Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Recht aanpassen tijdens kopieren van DVD naar HD  (gelezen 660 keer)

Offline nor

  • Lid
Recht aanpassen tijdens kopieren van DVD naar HD
« Gepost op: 2008/11/07, 13:37:26 »
Beste Ubuntu-gebruikers,

Voordat ik externe HD had gekocht, schreef ik al bestanden naar DVD. Nu wil ik graag alle bestanden van DVD naar externe HD kopieren, zodat ik sneller en makkelijker bestanden kan opzoeken.

Het leek me niet zo moeilijk om het naar externe HD te kopieren. De probleem begon, toen ik de map/bestand wilde aanpassen. Toen ik naar de rechten van map/bestand keek, zag ik dat het anders dan normaal was. De rechten kan je bekijken met opdracht "ls -l".

De verklaring is simpel, aangezien het bestand/map op CD/DVD niet mogelijk is om aan te passen. De rechten worden automatisch aangepast tijdens brandproces. De rechten op DVD ziet zo uit:
map:       dr-xr-xr-x
bestand:   -r--r--r--

Als je de map/bestand van DVD naar HD kopieren, blijft de rechten behouden. Dus ik kan het nog steeds niet aanpassen. Hieronder staat het hoe het moet uitzien.
map:      drwxr-xr-x
bestand:   -rw-r--r--

Je kan het eenvoudig aanpassen door onderstaande commando in terminal te typen:
chmod -R ug+w *Nu kan ik alles doen wat ik wil, schrijven, hernoemen, verplaatsen, verdwijnen etc.

Na aanpassing zien de rechten zo uit:
map:      drwxrwxr-x
bestand:   -rw-rw-r--

Maar voordat ik >80 GB naar externe HD kopieren, wil ik graag zeker weten of het juiste commando is. Ik wil niet later voor verrassing komen te staan. Of hebben jullie nog beter methode.

Ik hoor het wel :)

Alvast bedankt, nor

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Recht aanpassen tijdens kopieren van DVD naar HD
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/07, 14:36:22 »
Dat commando lijkt me wel OK, al moet je heel erg oppassen waar je dat commando uitvoert.
Doe je het op de verkeerde plek, dan kan je je systeem om zeep helpen.

Het is misschien makkelijker en veiliger om dit te doen vanuit nautilus, dan kan je gewoon rechtsklikken op de mappen en de rechten veranderen.

Offline nor

  • Lid
Recht aanpassen tijdens kopieren van DVD naar HD
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/07, 15:47:16 »
Dank voor je reactie :)

Ja, ik moet goed oppassen. Eerst blader ik naar de juiste map, dan voer ik de commando uit.

Rechten aanpassen via nautilus is onhanidg, vind ik. Maar het is inderdaad stuk veiliger, dan via terminal.

Kan je rechten op meerdere/diepere niveau via nautilus aanpassen?