Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: backup van systeem maken en/of image branden op cd  (gelezen 7297 keer)

Gast

  • Gast
backup van systeem maken en/of image branden op cd
« Gepost op: 2005/10/22, 01:59:35 »
Hallo :-)

O.k. je hebt je systeem gedownload, ingesteld, getweakt en het is helemaal zoals je wilt (voorlopig). Hoe kan ik
een complete kopie maken van het hele system, zodat ik het in een keer kan terugzetten en
dus niet alles weer een keer moet doen...

Het oorspronkelijk systeem past op cd, dus is het ook mogelijk om een extra image te branden?
Hoe maak ik die self-running op cd?

Misschien een hoop vragen, een complete systeem backup zou ik al cool vinden.

Bij voorbaat dank. :-)

vef

  • Gast
backup van systeem maken en/of image branden op cd
« Reactie #1 Gepost op: 2005/10/22, 11:44:49 »
Met dd kun je bit voor bit kopieren en schrijven naar een bestand of hd.

dit bestand kun je dan weer branden op cd/dvd

met een livecd kunt je deze commando's uitvoeren

#kopie van hda1 naar backup.gz
dd if=/dev/hda1 | gzip >/root/backup.gz
#let op dit kan een 1/2 uur of langer duren

#terug zetten van de image naar hda1 gaat met
gzip -dc /root/backup.gz | dd of=/dev/hda1
#let op dit kan een 1/2 uur of langer duren

met command "cdrecord" kun je de bacup.gz file weg branden zie man cdrecord
of zie tip's van dennis http://forum.ubuntulinux.nl/viewtopic.php?id=177


Frans

vef

  • Gast
backup van systeem maken en/of image branden op cd
« Reactie #2 Gepost op: 2005/10/22, 11:53:20 »
Je kan ook bij het terug zetten gebruik maken van de commando "rsync"
(doe effe een google op rsync)

rsync vervangt alleen de bestanden die veranderd zijn of die nieuw zijn. Het terug  zetten van je image gaat dan veel sneller. rsync kun je downloaden met "su; apt-get install rsync"

Frans

backup van systeem maken en/of image branden op cd
« Reactie #3 Gepost op: 2005/10/22, 18:13:59 »
ehm, dat dd gaat *NIET* werken, tenzij /root op een aparte partitie staat en de rest ro gemount is....

Voor echt backups zou je eens naar mondo/mindi kunnen kijken.

wr19026

  • Gast
backup van systeem maken en/of image branden op cd
« Reactie #4 Gepost op: 2006/01/25, 14:23:07 »
Citaat van: Dennis
ehm, dat dd gaat *NIET* werken, tenzij /root op een aparte partitie staat en de rest ro gemount is....

Voor echt backups zou je eens naar mondo/mindi kunnen kijken.
Hier is de situatie waar ik mee aan het stoeien ben: in m'n server heb ik 4 SCSI hotswappable HDs, 2* 18.2GB, 2* 36.4GB.

Deze zijn als volgt gepartitioneert:
sda:
17.7GB /home
0.5GB swap

sdb:
17.7GB /backup
0.5GB swap

sdc
35.4GB /share
1.0GB swap

sdd
0.05GB /boot
1.0GB swap
10GB /
25.4GB /var

Wat ik eigenlijk wil doen is een automatische backup maken van sdd en deze naar sda wegschrijven (evt nieuwe /backup partitie daar?). Dan sda en sdb (softwarematig) mirroren.

Is voor de backup mondo/mindi dan handig of kan ik beter rdiff gebruiken?

En hoe moeilijk is het om die diskmirroring aan de gang te krijgen? Kan ik dat evt. met webmin opzetten?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
backup van systeem maken en/of image branden op cd
« Reactie #5 Gepost op: 2006/01/25, 14:49:49 »
Ik denk dat mondo/mindi de oplossing is. Dit maakt een volledige kopie van uw draaiend systeem en zet dit op NFS, DVD, CD. Daarna kan je het systeem herstellen door DVD of CD erin te stoppen en de NUKE optie te gebruiken.

wr19026

  • Gast
backup van systeem maken en/of image branden op cd
« Reactie #6 Gepost op: 2006/01/25, 14:53:30 »
Citaat van: kennywest
Ik denk dat mondo/mindi de oplossing is. Dit maakt een volledige kopie van uw draaiend systeem en zet dit op NFS, DVD, CD. Daarna kan je het systeem herstellen door DVD of CD erin te stoppen en de NUKE optie te gebruiken.
Ok dank je. Er is niet toevallig iets wat hetzelfde doet maar wat een web interface heeft? :)

wr19026

  • Gast
backup van systeem maken en/of image branden op cd
« Reactie #7 Gepost op: 2006/01/27, 11:04:23 »
Ok. Mondo/Mindi en wat extra spul via apt ge

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
backup van systeem maken en/of image branden op cd
« Reactie #8 Gepost op: 2006/01/27, 11:40:36 »
Hahahaha, mondo/mindi is zo grappig. De Warnings/Foutmeldingen die het ding uitspuwt zijn soms wel grof ;)
Je moet het eens uitvoeren op een machine met een kernel zonder ramdisk ondersteuning ;)

wr19026

  • Gast
backup van systeem maken en/of image branden op cd
« Reactie #9 Gepost op: 2006/01/27, 12:17:54 »
Citaat van: kennywest
Hahahaha, mondo/mindi is zo grappig. De Warnings/Foutmeldingen die het ding uitspuwt zijn soms wel grof ;)
Je moet het eens uitvoeren op een machine met een kernel zonder ramdisk ondersteuning ;)
Hij is er nu uitgeknald met de fatal error dat ik 't maar eens met tape of net moet proberen. En dat terwijl er naar een lokale harde schijf geschreven moet worden.

Hoe meer ik met de backup vraag aan, of eigenlijk de oplossing er van aan het stoeien ben des te meer ik neig naar de suggestie om tar scripts te gebruiken ;)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
backup van systeem maken en/of image branden op cd
« Reactie #10 Gepost op: 2006/01/27, 12:24:45 »
I feel you. Ben ook geen fan van mono/mindi.
Hier is het ook soms wel, dan niet,...
Maar sinds Warthy nooit niets meer verloren, dus gewoon data af en toe eens kopie

wr19026

  • Gast
backup van systeem maken en/of image branden op cd
« Reactie #11 Gepost op: 2006/01/27, 12:43:06 »
Citaat van: zappa
I feel you. Ben ook geen fan van mono/mindi.
Hier is het ook soms wel, dan niet,...
Maar sinds Warthy nooit niets meer verloren, dus gewoon data af en toe eens kopie

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
backup van systeem maken en/of image branden op cd
« Reactie #12 Gepost op: 2006/01/27, 13:10:30 »
Maar ik gebruik ook mondo/mindi op Debian en Ubuntu. Werkt zonder problemen. Wat is de fout? Wat heb je als commando gebruikt?

wr19026

  • Gast
backup van systeem maken en/of image branden op cd
« Reactie #13 Gepost op: 2006/01/27, 13:20:11 »
Citaat van: kennywest
Maar ik gebruik ook mondo/mindi op Debian en Ubuntu. Werkt zonder problemen. Wat is de fout? Wat heb je als commando gebruikt?
Ik heb mondoarchive als commando gebruikt, gezegd dat er naar disk geschreven moet worden. Er is een enorme hoeveelheid .iso files aangemaakt waarvan de grootste 12MB lijken te zijn.

De fout is niet meer exact terug te halen maar kwam er op neer dat er te veel files geschreven moesten worden en dat ik maar tape of net moest gebruiken.

Aangezien ik het netjes naar een aparte hotswap schijf wegschrijf lijkt me dat het via tar en cron minstens net zo handig te doen moet zijn dus vandaar dat ik nu naar het script aan 't kijken ben uit de link hiervoor. De enige parameter die ik niet snap is
DIRECTORIES="/home"   # directories to backup

Als ik meerdere directories wil backuppen wordt 't dan
DIRECTORIES="/home","/var","/etc"   # directories to backup
of DIRECTORIES=/home,/var,/etc   # directories to backup

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
backup van systeem maken en/of image branden op cd
« Reactie #14 Gepost op: 2006/01/27, 13:30:25 »
Je bent waarschijnlijk de size vergeten opgeven. Probeer met dit commando:
mondoarchive -Oi -9 -E "/tmp /mnt /media /home/bu_operator" -s 4200m -d /home/bu_operator

Waarbij
- -E aangeeft dat hij die dirs niet moet gebruiken
- -s de grootte van de iso aangeeft
- -d de plaats waar de ISO's zullen geschreven worden

Werkt perfect. Voordeel van mondo is dat de eerste ISO uit de set een rescue CD is. CDke insteken, rebooten, nuke kiezen en je hebt terug het systeem zoals je het laatst gebackuped hebt.

wr19026

  • Gast
backup van systeem maken en/of image branden op cd
« Reactie #15 Gepost op: 2006/01/27, 13:55:53 »
Citaat van: kennywest
Je bent waarschijnlijk de size vergeten opgeven. Probeer met dit commando:
mondoarchive -Oi -9 -E "/tmp /mnt /media /home/bu_operator" -s 4200m -d /home/bu_operator

Waarbij
- -E aangeeft dat hij die dirs niet moet gebruiken
- -s de grootte van de iso aangeeft
- -d de plaats waar de ISO's zullen geschreven worden

Werkt perfect. Voordeel van mondo is dat de eerste ISO uit de set een rescue CD is. CDke insteken, rebooten, nuke kiezen en je hebt terug het systeem zoals je het laatst gebackuped hebt.
Ok dank je, dat is duidelijk. Maar het gaat bij mondo duidelijk om echte images die gecreeerd worden en niet zozeer backups.

Dus ad hoc is het natuurlijk een ideale oplossing maar ik denk dat het te omslachtig is om dagelijkse backups mee te maken.

Of zie ik dat verkeerd?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
backup van systeem maken en/of image branden op cd
« Reactie #16 Gepost op: 2006/01/27, 14:00:06 »
Je zal een backup strategie moeten uitwerken. Bijvoorbeeld:
- elke maandag een full backup
- de andere dagen incrementeel
Mondo/mindi ondersteunt ook incrementele backups. Je zal de man eens moeten lezen, want ik ben zelf ook zover nog niet.
Ben een beetje op de sukkel met mijn thuis netwerk om backups van de server over NFS te maken. E

wr19026

  • Gast
backup van systeem maken en/of image branden op cd
« Reactie #17 Gepost op: 2006/01/27, 14:20:26 »
Maar waarom gebruik jij (om 't maar even specifiek te maken) mondo ipv een script zoals ik gevonden heb?

Lijkt me dat je zo iets handig in kan passen en dan op gezette tijden de full backup wegschrijven naar externe media.

Mis ik iets? Wat ik wil is de dagelijkse incremental, wekelijks een full en op gezette tijden

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
backup van systeem maken en/of image branden op cd
« Reactie #18 Gepost op: 2006/01/27, 14:32:16 »
Ik kies voor mondo omdat het geen stomme CD met wat data maakt. Het maakt een bootable CD, waarmee je het ganse systeem met 1 druk op de knop kan terugzetten (vergelijk het met norton ghost, maar intelligenter).
Je kan de ISO's ook op een aparte schijf (vb USB schijf) of NFS share zetten en deze af en toe eens op een CD branden.

wr19026

  • Gast
backup van systeem maken en/of image branden op cd
« Reactie #19 Gepost op: 2006/01/27, 15:08:39 »
Ok, begrijp ik. Maar dat hoeft voor mij maar incidenteel en mondo doet dat structureel. Dus waarschijnlijk kom ik dan uit op een dagelijks/wekelijks script en maandelijkse image met mondo, partimage oid.

Dus blijft m'n vraag staan: is er iets in het script wat voor Ubuntu aangepast moet worden om het aan de praat te krijgen?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
backup van systeem maken en/of image branden op cd
« Reactie #20 Gepost op: 2006/01/27, 15:17:18 »
Neen, ik gebruik het mondoarchive script ook op ubuntu. Behalve deze aanpassingen: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/415 zijn er geen andere.

wr19026

  • Gast
backup van systeem maken en/of image branden op cd
« Reactie #21 Gepost op: 2006/01/27, 15:22:34 »
Sorry, was kennelijk niet duidelijk. Waarvoor excuses. Mijn vraag over de bruikbaarheid van het script ging over het script wat ik opgeduikeld heb en waarvan in een eerder post de URL staat.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
backup van systeem maken en/of image branden op cd
« Reactie #22 Gepost op: 2006/01/27, 15:35:12 »
Volgens mij zal het scriptje werken, ja.

wr19026

  • Gast
backup van systeem maken en/of image branden op cd
« Reactie #23 Gepost op: 2006/01/27, 16:04:30 »
Dank je.

kan je me misschien ook zeggen of ik om meerdere directories te laten backuppen "/home","/etc", etc. of /home,/etc, etc. moet gebruiken? Of alles op een aparte regel?

Alvast bedankt.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
backup van systeem maken en/of image branden op cd
« Reactie #24 Gepost op: 2006/01/27, 16:10:35 »
Ik denk, alles op 1 lijn en scheiden door spaties. Dus:
/home /test /foo /bar
Als je dit script gaat gebruiken kan je misschien beter de man van tar eens doornemen. Je kan ook eenvoudiger een backup nemen van alles en een aantal dirs excluden. Zoals /proc /tmp /media /mnt