Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie in Virtualbox. Heb ik genoeg RAM?  (gelezen 580 keer)

Offline bart85

  • Lid
Installatie in Virtualbox. Heb ik genoeg RAM?
« Gepost op: 2016/01/09, 22:52:14 »
Mijn PC heeft 2GB RAM en 8GB swap. In virtualbox wil ik 64bit processors draaien. Heb ik hiervoor genoeg RAM in mijn PC? Ik wil proberen er 2G bij te krijgen. Ik dacht dat ik vanwege de swap, genoeg werkgeheugen heb.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Re: Installatie in Virtualbox. Heb ik genoeg RAM?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/09, 23:06:15 »
Klopt dat wel? Swap is 4 keer groter dan het aanwezige geheugen?  :|
Met 2 Gb ram heb je maar 2 GB swap nodig.
Ik weet niet wat je precies in VB wilt gaan doen, maar je eigenlijke systeem moet ook nog genoeg ram overhouden.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/09, 23:09:56 door dellkubuntu »
Kubuntu 20.04

Offline bart85

  • Lid
Re: Installatie in Virtualbox. Heb ik genoeg RAM?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/09, 23:16:01 »
Ja, Het is een grootte swap. Ik ben aan het overwegen om er 2GB geheugen bij de PC in laten zetten. Mij werd aangeraden om 2x zoveel swap als RAM moet zijn, vandaar.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Re: Installatie in Virtualbox. Heb ik genoeg RAM?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/10, 09:44:02 »
Bart,

Voor een VirtualBox wordt aangeraden maximaal de helft van je echt fysiek geheugen.
Dus van die 2 Gig blijft er voor VB er maar 1 Gig over en 1Gig voor host .
Maw eigenlijk te krap om deftig met VB te spelen.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline bart85

  • Lid
Re: Installatie in Virtualbox. Heb ik genoeg RAM?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/10, 11:30:57 »
Morgen eerst kijken of ik geheugen erbij kan krijgen. Alternatief is de lichtste desktop environment gaan gebruiken. Dus mijn Ubuntu opnieuw installeren en kiezen voor LXDE.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Re: Installatie in Virtualbox. Heb ik genoeg RAM?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/10, 15:47:48 »
Dus van die 2 Gig blijft er voor VB er maar 1 Gig over en 1Gig voor host . Maw eigenlijk te krap om deftig met VB te spelen.
Het kan wel hoor. Ik heb jarenlang virtuele machines gedraaid op een pc met 1 GB RAM. 512 MB voor de VM en in de rest (de "hoofd-pc" dus) draaide Xubuntu. Gaat prima, ook XP heb ik eens geprobeerd. Wel slim zijn en op de fysieke pc niet tegelijkertijd naast VirtualBox 31 geheugenvretende applicaties gaan draaien...

Offline bart85

  • Lid
Re: Installatie in Virtualbox. Heb ik genoeg RAM?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/11, 12:22:42 »
Geheugen in laten zetten is niet gelukt. Dus moet het hiermee doen. Ik heb hier de gewone Ubuntu 64bit 14.04 LTS erop gezet. Om weinig RAM te gebruiken, heb ik LXDE erbij opgezet. Gebruik ik dan net zoveel RAM als dat ik lubuntu erop zet?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline Nero

  • Lid
Re: Installatie in Virtualbox. Heb ik genoeg RAM?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/01/11, 12:43:54 »
Geheugen in laten zetten is niet gelukt. Dus moet het hiermee doen. Ik heb hier de gewone Ubuntu 64bit 14.04 LTS erop gezet. Om weinig RAM te gebruiken, heb ik LXDE erbij opgezet. Gebruik ik dan net zoveel RAM als dat ik lubuntu erop zet?
Volgens mij meer omdat er zo ook nog zaken van Ubuntu kunnen worden opgestart, maar ik kan verkeerd zijn. Minste geheugengebruik zal je in elk geval bekomen door een blokkendoossysteem op basis van netinstall.

Re: Installatie in Virtualbox. Heb ik genoeg RAM?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/01/11, 20:21:59 »
Geheugen in laten zetten is niet gelukt. Dus moet het hiermee doen. Ik heb hier de gewone Ubuntu 64bit 14.04 LTS erop gezet. Om weinig RAM te gebruiken, heb ik LXDE erbij opgezet. Gebruik ik dan net zoveel RAM als dat ik lubuntu erop zet?
Bart,

Is die al aan zijn max....
Of niet meer te verkrijgen ook tweede hands.

Of je nu Ubuntu + LXDE of Lubuntu mag in theorie niet veel uitmaken.
Het is na het inloggen dat de Window Manager wordt gestart. (Unity of LXDE)
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline bart85

  • Lid
Re: Installatie in Virtualbox. Heb ik genoeg RAM?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/01/17, 15:32:22 »
Geheugen erbij inzetten is nu gelukt. Het geheugen is tot 5G uitgebreid. BIOS optie voor virtualisation technology aangezet. Deze optie staat onder beveiliging. Zijn er risico's voor de hardware bij deze BIOS optie?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.