Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Inloggen lukt niet  (gelezen 1836 keer)

Inloggen lukt niet
« Gepost op: 2021/05/03, 18:11:31 »
Wanneer ik mijn wachtwoord op het Linux toegangsscherm heb ingevuld en op enter druk, komt het toegangsscherm weer terug. Ik denk dat dit te maken heeft met de (te) volle harde schijf. Ik heb al een externe harde schijf gekocht om een aantal bestanden te verplaatsen en hiermee ruimte op de interne harde schijf te maken. Maar dat lukt natuurlijk pas als ik weer toegang heb gekregen. Hoe kan ik dit probleem oplossen? NB mijn kennis van software is beperkt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Inloggen lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2021/05/03, 18:26:58 »
Live CD opstarten, en daar vandaan bestanden verplaatsen naar een externe harde schijf kan je al toelaten terug ruimte vrij te maken. Hopelijk is dat dan voldoende om terug te kunnen inloggen - als dat tenminste de reden was.

Offline rico70

  • Lid
Re: Inloggen lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2021/05/03, 19:09:29 »
Of opstarten in de recovery mode, daar zit een optie in om ruimte vrij te maken.

Re: Inloggen lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2021/05/03, 21:38:56 »
Live CD opstarten, en daar vandaan bestanden verplaatsen naar een externe harde schijf kan je al toelaten terug ruimte vrij te maken. Hopelijk is dat dan voldoende om terug te kunnen inloggen - als dat tenminste de reden was.

Dank voor uw reactie. Helaas heb ik geen live cd.

Re: Inloggen lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2021/05/03, 21:41:17 »
Of opstarten in de recovery mode, daar zit een optie in om ruimte vrij te maken.

Dank voor uw reactie. Deze optie heb ik al geprobeerd, maar er werd niets verwijderd bij het opschonen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Inloggen lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2021/05/04, 11:41:23 »
Opstarten in recovery mode en daar kiezen voor "drop to a root shell with network support" is een derde suggestie. Dan heb je een terminal ter beschikking. Je kan dan een externe schijf aankoppelen, bestanden daarnaar verplaatsen, en andere ingrepen doen. Probleem: die oplossing is eerder technisch en vereist dat je een beetje met de terminal overweg kan.

Tip: zorg dat je aan een installatie USB/DVD geraakt. Dat is technisch veruit de eenvoudigste oplossing om bestanden uit je /home folder te verplaatsen, en zo ruimte vrij te maken voor het systeem.

Als je geen installatie DVD of USB stick hebt, en je hebt maar één computer die uitvalt, dan heb je een probleem natuurlijk. Ik zou in de toekomst ervoor zorgen mijn installatie DVD of USB bij te houden. Er is altijd een mogelijkheid dat een computer op een bepaald moment faalt.

Re: Inloggen lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2021/05/04, 12:01:32 »
Dank voor je uitgebreide uitleg. Ik vrees dat de eerste oplossing inderdaad te technisch voor me is. Het lijkt me beter een installatie dvd aan te schaffen. Die is vast wel te vinden op internet. Nogmaals dank. Groeten, Bas

Offline vanadium

  • Lid
Re: Inloggen lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2021/05/04, 12:39:17 »
Installatie DVD of USB zal je zelf moeten aanmaken op een andere computer. Je download het  ISO bestand van de distributie. Dit moet dan (als image) naar DVD gebrand worden, of op de correcte manier (níet als databestand) op USB geschreven worden. Als alles goed is, kan je nadien de computer opstarten met de DVD of de USB. Eerder dan direct te installeren, kan je een live sessie opstarten. Eens In die live sessie kan je bestanden verplaatsen.

Re: Inloggen lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2021/05/06, 11:36:36 »
Dit is te ingewikkeld voor me vrees ik. Zou u zo’n cd of stick kunnen maken? De kosten vergoed ik uiteraard. En mijn dank is onbetaalbaar. 😀

Offline vanadium

  • Lid
Re: Inloggen lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2021/05/06, 12:29:10 »
Ooit heb je zo een USB of DVD nodig gehad om je huidige Ubuntu te installeren, dus dat doe je nu opnieuw (of laat je doen) zoals vorige keer. Je kan ook opstarten in recovery mode, maar dan moet je met terminal commando's schijven aankoppelen en bestanden verplaatsen. Wellicht is dat ingewikkelder dan een installatiemedium aanmaken (of laten aanmaken).

Re: Inloggen lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2021/05/06, 12:49:52 »
De man die Linux heeft geïnstalleerd komt langs. Probleem wordt opgelost!
Niettemin dank voor uw hulp!
Groet,
Bas

Re: Inloggen lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2021/05/06, 17:13:29 »
De man die Linux heeft geïnstalleerd komt langs. Probleem wordt opgelost!

Succes Bas.
Vraag hem dan ook meteen even of hij je uitlegt hoe je een installatie USB/DVD kunt maken. Weet je dat voor de volgende keer.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore