Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: update totaal mislukt. kom niet meer in advanced options  (gelezen 2170 keer)

Offline yogiman

  • Lid
update totaal mislukt. kom niet meer in advanced options
« Gepost op: 2019/04/18, 15:25:56 »
Na veel bloed, zweet en tranen was het me toch gelukt om dmv dpkg te booten. Overmoedig door succes, boog ik voor het verzoek om weer te updaten naar 18.04. Vlak voor de eindstreep  liep ie weer vast. Kan nu niet meer in GRUB  menu komen, wel via ESC in grub command mode. Als ik het commando -boot- geef, krijg ik de melding dat de kernel eerst geladen moet worden. Hoe doe ik dat? Ik hoop dat het inmiddels niet om een inmiddels malafide nieuwe kernel gaat.

En als ik de zaak nu grondig verpest heb, is een nieuwe installatie via USB dan mogelijk met behoud van bestanden?

Offline vanadium

  • Lid
Re: update totaal mislukt. kom niet meer in advanced options
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/18, 16:43:15 »
Citaat
En als ik de zaak nu grondig verpest heb, is een nieuwe installatie via USB dan mogelijk met behoud van bestanden?
In principe kan dit inderdaad, door in het installatieprogramma "iets anders" aan te geven, en aan te duiden dat de partities *niet* opnieuw geformatteerd moeten worden. Dan worden systeembestanden vernieuwd, maar blijven mogelijke andere data (inclusief ook oude systeemdata) staan.

Beter, hoe je de installatie verder ook aanpakt, is met een live CD ervoor zorgen dat je bestanden veiliggesteld worden op een externe harde schijf. Dan mag er met de installatie fout gaan wat wil: je bestanden zijn veilig.

Offline yogiman

  • Lid
Re: update totaal mislukt. kom niet meer in advanced options
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/19, 10:14:43 »
hartelijk dank voor deze tip

Offline yogiman

  • Lid
Re: update totaal mislukt. kom niet meer in advanced options
« Reactie #3 Gepost op: 2019/04/20, 12:25:57 »
Er is een speciaal programma nodig om een .iso aan te maken. Kan ik dit doen op de computer bij de bibliotheek? En zal het dan wel lukken met een clean install van 18.04, of moet ik toch kiezen voor 16.04.

Offline HWE64

  • Lid
Re: update totaal mislukt. kom niet meer in advanced options
« Reactie #4 Gepost op: 2019/04/20, 12:34:35 »
@yogiman, waarom pak je geen steunpunt. er zit er 1 in Amsterdam en 1 in Wormer.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: update totaal mislukt. kom niet meer in advanced options
« Reactie #5 Gepost op: 2019/04/20, 13:50:57 »
Hoi Yogiman,

Voor een tientje maak ik voor jou een installatie USB op een nieuwe stick, gecheckt op een paar PC's en dan krijg je er steun bij via de e-mail. Ik zou gewoon Xubuntu 18.04 gebruiken in de laatste versie 18.04.02. Gaat prima hoor.

Heb je wel iets (en ook groot genoeg) om je te bewaren bestanden tiidelijk op te zetten?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline yogiman

  • Lid
Re: update totaal mislukt. kom niet meer in advanced options
« Reactie #6 Gepost op: 2019/04/21, 18:53:11 »
prima.mijn telnr is 06xxxxxxxx

Moderator edit: telefoonnummer verwijderd, maar wel gemaild naar Just.
« Laatst bewerkt op: 2019/04/21, 20:35:46 door Ron »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: update totaal mislukt. kom niet meer in advanced options
« Reactie #7 Gepost op: 2019/04/21, 21:28:12 »
Hoi Yogiman,

Je vindt mijn contactgegevens onder mijn portrettekening. Stuur me maar een berichtje en dan regelen we dit! Die stick maak ik alvast voor je klaar.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: update totaal mislukt. kom niet meer in advanced options
« Reactie #8 Gepost op: 2019/04/22, 14:14:27 »
Hoi Yogiman,

Je persoonlijk bericht aan mij is beantwoord!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline yogiman

  • Lid
Re: update totaal mislukt. kom niet meer in advanced options
« Reactie #9 Gepost op: 2019/04/26, 14:09:50 »
Dankjewel, Just, ik heb de boel al geinstalleerd. Hoefde niet eerst uit te proberen, want ik realiseerde me dat ik een tijd geleden mijn bestanden op google drive gezet had.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: update totaal mislukt. kom niet meer in advanced options
« Reactie #10 Gepost op: 2019/04/26, 16:04:53 »
Hoi Yogiman,

Heehee! Mooi zeg. Goed gedaan, man!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline yogiman

  • Lid
Re: update totaal mislukt. kom niet meer in advanced options
« Reactie #11 Gepost op: 2019/04/26, 16:23:08 »
sneltoets voor suspend werkt, kom alleen niet meer terug uit slaapstand.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: update totaal mislukt. kom niet meer in advanced options
« Reactie #12 Gepost op: 2019/04/26, 20:23:13 »
Hoi Yogiman,

De boef! Dat heb ik wel eens vaker mee gemaakt. Dan gebruik ik een ander programma dan het ingebouwde ding van Xubuntu. Dat gaat weer wel goed. Ik kan er alleen even niet opkomen hoe dat heette. Iets van ilock. Ik ga het zo opzoeken.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline yogiman

  • Lid
Re: update totaal mislukt. kom niet meer in advanced options
« Reactie #13 Gepost op: 2019/04/27, 12:47:43 »
Ik heb het al zo ingesteld dat het scherm na een paar minuten uitgaat. Als het dus veel moeite is, dan kun je het wel laten, Just.

Offline yogiman

  • Lid
Re: update totaal mislukt. kom niet meer in advanced options
« Reactie #14 Gepost op: 2019/05/05, 08:19:17 »
Je kunt dus nog op ctrl+alt+F3 drukken. paar seconden wachten. en dan ctrl+alt+F7. Moet je alleen nog wel even je wachtwoord invullen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: update totaal mislukt. kom niet meer in advanced options
« Reactie #15 Gepost op: 2019/05/05, 09:57:12 »
Aha, OK! Ik vul alleen mijn wachtwoord in en dan komt het systeem weer op. Maar het instellen is wel even een klusje. Voordeel is wel dat je een leuke afbeelding kan instellen.

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021