Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: creative x-fi extreme music geluidskaart werkt niet  (gelezen 1819 keer)

morphesto

  • Gast
creative x-fi extreme music geluidskaart werkt niet
« Gepost op: 2009/04/23, 22:28:09 »
Hallo alemaal,

langs deze weg wil ik vragen of er iemand is die mij kan helpen om mijn creative x-fi extreme music geluidskaart aan de praat kan krijgen onder ubuntu 9.0.
Zelf ben ik een absoluute beginner met linux ubuntu.

Bij voorbaat mijn dank.


Re: creative x-fi extreme music geluidskaart werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/23, 23:30:47 »
Ik weet niet welke XFi je hebt, als de link niet goed is , moet je even verder zoeken op de site. http://nl.europe.creative.com/support/downloads/download.asp?searchString=XFiDrv_Linux
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

zagevent

  • Gast
Re: creative x-fi extreme music geluidskaart werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/24, 01:41:24 »
via die link die gijsbert u gaf moet je die driver downloaden en op u bureablad zetten, dan open je de shell en dan ga je naar de plaats waar de driver is, dan doe je ./configuren make, make install, je reboot en dan zou het moeten werken

Offline emargen

  • Lid
Re: creative x-fi extreme music geluidskaart werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/24, 02:03:27 »
Het klopt wel allemaal. Maar je kunt via creative de linux-driver downloaden. Deze driver kun je uitpakken en ergens neer zetten! Heb hem zelf in de home directory gezet.
Ga via de terminal in je xfi-directory waar je uitgepakte driver staat. Geef in  die map het commando:
sudo make
en daarna
sudo make install
Dat je het met het sudo commando doet is wezenlijk heb ik zelf ondervonden! Overigens staat dit ook in de readme die in de tarbal zit!!
Suc6 hier werktie super!!
Greetz

morphesto

  • Gast
Re: creative x-fi extreme music geluidskaart werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/24, 18:39:13 »
Sorry ,

maar het zal wel aan mij liggen maar ik begrijp het niet helemaal.
Heb mijn driver op mijn bureaublad geinstalleerd en snap even niet wat er bedoeld wordt met terminal en shell.
Dus kunnen jullie specifieker zijn met hoe deze driver te installeren.
Ben echt een beginner.


Re: creative x-fi extreme music geluidskaart werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/24, 18:59:30 »
De broncode van de Linux-driver voor jouw kaart is recentelijk vrijgegeven. Blijkbaar zijn er nog geen kant-en-klare pakketjes, en moet je zelf compileren. Verder:

http://wiki.ubuntu-nl.org/WerkenMetDeTerminal

morphesto

  • Gast
Re: creative x-fi extreme music geluidskaart werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/25, 22:46:14 »
Hallo allemaal,

heb al van alles geprobeerd maar het lukt me niet om mijn soundblaster x-fi extreme music aan de praat te krijgen. Het zelf compileren gaat mijn verstand te boven.
Dus als er iemand is die echt een goede en uitgebreide uitleg heeft hoe ik de driver moet instaleren dan hoor ik het graag.

 XD alvast bedankt XD

Re: creative x-fi extreme music geluidskaart werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/26, 12:39:40 »
Open een terminal via Hulpmiddelen> Navigeer nu naar de map waarin je gedownloade bestand staat bijvoorbeeld  cd /morphesto/Downloads  nu kan je verder met compileren. Zie de link in mijn handtekening.
Lukt het nou niet met het navigeren in de terminal>Open Synaptic en zoek op nautilus-open-terminal en installeer deze. Ik weet niet of het noodzakelijk is, maar start de computer voor de zekerheid opnieuw op.
Nu kan je met nautilus naar de map navigeren> Klik in nautilus op Bestand, linksboven op de werkbalk van nautilus en nu heb je de mogelijkheid In terminal venster openen, nu kan je verder met uitpakken en compileren van je bestand, zie ook de link in mij handtekening.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/26, 12:45:38 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.