, en om eerlijk te zijn, over snelheid hoor je me niet klagen.

Ik heb ook een tijdje, aan het begin van de vakantie een blokkendoos gebruikt. Dat ging redelijk. Maar, omdat mijn kennis over Ubuntu nog te weinig is, kreeg ik het niet goed afgewerkt. En, nadat ik het wat heb afgewogen heb ik maar besloten terug naar de simpelheid van Xubuntu te gaan.

Ook een tip die ik je geef, als je een snel systeem als een blokkendoos wilt, en je voelt dat je een blokkendoos nog niet aankunt, probeer dan eens Debian met LXDE, dit is niet erg moeilijk, en is erg snel en stabiel, je kunt het hier verkrijgen..

Over het verhaal van het aankopen van RAM geheugen, ik zal het even voor je uitleggen :

Jij beschikt over DDR geheugen. Het eerste belangrijke punt als je nu geheugen wilt aankopen is dat het DDR geheugen moet zijn. Nu, jouw eerste geheugen module heeft een snelheid van 333 Mhz. Nu is het belangrijk als je een optimaal systeem wilt om een DDR geheugen module te kopen met die snelheid, 333 Mhz. Echter, heb je ooit gehoord van het spreekwoord "De sterkte van een keten is zijn zwakste schakel". Dit is ook zo bij computers. Als jij, bijvoorbeeld, er een 266 Mhz DDR geheugen module bijplaatst, zal de eerste geheugen module, ook op 266 Mhz zijn werk gaan doen, en als jij een 400 Mhz DDR module bijplaatst, zal deze gaan werken op de snelheid van de eerste geheugen module, 333 Mhz dus.

Als je dual channel geheugen wilt heb je technisch identieke ( merken maken niks uit ) geheugen modules nodig.

Dus jouw vermoeden klopt, je kunt best een 333 Mhz of snellere DDR geheugen module kopen.

Eerlijk gezegd, moet ik er wel bij zeggen, dat de snelheid van het geheugen nu ook weer niet zo belangrijk is. Het gaat om de hoeveelheid.

Re: Ubuntu of Xubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/18, 20:53:04 »
Wat de anderen zeggen over blokkendoosinstallaties klopt wel, maar bedenk wel dat het moeilijker installeren is en dat (X)Ubuntu een zorgvuldig samengesteld geheel is.

Het verschil tussen Ubuntu en Xubuntu: Ubuntu is zeker bruikbaar op 256 MB ram, maar ik heb het idee dat Xubuntu toch wat vlotter is. Maar niets weerhoudt je er natuurlijk beide systemen te downloaden en te proberen en dan je keuze te maken. Je weet immers zelf het beste wat je prettig vindt.

De tip van Arie zou ik persoonlijk niet zo zien zitten; het systeem is immers bedoeld en op maat gemaakt voor de EeePC.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: Ubuntu of Xubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/18, 22:29:43 »
De tip van Arie zou ik persoonlijk niet zo zien zitten; het systeem is immers bedoeld en op maat gemaakt voor de EeePC.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
zoals ik al zei, even de eee repo's uitzetten, voor de rest is het gewoon Ubuntu
Er moeten veranderingen aan aangebracht zijn, want anders zou je dat waarschijnlijk niet aanraden, toch?
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Ubuntu of Xubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/19, 09:09:26 »
Maar er zitten toch allemaal drivers/tools in speciaal voor de EEE-pc?

En je kunt toch ook een Ubuntu-minimal downloaden, waarop je dan xorg, xfce en al die andere troep installeerd?

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Ubuntu of Xubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/19, 21:36:50 »
drivers zitten in de kernel en worden alleen geladen indien ze nodig zijn,

dus de tip van Arie is niet zo verkeerd om een ootb blokkendoosje te hebben ;)
persoonlijk gebruik ik dan liever chrunch-bang maar dat is een kwestie van smaken verschillen :)

Re: Ubuntu of Xubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/19, 21:43:27 »
Heb afgelopen week op een pc met p4 en 256 mb ubuntu geinstalleerd en was een goed draaibaar systeem.Wel zonder desktopeffecten aan natuurlijk  ;)
Kubuntu 20.04

Re: Ubuntu of Xubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/20, 08:03:33 »
zelfs met een dual 1 ghz processor kan je met 512-1024 mB desktop effecten draaien

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Ubuntu of Xubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/20, 11:23:01 »
Inderdaad. Maar het ligt vooral aan je grafische kaart. Je kunt wel een Core i7 hebben, maar als je daarbij een Geforce 2 MX hebt (8 mb), wil het nog steeds niet draaien.

Maar met een 1 GHz processor en minimaal bijvoorbeeld een ATi 9250, of een 3450 ofzo.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu of Xubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/20, 14:28:59 »
Het hangt ook af van de processor. Een voorbeeldje van genoeg ram en juiste kaart maar te lichte processor.

Screenshot van mijn Pen ll 350Mhz met 320MB ram en Asus A9250 (ATI) met desktop effecten op "normaal":
Het gaat wel, maar natuurlijk reageert ie niet al te snel. Dus standaard staan de visuele effecten uit. Anders is het totaal niet werkbaar.


Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Ubuntu of Xubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/20, 16:11:02 »
Een Geforce 3 Ti / ATi Radeon 9250 of snellere video kaart in combinatie met een Pentium 3 processor en 384 MB RAM is zeer goed werkbaar met de visuele effect(en op een normaal niveau.

Visuele effecten zijn trouwens echt iets van de laatste paar jaar. Acht jaar geleden waren de kubus en de vensters die wiebelen terwijl ze versleept worden een droom. Dus verwacht ook niet dat de apparaten van toen zich hier goed aan lenen.

Offline Robert71

  • Lid
Re: Ubuntu of Xubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2009/08/23, 14:13:34 »
Ik begrijp uit dit verhaal dat het element 'maatwerk'  ook meespeelt?

Dan kun je het beste een blokkendoos-installatie uitvoeren. Zelfs Xubuntu draait niet zo vlot als een gestripte en op maat gemaakt systeem. Ik heb vier jaar lang uitgebreid (heel uitgebreid) met een Compaq Armada E500 laptop gedraaid met een dergelijk blokkendoos-systeem (ook 256 MB geheugen en (zelfs met) een P3 processor).  Dat draaide heel soepel, vlot en deed alles wat ik deed omdat allerlei overbodige zaken niet aanwezig waren.

T.o.v. het standaard Xubuntu draait een blokkendoos XFCE systeem zeker 40% sneller. Zelfs een blokkendoos Gnome systeem draait sneller dan een standaard Xubuntu.

Wat je ook kunt doen, en je van knutselen houdt, dan kun je ook eens Fluxbox, IceWM of Openbox proberen. Dit in combinatie met Rox en Thunar maakt een heel snel systeem, dat is t.o.v. een standaard Xubuntu systeem wel 60-80% sneller. Probeer anders eens AntiX en draai dat eens als Live CD systeem om je te overtuigen van de snelheid van een dergelijk systeem en van de snelheid zelfs vanaf een Live CD.


Oke het is toch Xubuntu geworden, en bevalt me prima.
Voor die bokkendoos houd ik me warm aanbevolen.
Vorig jaar heb ik een "lichte-Linux" op een Pc-166 Mhz, aan de gang gekregen.
Alleen dit systeem moet werken, elke dag ivm diverse mails die ik binnen krijg.
Merk wel dat het behoorlijk minder is t.o.v. de gewone Linux, meer als de helft gebruikte ik toch niet.
Een probleem heb ik wel, dat ik geen youtube filmpjes kan afspelen, ik heb wel geluid geen beeld.
Het cirkeltje om te laden staat ook stil, als ik het bestand aan klik.
Groetjes Robert