Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: veilig bankieren aanbevolen besturingssystemen  (gelezen 4645 keer)

veilig bankieren aanbevolen besturingssystemen
« Gepost op: 2016/07/23, 05:20:20 »
Veilig bankieren doe ik al jaren met Linux. Bewust vermijd ik Microsoft Windows. Vroeger Windows xp, Windows 7 en nu Windows 10.
Ik gebruik dus ALTIJD Linux wanneer ik ga telebankieren.

Ik ben  zeer verbaasd over het beleid van de verschillende banken ten aanzien van de adviezen met betrekking tot de besturingssystemen:

De Ing:
Aanbevolen combinatie van besturingssystemen en browsers

    Windows 10 + Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox
    Windows 8.1 + Internet Explorer (IE) 11, Google Chrome of Firefox
    Windows 7 + Internet Explorer (IE) 11, Google Chrome of Firefox
    Windows Vista + Firefox (laatste vrijgegeven versie)
    MacOS 10.9 + Safari, Google Chrome of Firefox (laatste vrijgegeven versie)

De Rabobank:
Zorg voor goede beveiliging van uw apparatuur
Beveiligen

Door uw computer of laptop goed te beveiligen, helpt u ons in de strijd tegen misbruik van Rabo Internetbankieren. Zorg ervoor dat:

    u de legale en meest recente versie van uw besturingssysteem en internetbrowser gebruikt.
    u geen onbekende of illegale software download.
    uw firewall en antivirusprogramma altijd aan staan.
    u gebruikmaakt van een beveiligde internetverbinding.
    u altijd zelf Rabobank.nl intypt in uw adresbalk. Maak geen gebruik van links in een e-mail of een pagina in uw favorieten.

Abn Amro:
Benoemd Linux :

Systemen niet ondersteund

Er zijn diverse besturingssystemen en browsers in omloop. Het is voor ons helaas niet mogelijk om technische ondersteuning te verlenen op de besturingssystemen en browsers die niet aansluiten op onze systeemeisen, bijvoorbeeld Linux, Opera of verouderde versies van Windows. U kunt ze meestal wel gewoon gebruiken.

Heeft u vragen over de functionaliteit binnen Internet Bankieren op uw systeem? Neemt u dan gerust contact met ons op via 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten)




De banken adviseren mensen niet om Linux te gaan gebruiken.

Linux wordt niet vermeld in de besturingssystemen door de banken. En dat is vreemd omdat er wel applicaties zijn voor de android telefoon. En android is ook gebaseerd op Linux.

Er rust volgens mij een verantwoordelijkheid op onze schouders om de banken te bewegen Linux als veilig besturingssysteem te benoemen.

Hoe kunnen wij dit als ubuntu community bewerkstelligen?

Graag jullie reacties en adviezen.

« Laatst bewerkt op: 2016/07/23, 05:22:03 door Theo Verdurmen »

Offline midas

  • Lid
Re: veilig bankieren aanbevolen besturingssystemen
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/23, 08:49:40 »
Ik had ook eens een vraag gesteld bij mijn bank of Chromebook veilig was om te internetbankieren. Warempel, ik werd gebeld door klantenservice. Ze kenden Chromebook niet maar veronderstelden dat het systeem veilig genoeg was. Let wel dat banken vaak het gebruik van anti-virus software in hun voorwaarden verplicht stellen. Waarom ik dan niet de gratis bankieren-app (android) gebruikte. Die zou gegarandeerd veilig zijn.

Tsja, ik kan je garanderen dat geen bank Ubuntu als besturingssysteem zal kennen of zelfs zal adviseren. Wanneer ze amper weten wat een Chromebook is? We hadden vorig jaar hierover ook al een draadje lopen over de nieuwe voorwaarden van gezamenlijke banken voor internetbankieren. Het blijven logge organisaties die behoudend opereren....totdat ze mogelijkheden zien om klanten een pootje te lichten op financieel gebied.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: veilig bankieren aanbevolen besturingssystemen
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/23, 08:52:36 »
Veilig bankieren doe ik al jaren met Linux. Bewust vermijd ik Microsoft Windows. Vroeger Windows xp, Windows 7 en nu Windows 10.
Ik gebruik dus ALTIJD Linux wanneer ik ga telebankieren.

De banken adviseren mensen niet om Linux te gaan gebruiken.

Er rust volgens mij een verantwoordelijkheid op onze schouders om de banken te bewegen Linux als veilig besturingssysteem te benoemen.

Hoe kunnen wij dit als Ubuntu community bewerkstelligen?

Graag jullie reacties en adviezen.

@ Theo Verdurmen,

prima en veilige keuze om te bankieren is het gebruik van een 'Linux-gestuurd besturingssysteem'. Daar ben ik het volmondig mee eens.
Maar om nu actie te voeren daarrond en de banken daar toe te verplichten, zou ik niet doen. Aangezien ze er niet echt moeilijk over doen, zou ik dit 'stilletjes' houden.
Wil niet zeggen dat 'we' geen 'Linux-gestuurde besturingssystemen' zouden mogen aanprijzen. ;)
En ik voel me daarbij ook niet verantwoordelijk om de banken daartoe te bewegen.
 
Ik ben een tevreden 'Linux-gestuurd besturingssysteem' gebruiker.

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline midas

  • Lid
Re: veilig bankieren aanbevolen besturingssystemen
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/23, 09:02:49 »
Link weer gevonden over nieuwe voorwaarden internetbankieren en bekendheid linux bij banken:

link

Nee, ik zou ook niet actief bij banken linux of Ubuntu gaan promoten. Is verloren moeite. Laten we lekker op dit forum elkaar helpen ons systeem veilig te installeren en veilig te houden  ;)

Moderator edit: link gerepareerd.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/23, 10:35:17 door Ron »
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: veilig bankieren aanbevolen besturingssystemen
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/23, 10:06:23 »
Mensen beschermen tegen internetcriminaliteit daar gaat het mij om.

Mensen kunnen zonder kosten Ubuntu Linux installeren en veilig telebankieren.

Op die manier is men goed mogelijk beschermd tegen internet criminaliteit.

Dank voor de link @midas

https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=82241.0

Dank voor de link @vistaus

https://www.asnbank.nl/particulier/asn-online-bankieren/veilig-bankieren/wat-kunt-u-zelf-doen/systeemeisen-asnbank.nl.html

Dus de Asn Bank ondersteund Linux wel.  Dit geeft  een precedent, slachtoffers van internet criminaliteit kunnen zich hierdoor beroepen dat Linux wel veilig is. Dus kan men aanspraak maken op schade vergoeding.


Aangezien de meeste Nederlandse banken nalaten de mensen te informeren hoe ze het beste veilig kunnen telebankieren  neem ik actie en begin een facebook pagina en youtube kanaal over veilig telebankieren.

« Laatst bewerkt op: 2016/07/23, 10:23:38 door Theo Verdurmen »

Offline HWE64

  • Lid
Re: veilig bankieren aanbevolen besturingssystemen
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/23, 10:31:40 »
Dat is een van de reden dat ik over wil stappen naar een Linux distro 'VEILIGHEID'. Ik heb nu een dualboot W10 en Xubuntu 16.04. Als de banken er zo mee omspringen zoals Theo zegt, dan kunnen ze altijd een uitweg vinden om niet uit te betalen en de schuld bij de klant leggen. De Consumentenbond benoemt Linux wel.
Ik heb geen en wil ook geen facebook maar via een site wil ik het standpunt van Theo graag steunen. Want we moeten WEL iets van ons laten horen.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: veilig bankieren aanbevolen besturingssystemen
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/23, 12:19:18 »
Dank @HWE64.

Het blijf raar dat de meeste banken het kwetsbare Windows Microsoft blijven adviseren. Is dit bewust? De mensen worden onnodig op hoge kosten worden gejaagd. Virus programma's zijn duur. 

Is er sprake van kartelvorming? Ik vraag het mij werkelijk af hoor.

De oplossing voor veilig telebankieren iis volgens mij:

1 Installeer Ubuntu Linux op een Live USB stick.
2 De banken eisen regelmatige updates en een virusscanner!  Update regelmatig software en installeer Clamvir.
3 Gebruik een firewall op je computer en zorg ervoor dat je WIFI verbinding beveiligd is.
4 Start de computer op vanaf de USB stick
5 Gebruik deze USB stick uitsluitend voor telebankieren

Volgens mij kan je op deze manier  veilig telebankieren. De banken kunnen hier niets tegenin brengen aangezien je nu aan al de voorwaarden voldoet.







Dit is volgens mij de beste manier om veilig je bankzaken te regelen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: veilig bankieren aanbevolen besturingssystemen
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/23, 12:39:52 »
Je stelt een belangrijk punt aan de orde....  :)

Slechts een paar kanttekeningen:

De oplossing voor veilig telebankieren iis volgens mij:

1 Installeer Ubuntu Linux op een Live USB stick.
2 De banken eisen regelmatige updates en een virusscanner!  Update regelmatig software en installeer Clamvir.
Een Live-USB is niet ontworpen om bijgewerkt te worden met updates.... Daarvoor is een harde-schijf-installatie veel beter geschikt.

Een virusscanner is volkomen overbodig in Linux en kan zelfs afbreuk doen aan je veiligheid(!). Ik raad aan om dit artikel eens te lezen, dat ik heb geschreven over veiligheid in Linux: https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Offline HWE64

  • Lid
Re: veilig bankieren aanbevolen besturingssystemen
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/23, 12:55:59 »
Pjotr, waarom kun je dan Clam TK uit het Ubuntu softwarecentrum downloaden?
Ik geef je volkomen gelijk over de boottable usbstick. Er is denk ik niemand met een Linux distro die zo gaat internetbankieren terwijl hij een actuele distro op de harde schijf heeft staan en er is ook niemand die een dulboot heeft met bv. W10 erop om te gaan internetbankieren. Hoe is dat trouwens te controleren als je dezelfde browser hebt bv. FF. Maar uiteindelijk gaat het er om wat juridisch verdedigbaar is???
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: veilig bankieren aanbevolen besturingssystemen
« Reactie #9 Gepost op: 2016/07/23, 13:13:42 »
Pjotr, waarom kun je dan Clam TK uit het Ubuntu softwarecentrum downloaden?
Vermoedelijk omdat die wel bruikbaar is voor servers.... Op een publiek toegankelijke server moet je kunnen controleren op de aanwezigheid van kwaadaardige Windows-programmatuur. Voor Linux-op-de-bureaucomputer geldt dit echter niet.

Citaat
Maar uiteindelijk gaat het er om wat juridisch verdedigbaar is???
Klopt, we willen wel praktisch blijven, natuurlijk.... Maar:  in het onwaarschijnlijke geval dat je ooit een beroep moet doen op je bank voor compensatie, omdat je het slachtoffer bent geworden van internetcriminaliteit: wie gaat er thuis bij jou controleren of jij wel een virusscanner in je Linux hebt zitten?

En als ze al gaan controleren: wie zal gaan uitvogelen wanneer jij die virusscanner erop hebt gezet?  ;)

Kortom: niet nodig, absoluut overbodig. Ik wil graag loyaal meewerken aan *zinvolle* veiligheidseisen van mijn bank, maar aan onzin doe ik niet mee. Ik ben geen oliebol.  =D
« Laatst bewerkt op: 2016/07/23, 13:23:17 door Pjotr »

Re: veilig bankieren aanbevolen besturingssystemen
« Reactie #10 Gepost op: 2016/07/23, 13:38:33 »
Een Ubuntu LIVE USB kan je wel  updaten.

ik heb met behulp van een UBUNTU live DVD Ubuntu 16.04 geïnstalleerd op een USB stick van Sandisk  (kan zowel op een  32 GB en 64 GB)

op een USB tick van 8 GB en 16 GB  kan je Ubuntu 14.04 LTS installeren. Ubuntu 16.04 LTS  niet.



Deze methode werkt prima en nooit problemen mee gehad.


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: veilig bankieren aanbevolen besturingssystemen
« Reactie #11 Gepost op: 2016/07/23, 14:26:27 »
De banken eisen regelmatige updates en een virusscanner!
Banken eisen geen virus scanner, maar een up-to-date systeem en beveiliging.
In Linux zit dat standaard ingebouwd. :lol:
Edit:typo
« Laatst bewerkt op: 2016/07/23, 18:34:44 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Frederik

  • Gast
Re: veilig bankieren aanbevolen besturingssystemen
« Reactie #12 Gepost op: 2016/07/23, 16:07:18 »
Het blijf raar dat de meeste banken het kwetsbare Windows Microsoft blijven adviseren. Is dit bewust? De mensen worden onnodig op hoge kosten worden gejaagd. Virus programma's zijn duur. 

Is er sprake van kartelvorming? Ik vraag het mij werkelijk af hoor.

De oplossing voor veilig telebankieren iis volgens mij:

1 Installeer Ubuntu Linux op een Live USB stick.
2 De banken eisen regelmatige updates en een virusscanner!  Update regelmatig software en installeer Clamvir.
3 Gebruik een firewall op je computer en zorg ervoor dat je WIFI verbinding beveiligd is.
4 Start de computer op vanaf de USB stick
5 Gebruik deze USB stick uitsluitend voor telebankieren

Volgens mij kan je op deze manier  veilig telebankieren. De banken kunnen hier niets tegenin brengen aangezien je nu aan al de voorwaarden voldoet.
Dit is volgens mij de beste manier om veilig je bankzaken te regelen.

Je hoeft niet opnieuw het wiel uit te vinden, dat bestaat namelijk al:
https://www.veiligbankieren.nl/

Overigens geeft mijn bank helemaal geen advies om een  OS Windows systeem te gebruiken en de meeste andere banken ook niet.
Er wordt verwacht dat je je systeem up-to-date houdt, ongeacht welk systeem dat is.
Alle systemen die niet meer bijgewerkt worden (ook Linux) worden als niet meer veilig beschouwd en dan heb je een probleem als er iets fout gaat.
Ik gebruik geen Windows maar ik zie met de beste wil van de wereld niet in waarom internetbankieren met Windows niet veilig zou zijn als je de regels volgt.

Re: veilig bankieren aanbevolen besturingssystemen
« Reactie #13 Gepost op: 2016/07/23, 17:36:14 »
Ik sluit me bij spievensterke aan. Lekker laten hoe het is. Het is goed en geaccepteerd.

Mensen beschermen tegen internetcriminaliteit daar gaat het mij om.

Dan kun je beter de mensen tegen zichzelf gaan beschermen. Want hoe veilig de pc ook is, het zijn toch de mensen zelf die 'op die link in de email van de bank' klikken of software uit onbetrouwbare bronnen installeren, en vooral blijven klikken op de foute links onder die blote foto's :evil: . En daar zal de keuze van OS of browser geen verandering in brengen.

Het blijf raar dat de meeste banken het kwetsbare Windows Microsoft blijven adviseren. Is dit bewust? De mensen worden onnodig op hoge kosten worden gejaagd. Virus programma's zijn duur. 

Is er sprake van kartelvorming? Ik vraag het mij werkelijk af hoor.
Ja, dat gebeurd deels bewust. De economie moet blijven draaien en dat met goede redenen, en een economie draait nu eenmaal niet op gratis.
Want ben nu eerlijk. Als win, google, facebook, virusscanner-makers, en ga maar door, allemaal geen geld meer mogen verdienen zal de werkeloosheid ineens flink stijgen en zal de economie en daarmee de wereldvrede (voor zover deze er is) vermoedelijk zelfs in gaan storten. Chaos zal het resultaat zijn.

En nee, geen sprake van kartelvorming. Wel sprake van economische principes. Anders ga je het principe economie als kartel benoemen.

Jongen. De wereld zit soms vreemd in elkaar. Zeker als je er over na gaat denken. Zo kan ik nog wel legio voorbeelden geven van kromme zaken.
 8-) Dus maak je niet te druk over de vele 'misstanden' in de wereld want dat krijgen jij en ik toch niet verbeterd en daar wordt je zelf alleen maar chagrijnig van.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore