Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?  (gelezen 7722 keer)

Re: Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?
« Reactie #25 Gepost op: 2009/10/25, 17:24:54 »
Via 'dxdiag' gevonden hoeveel geheugen deze 'oude bak' heeft: 128 MB RAM.

Moederbord: waar kan ik dat opzoeken/terugvinden?

Ik geef ook even de overige gegevens, voor mij geheimtaal, maar niet voor jullie:
Processor: AMD Duron (tm) Processor MMX, 3DNow, 750 MHz
Wisselbestanden: 239 MB gebruikt, 1681 MB beschikbaar
DirectX-versie: DirectX 7.1 (4.07.01.3000)

Het verdere advies dat ik las was om voor 300-400 Euro een 2-hands pc op de kop te tikken. Welke MINIMALE vereisten zijn dan handig? En hoe handig is het in de praktijk als ik op Write enz. over ga en mijn omgeving nog in Word werkt? Graag advies!
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?
« Reactie #26 Gepost op: 2009/10/25, 17:29:02 »
Voor 300-400 euro heb je een nieuwe computer die 10x beter is dan wat je nu hebt. Voor 50 euro heb je al een hele mooie tweedehandse.

Minimum?

Intel of AMD 1,5 GHz
265 MB RAM
128 MB video-kaart
10 Gig hardeschijf

Natuurlijk is meer/hoger altijd beter. Maar met die specs kan je Ubuntu met Scribus/Writer lekker draaien.

Re: Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?
« Reactie #27 Gepost op: 2009/10/25, 17:30:46 »
Lars: ik begrijp het niet. Windows ME en Scribus kunnen werken, maar niet bij mijn computer? Win...ME zit ingebouwd in mijn pc?

Kortom: wat ik wil kan wel, maar niet met deze pc... Klopt dat?  :)
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?
« Reactie #28 Gepost op: 2009/10/25, 17:31:08 »
Nou, met 256 echt niet. OpenOffice is een grootgebruiker als het om geheugen gaat en Scribus is een redelijk zwaar programma. Ik zou er dus minstens 750 MB aan geheugen in stoppen, het liefst nog meer.


Wat betreft Scribus: Je kunt Scribus ook op Windows draaien, maar of het ook op het enorm verouderde Windows ME draait, betwijfel ik. Waarom stap je niet gewoon over op Ubuntu? Dat is veel moderner, veiliger, stabieler, completer en gebruiksvriendelijker dan je oude Windows ME ;)

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?
« Reactie #29 Gepost op: 2009/10/25, 17:32:34 »
Ja, misschien heb je wel gelijk.

Wbt. minimum geheugen; niet echt veel verstand van, ik heb hier 2 Gig en daar draait alles lekker op :P

Citaat
Waarom stap je niet gewoon over op Ubuntu? Dat is veel moderner, veiliger, stabieler, completer en gebruiksvriendelijker dan je oude Windows ME Wink
Dat was toch ook de bedoeling?

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?
« Reactie #30 Gepost op: 2009/10/25, 17:35:01 »
Lars: ik begrijp het niet. Windows ME en Scribus kunnen werken, maar niet bij mijn computer? Win...ME zit ingebouwd in mijn pc?

Kortom: wat ik wil kan wel, maar niet met deze pc... Klopt dat?  :)
Inderdaad.
Veel wat minder ervaren mensen denken dat de snelheid afhangt van het besturinggsysteem (of versie Windows) die erop staat. Zij denken:

Een Windows Vista computer is sneller dan een Windows ME computer. Maar als ik op een i7 met GTX 295 Windows 98 ga zetten, is deze echt wel sneller dan jouw computer.

Jouw computer is gewoon erg oud. Moderne programma's kunnen hier dus niet goed op draaien.

Re: Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?
« Reactie #31 Gepost op: 2009/10/25, 17:37:20 »
Duidelijk!

Ja: ik wil inderdaad overstappen op Ubuntu, maar niet al mijn oude Word-docs kwijt zijn en ook in contact blijven met de mensen die nog niet dit nieuwe inzicht bereikt hebben en nog in Windows rondwandelen (zoals ik ook dus).

ME loopt inderdaad meerdermalen vast: dan weer dit, dan weer dat. Zelfs bij gewoon tekstverwerken. Brand ik een cd, dan kan ik niet tegelijkertijd mijn mail lezen, want dan gaat de cd-klep niet meer open...

Ben blij dat ik weet wat het euvel was met de live-cd van Ubuntu en mijn pc: geheugenprobleem en een pc uit een prehistorisch tijdperk! Ik weet wat me te doen staat! (Nieuwe pc kopen en dan terugkeren naar Ubuntu). Thanxx!
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?
« Reactie #32 Gepost op: 2009/10/25, 17:45:22 »
Ja, met Writer kun je word-documenten (.doc ook het nieuwe formaat .docx) openen en ook opslaan als .doc zodat andere mensen met Word ook jouw documenten kunnen openen.

Re: Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?
« Reactie #33 Gepost op: 2009/10/25, 17:53:15 »
Ha Lars,

Dat is geweldig! Wel vind ik het heel bijzonder, dat in deze wereld waarin er veel mensen veel geld willen verdienen zoiets unieks als Ubuntu en al die gratis programma's bestaat. Bijna te mooi om waar te zijn... maar het is toch waar.

Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?
« Reactie #34 Gepost op: 2009/10/25, 17:54:23 »
Tip:

http://link.marktplaats.nl/284462635

Ziet er best netjes uit als je het mij vraagt.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?
« Reactie #35 Gepost op: 2009/10/25, 17:56:15 »
Inderdaad, zulke computertjes moet je naar gaan kijken. Zijn misschien ook nog wel goedkoper te vinden als je goed zoekt.

Re: Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?
« Reactie #36 Gepost op: 2009/10/25, 18:00:17 »
Heel goed... en dan neem ik de live-cd versie 8.10 mee en vraag ik ter plekke of ik even mag kijken of het werkt :))
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?
« Reactie #37 Gepost op: 2009/10/25, 18:07:01 »
Ha Lars,

Dat is geweldig! Wel vind ik het heel bijzonder, dat in deze wereld waarin er veel mensen veel geld willen verdienen zoiets unieks als Ubuntu en al die gratis programma's bestaat. Bijna te mooi om waar te zijn... maar het is toch waar.



Wel, natuurlijk is het te mooi om waar te zijn, want een deel word natuurlijk gesponsord. Niet iedereen die aan linux werkt doet dit gratis.
Ubuntu is een distro van Canonical: een bedrijf dat opgezet is door Mark Shuttlewood, een multimiljardair, en deze steekt enorm veel geld in ubuntu. Als je als bedrijf dus ubuntu laat installeren door Canonical dan krijg je ubuntu wel gratis maar de Ondersteuning en Hulp die dat bedrijf dan vraagt voor alles erom heen moet je wel betalen, net zoals dat gebeurd als een bedrijf windows zou installeren.

Dit forum bijvoorbeeld, kan gratis door jou en mij en alle anderen gebruikt worden omdat de ruimte hiervoor gesponsord word door XS4ALL (zie de link rechtsonder elke pagina van dit forum).

't Is dus gratis maar toch weer niet.  =D Maar jij en ik en anderen kunnen dit gratis downloaden, en als we willen kunnen we financieel bijdragen aan projecten. Dan kunnen mensen daar langer hun tijd en energie in steken door fulltime hier aan te werken en niet alleen in hun vrije tijd.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/25, 18:08:36 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: (OPGELOST) Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?
« Reactie #38 Gepost op: 2009/10/25, 18:11:27 »
Oh ja, neem dan gelijk de cd van Ubuntu 9.10 me in plaats van 8.10. 9.10 komt over een paar dagen uit en is een stuk sneller en heeft betere hardware-ondersteuning ;) Sterker nog, 9.04 is de huidige versie en 8.10 de op één na laatste (over 3 dagen dus de op twee na laatste)

Re: (OPGELOST) Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?
« Reactie #39 Gepost op: 2009/10/25, 18:35:24 »
Goed plan, direct maar de nieuwste versie meenemen.
Ergens anders op dit forum (bij 'Stel je voor') heb ik gezien dat Vistaus (mooie nickname, mooi interview) installatie cd's tegen portokosten aanbiedt.

Wat een geweldig forum is dit trouwens!!! Een en al vriendelijke, behulpzame deskundige mensen om me heen. Jullie allemaal hebben me heel goed op weg geholpen!
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline Joshua822

  • Lid
Re: (OPGELOST) Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?
« Reactie #40 Gepost op: 2009/10/25, 18:37:53 »
Citaat
Nou, met 256 echt niet. OpenOffice is een grootgebruiker als het om geheugen gaat en Scribus is een redelijk zwaar programma. Ik zou er dus minstens 750 MB aan geheugen in stoppen, het liefst nog meer.

Dat valt best mee, hoor ! Alleen het opstarten gaat trager, maar met 256 MB RAM is OpenOffice.Org zeer goed werkbaar !

Als minimum zou ik voor Ubuntu met alles er op en er aan 1 GB aan RAM geheugen aanraden. Dan kun je makkelijk met OpenOffice, Scribus en GIMP tegelijk werken. Wil je niet aan zo'n zware multitasking gaan doen ? Dan is 512 MB meer dan genoeg om Ubuntu soepel op te draaien. Met minder geheugen ( ik heb maar 256 MB RAM geheugen en gebruik ook Ubuntu ) kan je ook nog steeds Ubuntu gebruiken, maar dat is niet echt een erg prettige ervaring ( het valt wel mee hoor, maar als het kan wil je toch een zo soepel mogelijk systeem, niet ? ).

Re: (OPGELOST) Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?
« Reactie #41 Gepost op: 2009/10/25, 18:45:19 »
Als minimum zou ik voor Ubuntu met alles er op en er aan 1 GB aan RAM geheugen aanraden. Dan kun je makkelijk met OpenOffice, Scribus en GIMP tegelijk werken.

Goede tips zijn welkom! Ik ga voor kwaliteit.
Ja, dit is idd wat ik wil en dan graag zonder mankementen als vastlopende pc's!

Ik hoef dus 'alleen maar' te kijken naar 1 GB aan geheugen en met de Live-cd naar de winkel of de tweedehands zaak? Verder nog dingen waar ik - als relatieve digibeet - op moet letten? 
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: (OPGELOST) Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?
« Reactie #42 Gepost op: 2009/10/25, 18:50:40 »
Ik zou kijken of er een geforce grafische kaart in zit.
Die werken altijd beter dan ati kaarten.

En ubuntu loopt niet zo snel vast hoor. ;)
Alleen als er echt wat mis is met de pc. (eigen ervaring met geheugen)

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: (OPGELOST) Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?
« Reactie #43 Gepost op: 2009/10/25, 18:52:11 »
@Joshua822: Als Ubuntu wilt draaien op een computer met iets van 256 MB kun je misschien beter Xubuntu gebruiken.

@Glennnl: De support voor ATi kaarten is de laatste tijd een stuk beter geworden. Nvidia/geforce is dus echt geen vereiste.

@Monique2009: Nee, 1 Gig zou mooi zijn, maar 768 is ook ruim voldoende. 512 MB kan ook nog altijd, maar des de meer des de beter!

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?
« Reactie #44 Gepost op: 2009/10/26, 00:14:58 »
Via 'dxdiag' gevonden hoeveel geheugen deze 'oude bak' heeft: 128 MB RAM.
Dit is te weinig voor Ubuntu.  Maar misschien is er toch nog iets te doen ?
Ik zie dat positiever dan de anderen.  Kijk hier:  2x 256 MB is best wél voor ± 30 € te doen:
http://www.heise.de/preisvergleich/eu/?cat=ramdimm&sort=p&bpmax=&asuch=&v=e&plz=&dist=&pixonoff=on&xf=253_256


Moederbord: waar kan ik dat opzoeken/terugvinden?
Had je al gegeven toch:  "COMPAQ Presario 5WV275".  Info daar over:
http://www.memorystock.com/memory/CompaqPresario5WV275.html
Je kunt er best  2x 256 MB SD-RAM erbij prikken.  Zie boven.
Als je het precies wil weten start je ook nog een keer vanaf de Uby-CD op, en op het tweede scherm
kies je met  [F4]  de "alternatieve opstartmodi" en daar de "commanolijn".
Nu kun je dit invoeren:  lshw -C memory [enter]  (om de geheugenbankes te zien)
en daarna:  lshw -C video [enter]  voor de grafische kaart.  Dan weet je het heel precies.


Ik geef ook even de overige gegevens, voor mij geheimtaal, maar niet voor jullie:
Processor: AMD Duron (tm) Processor MMX, 3DNow, 750 MHz
Wisselbestanden: 239 MB gebruikt, 1681 MB beschikbaar
DirectX-versie: DirectX 7.1 (4.07.01.3000)

Het verdere advies dat ik las was om voor 300-400 Euro een 2-hands pc op de kop te tikken. Welke MINIMALE vereisten zijn dan handig? En hoe handig is het in de praktijk als ik op Write enz. over ga en mijn omgeving nog in Word werkt? Graag advies!
Nee hoor, ik had het hier over nieuwe spul !  dan wél voor een goede prijs gekocht.

edit:
Als minimum zou ik voor Ubuntu met alles er op en er aan 1 GB aan RAM geheugen aanraden. Dan kun je makkelijk met OpenOffice, Scribus en GIMP tegelijk werken.
Onzin.  1 GB is gewoon voldoende.  Zelfs 625 MB zal geen tekort aan geheugen opleveren.
Tenzij je bent van plan om die programma's allemaal tegelijk (!) te draaien, of hele zware plaatjes te bewerken
en Video's te produceren.  Zoals ik al zei: ik heb 1 GB en kan makkelijk alles doen.


Goede tips zijn welkom! Ik ga voor kwaliteit.
Ja, dit is idd wat ik wil en dan graag zonder mankementen als vastlopende pc's!
Mij bak loopt ook niet vast, hoor !
Als je iets "meer" wil hebben, bekijk de tip van Glenn boven: die goede tweedehandse die hij zag, voor 50 € van "marktplaats".
Dan heb je stukken meer dan nu, en de kosten vallen ook mee.


Ik hoef dus 'alleen maar' te kijken naar 1 GB aan geheugen en met de Live-cd naar de winkel of de tweedehands zaak? Verder nog dingen waar ik - als relatieve digibeet - op moet letten? 

track

p.s.: Monique, misschien is dit iets voor jou: http://edubuntu.org/  ?   Het is gewoon Ubuntu met enkele kinderprogjes erbij.
  Dan hoef je die niet zelf opzoeken.  Verder is het een gewone Ubuntu, je kunt van alles erbij installeren.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/26, 00:40:27 door track »

Re: (OPGELOST) Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?
« Reactie #45 Gepost op: 2009/10/26, 09:50:18 »
Track, Edubuntu is bedoeld voor educatieve instellingen, geloof ik. Ik denk dat de "reguliere" Ubuntu beter is. Je kunt daarna altijd het KDE Edu-pakket installeren. Dit vind ik zelf een aanrader, er zit veel handige software in, van geografietraining, typles en galgje tot het periodiek systeem der elementen en een functieplotter!

Offline heir4c

  • Lid
Re: (OPGELOST) Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?
« Reactie #46 Gepost op: 2009/10/26, 09:54:17 »
Ik denk dat track dat voorstelde omdat Monique graag met kinderen werkt. Zie daarvoor "stel jezelf voor"
http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/stel-jezelf-voor-%28leeftijd%29/msg496901/#msg496901
Dus kan ze daarmee dan met de kinderen mooi ubuntu leren kennen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: (OPGELOST) Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?
« Reactie #47 Gepost op: 2009/10/26, 09:55:44 »
Dat heb ik gezien heir4c, maar met Edubuntu moet je toch werken met het server/client-model? Je kunt een Edubuntu Server installeren en daarnaast Edubuntu Clients, die inloggen op de server.


Offline heir4c

  • Lid
Re: (OPGELOST) Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?
« Reactie #48 Gepost op: 2009/10/26, 09:58:53 »
Hij stelt toch niet de server versie voor, dacht ik toch (bestaat dat wel?). Gewoon de Edubuntu desktop versie.
Of kijk ik hier compleet ergens naast.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: [OPGELOST] Ubuntu 8.10 uitproberen via LIVE-cd bij Windows Me pc?
« Reactie #49 Gepost op: 2009/10/26, 12:34:32 »
Hey heir4c, Cumulus2007 en track,

Wat goed zeg: ook een Ubuntu-versie met de dingen die ik zoek om kinderen extra les te geven. Galgje: dat vinden ze het leukste dat er is.

Ik ben remedial teacher en steeds op zoek naar speelse manieren om leerlingen weer meer zelfvertrouwen te laten krijgen. Pas daarna start ik met het leren.

Ik heb nog een wereld te ontdekken en het zal best zo kunnen zijn dat sommige van mijn leerlingen al verder ontwikkeld zijn in Ubuntu dan ik  ;)
Erg leuk allemaal!

Vraagje: Bestaat er in Ubuntu soms ook een patiënten-informatie-systeem voor gezondheidscentra (database met patiëntengegevens)? Ik werk nl. ook graag met patiënten...   ^-^

Thanxx! Groetjes Monique2009
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?